lot
Dopravci Železnice

ŽESNAD.cz tlačí na levnější trakční elektřinu, podepsal dohodu s velkými odběrateli

CZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ Loko
CZ Loko. Elektrická lokomotiva EffiLiner 3000 zvaná "Belgičanka". Autor: CZ Loko

Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz pokračuje ve svém tlaku na osvobození trakční elektřiny od poplatku za obnovitelné zdroje.

Na půdě Hospodářské komory dnes za účasti prezidenta HK Vladimíra Dlouhého podepsali zástupci ŽESNAD.cz memorandum o spolupráci se Sdružením velkých spotřebitelů energie (SVSE).

Na zatížení platbou za obnovitelné zdroje poukazuje zejména sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz, které k sobě ještě v loňském roce přibralo Sdružení dopravních podniků ČR. Podle studie, kterou si obě sdružení nechala zpracovat, zaplatí firmy v kolejové dopravě ročně na těchto poplatcích 900 milionů korun, což je zhruba 23 procent nákladů na trakční elektřinu v dopravě. V sousedním Německu jsou dopravci od tohoto poplatku osvobozeni.

V rámci memoranda se obě sdružení zavazují k vzájemné spolupráci v oblasti konzultací, výměně informací a vzdělávacích činnostech. „Rádi bychom s SVSE spolupracovali na odstranění případů stanovení plateb na podporu obnovitelných zdrojů energie (POZE), které jsou v rozporu se strategií snižování emisí CO2 dle politiky EU Green Deal a strategie České republiky,“ říká Oldřich Sládek, výkonný ředitel ŽESNAD.CZ. Jeho sdružení dlouhodobě usiluje o zrušení povinnosti platby za POZE dopravními společnostmi v elektrické trakci. SVSE naopak usiluje u provozovatelů lokálních distribučních soustav o zrušení plateb na obnovitelné zdroje za spotřebu elektřiny z vlastní výroby energie, čímž vzniknul průsečík možné spolupráce.

Podpis memoranda mezi ŽESNAD.cz a Sdružením velkých spotřebitelů energie. Foto: ŽESNAD.cz
Podpis memoranda mezi ŽESNAD.cz a Sdružením velkých spotřebitelů energie. Foto: ŽESNAD.cz
Odebírat
Upozornit na
guest
51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiný Petr

„Na půdě Hospodářské komory dnes za účasti jejího prezidenta Vladimíra Dlouhého podepsali jeho zástupci (tj. zástupci ŽESNAD.cz) memorandum o spolupráci se Sdružením velkých spotřebitelů energie (SVSE) a Sdružením železničních nákladních dopravců (tj. ŽESNAD.cz).“

To jako ŽESNAD.cz podepsal memorandum sám se sebou?

Gwann

Fajn, chápu, lobby. Ale měli by fér říct, že poplatek za OZE by za ně měl zaplatit někdo jiný. V Německu vše platí domácností. Zjistěte si kolik… V zásadě by to při úplném osvobození průmyslu a dopravy od poplatku za OZE znamenalo možná až zdvojnásobení ceny elektřiny pro občana. Politický sebevražedné. Pokud ovšem Andy nezatne hlouběji sekyru do eraru a nezvýší podporu státu v tomto poplatků, kdyz uz tuším třetinu tak jako tak platí… Uvědomují si soudruzi že ZESNAD, že za jejich infrastrukturu platíme každý rok několik desítek miliard? Kolik odvedou na daních? Tranzitní železniční dopravu tu pak už vůbec… Číst vice »

J.K.

Ježíš to je blábol – potřebujeme i tranzit, každá doprava je potřeba. Ekonomika funguje jako jeden celek , pokud si každá země zakáže tranzitní dopravu, tak to ve výsledku položí všechny.

Gwann

A proč potřebujeme tranzit? Když za koleje skoro nic neplatí a neplatil by ani solární výpalné, které bych si zadotoval. Co z toho.

Tranzit přináší minimum výnosu a zatezuje infrastrukturu. Proč asi Rakusaci a Švýcaři zkoušeli blokovat ci omezovat kamiony přes ně přes Alpy…

J.K.

