Dopravci Vodní doprava Železnice

Žluté lokomotivy ze stavby rychlostní tratě v poušti jsou zpět v Česku, přivezla je loď

Vykládka lokomotivy 742 v Děčíně. Foto: Karel Pech / Deník
Vykládka lokomotivy 742 v Děčíně. Foto: Karel Pech / Deník

Do Česka se vrátily po několika letech lokomotivy řady 742, které mají za sebou velmi zajímavou štaci. Po desítkách let provozu na české železnici v posledních letech pomáhaly stavět vysokorychlostní železnici v Saúdské Arábii. V Česku je aktuálně čeká oprava a opětovné nasazení do provozu.

Lokomotivy se do Česka vrátily netradiční cestou, ze Saúdské Arábie pluly na lodi do Brém. Saúdská Arábie totiž není napojena na jinou železniční síť. Zajímavý je i fakt, že ani z německého přístavu  lokomotivy nepokračovaly po kolejích, ale opět po vodě. 22. května byly naloženy na loď MNL Alessandro rejdařské společnosti EVD-Sped., která je dovezla včera do Děčína. Tam byly dnes vyloženy a dále pokračují po souši.

Podle šéfa EVD-Sped. Lukáše Hradského situace na Labi nezaručuje jisté doplutí, proto byl náklad kvůli dosažení menšího ponoru rozložen do soulodí.

Majitelem lokomotiv je nově společnost Lokotrans Brno, která je má zrekonstruovat a prodat novým vlastníkům. Mluví se nejčastěji o zákazníkovi ze Srbska. Firma po více než týdnu na dotazy k lokomotivám neodpověděla.

Ze sedmi lokomotiv má jít na opravu pět kusů, ostatní jsou na náhradní díly. Lokomotivy dříve patřily španělské společnosti OHL, která se podílela na stavbě první vysokorychlostní trati Haramain v Saudské Arábii. Na ní začal loni na podzim provoz mezi městy Mekka, Medina a Džidda.  Z Česka lokomotivy odjely v roce 2013.

Přeprava železničních vozidel po vnitrozemských vodních cestách je v tuzemsku ojedinělým zjevem. Shodou náhod jde ale v krátké době už o druhý případ. Koncem května připutoval po řekách a kanálech z Francie do Čech na testy vůz pro belgické dráhy.

22.5.2019 nakládka 7 kusů lokomotiv řady 742 do MNL Alessandro firmy EVD Praha. Lokomotivy byly v roce 2013 prodány…

Gepostet von Tomas Pce am Mittwoch, 22. Mai 2019

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Sacrebleu
Host
Sacrebleu

Takže lokomotivy z ČKD musely až na Arabský poloostrov, podívat se a dokonce se podílet na stavbě vysokorychlostní trati. Pravda u nás se jim tohle nepoštěstí.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Však v té oblasti dlouhodobě působily lokomotivy ČKD už i dávno v minulosti (jak asi vznikla třeba přezdívka „bangladéška“, že …), takže vlastně skoro „nic nového pod Sluncem“- až na to, že tentokrát se podílely na budování VRT a po odvedené práci tam nezůstaly …

Alibaba
Host
Alibaba

Že tu jely patrové vozy po vodě bych možná pochopil, tuplem když maj bejt širší. Ale že jedou po vodě tyhle normální lokomotivy mě připadá jako buzerace DB + EBA. V čem je problém? Tipl bych si, že asi rychlost toho nákladního vlaku by musela být tak 50km/h.

Georg
Host
Georg

ano, zasekat nemeckou hlavni trat konvojem polosrotovych vozidel nemusi byt uplne lacine…
eba s tim nema nic spolecneho, lokomotivy muzou jet v rezimu vagonu…

libor
Host
libor

A já myslel, že to koupil Jančura a bude to na rychlíky Pha-ČB přes Liteň-Příbram-Písek 😀

petr
Host
petr

A k tomu Ty vozy z Belgie a agregátorový vûz z Maďarska.Krásný žlutý cirkus,že by i Přibáñ s trabantama záviděl.

K.S.
Host
K.S.

Jaký agregátový vůz z Maďarska?

Kubrt
Host
Kubrt

MÁV používaly (možná ještě stále trochu používají) pro osobní vlaky vedené sergeji vůz se zabudovaným dieselgenerátorem jako zdrojem elektrického proudu pro soupravu.

Georg
Host
Georg

sergej nemel vystup na vlakovy topeni? to snad ne…

Kubrt
Host
Kubrt

Sergej žádný vlakový topení neměl, byl primárně určen jako nákladní lokomotiva.

Vbb
Host
Vbb

Tak se někdy na nějakého sergeje podívejte, nebo aspoň na obrázek.
Jinak ale u nás existoval sergej se zásuvkou vlakového topení. V Chebu, před nějakými cca 40+ lety 🙂

Kontra
Host
Kontra

Vbb: Nevím zda se jedná o jednu a tutéž lokomotivu, ale vím od jednoho pamětníka z Plzně, že existoval Sergej pro přetahy do Německa a ten kabel el. topení měl. Avšak nikam nevedl byla to jen slepá atrapa pro uklidnění imperialistických sousedů, protože byl strašný problém že souprava jede bez napájení. Tak tam namontovali topnou spojku, vlak byl „vytápěn“ a soudruh který tento zlepšovák vymyslel dostal odměnu 500kčs.

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Ja to slysel taky a proto jsem se byl zeptat tehdejsiho vedouciho oprav v Chebu. Usmal se a neodpovedel…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Nikoliv. Podle agentury Entefax plánuje tyto lokomotivy využít na lince Brno – Ostrava, kde svými jízdními vlastnostmi více než vyhovují na přetahy mezi stanicemi Ivanovice na Hané – Nezamyslice, kde je nutno překonal styk soustav.
Vícesystémová lokomotiva je prý příliš drahá a Nezamyslice nejsou vybaveny stejně jako Kutná Hora, napětovým stykem veprostřed stanice. Na střídavé části má jezdit Laminátka, na stejnosměru pak bohemizovaná Hrbatá. Bohemizovaná po předchozí polonizaci, nicméně stále bude přistupovat k výkonu s odporem přímo fechralovým, takže je prý všechno vpořádku.

Partneři



CSCARGO
RSD