Železniční nákladní dopravci v Evropě varují před krachem kvůli drahé elektřině

Nákladní vlak společnosti Medway. Foto: ERFANákladní vlak společnosti Medway. Foto: ERFA

Podle šéfa Českých drah „skončí Green Deal šílenství“.

86 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jakub Rákosník

M. Krapinec očima K.H. Borovského:

„Za pravdu je různá sazba – jednou pomník, jindy vazba. Kdo ji řekne dřív než včas, tomu pravda zlomí vaz.!

Mirvald

Nejsa odborníkem v energetice ani v ekologii, loajálně beru na vědomí vyhlášenou generální linii, kterou před časem potvrdil předseda vlády (tedy čelný představitel státu) slovy, že „Green Deal je hotovou věcí“. Je však těžké zorientovat se v důvodech, proč se ředitel firmy, na jejíž chod má stát význmný vliv, o zmíněném Green Dealu vyjadřuje s takovým despektem. Má tím snad být zneklidněno obyvatelstvo před blížícími se volbami? Komu takové prohlášení slouží? Zatoužil pan ředitel po změně? Otázky, samé otázky…

Osamělý Vlk

Tak GreenDeal není šílenství, ale cesta, jak bychom se mohli nedostat do průs…, do kterého jsme se nasměrovali používáním uhlí, nafty a plynu ve výrobě energie.

J.K.

Jak konkrétně byste to udělal, znáte jedinou zemi kde to funguje dobře jinak?

VTT

Používáním příliš velkého množství OZE jsme se odsoudili k tomu, že potřebujeme také velké množství plynových elektráren – nic jiného rychle regulovatelného a s dostatečnou kapacitou není. Takže každý, kdo prosazuje OZE, tím zároveň tlačí na větší využívání plynu pro výrobu el.energie. A ještě nedávno to taky znamenalo, že tím víc také podporuje Putina.
Něco jiného by bylo, kdyby byly k dispozici dostatečně kapacitní bbateriová úložiště, to je ale ještě budoucnost.

medvěd

A) Komu prospívá tato šikanozní politika? Blíží se doba, že si nekoupíte zboží, protože má velký podíl CO2 na výrobě. Jo myšlenka zdanění emisí nás přijde draho.
B) Kolik stojí výroba elektriky v plynových elektrárnách v Německu a kam je posílána ?
C) Proč máme dotovat ty, kteří se dobrovolně vzdali laciné elektřiny z jádra ?

Petr

Jsme ve vleku události. Nebo se jimi politici nechávají vláčet, páč jsou slabí a nemají žádné zásady. 2013 – padl Nečas, páč tendr jaderky, 2021 – shitstorm zvaný Vrbětice – opět jednání o jaderce. Podzim 2021 -schválen/podepsán sebevražedný GD. Ten vylučuje inovace – připoustí ty tím jediným „správným“ směrem. Za průser s energiemi obecně v Evropě primárně mohou Němci a jimi prosazovaný green deal, což je šílenství na kvadrát. Už vloni se energie utrhly z řetězu a na UA byl klid. Až pak dění na UA. I nyní, když všem hoří koudel u ***le, tak z GD nechtějí slevit ani… Číst vice »

Lukáš F.

Já myslím, že nemáte úplně dobrou představu o tom, co je to green deal, a mícháte do toho věci, které jsou na něm nezávislé. (Jako například německá energetická politika.)

Gwann

asi tak. problém je to, že trh je v zásadě společný (s výhradou chybějících či nedostatečných propojení soustav), ale energetický mix a to, co kdo na národní úrovni se zdroji energie dělá, harmonizované není. tudíž za rozhdonutí kdejakého vocasa na národní úrovni nese následky každý reálně účastný na daném trhu. odpovědí musí být buď více Evropy…nebo nastavení cenotvorby úplně jinak. asi maržovým způsobem nad náklady (pro stávající zdroje) a nějakým vysoutěženým vzorcem ceny pro nové zdroje objednané státem. čili hospodářské plánování…výroba energie není tržní záležitost ale infrastruktura. výsledkem je, že Itálie je závislá na plynu a exportu EE z Francie,… Číst vice »

Pavel

Stoupnout cena paliv v silniční dopravě 5x, tak máme revoluci a stát přispěchá z řešením a pomocí.
Železnice nebude asi prioritou této vlády. Tak ji nechá ve štychu.
Čeká nás asi pěkné zdražování jízdenek.