Já nevím jestli to nechápete – když se všude zakáže tranzit, tak se k vám prostě skoro žádné zboží nedostane. Ani telefon nebo počítač na kterém tohle píšete, potraviny, detaily typu železná ruda nebo palivo do jaderky… K prosperitě potřebujete funkční obchod a dopravu, bez ohledu na to jestli překračuje hranice nebo ne.

Gwann

Tranzit je obilí z Rumunska do Francie. To ať si jede kudy chce. Nemám důvod na tuto dopravu doplácet příspěvek na OZE.

Přijde mi požadavek Zesnadu slušná sprostarna.

Ano, snížila se silniční daň. Ale tu u nás platí jen tuzemci. Tohle je pro všechny. Jestli nechápete o co jde – přenést náklady na OZE na stát a občany, z velkých spotřebitelů. Doprava je začátek, počkejte, za chvíli s poukazem na Německo dorazí s podobným požadavkem ocelárny aj

J.K.

Nebo byste zakázal jako tranzit u nás, ale naše zboží by jinde tranzitovat mohlo, protože „to je něco jiného“ a jinde z našeho tranzitu mají mít radost, ve vaší teorii?

Gwann

Z tranzitu nemají radost nikdy a nikde. To je trpena záležitost. A spravne rozděleni uhrady externalit pomocí různých harmonizovanych daní je úloha pro EU.

Nevím proč by české dálnice a silnice první třídy měl ničit polský kamion, který spotřební daň z paliva odvedl jinde. Dtto daň z příjmů právnických osob. Jediné co u nás platí je reálné mýto. Což je trochu málo.

Ondřej

Dle stejné logiky by Vám např. za cestu na dovolenou do Chorvatska měly Rakousko, Slovinsko a Chorvatsko také zdanit příjem.

Oldřich Sládek

Ano, soudruhu, bylo by dobré se nejdříve vzdělat v problematice, než se ztrapnit bláboly. Miluju tyhle pologramotné internetové anonymní hrdiny 😉

Oldřich Sládek

Pardon, ještě k tomu, kdo to místo osobní, nákladní a MHD v elektrické trakci zaplatí – jistě víte, o co jde v novele zákona 165/2012 Sb. Takže tušíte, že těch 300 (900) mil. CZK ročně, co odvadime a asfalt nikoliv, bude řešeno zcela jinak.

A mimochodem, máme jednotný dopravní trh, který slušně deformuje právě trh energetický.

Gwann

Dan z uhlovodikovych paliv, to jsou desítky miliard.

Možná žiju v blahé nevědomosti, ale podstatná část nákladů na OZE je rozuctovana cca dle spotřeby (a výše jistice), co chybí po započtení povolené, dolepi stát. Nebo kdo?

PetrD

Jen dle spotřeby. Jistič na to nemá vliv. Platí se 495Kč za 1MWh. Čili cca 10% z ceny elektřiny pro běžnou domácnost. Všichni odběratelé takhle zaplatí cca 20mld. Kč a dalších cca 20mld. Kč doplatí stát.

Gwann

Nejsem anonymni soudruh, klidně mi napište na gwann@centrum.cz. Napíšu vám kdo jsem i co dělám. Není to v dopravě. To přiznám. Ale účelově lobbistické kecy poznám na 10km.

Argument ad personam je hodně ubohý, pane Sladku. Kamiony nemusím. Ale nemusím i polopravdy.

Pěkný večer.

Oldřich Sládek

Jaké polopravdy? Jaké lobbistické kecy? Energetický trh deformuje trh dopravní, který je jednotný. zákazníkovi je šumák, jaké máme problémy, chce nejlepsi nabídku. A jak ji máme dát, když jsme objektivně znevýhodnění??? Všechno, co píšu, je pravda. Bude se měnit zákon 165, který (snad) tento problém vyřeší.

Jinak – já jsem na vás první nezaútočil, soudruhem nenazval a podepisuji se svým jménem. A mimochodem lobbujeme nejen za nákladní dopravu, ale i osobní a také za MHD.

leviathan

PHM nejsou z fosilních zdrojů, jde o politicky a ekonomicky motivovanou fikci. Ropné zdroje jsou také obnovitelné, jen se to nesmí populace dovědět, to by zhatilo plány investorům do zcela ekonomicky i energeticky neefektivní elektromobility.

