ZSSK dokončila modernizaci dálkových vozů. Jezdí i do Prahy, poznají se podle čičmanského vzoru

Modernizovaný vůz řady Bmz. Foto: ZSSKModernizovaný vůz řady Bmz. Foto: ZSSK

Nový design je od české společnosti Aufeer Design, modernizace proběhla v ŽOS Trnava.

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ušatá

Tak to vypadá hezky a snad jsou i ta sedadla pohodlná. Ví někdo, zda jsou polohovací?

Axel

Opěrky hlavy vypadají že jsou napevno napevno.

A sedáky podélně polohovací asi nebudou…. viz fotka poněkud shora
https://www.zssk.sk/wp-content/uploads/2021/11/Po-modernizacii-3-768×1024.jpg

HonzaEM

Vypadá to pěkně, jen ty pitomý zrcalda mohli aspoň z jedný strany vyndat.

adam.voj

Ale proč? 🙂 Mně se to líbí jak jsou proti sobě.

HonzaEM

Aby z toho neudělala nekonečný tunel? Těm Bmpeer, jestli jsou to ty, co myslím, těm říkám zrcadláče a vyhýbám se tomu, jak to jen jde.

Paolo

Ako obvykle kvalitna praca!

Axel

Souhlas. Vypadá to bezva. Tak ať to vydrží i během provozu.

Budu se těšit, až se svezem.

Nevíte kolik byl rozpočet na tuto modernizaci? A taky jaký byl rozpočet na tu, která probíhá nyní?:
ŽOS Trnava, 2021 – 2023 (modernizace vozů Vagónka Studénka UIC-Y)
https://www.vagonweb.cz/popisy/popisy.php?k=ZSSK#n2288

Pezos

51 ks modernizovaných osobných vozňov série Bmz
• celkový objem: 37,8 milióna eur

35 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bdt
• celkový objem: 37,8 milióna eur

Axel

Prima. Díky.

Jiří Kocurek

Víc jak milion € do Bdt. Polovinu životnosti už mají dávno za sebou, jestli by se nevyplatily nové vozy…

Paolo

Ked najdes odpoved odkial na ne pri investicnom dlhu vziat myslim, ze radi uvitaju tvoju pomoc… Osobne som vdacny aj za toto.

Pezos

17 ks nových osobných vozňov (klimatizované vozne druhej triedy s možnosťou prepravy bicyklov pre regionálnu dopravu)
• celkový objem 32,98 milióna eur

Toto je větší průser. Nakupovat v roce 2021 do regionální dopravy nové vozy naprosto nevhodné koncepce (reálně to budou další jen mírně upravené Bmpeer/Bmpz), aby se mohly provozovat nevratné soupravy…

Romino

No oni nebudú dlhšie, budú rovnaké. Je to ta istá skriňa, budú len úpravy vo vnútri. Tie vozne sú na 160⁸ a po uplynutí 5 ročnej lehoty viazania na projekt EU je ich možné zaradiť kdekoľvek teda aj do rýchlikov a IC vlakov. Sú nakupované z EU a tak sú to najlacnejšie peniaze. V prípade že by sa ZSSK konečne zobudila a obstarala vozne typu „sysel“ ako ČD, nie je absolútne žiadny problém z nich urobiť aj vratné súpravy, tak ako to funguje všade inde v Európe, vrátane ČR. Čiže za mňa ok, lebo je ta prakticky zdarma ak na… Číst vice »

Jiří Kocurek

Nevím, proto je taky napůl otázka.

Axel

Paolo … 2 železniční dopravci jižně od Slovenska (MÁV Start a GySEV) koupiii ojeté vagonky od ÖBB.
https://www.vagonweb.cz/popisy/popisy.php?k=GySEV

Připomíná, že ÖBB nakupuje dálkové vagonky. Prý až 700 kousků.

Tak třebas budou opět na prodej nějaké vagonky.

