Nákladní doprava Vodní doprava Železniční průmysl Zprávy

Vlak na řece. Vůz pro belgické dráhy připutoval do Čech netradičně po vodě

Vůz nové jednotky pro belgické dráhy při nakládce na loď. Pramen: EVD-Sped.
Vůz nové jednotky pro belgické dráhy při nakládce na loď. Pramen: EVD-Sped.

Vnitrozemská vodní doprava si připsala zajímavou zakázku, díky které prokázala službu železnici. Po dvanáctidenní plavbě po řekách a kanálech připutoval do Čech ze severní Francie železniční hnací vůz, který bude součástí nové elektrické jednotky od konsorcia Alstom-Bombardier pro belgické státní dráhy (SNCB). Informaci na dotaz deníku Zdopravy.cz potvrdil Lukáš Hradský, jednatel rejdařství EVD-Sped., které přepravu zajišťuje.

Vůz zřejmě míří na testy na okruh v Cerhenicích, v mělnickém přístavu by se měl vykládat ve čtvrtek ráno. Jde o ojedinělý případ, kdy se železniční vozidlo veze na lodi po vnitrozemských vodních cestách. Nakládka proběhla 15. května v Rouvignies, které sousedí s městem Valenciennes, kde má Alstom výrobní základnu. Podle Hradského jde o jednu z nejdelších tras, které lze vůbec do/z Čech po vnitrozemských vodních cestách urazit.

Bombardier a Alstom získaly koncem roku 2015 v Belgii obří zakázku; rámcová smlouva je uzavřena až na 1362 dvoupodlažních vozů v hodnotě až 3,3 miliardy eur (85 miliard korun). První (už závazně objednaná) série čítá 445 vozidel v ceně 1,3 miliardy eur.

Bombardier dodá 65 řídících vozů a 290 vložených vozů, Alstom pak vyrobí 90 hnacích vozidel. Skříně vložených vozů se vyrábějí v závodě Bombardieru v České Lípě. Vozy z první série měly být dodávány od loňského září do roku 2021, dodávka ale nabrala zpoždění.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
kolkol
Host
kolkol

Před časem jsem si tady dělal legraci, že by se mohly vozit lodí pro Alstom skříně z České Lípy (po splavnění Ploučnice). Přitom jsem si všiml, jak blízko vede kanál kolem francouzského závodu téže firmy. Neuvěřitelné se stalo skutkem (byť bez té České Lípy). Řekl bych, že by se dalo dojet ještě blíže, poměrně vybavené vykládací zařízení je i u Brandýsa nad Labem. Nebo to vytáhnout nějakým „větším“ autojeřábem mimo přístav – někde u Osečka, na dohled od okruhu. Okruh by si mohl zřídit ostatně vlastní přístaviště. Bylo by tam mimo jiné odloučené pracoviště pro provádění zkoušky „nájezd na trajekt“.

Alibaba
Host
Alibaba

Tak jestli to pojede z Mělníka po vlastní ose, tak Brandejs je složitější k manipulaci, nemá koleje na molu a i ta vlečka nevypadá zrovna sjízdně.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Rozhodně by to bylo (nej)blíže z Kolína – ale co a jak tam funguje a zda by to až tam vůbec mohlo doplout, netuším.

Martin V.
Host
Martin V.

Po vodě se občas přepravují opravdové kuriozity. Před lety přepravovali v rámci Německa detektor neutrin KATRIN (Karlsruhe Tritium Neutrino Experiment). V podstatě to je obyčejná nerezová vakuová komora, jen trochu větší. 🙂 Při průměru 9,8 m ji nebyli schopni protlačit ani skrz průplav Rýn-Mohan-Dunaj, no a tak ji naložili v Deggendorfu na Dunaji na člun, pluli s ní po proudu až do Rumunska, pak kolem Evropy přes Gibraltar do Nizozemí a nakonec proti proudu Rýna zase říční lodí do Leopoldshafenu. Dělal jsem si z toho tenkrát legraci, že jde o novou generaci Zeppelinu, kde místo nebezpečného vodíku mají vakuum (které… Číst vice »

Honza Plomer
Host
Honza Plomer

Nevím jistě, jak je to u těchto jednotek, ale ostatní patrové vozy pro vnitrostátní provoz v Belgii jsou širší než umožňuje obrys UIC. Jednak šířka ve vztahu k vzdálenosti otočných čepů, ale i profil horní části. Možná by to mohlo být částečným zdůvodněním.