K tématu: je z mnoha hledisek žádoucí, aby nákladním železničním dopravcům klesly externí náklady, jímž je i zmíněný poplatek. Cena za železniční přepravu musí jako za efektivní druh dopravy motivovat k opuštění nákladní silniční přepravy s mnohem horší efektivností při započtení všech externalit.

Jiří Kocurek

Bohužel, technologie na výrobu ropy z oxidu uhličitého a vody je energeticky náročná (1. termodynamický zákon nelze přehlasovat) a tak tato technologie neopustila laboratoře. Syntéza benzízu z uhlí je průmyslově zvládnutá, ale uhlí to celé kazí.
Taže se dostáváme k tomu, jak levně vyrobit elektřinu. Článek samotný ukazuje, že OZE nejsou levné.

Modré zábradlí

Uhlí a ropa jsou také obnovitelné druhý energie. Stačí 300 milionů let počkat a znovu budou (z nás).

Zdendik

Mnohem míň let, následkem výbuchu sopky sv. Heleny vzniklo hnědé uhlí po 10ti letech.

Josef Trögl

Když započítáme externality, tak ani uhlí není levné.

Gwann

Mno, ropa obnovitelna? To tvrdili jen někteří ruští vědci…

Zdendik

Když vidím tolik záporných reakcí – fosilní zdroje JSOU obnovitelné. Jen se neví, jak je to možné, teorie vzniku ropy je špatně, jinak by ropná pole nebyla schopna těžby i dávno potom, co už měla být teoreticky vyčerpána.

Y.K.

Můžete to podložit nějakým hodnověrným zdrojem? Nebo to máte z nějakého bulváru? Protože jistě je možné, že ropa vzniká v určitých podmínkách i dnes, ale rozhodně ne tempem milionů barelů denně, což je současná těžba. Pokud berete více než vzniká, není to obnovitelné (i když z pohledu geologických epoch být teoreticky může, nemá to pro lidstvo žádný význam). Čekat, než se Himálaj zploští a Amerika dojede do Evropy je moc dlouho na jeden ubohý druh.

Y.K.

Jinak spousta ropných polí byla dávno vytěžena…

Zlámalík

Nebylo by logičtější platit příspěvek na obnovitelné zdroje v ceně těch neobnovitelných? Tedy zdražit fosilní PHM, uhlí apod.? Nebo se obdobně platí za OZE i když si doma nabíjím „superekologický“ 🙂 elektromobil? Nemám ho, ptám se.

Greta

Přesně tak, byla analyzována uhlíková daň, ale vláda se jí lekla, tak by stačilo zvýšit spotřební daň z minerálních olejů, benzinu a zemního plynu a zavést novou daň z uhlí pro zdroje mimo ETS a z výtěžku přispívat na úhradu provozní podpory elektřiny, tepla a nově i biometanu. Stejně na to dříve či později dojde, příplatek na OZE po svém zastropování nepokrývá ani polovinu vyplacené podpory a i když ceny emisní povolenky rostou, tak vzhledem ke klesající spotřebě uhlí budou klesat i výnosy z dražby povolenek.

Jiří Kocurek

Otázkou bude, koho budete danit, až benzín, naftu apod… nahradí _dotované_ OZE. Zdanit vytápění objektů pro bydlení je sice možné, ale zvýší to náklady na bydlení. V nejednom případě pak dojde k tomu, že pro podporu OZE přibývá bezdomovců, jelikož nemají na bydlení. A dřevem si nezatopí, protože greténi chtějí zakázat topení kusovým dřevem i v horských oblastech. A nahradit ho dřevní štěpkou, při jejíž výrobě se spotřebovalo násobně více energie než při štípání dřeva sekerou.

náhodný kolemjdoucí

Smím poprosit o nějaký odkaz na informaci o zákazu topení kusovým dřevem? Tím nechci rýpat, samotného mě to zajímá.

