Železniční odborové centrály trvají na režijkách i v komerčních vlacích
Zástupci osmi odborových železničních centrál dnes našli ve věci režijních jízdenek společnou řeč. Výsledkem jejich odpoledního jednání je jednoznačné odmítnutí
Zástupci osmi odborových železničních centrál dnes našli ve věci režijních jízdenek společnou řeč. Výsledkem jejich odpoledního jednání je jednoznačné odmítnutí zrušení režijek v komerčních vlacích Českých drah, jak to navrhuje ministerstvo.
„Oceňuji, že se ke stanovisku OSŽ připojily i ostatní odborové svazy. Je to zásadní východisko pro další jednání,“ řekl deníku Zdopravy.cz předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša. V úterý chce se stanoviskem odborů seznámit dozorčí radu Českých drah a skrze ní i ministerstvo dopravy.
„Očekáváme, že v brzké době svolá ministr jednání. Je to důležité pro zachování sociálního smíru,“ doplnil Pejša. Ke konkrétnějším hrozbám se ale uchýlit nechtěl. Odboráři zároveň naznačili i jistý ústupek, když v prohlášení mluví o ochotě jednat o výši zaměstnaneckého jízdného. Nyní stojí režijka tisíc korun za rok.
OSŽ mimo jiné podporuje systémové řešení, v rámci kterého by železniční organizace mimo České dráhy přispívaly drahám na režijní jízdné svých zaměstnanců. Server Zdopravy.cz už v srpnu informoval o jednání, na kterém SŽDC předběžně slíbila možnou platbu za režijky v hodnotě zhruba 50 milionů korun ročně.
Kolem režijek začalo být horko letos v létě. Ministerstvo dopravy navrhlo jejich konec ve všech komerčních vlacích Českých drah, které jezdí mimo objednávku státu či krajů. V praxi jde o všechny dálkové vlaky trasy Ex 1 mezi Prahou a Ostravou. To je nejfrekventovanější úsek tuzemské železnice.
Návrhy reagují na nový požadavek Českých drah, které po ministerstvu dopravy požadují řádově desítky milionů korun jako kompenzaci za povinnost uznávat režijky. Ty mají nejen jejich zaměstnanci, ale také ještě desítky tisíc zaměstnanců SŽDC či důchodců. České dráhy se tím dlouhodobě cítí znevýhodněny, kvůli povinnosti uznávat režijky ze zákona už zrušil antimonopolní úřad i jednu soutěž na provoz rychlíků mezi Plzní a Mostem. Ministerstvo ale současně nechce na úkor státního rozpočtu vyplácet další peníze za to, aby majitelé režijních jízdenek uplatňovali jízdní výhody i v komerčních vlacích ČD. Pokud by dráhy chtěly zaměstnancům výhodu zachovat, mohou to dělat jako zaměstnanecký benefit.
Jednání se zúčastnili zástupci Odborového sdružení železničářů, Unie železničních zaměstnanců, Federace vozmistrů, Federace vlakových čet, Svaz odborářů služeb a dopravy, Alliance drážního provozu, Odborové sdružení zaměstnanců v síťových odvětvích, a Demokratická unie odborářů.