Jarek
Host
Jarek

To asi není úplně přesně řečeno, všechny ty profily jsou definované UIC.

Francie používá jako základní profil GA s maximální výškou o 35 cm nižší než GC používaný v Belgii, Německu a u nás… takže výlet parníkem byl zřejmě způsobený tím, že z výrobního závodu ve Francii nelze expedovat po kolejích vozidla s profilem GC.

Martin V.
Host
Martin V.

Ještě širší než UIC GC nebo širší než nějaký univerzálnější UIC obrys? Ty patráky, co dělá Škoda pro Německo vypadají nahoře užší než Ešus. Je možné, že by třeba neprojeli přes Německo?

Jarek
Host
Jarek
Honza Plomer
Host
Honza Plomer

Jedna věc je výška a profil různých vztažných linií různých obrysů. Druhá věc je ale šířka vozu, která je většinou limitována šířkou vztažné linie obrysu ve výšce 1 170 mm nad TK. Ta je pro UIC GA, GB GC a odvozené 1 620 mm. K tomu se přidává dovolený přesah, který je kritický v poloměru oblouku 250 m (někdy též 150 m). U vozů se vzdáleností otočných čepů 19, resp. 20 metrů a přiměřenými pohyby ve vypružení (cca 50 mm celkem ve 250 m oblouku) to limituje šířku skříně na cca 2 820 mm, resp. 2780 mm. Vozy SNCB M6… Číst vice »

Honza Plomer
Host
Honza Plomer

Pardon, šířka není 1620, ale 3240. 1620 je „pološířka“.

Adam Goliáš
Host
Adam Goliáš

Dobrý den , docela by mne zajímalo jak se do ČR dostanou vlaky pro LEO z Číny . Přes Rusko? To dostanou přepravní širokorozchodné podvozky? Nebo do Evropy lodí a pa vlečené přes Děčín ?

Jan Sůra
Admin

Lodí.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Na rynek-kolejowy.pl psali lodí do Gdaňsku.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ten Gdaňsk by dával smysl – v Polsku je taky 3 kV stejnosměr, tak by to mohlo jet nejen po vlastní ose ale i vlastní silou.

Georg
Host
Georg

vlastni silou z pristavu? ony jsou homologovane pro polsko?

Jakub
Host
Jakub

Lodí do Hamburku a odtamtud zřejmě na tahači jako nadrozměrná přeprava.

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

Docela by mne zajímalo jak k této formě přepravy přisli, nějaké porovnání plusů a mínusů. Viděl jsem vagony , které vezl kamión, víme, že kamión vezl nabourané Pendolino, ale vodní cesta je zajímavá.

Apollo17
Host
Apollo17

Tak vozit nabourané Pendolíno kamionem je třeba výhodné,protože to po kolejích nejde.Ale vagon s kompletním pojezdem se vyplatí převážet z fabriky do přístavu,tam ho překládat,pak 12 dní vézt po řekách a kanálech,pak zase vykládka z lodě…
Po kolejích by to bylo složitější? dražší?

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

Vím , že to jinak nešlo, vidal jsem nějakou dobu bourané kyvadélko na 109.koleji v hale 518. Ta zmínka byla proto abych uvedl, že všechno má nějaký důvod. A mne zajímal ten , který rozhodl o plavbě. Čas asi byl malou veličinou, 12 dní je dost. Tak cena?