Pája

To je jedna část a druhá je ta, že určité věci by se daly využít lépe. Brno testuje elektrické popelářské auto, které jezdí na spálený odpad, který samo odváží z města. U železniční dopravy to samé nejde, ale alternativní řešení zdrojů elektrické energie pro trakční elektřinu se snad ani nijak intenzivně nehledá?

Petr Šimral

Nějaké zásadní zdražování jízdného vás nečeká, protože jízdné není zdaleka tím dominantním příjmem osobního dopravce… Zatímco v nákladní dopravě je přepravné opravdu jen a pouze to, co přepravce a od něj dopravce pak následně dostane. A už jsem to tu psal v jiných článcích : V roce 2021 velmi zjednodušeně cena elektrické energie u vlaku 1000 tun těžkého vezoucího 700 tun zboží dělala cca 37 Kč před ziskovou přirážkou, tedy 12% celku. Na čtk to je 48 haléřů Letos to je 66 Kč a 19% celku. Na čtk to je 53 haléřů. V roce 2023 s předpokládaným stropem 5 Kč… Číst vice »

Gwann

a beze stropu to je dle aktuálních cen cca 1,50 Kč na čtk (čistýtunokilometr?)

Petr Šimral

To si snad můžete spočítat sám, ne? Pro rok 2023 jsem počítal zastropovanou včetně distribuce 6500 Kč / MWh.

Peeetr

Ale barel ropy se v posledních letech pohybovat mezi 30 a 120 dolary, čili těch vašich 5x. A stát „pomáhá“ fosilním auťákům jen vysokým zdaněním.

Rozvoj železnice ať udržováním autobusy snadno nahraditelných lokálek, nebo dokonce výstavbou nových drahých tratí a VRT, bude neskutečně neřiditelným plýtváním, dokud většina zmatených dotací a křížového financování u železnic neskončí, a nebudou zřejmě viditelné skutečné potřeby, kde lidé i přez reálné ceny se budou dožadovat platit ještě víc za zaručenou větší kapacitu.

Růža

Nejde hlasovat.

Hobodej

To je dobře.

Růža

Už to jde, díky.

David

Ok, nákladní doprava se musi vyrovnat s dražší naftou (zatizenou navic spotrebni dani) a ad blue, ale vlaky nedají porad relativně levnou elektrinu? Kde je ta nižší energeticka narocnost vlaku a nižší naklady?

I letecky dopravě se teda dari lip.

Vtvt

Lze se poučit z ekonomiky RoLa vlak. Myslím, že ani jedna ze 4 tras RoLa není životaschopná:
Wels-Maribor
Wörgl-Trento
Wörgl-Brenner
Freiburg i.B.-Novara

Ostatně už skončily 2 dřívější linky RoLa:
Brenner-Regensburg a
Basel-Lugano

Krušnohorec

Letecká doprava neplatí daň

David

Neplatí, ale taky není ukázkou energetické efektivity na prepravenou tunu.

Roman Čadek

Činnost přežívající čistě jen díky dotačním penězovodům není trh, ten na dráze nefunguje ani nefungoval. Dotovaná infrastruktura, dotovaný provoz, dotované jízdné…

Jenisej

Mluvite mi z duse, vzdelani zadarmo jen v zakladni skole. Duchody ze statniho rozpoctu ? Mate deti. Zdravotni pece zdama ? Proc mam dotovat nemocne, kdyz jsem zdravy……….

Vašek

Pokud to nemyslíte ironicky, pak jste padlý na hlavu.

Gwann

ale není.

infrastruktura se obvykle nikde a nikdy ve svém celku nezaplatí.

stejně tak má smysl za státní prachy léčit jen někoho. do alkoholika bez práce ve věku 65 let nemá ekonomický smysl investovat NIC. dtto do zajištění ZDO do obce se 100 lidma. ať si jedou na oslovi.

a variabilní náklady si nákladní doprava (ty své vlastní) platí sama.

pokud vám vadí dotovaná železniční dopravní cesta, tak pak musíme stejně přistupovat k silnici z horní stropnice do nových hradů.