Nebo ze Śvýcarska, neboť těch cca 300 nových elektrovagonků by mělo nahradit nejen první generaci FLIRTů, ale taky nějaké ty vagonky (push-pull).

Netuším jestli jsou reálnou možnosti ty vagonky původně zvažované pro francouzskou polo-nezávislého dopravce Railcoop

Miroslav Zikmund

GYSEv nakupoval od DB německé honeckery s 88 místy – 11 fiktivních kupé, dnes jsou odstaveny ….nahradily je nové EJ

axel

Firma ÖBB prodala
– v 2015 49+6 vagonků firmě MÁV START
– v 2016 26 vagonků firmě GYSEV

zdroj VagonWeb
https://www.vagonweb.cz/popisy/popisy.php?k=GySEV#n1478

HonzaEM

Těch Bdt je škoda, to byly nejlepší studénkovský vozy.

Romino

A čo je na nich škoda? Ved budú tak isto ako boli až na to ze budú na 160 a budú mať dnešný design, klímu a WiFi. Čo je na to zlé?

Jiří Kocurek

Existence změny. Existuje i příslušná fóbie.

Romino

Tak kto sa bojí nesme do lesa, alebo ako môj strýko Čech vždy rád hovoril „Kto se bojí, s..re v síni“ 🙂

adam.voj

Já jsem s tím jel, a všechno za jízdy tak nějak hrkalo, pískalo, příčilo se…

Pavel

Ptám se, v článku se píše, že došlo i k výměně dveří. Znamená to, že nově jsou místo klik instalovány dveře na tlačítka?

Rudolf Tuček

Dřív šlo zavírat dveře také tlačítkem.

Pavel

A otevírat? Snad každý z nás má z otevírání dveří na kliku nějakou tu nepříjemnou zkušenost. A co jsem někde četl, tak způsob otevírání dveří (klika) je hodnoceno cestujícími (zejména ženami) jako kritický při cestování vlakem.

Jiří Kocurek

Dokážu roztlačit Favorit, osobní auto s řidičem uvnitř, na rychlost běhu. Ale jednou se mi stalo, že jsem měl problém přetlačit dveře ve vlaku. Zlamovačky v jakémsi reko Béčku.

Romino

Tento typ vozňa (pôvodne Bmee) nikdy nemal „kliku“. Boli to prvé vozne ešte z čias ČSD tzv. „kanáriky“(podľa širokého žltého pásu), ktoré mali posuvné dvere, ktoré boli poloautomatické, teda otváral si ich cestujúci sám posunutím a zatvárali sa sami po rozbehu nad rýchosť 5 km/h alebo centrálne sprievodcom ešte v stanici, tie svoje si zatvoril štvorhranom alebo tlačítkom pri dverách (to mohli aj cestujúci zvnútra). V prých rokoch prevádzky sa tie dvere ale radi vzpriečili a tiaž sa radi otvárali aj za jazdy. Bol to ich nedostatok, ale rokmi sa ako tak podarilo ich dostať do normálu. Za jazdy boli… Číst vice »

Axel

Na Vás, jako na pamětníka si dovolím dotaz na jiné téma… rozdělení ČSFR k 1.1.1993 a osud pasažérských vagonků na Slovensku…. Chápu správně, že od 1993 nastala prudká redukce. Neboť těch cca 10 tisíc pasažérských vagonků se předpokládám dělilo zhruba v poměru 1:2 (z pohledu slovenských občanů)… tj. odhaduji, že šlo o zhruba 3500… https://www.cd.cz/100-let-spolu/pribehy/-31501/ Ale když dnes mrknu na VagonWeb či na AtlasVozu, tak se mi zdá, že na Slovensku bylo vyřazeno POMĚROVĚ víc pasažerských vagonků než kolik bylo vyřazeno v ČR. Nevíte něco o tom co si nechali ŽSSR a co vyřadili? V ČR byl trend modernizovat starší… Číst vice »