Jarek
Host
Jarek

Viz výše – vorvalo by to SNCF troleje.

Jarek
Host
Jarek

Možná i nemožné? 🙂

Robert Šalda
Host
Robert Šalda

Debata se tu pěkně rozhýbala :-)). Ten transport jsem zahlédl v neděli večer nad Pirnou z vlaku. Docela jsem valil oči. Je to celkem odvaha něco takového si nasmlouvat na lodní přepravu při nespolehlivosti Labské cesty. Tak hlavně, že to vyšlo s vodou. Je ale stejně nepochopitelné, že to není jednodušší přitáhnou po kolejích.

Martin V.
Host
Martin V.

Ta loď má nosnost řádově 1000 tun, takže když tam naloží nějakých 80 tun nákladu, tak bude mít poměrně malý ponor. V tuhle roční dobu to až taková odvaha nebyla. Přinejhorším by jim ze Střekova pustili vlnu.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Vždyť už asi 2 týdny prší, tak už to musí být znát i na Labi …

Xaver
Host
Xaver

Vždycky mě dostává, jak je reálná podoba vlaku téměř vždy ošklivější, než vizualizace.

Tonda
Host
Tonda

Souhlasím. Počkáme na vlaky CRRC pro LE. Dle fotografií prvního čelního vozu to bude nejošklivější vlak na našich kolejích.

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

Na krásu to nejezdí, Trondo. Ale třeba si je objedná i žlutý. To vám třeba přijdou najednou krásnější, co já vím.

czhunter
Host
czhunter

To záleží na zkušenostech designéra.
Když dělá první vlak, vyjde mu to takhle blbě.

Když dělá druhý a další, tak už ví, jak je to světlo ve skutečnosti velké a jaké má vysvitové úhly, a navrhne tvar čela od začátku dobře (přihřeju si polívčičku – my to máme na NIMu udělané správně 🙂 )

Jakub
Host
Jakub

Jsem jedinej, komu se tady objevuje reklama na zvětšení penisu?

vydra
Host
vydra

Ano

liberal shark
Host
liberal shark

Zkuste smazat cookies v prohlížeči. A příště neklikejte, kam nemáte :-).

VRT
Host
VRT

Milý Jakube, reklamu, kterou vidíte na těchto stránkách se vám zobrazuje podle toho kam klikáte. Já tu třeba mám nabídku turistických potřeb. Pokud častěji na internetu vyhledáváte obsah pro dospělé, kontextová reklama vám bude nabízet nabídky z této oblasti. Doporučení: pokud se chcete dívat na tyto specifické stránky, zkuste to v anonymním režimu prohlížeče.

Jakub
Host
Jakub

Ale to já všechno vím. Ale s takovou reklamou jsem se moc na obdobných stránkách ještě nesetkal.

Destičkové vázání
Host
Destičkové vázání

To není tak úplně pravda, protože takové ty legrační reklamy, jako že „Dříve uklízečka, dnes vydělává padesát tisíc týdně!“ nebo „Přes noc mluví jako rodilý mluvčí“ se mi zobrazují bez toho aniž bych byť jen omylem na nějakou podobnou hovadinu kdy kliknul. 🙂

Severák
Host
Severák

mě se objevují tyhle reklamy:

– Zlatopramen Radler na pozadí stránky
– Road Fest Liberec
– Student Agency letenky na tělo
– vyhledávač letenek pelikan.cz
– znova pelikan.cz, tentokrát jako animovaná reklama
– kaufland, nějaké video s grilováním
– mobilní aplikace od seznam.cz
– boxík s google reklamama (parkování, kemp, Auto ESA Budějovice)
– další pelikan.cz (toho zjevně není dost)
– další google boxík – tentokrát parkování na letišti a kemp u Otavy

No, není toho zrovna málo.

A minimálně ta reklama na pozadí stránky docela volá po zapnutí Adblocku.

