Lidé Železnice Zprávy

Železniční odbory v akci: Na nádražích a ve vlacích dnes agitují proti mizení personálu

Ukázka z chystané podzimní kampaně OSŽ. Pramen: OSŽ/kresba: Petr Urban
Ukázka z chystané podzimní kampaně OSŽ. Pramen: OSŽ/kresba: Petr Urban

Evropští železniční odboráři vyhlásili na dnešek takzvaný akční den na podporu doprovodného vlakového personálu. Akcí chtějí mimo jiné upozornit na – podle nich – nebezpečnou tendenci rušení železničního personálu ve vlacích i stanicích. Kampaň organizuje železniční sekce Evropské federace pracovníků v dopravě (European Transport Workers Federation – ETF), v tuzemsku se zapojilo Odborové sdružení železničářů (OSŽ).

Členové OSŽ budou dnes na nádražích a ve vlacích cestujícím rozdávat brožurku s názvem „S Rudou Pivrncem na železnici“, která má prostřednictvím obrázků Petra Urbana upozornit „na možná rizika pro bezpečnost a pohodlí cestujících v případě nerozumného omezování počtu zaměstnanců vlakového doprovodu či staničního servisu“.

„Současně tuto brožurku zasíláme také představitelům objednatelů veřejné železniční dopravy v závazku veřejné služby, tedy na ministerstvo dopravy a hejtmanům a radním pro dopravu všech 13 krajů v ČR s výzvou, aby v rámci výběrových řízení na poskytovatele železniční dopravy v závazku veřejné služby od dopravců vedle požadavků na kvalitní kolejová vozidla požadovali také kvalitní vlakový personál a staniční servis,“ doplnil předseda OSŽ Martin Malý. Podle něj snaha omezovat počty zaměstnanců za každou cenu a snižovat mzdové náklady může mít negativní vliv na bezpečnost cestujících.

Jedním z míst, kde cestující brožurku dostávají už od sedmi hodin, je hala pražského hlavního nádraží. „Rozdáváme brožurky v celé síti, měli bychom mít pokryty všechny hlavní železniční uzly,“ řekl jeden z organizátorů Antonín Leitgeb. Odboráři nechali vytisknout na 30 tisíc brožur.

56 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Možná, než přemýšlet nad tím, jak se zbavit personálu na vlacích a ve stanicích, by to chtělo se podívat na přebujelou armádu manažerů a byrokratů na ČD(i proto taky stále něco“nejde“). A viděno zevnitř firmy – dnešní vedení většiny(jestli ne všech) odborových centrál, hájí především je. A jedna brožurka to nevytrhne…

  • Nemáte to někdo naskenované? Moc rád bych to viděl úplné 🙂
    Díky Petr

  • Je za provoz vlaku na trati odpovědný strojvedoucí nebo vlakvedouci, průvodčí či stevard(ka)? Dle mého názoru jednoznačně strojvedoucí. Pokud bude v řízení zahrnut systém, že se vlak nerozjede bez zavřenych dveří je funkce vlakvedouciho čistě manažerská. A pak je to jen o tom, zda-li daný dopravce vlakový personál chce či ne.
    Tedy pro ČD, zda odboráře přesunou do vlakových čet nebo je nechají na židlích v kancelářích.

    • Hm. Tak to si GéWéTramwejn na Šumavě myslelo také. A překvapeně zjistilo, že se na trati 194 bez průvodčích opravdu neobejde…
      Souhlasím ale s tím, že ty mažoretky nebo co to jako je, jsou u vlaků naprosto k ničemu.

      • Rtep: Tak je otázka, jestli mažoretkami myslíte průvodčí na kontrolu lístků, nebo stevard(k)y na obsluhu cestujících. v tom druhém případě je to smysl má určitě.

        • Přijde mi nesmyslné, když v několika málo vlacích jezdí stevardky a stevardi, když třeba leckde na nádražích nenajdete ani základní služby, třeba úschovny zavazadel nebo záchod…

    • Absolutně netušíš co všechno je v pracovní náplni vlakvedoucího, ty manažerská funkce…

  • Člověk by odborářům skoro uvěřil, že jim jde o kvalitu služby a bezpečnost cestujících… cože, odborářům? Těm samozřejmě jde především o to, že s každým „mužem (ženou) ze závodu“ přicházejí taky o odborově organizovanou ovečku (prachy, vliv, politika). Je i tohle napsané/nakreslené v té brožuře?

  • Dnes jsem dostal štos, ať to roznesu po vlaku. Urbana znám od mala a pro lidi co čtou Blesk jsou dobré. Nicméně v celé brožuře chybí argumenty. Úvodní slovo nic neříká a pak už pouze obrázky. Stalo by za to tam lidem vysvětlit o co jde v obrázcích v souvislých větách, protože z těch komixu to bude lustit fakt málokdo. Spíš je to takový, že odbory jen chtěly dělat, že neco dělají. Byla by lepší nějaká kampaň na úrovni roku 2018. Tohle je 20 let z5

    • tak mu dej vědět, že na bočních sklech vlaku tu díru neudělá jak to nakreslil.

