Železniční sobota: bohatý program v Praze, Vlak Svobody i 180 let dráhy v Olomouci

Parní lokomotiva Heligon. Foto: ČDParní lokomotiva Heligon. Foto: ČD

Největší akce se chystá v Praze, naposledy pojedou historické vlaky z Břeclavi do Lednice.

Druhá zářijová sobota přinese hned několik velkých akcí pro fanoušky železniční nostalgie. Přinášíme přehled největších událostí pro tento víkend.

Počtem vozidel a zřejmě i návštěvníky bude bohatý v sobotu Pražský železniční den. Hlavním dějištěm oslav se od 9 do 17 hodin stane pražské Masarykovo nádraží, odkud budou vypravené zvláštní historické i moderní vlaky po Praze a jejím okolí. Návštěvníci si na tomto centrálním pražském nádraží budou moci prohlédnout historický Masarykův salonek či výstavu kolejových vozidel. Připravené budou také jízdy historickými autobusy a tramvajemi a další doprovodný program.

K největším atrakcím během Pražského železničního dne budou patřit jízdy historickými vlaky. „Návštěvníci se budou moci svézt parním vlakem v čele s lokomotivou ‚Šlechtična‘, který během dne postupně pojede do Hostivice, Neratovic a Českého Brodu. Další historická souprava, tentokrát tažená parní lokomotivou ‚Heligon‘, pojede celkem čtyřikrát z Masarykova nádraží do Dejvic a zpět. Tento stroj nedávno prošel nákladnou opravou a přímo v hlavním městě se představí vůbec poprvé,“ říká Jakub Goliáš, ředitel Oblastního centra obchodu Střed Českých drah. Na dejvickém nádraží bude v sobotu souběžně probíhat Rodinný den se Správou železnic.

V provozu budou také další historická vozidla. Na vybraných pravidelných vlacích mezi Masarykovým nádražím a Českým Brodem bude nasazena pantografová jednotka řady 451 „Žabotlam“, která dlouhá desetiletí zajišťovala velkou část regionálních vlaků v pražské aglomeraci. Historická souprava sestavená z motorového vozu řady M240, přípojného vozu Bix a vozu řady M262 přijede ráno z Lužné u Rakovníka, poté bude střídavě jezdit z Masarykova nádraží do Dejvic a přes Negrelliho viadukt také do Prahy-Buben. Na tomto nádraží budou zájemci moci navštívit Legiovlak.

Letošní novinkou budou jízdy historické patrové soupravy řady Bpjo tažené motorovými lokomotivami „Brejlovec“ a „Zamračená“. „Tento vlak pojede celkem čtyřikrát po okružní trase z Masarykova nádraží přes stanice Běchovice, Malešice, Zahradní Město, Vršovice, Vyšehrad, hlavní nádraží a Libeň zpět na Masarykovo nádraží. Jízda po pražských spojkách bude trvat zhruba 70 minut,“ doplňuje Jakub Goliáš.

Moderní vozidla budou zastoupená elektrickou jednotkou řady 660 „InterPanter“, určenou pro rychlou meziregionální dopravu. Ta bude nasazena na vybraných pravidelných spojích mezi Masarykovým nádražím a Kralupy nad Vltavou jako ukázka plánovaného nasazení tohoto typu vozidel. Cestující je mohou využít např. k cestě do Roztok u Prahy, kde bude v prostorách stanice vystavené modelové kolejiště zdejšího Klubu železničních modelářů.

Přímo na Masarykově nádraží bude otevřen historický Masarykův salonek a návštěvníci si tu prohlédnou také výstavu kolejových vozidel. K vidění budou mimo jiné dva poštovní vozy (jeden z 1. pol. 40. let 20. století a druhý z roku 1985). V obou je instalována expozice věnovaná konkrétnímu vagonu a historii vlakové pošty, doplněná dobovými listovními a balíkovými zásilkami. Chybět nebude ani doprovodný program pro děti pořádaný DDM Praha 5 a prezentace partnerů akce.
Během sobotních oslav si přijdou na své také příznivci vozidel městské hromadné dopravy. Po hlavním městě budou jezdit historické autobusy i tramvaje. Zvláštní autobusová linka „PID“ pojede v polookružní trase Masarykovo nádraží – Florenc – Hradčanská – Vozovna Střešovice – Hradčanská – Náměstí Republiky – Masarykovo nádraží. Návštěvníky akce zde zdarma svezou autobusy Karosa ŠD 11, Škoda 706 RTO LUX nebo kloubový Ikarus 280, přičemž s autobusy bude možné navštívit například Rodinný den se Správou železnic na nádraží Praha-Dejvice nebo Muzeum MHD ve Střešovicích. Centrem metropole včetně Masarykova nádraží pak bude projíždět i pravidelná linka 42, která nabízí tradiční vyhlídkové jízdy Prahou historickými tramvajemi.

Kompletní program je na stránkách Ropidu.

Vlak svobody

V sobotu uplyne 70 let od jízdy tzv. Vlaku svobody, rychlíku, kterým se podařilo projet z komunistického Československa na Západ. U příležitosti tohoto výročí budou vypraveny historické vlaky, které pojedou z Karlových Varů do Chebu, mezi Chebem, Aší a do Hranicemi v Čechách. Na nádraží v Aši bude k vidění výstava k historii železnice a modelové kolejiště.