Jan Sůra
Admin

Jediná reklama, která se zobrazuje všem, je RoadFest Liberec. Reklama nás živí. Připravujeme placenou verzi pro ty, co reklamy nechtějí.

Jirka
Host
Jirka

A nebo taky můžete začít psát na objednávku, žejo. Jo moment, kvůli tomu jste odešel z iDnesu 🙂 Už aby byla placená verze.

Jan Sůra
Admin

To určitě nemůžeme.

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

Těžko my čtenáři ve všech těch PR článcích na různých webech poznáme co je co. Někdy je to okaté PR, někdy to je napsané chytře, někdy si myslíme , že je to uplacené a autor si myslí, že je nestranný. Nejdůležitější je neztratit vlastní hlavu. Což se těžko uči a i dodržuje. Nezávislost je ideální cíl.

Jarek
Host
Jarek

Tady je okaté PR jen propagace švýcarské turistiky, co jiného tu v kategorii okaté PR vidíte?

Jan Sůra
Admin

To není okaté PR, to bývá vždy označeno jako komerční text.

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

Psal jsem o několika webech nikoho konkrétního jsem nejmenoval. To máte všude, kdo ví co doporučoval Přemek Podlaha s dobrou pohnutkou a co bylo uplácení? Víte přece jak se radí na nejmenovanem serveru inspekce nemovitosti a jak se vám radí ve financích nebo ve zdravotních problémech…

Jakub
Host
Jakub

Reklamy chápu, jen mě tato reklama překvapila.

Vbb
Host
Vbb

„Jediná reklama, která se zobrazuje všem, je RoadFest Liberec.“
Tak to mám štěstí. Já tu mám jen 1 čtverec Pelikán – odlet / přílet, a tři čtverce animované reklamy (momentálně Řím – Bangkok – Maroko, ale mění se to a vždy to jsou destinace toho Pelikána).
Jinak nemám reklamu žádnou.
Jak se mi to povedlo, nevím (a doufám, že v redakci nezačnete hledat chybu v nějakém skriptu 🙂 )
Já tedy placenou verzi potřebovat nebudu 🙂

Vbb
Host
Vbb

Jo pardon, ten RoadFest tu mám taky, ale je úplně nahoře, až nad lištou přepínání témat, tak jsem si ho nevšiml (poznání pro redakci: je třeba ho přesunout tak, aby si ho čtenáři všimli 🙂 )

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

Copak o to, ale vadí mi , že se podívám na něco, třeba zimní pneu, a pak mi měsíc vyskakuje reklama na další pneumatiky, i když už mám vybráno, nazuto.

Jan Sůra
Admin

Vymažte si cookies a zobrazí se vám něco jiného.

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

Dík za radu .

Xaver
Host
Xaver

Asi jste v nedávné době hledal na internetu, jak si zvětšit penis. Reklamy se totiž zobrazují podle toho, co člověk hledal 😉

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

Mohl se jenom dívat na stránky s biologií pro nadšené diváky.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ne nutně. Občas se stane, že článek je vyhodnocen jako pornografie, ikdyž pojednává o šíření epidemie pohlavních nemocí z lékařského hlediska. Ten GoogleBot není stoprocentní.

Jakub
Host
Jakub

Ale to já vím. Jen se mi ještě nestalo, že by se mi reklamy tohoto typu objevili na takových stránkách, jako je tato.

Jan Sůra
Admin

Jestli tam byla, tak prosím příště o printscreen, ze strany agentury by to bylo porušení smlouvy.

M B
Host
M B

Ještě dodám, že se může jednat o nějaké breberky v PC, které mění zobrazovanou reklamu za svou a tím si vidělávají…

VRT
Host
VRT

Zas lepší na to jen koukat na počítači a dostat breberky do něj, než v reálu s nějakou nakaženou… , ale to jsme malinko odbočili.

VRT
Host
VRT

Klobouček za tento přístup!

Partneři



CSCARGO
RSD