Romino

No tie modernizáčné programy začali v 90tych rokoch. Ešte ČSD niekdy v 1992 vypísalo súťaž, alebo len dali dopyt na vtedy už pomaly privatizujuce sa ŽOSky aby predviedli nejaké modernizácie. Boli to také prve pokusy. Napr. ŽOS Vrútky predviedla modernizacou z vozňa B kde všetko vyhodili a dali tam sedačky z vyradeného letadla IL62 🙂. Boli to také prvé pokusy. V Čechách sa tiež urobili modernizácie a tie vlaky chodili prvé roky na IC Ostravan a pod. Dodnes tie vozne behajú v Brne tuším a okolí. Pol kupé, pol velkoproestor. Ale potom sa začala paralelne v ČR aj SR modernizacia… Číst vice »

Romino

Ešte k tým počtom. Ono tie počty boli dimenzovane na iné výkony. V 9ptych rokoch ale železnica išla s výkonmi dosť dole, jak osobná tak nákladná. Ľudia začali jazdiť stále viac autami lebo boli dostupnejšie. Navyše na SK bola aj dosť redukcia na regionálnych tratiach takže sa toho dosť vyradilo. V CR sa situácia postupne stabilizovala a ppsldne roky práveže výkony stúpali až do doby covidu. V každom prípade ten park je dnes niekde úplne inde a uz sa nemusíme hanbiť ani v jednej republike za pojazdné „múzeum“ ake sme tu mali v 90tych rokoch. Aspoň co sa vozidiel týka.… Číst vice »

Axel

Souhlas s tím radostným zhodnocením, že dnes už je to docela fajn. Těším se, až budu mít někdy příležitost vyzkoušet vagonek typu 861, z Vrútek, co jezdí ŽSSK.

Jedné věci jsem úplně nerozuměl… chápu správně, že nyní ŽSSK provozuje POUZE tu techniku, která byla vyrobena od konce 70-tých let? Tj. starší vagonky už byly vyřazeny/prodány/….?

Protože u ČD dodnes jezdí vagonky UIC-Y, přičemž nejstarší byly vyrobeny v 60.-tých letech, a poté zmodernizován interiér – viz vagonek typu Bee272
https://www.vagonweb.cz/popisy/popisy.php?k=CD_Y#n1219

Romino

No viac menej by už žiadne „stariny“ jazdiť nemali, je možné že ešte behajú nejaké lôžka WLAB z konca 70tych rokov, ale skôr to bude z 80tych. Odporúčam wagonweb, tak je to pekne a podrobne popísané. ZSSK má aj jeden starý WRRm ako záloha. No a tie IC vozne z 90tych rokov mali vozne Y, ale maďari mali podmienku na „ich“ typ (oblé konce), teda pri prvej sérii, ktorý vyrábali v Maďarsku za sociku, teda typ Bh (veľkopreistory, ale aj kupé – mali zelené koženky, vygonak Gyor). Na tie mali projekt, keďže tých vozňov mali dosť, vyrábali ich pre seba… Číst vice »

Axel

Díky za zhodnocení…. Ještě nabídnu jeden úhel pohledu ke srovnání…. DOTAZ: Jak to je u ŽSSK – mají perspektivně dost lokotek s ETCS, aby využili VŠECHNY vagonky? Rekapitulace jak to vypadá u ČD ČD provozují cca cca 250 elektrolokotek aby vozily vagonky, z toho jen pro část lokotek budou objednávat/objednali ETCS (cca 105x 162/362, cca 35x 163/363, pár Vectronů a Taurusů). Pak lokotky u kterých není ETCS jisté (20x 380, cca 40x 242). A nakonec elektrolotky, které budou dožívat (tj. typy 151, 150.2, 371). U dieslových lokotek vč. ETCS k vláčkům asi půjde zejména o cca 70x 750.7 a 754… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Spíše bych řekl, že to byl rok 1991 a 1992 se už předvádělo.
V době, kdy se ještě nedospělo k „paktu“ Klaus – Mečiar ..