Když 11. září 1951 odjížděl vlak č. 3717 z Chebu, většina ze 110 cestujících nevěděla, že vlak neskončí jízdu na nádraží v Aši, ale až za německými hranicemi. Šlo o jeden z nejznámějších masových útěků na Západ, který vyvolal ohlas po celém světě a urychlil budování tzv. železné opony,“ říká Martin Hurajčík, ředitel Oblastního centra obchodu Západ Českých drah. Někdejší radní pro dopravu v Karlovarském kraji za ANO 2011 a zaměstnanec Penamu posílil České dráhy letos na jaře. Za jeho působení České dráhy získaly desetiletou smlouvu na provoz vlaků v Karlovarském kraji bez soutěže.

Už v pátek 10. září budou mít zájemci příležitost se projet parním vlakem z Karlových Varů (odj. v 16:55) přes Sokolov a Kynšperk nad Ohří do Chebu (příj. v 18:00). Parní vlak, který poveze lokomotiva 534.0323 „Kremák“, pak v sobotu 11. září uskuteční tři jízdy oběma směry mezi Chebem a Aší. Z chebského nádraží bude odjíždět v 8:30, 12:30 a 15:05, zpět z Aše pak v 10:50, 14:10 a 16:30. Jízdenky se budou prodávat pouze ve vlaku. V prodeji budou jednosměrné jízdenky za 50 Kč, děti do 15 let a cestující s průkazem ZTP a ZTP/P zaplatí 20 Kč.

Kromě parního vlaku bude v sobotu 11. září jezdit na Chebsku také historický motorový vůz M131 „Hurvínek“. Připravené budou celkem tři jízdy z Aše do Hranic v Čechách a zpět. Odjezdy z Aše budou v 10:25, 12:25 a 14:25, zpět z Hranic v Čechách pak v 11:00, 13:00 a 15:00. Jednosměrné jízdné bude stát 30 Kč, děti do 15 let zaplatí 20 Kč. Jízdenky se budou prodávat přímo ve vlaku. Na nádraží v Aši bude k vidění výstava k historii železnice pana Simbartla a modelové kolejiště.
Podrobnosti o akci včetně jízdních řádů jsou na portálu Vlakem na výlet.

180 let od příjezdu prvního vlaku do Olomouce

Na sobotu 11. září 2021 připravily České dráhy společně se svými partnery Regionální den železnice v Olomouci. Na místo oslav se návštěvníci svezou historickým vlakem v čele s motorovou lokomotivou „Bardotkou“ z Veselí nad Moravou. Z Olomouce pak bude vypraveno několik zvláštních vlaků, vyjede i souprava s parní lokomotivou „Rosničkou“. Oslavy se ponesou ve znamení výročí 180 let od příjezdu prvního vlaku do Olomouce.

Jedenáctý zářijový den se v prostorách depozitáře ČD Muzea v Olomouci uskuteční Regionální den železnice. Budou tu připravené komentované prohlídky, přehlídka nostalgických vozidel na točně a moderovaný doprovodný program.

Hlavní atrakcí oslav budou nostalgické jízdy. Z Veselí nad Lužnicí pojede do Olomouce vlak v čele s historickou motorovou lokomotivou „Bardotkou“ (T478.1002). Mezi olomouckým hlavním nádražím a zastávkou Olomouc-Řepčín pak pojedou historické motoráky „Hurvínek“ (M131.101) a „Věžák“ (M120.417). Parní vlak vedený lokomotivou „Rosničkou“ (464.202) pojede v průběhu dne postupně z olomouckého hlavního nádraží do Šternberka, Přerova, Hluboček a Olomouce-Řepčína. Návštěvníci se mohou těšit i na zvláštní jízdy s motorovou lokomotivou „Bertou“ (749.250-7) do Hluboček a lokomotivou „Pilštyk“ (T466.0007) do Prostějova.

Letošní Regionální den železnice v Olomouci se nese ve znamení výročí 180 let od příjezdu prvního vlaku do Olomouce, a to od Přerova po Severní dráze císaře Ferdinanda v roce 1841.

Naposledy letos historickým vlakem do Lednice

V sobotu vyjede z Břeclavi do Lednice naposledy v této sezóně historický vlak. Tentokrát se bude jednat o vlak v čele s parní lokomotivou „Skaličák“, vozy Rybáky a historickým restauračním vozem. Účastníci vyjížďky se mohou v Lednici těšit na řadu kulturních a přírodních památek a atrakcí.

Jedenáctého září vyjede na trať mezi Břeclaví a Lednici historický vlak. Motoráček Hurvínek tentokrát nahradí parní lokomotiva 433.001 „Skaličák“ s vozy tzv. Rybáky a historickým restauračním vozem. Parní vlak ukončí letošní sezónu na této turistické trati.

Z břeclavského nádraží vyrazí parní vlak v 9:11, 11:10, 13:10 a 15:10, z Lednice se pak vydá na zpáteční jízdu v 10:20, 12:20, 14:20 a 16:20.

Mezi Břeclaví a Lednicí není zajišťována pravidelná železniční doprava, vlaky tu jezdí jen během letní sezóny. V nepracovní dny zajišťuje provoz motorový vlak z 50. let minulého století nazývaný „Hurvínek“ (M131.1) a zpravidla dvakrát za sezónu je motorový vlak nahrazen vlakem parním, tak jak tomu bude právě tuto sobotu.
Turistická trať do Lednice je u cestujících velmi oblíbená. V letošním roce je o jízdenky podobný zájem jako v roce 2019, tedy v době před pandemií.

Obec Lednice je nazývána perlou jižní Moravy, návštěvníky zaujme množství přírodních a kulturních památek. Lednický zámek je jedním z nejkrásnějších komplexů anglické novogotiky v Evropě. V jeho okolí se nachází parkově upravená krajina na světě, která je zapsaná na seznam světového přírodního a kulturního dědictví UNESCO.

Zdroj: tiskové zprávy ČD a PID

Tagy ČD Nostalgie nostalgické vlaky
8 komentářů