Greta

Já nebudu danit nikoho, daně zavádí parlament a ten už po skončení spotřeby fosilních paliv nějaký předmět zdanění najde, za Rakouska se platila potravní daň, v některých státech a městech USA a jiných zemích je hlavní zdroj příjmů eráru vysoká daň z nemovitostí atd. Daně se vybírají od dob staré egyptské říše a nepochybně se budou vybírat i za dalších 3500 let. Omezit spotřebu palivového dřeva chce odbor ovzduší MŽP a já také říkám, že to je zbytečné. Určitě ho ale nechtějí nahradit štěpkou, ta se v malých kotlích nespaluje, max. peletami. Jinak v Rakousku si uzakonili do 2030 vyrábět… Číst vice »

Haha

Tak tu výstavbu Alp a Vysokých Taurů na území ČR chci vidět. Chcete bagr, nebo vám stačí lopatka a krumpáč?

náhodný kolemjdoucí

Uzákonili si vyrábět elektřinu výhradně z OZE.
A uzákonili si spotřebovávat elektřinu výhradně z OZE?
Jestli to od nich opíšeme, budeme kupovat energii z Polska nebo z Ukrajiny? 😀

Gwann

Tak naše bývalé soukmenovce že žaláře národů bych nekopiroval. Viz ten zázračný filtr na atomovou elektřinu do zásuvky…

Ono by stačilo, kdyby CEZ neprodal Pocerady (musí tak učinit do 2024) a Chvaletice Tykacovi. Za pár peněz, mimochodem, a místo toho obojí zavřel. Tykoun by si své uhlí mohl strčit za klobouk a nemusely by se vymyslet debiloviny s emisemi. Stejne tuhle elektřinu levné posíláme Helmutum, kteří nám nazpět kazou o naší neekologocnosti…

Alibaba

Rakušáci si můžou uzákonit co chtějí.
Rakušáky by chtělo za dlouhých klidných mrazivých zimních večerů odpojovat od Temelína a Dukovan, Mochovců, Paksu,… , protože je to přece fuj elektrika. Prostě takový centrální atomstop, aby si ho nemusela pořizovat každá rodina.

Gwann

To zní jako hezky plán…

Kubrt

Rakousko je dlouhodobě čistým exportérem elektrické energie, na rozdíl od Slovenska a Maďarska.

BND 30

Dovolím si nesouhlasit. Po opakované návštěvě systému přehrad nad Kaprunem se o tuto problematiku velice okrajově zajímám. Energeticky bylo Rakousko soběstačné do roku 2001, dnes dle dat z rakouských webů dováží cca 14% energie. Ale mají programy nezávislosti, které chtějí dosáhnout výstavbou obnovitelných zdrojů a úsporami do roku 2030.

Gwann

Ze zemního plynu? Když donutili dotacema přecházet na plyn? To jako chcete aby se topilo na tajnacku pět láhve a po vesnicích krouzilo gestapo z CIZP s mericema emisí.

A ještě to svedte na Brusel, aby politická katastrofa byla úplná.

Greta

ČIŽP je bohužel tak vykastrovana, že neprikrouzi ani když jim člověk pošle fotky a adresu. Jinak pokud to nevíte, spotřebka se z plynu platí 290Kc za MJ a v roce 2025 se bude zvedat. Taky by mě zajímalo, jak vás někdo k něčemu donutil dotací.

Gwann

Jinak znáte hnus jménem bioplynka? Znám ekonomiku mnoha a na tohle dávat dotace, to je hnus na kvadrát. Průměrná bioplynka na kukuřici ji sežere cca 20 tun denně (!), což je kolem hektaru. Takže na pitomý elektrický příkon (říkám příkon nezna to správně slovo, bo do sítě jde max cca 85% vyrobené elektriny, zbytek je technologická spotřeba) 500 kW sezerete ročně cca 350ha silaze. Tam by mohlo vyrůst cca 2000 tun pšenice (!), nebo se uživit velké stádo krav aj. A navíc tenhle krám stojí investicne cca 50 min…údržba min 2 mio/rok. Prostě absolutní nesmysl. Použitelné to je jen na… Číst vice »