Vašek

Vidíte, a já bych zase nestavěl VRT pro úředníka, který jede z Ostravy x hodin, aby si sedl do předraženého kanclu v centru Prahy, když může klepat do počítače klidně z domova. A ten, kdo jede na dovču, tomu je jedno, jestli jede 3 hodiny, nebo 1,5 hodin.

Gwann

Ale jo, i zde to při podobném uvažování zapadá. Jenže to se v této zemi pak nebude dát tak nějak žít.

Jenže pak se tu bude např. V dopravě prohánět spousta aut na neudrzovanych cestách jak po krajině tak ve městech. Kde se nebude díky tomu dát hnout a žít.

Neboli…plnou parou do Djakarty.

Jiří Kocurek

Jízda 810 tak je to totéž jako vzdělání a lékařská péče v jednom?
Kolik lidí umřelo kvůli náhradní autobusové dopravě?

Petr David

14.9. 14.20hod.
Nevím, kolik lidí umřelo kvůli náhradní autobusové dopravě, ale obecně umírá na silnicích v poměrných číslech několikanásobně víc lidí.
Dále ekologie….
Kdyby jste neměli 810, tak….

Gwann

článek je o šukafonech nebo nákladní dopravě?

obsese šukafonem je zde opravdu už obskurní.

oja

„Skončí Green Deal šílenství … uhlí není tak špatné“
Absolutní mimoň! Nebo jen odraz přesvědčení české společnosti? Měl by si taky jednou přečíst nějakou vědeckou studii o důsledcích pálení fosilních paliv. Ano, uhlí není tak špatné, pokud chceme žít na poušti, resp. pokud pan ředitel chce, aby na poušti žila jeho vnoučata.
Současné ceny elektřiny nemají s green dealem nic společného, naopak – jsou přímým důsledkem neochoty (resp. neschopnosti) vzdát se fosilních paliv, konkrétně ruského plynu.

Jan Novák

+1

Fučida

Co má uhlí společného s pouští?

Současné ceny elektřiny jsou důsledkem zelené ideologie požadující přechod na čistě občasné zdroje energie.

David

Současné ceny elektřiny jsou nejvíce ovlivněny cenou fosilních paliv, konkrétně plynu. Kdybychom namísto plynu používali vodu, vítr, slunce, či jádro, cena by byla úplně někde jinde.

Fučida

Jelikož se snažíme používat vítr a slunce, musíme používat na vykrývání nestability ten plyn.
Kdybychom používali uhlí a jádro, tak takové problémy nejsou.

Y.K.

Tó rozhodně nemusíme. Tu cestu si vybral Němec a snažil se při tom být za dobře s do totality padajícím Ruskem. Nějak to nedopadlo.

Ale jsou i závyslejší´země na ruském plynu, třeba nějaké Česko, jen ne na elektriku, ale na topení. Takže bych nechal na hlavě s tou předvídavostí.

Jiří Kocurek

Plyn z Ruska už do ČR neproudí: https://ekonomickydenik.cz/cesko-uz-tyden-nedostava-plyn-z-ruska-na-pokryti-spotreby-zcela-staci-dodavky-z-norska-a-zamori/

Pro znalce budoucnosti by to neměla být překvapující novinka. Ale zdá se, že znalec budoucnosti má problém i s přítomností.

mimochodem

Checht, tak o tom „LNG ze zamori“ se uz pise i v ceskem mainstreamu.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-cina-kupuje-levny-rusky-plyn-evrope-ho-prodava-s-prirazkou-213733

Samozrejme na dotacich zavisla AMO musi tvrdit, ze nenene, je to takhle a takhle a je to urcite jenom docasne a urcite dobre vime, co za ksefty delame (jinak bychom dalsi dotace nedostali… 🙂 )

percula

Ony existují i opačné studie, stačí si je jen najít. Nebo i informace o tom co způsobují vetrniky a solary.