Byl tam i produkt ŽOS Česká Lípa, možná tam byl ukázkově i prototyp (nebo něco podobného) z PFA Weiden – ty vozy se světle modrou kastlí určené u DB pro novou kategorii IC.
(Po 28-29 letech si TO už člověk detailně nepamatuje …)
Tyhle modré vozy pak jezdily na IC Franz Kafka …

axel

Díky.

Miroslav Zikmund

Vozidlový park se dělil v poměru 2:1, výjimku tvořily specifické řady vozidel. Gorily zůstaly v BA, „dvojky“ v PH, dvojčata v SNV, ŠRT lok v Hanisce, TEŽ v Popradu / Štrbě …. , Bastardi v DC; Globálně se to vyrovnalo s výjimkou 810, těch bylo v ČR víc, tak se předávaly na SK; vozy byly „nějak“ početně vyrovnané, údajně ovšem ŽSR musely převzít 1/3 finančního závazku na splácení úvěru za „poslední“ dodávku vozů ze Studénky, které skončily v Česku … Nákladní vozy se vyřešily podle čísel … První 2/3 skončily u ČD, zbytek u ŽSR …. Zmocněncem vlády ČR pro… Číst vice »

axel

Díky

Romino

Áno tak to bolo. Ono je zázrak, keď si dnes uvedomíme, že na celú „akciu“ delenie majetku bolo 6 mesiacov. Voľby boli v júni/červnu 1992 a po 2-3 týžňoch bolo jasné, že spoločná cesta ja na konci a Mečiar s Kalusom sa pardoxne veľmi rýchlo dohodli, že kažý zvlášť…. Takže prázdniny a dovolenky v spoločných podnikoch typu ČSD sa nekonali a začali sa pripravovať zoznamy na deleni. Ja som to v tom čase ešte sledoval len z boku, nakoľko som mal 17, ale bol to masaker. Grafikon ešte platil v tom čase od mája do mája, takže totálna zmena prúdov… Číst vice »

Axel

Myslím, že dobrá vůle spoustu věcí „umí“ vyřešit i (téměř) neřešitelné -:)

Aneb jak se říká u nás na Zlínsku: „Dobrých ludí sa všade vende pod střechu“

oSt

Trošku jiný level humanizace

Miroslav Zikmund

Modernizované jedničkové i dvojkové vozy ZSSK jezdící Ba – Ks, případně do tuzemska jsou o dva levly komfortnejší než pseudoluxusní Pendolino či RailJet ….

Lesan

Na pohled je to hezké, ale na pohodlí preferuji původní sedačky před rekonstrukcí. Část vozů Bmeer má sedačky používané u ČD jako první třída (AB 349), které jsou aspoň za mě velmi pohodlné. Proto mě minulý víkend potěšil Bmeer právě s těmito sedačkami na jednom z Metropolitanů.

Baal

Určitě lepší než u ČD, kde ze všech vlaků postupně dělají autobusy…

Robert Šalda

ČD dříve v dálkovce měly převážně kupátka většinou po osmi. Velkoprostorů minimum. Přestavbou Bmee na velkoprostory a odkupem ojetých Bmz od Oebb vznikl celkem rozumný mix. Pravda, že RailJety a nyní InterJety kupátka nemají vůbec, ale to je bohužel takový nehezký trend, daný ekonomickým tlakem. Ty rakouské Bmz prostě byly levné.

rozinka

A především railjety nemají polohovatelné sedačky, jako by cestující ve vlaku kategorie EC (které railjety nahradili) očekával.