  • K čemu to v ČR povede, je zřejmé – k ještě větším únikům tržeb a k mnohem většímu nepořádku ve vlacích i ve stanicích: proč asi má Jančura „stewardy“ téměř ve všech vozech …

    • Zabránění vandalismu a zvýšení bezpečnosti průvodčí stejně nepomohou, je třeba posílit ostrahu na nádražích i ve vlacích a vyjde to levněji než armáda průvodčích v příměstské dopravě.

      • Nesouhlasím – záleží na tom, co všechno dáte pokladním a vlakovému personálu do pracovní náplně: ochranku či policii samozřejmě nenahradí, ale „obecný“ pořádek a základní čistotu udržovat mohou, nehledě k tomu, že mnoho znamená už jen pouhá jejich přítomnost – a že by pokladní a průvodčí byli ve výsledku dražší než průběžně fungující „ochranka“, která navíc bez příslušné kvalifikace nemůže ani kontrolovat a prodávat jízdenky, to je také nesmysl.

        • Milan a Rentiér
          A nomohly by ty práce dělat ti vedoucí odboráři?
          Myslím jako tu ostrahu a zametání. To jako kvůli tomu aby se nestranily kolektivu a byly blíže svým členům.

  • Jeden vlakvedúci na jeden elefant na linkách S okolo Prahy ??? nevyhovujúce. U ZSSK Slovensko v takmer každom osobnom vlaku máme 2 členov vlakového doprovodu.

    Tento trend znižovania zamestnancov je i v Rakúsku. Napr. v žst. St.Anton am Arlberg nie je otvorená ani pokladňa a to je vyhľadávané lyžiarske stredisko.Všade len automaty na lístky…

    • na Slovensku možná máte ve vlaku 2 členy doprovodu, ale zase máte minimum spojů a polovinu tratí jste zrušili…

    • Typický balkánský syndrom – čím míň vlaků, tím víc personálu v nich

    • Angel 666
      Lenže ten automat hovorí jazykamy všetkých okolitých krajín. Hovorí aj hlavnýmy svetovýmy rečamy. Automat hovorí aj jazykom najvetších nenšin v Rakůsku.
      A pritom to nieje drahá záležitosť. Jeho cena je asi ako automat na metro v Prahe.
      U nás by stál jako vila v Jevanech.

      • X1: Žijete v dobách dávno dávno minulých. Ony totiž ÖBB musely nasadit nový moderní uživatelsky přívětivý systém, takže dnes jsou ty automaty totálně nepřehledné a mnoha jazyky už také zrovna nevládnou – tuším pouze německy, anglicky a italsky :-/

        • Martin Nosek
          Tož to je v hajz..u.
          Ale včil o prázdninách jsem byl v Lindau a tam byl teda ještě starej automat. A kupodivu poslední navolená řeč byla Türkisch.

    • Andílek777:
      Automaty na vlakové jízdenky jsou normální věc po vyspělé Evropě – mám s tím skvělé zkušenosti z Itálie a z Maďarska… Automaty jsou doslova blbuvzdorné, platí se normálně kartou, prostě pohoda…
      Nevidím rozdíl mezi tím, když si někdo kupuje v automatu jízdenku na MHD (v Budapešti doslova vymazlené, Milano uspokojivé) a tím když si kupujete lístek na vlak..
      Jenom u nás pořád nic… Ušetřilo by se opravdu spousty nepotřebného personálu, automaty jsou nesrovnatelně levnější, a ostatní personál by mohl dostat adekvátně přidáno a ještě by zbylo…
      Osobně po zkušenostech „z venku“ nevidím absolutně žádný důvod na zaměstnávání lidí na pokladnách alespoň na regionálních a příměstských tratích… Je to doslova mrhání peněz.. Kdo nevyzkoušel – ten nepochopí..

      • A to máme mobilní aplikace – lístek si stejně normální člověk bookne online třeba v tramvaji a nechá si to poslat do mailu.. Takže automat je jenom nouzovka třeba když ti dojde baterka v mobilu a ty jako na potvoru nemáš s sebou power banku nebo je taky vybitá…

  • Ta kampaň vypadá dost kontraproduktivně, nebo je to promyšlená kampaň na podporu vlakového zabezpečovače.

  • Hlavně to dejte do Brna, tam se mají rušit vlakvedoucí na S2 a S3.

    • Mají rušit?! Včera jsem tam opět nikoho nepotkal, ale třeba právě agitoval

      • Vlakvedoucí není, abyste ho potkával. Od toho je průvodčí.

        • Průvodčí na linkách S2 a S3 ČD zrušily už dávno, vlaky jsou doprovázeny jen vlakvedoucím a toho tedy nemám potkávat 😃 Tak už mám jasno 😃😃

  • Tak to je bohužel příšerný… Chudáci všichni kdo jsou zákaznickým personálem – jak z nich udělat terč posměchu…

  • Holt v době mobilních aplikací typu ČD Můj vlak je doprovodný personál čím dál míň potřebný. Většinou nemají více informací, nežli si kdokoliv může zjistit průběžně sám.