Alexandr

Mimoň, stejně jako mnozí Češi. Nikde jinde green deal není problémem, jen v Česku ano. Je to marný, bude to ještě chvíli trvat než tento blud přestane být obecně akceptovatelnou pravdou.

Y.K.

Já teda fakt nevím, ale tahat do současných problémů green deal je úlet a zavíránim očí před skutečnou realitou. Green deal je pořád ve stádiu závazků, nic co by to tu změnilo dříve, německá energetická politika také není green deal, ani odstávky jaderek kvůli suchu ve Francii a už vůbec ne válka na Ukrajině a už delší dobou Ruskem šponované ceny škrcením dodávek plynu na úplná smluvní minima. Do toho způsob obchodování s elektrickou energií, kdy nejdražší zdroj určuje ceny (zase plyn, že). Pomůže přenastavit burzu s energií, nic jiného, ani pálení uhlí ne, protože energie není málo, jen má… Číst vice »

Pája

Dal bych Vám hlas, ale nejde mi to. Pořád mi to píše, že už jsem hlasoval. Ale pokud je 0 bodů u všech příspěvků, asi nebude problém u mně.
Energiím nesvědčí ani emisní povolenky. Úmysl byl asi dobrý, ale…

Jan z Rokycan

Taky mi nejde hlasovat. Naopak se mi v jiné diskusi stalo, že ačkoliv jsem ji otevíral poprvé, už tam bylo za mě „zahlasováno“. Buď se mi někdo naboural do účtu (to nepředpokládám), nebo se jedná o chybu diskusního systému…

Jan Hojsák

Taky jsem si všiml, že jsem pod diskuzí, ,terou jsem ještě ani nečetl, zahlasováno. Docela mě to vykolejilo a přemýšlel jsem, čím to je.

Y.K.

Taky mi to nejde, asi nějaký zásek v redakčním wordpressu.

Jojo, povolenky měly motivovat finančně místo zakazování a nařizování a termínů, ale dopadlo to jako vždycky.

Jan

Souhlasím. Green Deal nemá nic společného se spekulováním na burze, kde se obchoduje stejně jen část kontraktů, které nejdou napřímo. A trhy ovlivňují nestabilita spojená s agresivní válečnou politkou Ruska. Naopak Green Deal má jako jeden z hlavních cílů budování energetické nezávislosti, odstřihnutí se od fosilních paliv, která pocházejí z diktátorských, nestabilních režimů. Vážně si někdo myslí, že je vhodné odebírat plyn z Ruska, kterým nás mohou a budou vydírat? Nebo brát ropu od islámských zemí, proti kterým je tu celospolečenský odpor, a z jejichž výnusů si akorát staví armády, které pak používají proti našim spojencům? Odvracet se od elektřiny,… Číst vice »

noerf

Ano, uhlí do Evropy se dováží z Austrálie, Japonska, Jihoafrické republiky a také z Ruska a dalších států. S uhlí potřebujeme pro vykrádání doby, kdy nefungují větrné a fotovoltaické elektrárny, což je velmi často.
Uvědomte si, že výkon jaderné elektrárny Temelín je necelé 2 GW a vyrobí ročně 15 TWh. Všechny fotovoltaické elektrárny v ČR mají výkon 2 GW, ale vyrobí pouze necelé 3 TWh elektřiny.
Navíc je rozdíl v možnosti ovládání výkonu jednotlivých druhů zdrojů. Takže Green deal je jedna z příčin včetně snížení efektivnosti jednotlivých zdrojů a uměle vytvořeného trhu emisních povolenek, v kterém figurují spekulanti.

Y.K.

No z Japonska dost těžko, to moc ulhlí nemá a po Fukušimě je obrovským importérem. Austrálie ano.

Ondra L.

Nejlepsi na tom je to neustale poukazovani na udajnou „vinu“ nemecka a EU ze strany nafoukanych ceskych politiku, jako by snad ceska republika stavela nejakou jadernou elektrarnu.

Peeetr

Jenže Německo je právě teď chce šíleně všechny zavřít, a pak vycucnout své chudší sousedy a nechat je zbankrotovat či dokonce pomrznout.