PetrN

To je dobrý blábol… Většina vozů kmenových souprav R/Ex/EC… jsou pořád kupecka(Bmz, bohužel stále i B ale i další..), velkoprostory spíš minorita. Ze zkušenosti však vím, že cestující mají o velkopprostoroce vozy zájem a bývají většinou více omistenkovane, než kupecka… Já mám taky kupé daleko raději, ale je tu poptávka po obou typech vozu a tvrdit, že se ze všech vlaku dělají busy je holý nesmysl..

HonzaEM

Když kupéčko, tak jedině Béčko, když něco moderního, tak jedině velkoprostor.

PetrN

No jasně, zkuste se zeptat pravidelnych cestujících na jejich názor na Béčka, mnozí by vás za tento názor z onoho vlaku vyoknili 🙂 V pravidelném provozu už to davno nemá co dělat, na posily ve špičce je to ale ok,to uznavam

axel

Když takové starší vagonky jsou použity na ranní posily, když jsou čisté (zejména WC) a když je při nákupu jízdenky drobná sleva s VELMI VÝRAZNÝM upozorněním, že jde o retro vagonky…. tak určitě si to cestující najde.

Záleží na konkrétní situaci – jestli je na výběr:
– jestli se ráno mačkat v koloně autíček , nebo
– jestli jet (levněji než sám v autě) ve starším čistém vagonku

… druhá možnost pro spoustu lidí může být OK.

Romino

No my si tie „autobusy“ vyrábame priamo vo Vrútkach ako nové, takže to, že sa urobili teraz kupáky vlastne bola z nudze cnosť :-). A tiež to bolo aj o nákladoch. Načo búrať priečky, ktorým nič nie je, nakoniec kupé a dvere a celá koštrukcia priečok ostala pôvodná, len sa dali fólie (aj to nie všade, nebolo nutné, dvere sú antikor a ani po 35 rokoch im nič nie je). Ale v akžom prípade sa to vcelku podarilo, Bmeer sú hodné súčasnej doby a nie je porebné sa za nich hanbiť ani v západnej Európe, kam sa ale asi nikdy… Číst vice »

Jiří 3

Vzhledově vypadá interiér vozů velmi pěkně, přeju provoz bez problémů.

Big Fat Fabulous Woman

Inu je to pěkné. 🙂

Beny

Zaujala mě výplň mezi sedačkami pod područkou. Ve večerních a nočních vlacích se možná bude dát i přespat. Za mě palec nahoru 🙂

rozinka

Na to jsou lůžkové vozy.

Beny

Vnitrostátní přeprava je v lůžkových vozech vyloučena.

Kandelábr

To je nějaká novinka? Určitě to dříve šlo

HonzaEM

Blbější komentář se tu asi objevit nemohl.

Daniel Jablonecký

Přespat můžete v každém vagonu. Na tolika sedačkách, na kolik máte jízdenku.

Jiří Kocurek

Neřadí tam někdo lehátkové vozy?

Miroslav Zikmund

Žlutý, jako posilu Bo – Bi – 4,5,6,7,1

Cestující, teď ale doma

Nepřijde mi vhodné dávat sedadla pro regionální dopravu na takovéto dálkové spoje.

Pezos

Podle fotek to jsou stejná sedadla, jako v těchto vozech
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_Bbdgmee236.php

Baal

Tohle jsou normální rychlíkový sedačky, stejný jako jsou v Bbdgmee236, pokud někdo dává sedačky pro regionální dopravu do dálkových spojů, tak jsou to ČD viz ABpee347.

MHD

Tohle jsou svým pohodlím spíše regionální sedačky. Že se instalovaly a nasazují na rychlíky také u ČD z nich lepší sedačku neudělá.

MartinS.

Co je rychlíková sedačka? Dvojsedadlo v kožence, 8 míst v kupé, jako v B249? 😉

Pezos

Po dosednutí na rychlíkovou sedačku se musí zadnice propadnout alespoň o 10 cm 😀

MHD

Rychlíkovou sedačku dělá mimo jiné i sklon opěradla. Ten je tady nedostatečný.