    • zajisté vám mobilní aplikace dokáže zajistit když je zpoždění aby přípojný vlak počkal…

      • Dnes: v apce zjistím, že vlak má zpoždění. Vyhledám zaměstnance, požádám o přípoj, ten zavolá nebo napíše dispečerům, ti rozhodnou a pak mi to zpětnou cestou zaměstnanec sdělí.
        Nově: v apce zjistím, že vlak má zpoždění. V případě zpoždění mi aplikace umožní přímo dispečery požádat o přípoj, v aplikaci se mi následně zobrazí řešení.

        • To jistě: myslíte, že dispečeři mají čas komunikovat s mnohem větším množstvím „relací“, než nyní pouze s jedním průvodčím (vlakvedoucím) z vlaku?
          Jediné, co se můžete z „appky“ dovědět, pokud o to bude rozšířena a pokud to tam ovšem také někdo (dispečer) „zapíše“, že přípoje na zpožděný vlak čekat nebudou, protože žádný dispečer se nebude zabývat individuálně dotazy jednotlivých cestujících, byť by prostřednictvím „appky“ byla taková nabídka poskytnuta.

        • tak to jste pobavil 🙂 na přípojný vlak bude přestupovat 30 cestujících a dispečer nebude mít nic jiného na práci než odpovídat na třicet dotazů…

          • Jsme ve třetím tisíciletí, software zajisté dokáže počet požadavků spočítat, …, ba i vyhodnotit a dispečerovi napovědět. Jde jen o zadání, aby bylo vstřícné cestujícím a jednoduché pro dispečink. Rozhodně si není třeba psát maily či telefonovat. Dřív se taky chodilo do banky za paní a dnes to zvádnete z mobilu 😃

            • Presně. Pamatuji si, že už v roce 2009 takto pruvodčí ve zpožděném IR z Bernu do Luzernu procházela vlak a ptala se cestujících, kam jedou. Odpovědi ťukala do své „POPky“, žádné volání. Dispečerovi se rovnou v BZ Luzern sečetla matice přestupujících a podle toho se mohl rozhodnout, co zachová a co ne. Dnes už předpokládám, že systém sám navrhuje řešení a a dispečer schvaluje. V našem případě netřeba komunikovat, může se usuzovat podle toho, kolik jakých jízdenek bývá „odpípnuto“ v aplikaci Můj vlak v daném spoji.

      • Zajišťování přípoje v praxi: „no, snad to bude čekat“, „to by byl průser, kdy by to nečekalo“. Myslíte, že napsal dispečerovi?

      • aby přípojný vlak počkal, nedokáže zajistit ani průvodčí. Ve dvou případech jsem průvodčího žádal, ale dispečer stejně zamítl (jednalo se o přípoj Os, který neměl uvedeno, že „nečeká na žádné přípoje“ a stačilo počkat asi 7 min.).

        • Vlakový personál má i čísla na dispečery, ale máme přísně zakázáno je poskytovat cestujícím, i my musíme používat apku v mobilu kam při žádosti o zajištění přestupu zadáváme počet přestupujících, ale poslední dobou se v odpovědích od dispečerů nejčastěji dovíme (pokud zajištění přestupu rovnou nezamítnou) „Přestup bude zajištěn jen pokud nezvýšíte zpoždění“ což je odpověď na dvě věci.

        • Zvykejte si. Až regionální dopravu začne patlat známý brněnský patlal Žlutý Parazit řečený Velkohuby Radim , budou návaznosti na jiné vlaky , čekání na pripoje a celý sytém integrované regionální dopravy víte kde,?…..

    • Jasne. Vsichni mají smartphone, mobilní internet a umí zacházet s nějakou aplikací.
      Tipuju, ze jste mladý Pražák, nebo z nějakého jiného velkého města.
      Možná to pro vas bude šokující zjištění, ale svet není jen Praha a Brno a opravdu všichni nemají patlafon s aplikací na každou kravinu.
      Babička z Horní Dolní kdesi v pohraničí si jízdenku pres net fakt nekoupi a na automat na jízdenky bude akorát bezradne koukat

  • Nejsem si jistý, jestli bych z toho obrázku pochopil to, oč autorovi šlo… je to asi stejně stupidní jako slogany a grafika ČD. Méně nebo vůbec někdy znamená více.

    • Autorem je Petr Urban, známý kreslíř vtipů, což si lze dnes snadno vyhledat. Bohužel, dnes chybí něco jako býval Dikobraz, a to právě v době, kdy by mohl tepat do nešvarů doby o 106, kreslíři vymřeli, písničkáři taky, smysl pro humor rovněž, všichni jen držkují, ale vtipní nejsou ani trochu.

Newsletter

Partneři


Výběr editora