Ondra L.

V nemecku je podil jadernych elektraren minimalni. A nam nic nebranilo ji uz 20 let stavet a pak treba na exportu elektriny do nemecka v tehle dobe tezce vydelavat (ono se totiz za „vycucavani“ elektriny plati). Ale my na rozdil od nemecka, ktere nove zdroje stavi, nedelame nic, radeji placame tyhle nesmyslny konspiracni teorie.

Gwann

jo, jo, za vše můžou všichni ostatní….

Y.K.

My z poplatků na OZE dotujeme onehdy státem nevhodně zařízený boom, na rozvoj a budoucí projekty moc není. Výkup energie z malých zdrojů (soláry na střeše) je nevýhodný, asi tu energii nikdo nechce. Že vize jaderného bloku je docela daleká budoucnost, i kdyby se začlo zítra, vlády moc netíží.

mimochodem

Green deal neni ve stadiu zavazku, staci se podivat na tlak na banky, pojistovny skrze zelenou taxonomii, na katastrofu v nasem zemedelstvi (kupr. snizeni pouzivani chemie o x% v cele unii, pricemz v CR se chemie pouziva uz ted naproste minimum a treba Nemci ji pouzivaji xkrat tolik… tedy, u nas uz bude dzungle z plevelu, kdezto Nemcum jeste porad aspon neco poroste), na rozsirujici se tlak od velkych korporatu smerem k mensim firmam stran produkce ESG reportu. Pripomenu, ze jednou ze zemi s nejlepsim ESG skore je Sri Lanka, kterazto ovsem skoncila v bankrotu a rozvratu; na sousedni pozici… Číst vice »

Y.K.

V životě jste Green deal nečetl. Zabývá se CO2, jaderky neřeší, pesticidy neřeší (dost nechápu jak můžete ta svinstva zamořující spodní vodu schvalovat), německé pálení plynu jde proti green dealu že je RF spolehlivý dodavatel je něco z Ruské propagandy. NS2 neběží nikoliv kvůli papírům, ale protože je konec. Nikdo nechce živit mentálně zaseklou totalitu s imperiálními choutkami. A stejně není potřeba protože NS1 jede na zlomek kapacity, rus už od července 2021 snížil dodávky o 60 %, snaží se držet Evropu pod krkem, letos to zdůrazňuje několika odstávkami. Nevím kde tam vidíte spolehlivost, nebýt zvýšeného dovozu LNG je to… Číst vice »

mimochodem

Kez byste mel pravdu! Bohuzel se mylite, a to temer ve vsem. Predne, Green Deal jaderky resi. Jak – to jsem jiz uvedl, klicove slovo je „zelena taxonomie“. Veci, ktere jsou dle tohoto posvatneho dokumentu zelene, banky *musi* financovat, pricemz prapuvodne mely byt „zelene“ pouze OZE. Teprve letos si euroverchuska uvedomila, ze tudy cesta minimalne v kratkodobem horizontu fakt nepovede, a – docasne! – zaradila mezi „zelene zdroje“ i jaderky (na natlak FR, CR a dalsich) a paroplynky (jako ulitbu Nemcum), aby banky mohly na tyto projekty poskytovat uvery. Naopak uhelky jsou povazovany za zdroje uplne nejhorsi, na ktere uz… Číst vice »

Y.K.

Mám pocit, že mícháte cíle (což je green deal pro co2) a další projekty a podporu (kam se řadí výstavba zdrojů, třeba těch jaderek). Jinak je to dost na národní úrovni, jak kdo závazků dosáhne. S NS1 jsem se neseknul a asi jste nečetl ten odkazovaný článek. Opravdu to bylo už vloni, kdy rus začal šponovat dodávky na minima co jsou ve smlouvě, takže začal pomalu táhnout cenu nahoru. Ono ještě máme Družbu, takže problém fakt není v NS, problém je, že dodávají málo a někdy vůbec, ještě že jsou ty roury obousměrné. A když je něčeho nedostatek, cena roste.… Číst vice »