Greta

A co byste s tou pšenicí nebo kráva má dělal, když pšenici nakupuje akorát SZIF v intervenčním výkupu a následně ji vozí do Hamburku a prodává se ztrátou, protože v Česku už ji není kde uskladnit. Hovězího máme 130procent nadvyrobu a živý skot se vozí do Turecka, protože tady ho jatka nechtějí. Bioplynu zachránily stovky podniků před krachem, jinak šly zu grunt a skoupil je Agrofert nebo cizinci. Teď má MPO 9let na to vymyslet, jak BPS udrží, jinak je provozovatelé zavřou a stát se bude muset hodně snažit, aby jejích příkon nahradil.

Gwann

Jejich příkon nahradil? To procento či kolik. O BPS vím celkem hodně, a opravdu tudy cesta nevede. Znám čísla snad 10 BPS a nic moc teda…a znám minimálně dvě družstva, která BPS zabila do mrtvá… A co pěstovat? Ok, pšenice špatná…sladovnicky jecmen, třeba? Specializované plodiny – třeba mák je fajn. Určitě se toho dá najít spousta… Nejsem agronom, ale pěstování kukuřice na silaz do BPS je blbě. BPS je na zbytky. Ve vývozu zvířat nevidím nic zlého. Pokud je na tom zisk. Lepsi by sice bylo vyvézt zpracované maso, ale furt lepší než BPS. Proč nejsme sobestacni ve vepřovém, dovážíme… Číst vice »

Greta

Já agronom jsem. BPS jen na kukuřici je blbě, v tom se asi jako v jedné z mála věcí shodneme, ale jinak na anaerobní digesci není nic špatného, příkon BPS dělá u nás ročně víc než fotovoltaika s větrem dohromady a po přechodu na biometan mají budoucnost, energetický mix bez nich ČR nesloží. A ve vepřovém nejsme soběstační proto, že ho neumíme dělat za konkurenceschopné ceny, to ale s BPS nemá nic společného.

Gwann

Tak píšu, že BPS je fajn na odpady. Na kukuřici to je zhovadilost. Která slouží jen dodavateli toho zařízení.

Václav

20t kukuřice z hektaru? To je hodně, hodně slabý výnos. Měl by jste přidat nulu.

Gwann

Nulu asi ne. Např v 2018 byla průměrná vynosnost silaze cca 30-35t/ha.

Gwann

Máte pocit že cca 50% nebo i víc z benzínu nafty pro stát je málo?

Já nemám ani řidičák, ale neradil bych ani tak na toto sahat. Byl by šílený randal. Nestvete lidí, nebo zvolí Tomia…a pak dojde smích všem…

Greta

Ano, je to málo. Němci zdraží o 15 centů, tak by bylo nejlepší přijmout Euro a zdražit o 14centu. Ad Pitomio, či myslíte že by udělal jako premiér? Ní jasně že zvýšení daní

Gwann

Pitomio jako premiér zkusí sebrat postupně vše těm, co něco mají, a nevyji s nim. A rozdělí to svým kumpanum a drobky hodí chatre.

Proto nenutte chatru se houfovat a nedělejte z lidí chudáky…

Nemám rad auta, přímo je nesnáším, ale český člověk má hodně často prirostle auto k zadku. Zdražení není dobrý nápad, nastvete strašně moc docela normálních lidí a donutite je k zuřivě reakci…

Greta

Zuřivé reakci? Asi jako když Kalousek zavedl danění že superhrubé mzdy? Češi si zvolili socdem, která to slíbila zrušit a výsledek je jaký? Zaměstnanci platí zvýšenou daň furt. Od roku 1990 se zvyšovala spotřební daň asi 20krat a nestalo se nic.

Alibaba

Bylo by nejlepší tohle výpalné zrušit, toho kdo to schválil zavřít za korupci a ten kdo výpalné příjmá zavřít za nezákonné obohacení.

Jako domácnost platíte OZE, a nepředpokládal bych, že tohle výpalné solarbaronům by jste neplatil, když budete mít elektroauto. To by jste si asi musel pořídit solárka na střechu sám.