mimochodem

Pardon, moje chyba, nedoslo mi to – vy narazite na to, kterak Unie tlacila na obchodniky – „nenene, dlouhodobe kontrakty nepouzivat, musime byt z pozice kupujiciho v silnejsi vyjednavaci pozici, takze hezky nakupujte na spotovem trhu“ a RF (pro kterou jsou dlouhodobe kontrakty – na trubkach celkem logicky – vhodnejsi) se rozhodla, ze skrze Jamal (trubka, kterou chodil plyn mimo dlouhoobe kontrakty) bude dodavat na burzu plus minus minimum, protoze tam dodavat proste neni povinna? ? Doslo by k tomu samemu i v pripade, pokud by dlouhodobe kontrakty existovaly i nadale a prislusne mnozstvi bylo nasmlouvano? Muzeme jen spekulovat. Dle… Číst vice »

Jeřdno

To, že nejdražší zdroj určuje ceny je u omezených věcí přirozené. Bylo by divné, kdyby to tak nebylo. Dlouhodobě nejde prodávat pod náklady a nikdo nebude prodávat za méně, než jsou kupci ochotni zaplatit.

Y.K.

Nic přirozeného na tom není, je to jen jeden ze způsobu obchodování na komoditní burze. U Lipské burzy cenu určuje “závěrný zdroj” tedy v maximech, kdy je nedostatek a musí se síti pomoci plynem, je to super drahý plyn co nastaví cenu, plyn je prostě poslední, protože je snadno regulovatelný. A jelikož vypadaly nějaké ty jaderky ve Francii, (považované za stabilní zdroj), je dílo dokonáno. Nevýhoda sítě ovšem je, že se musí vyrobit tolik kolik se odebírá a tak není snadné plyn “vykopnout z kola ven” jako za tu cenu neprodejný. drahá energie asi bude mít samoregulační efekt, ale to… Číst vice »

percula

Válka na Ukrajine jen zrychlila to co Green deal spustil. Ty ceny by se trvale zvyšovaly jen pomaleji.
Cenu elektřiny určuje nejdražší zdroj proto, že bez něj to nejde. Tedy jde ,jen by se odavka elektřiny občas vypínala

Y.K.

To bude tím, že Rusko v létě 2021, půl roku před invazí, snížilo dodávky plynu na minima.:Green deal byl podepsán vloni a je to projekt co poběží do roku 2050, nějak mi není jasné co z těch plánů by rozházelo energie:více než válka a problémy s dodávkami surovin.

Spíše co green deal plánoval na čtvrt století Putin neuvěřitelně urychlí.

MildaIV

A on někdo Němce nutil ve velkém budovat plynové elektrárny a zavírat ty jaderné? Kdyby to nedělali, nebyla by teď tak drahá elektřina. A vypnout 3 jaderné reaktory za současné situace múže jenom vypatlaný fanatik.

Gwann

Nebo někdo kdo ví v jakém stavu jsou. A kdo např. Do nich nemá palivo.

Jako taky se mi tento německý nesmysl nelíbí, ale minimálně u nektere z těch tří to může být jak pisu

Y.K.

Německo tomu zrovna nepomohlo, ale není jediným dílkem. Dalším dílkem je jaderná Francie, kde reaktory mají, ale museli významnou část odstavit kvůli nedostatku vody, což je opravdu, v tématech o klimatu, paradoxní situace.

Frantisek

Jasně, podpoříme úlevami levnější naftu, zatímco vlaky natlačíme do nedotované elektřiny, a aby měly co vozit, podnítíme opětovné spalování uhlí. Hlavně nepolevovat v rostoucím konzumu… Tak nevím, co je šílenější.

David

Tak uhlí se dá nejen vozit, ale dá se dokonce použít přímo k pohonu (pokud teda není moc sucho a horko kvůli způsobené nadměrným pálením uhlí). Zastavte tohle elektrické šílenství, plnou parou zpět do 20. století!

Frantisek

Jen aby vůbec zbyla nějaká voda ještě i na hašení.

Jiří Kocurek

Stačí přece zlikvidovat silnice a začne pršet. Ale tady od rána prší…

Petr David

Tak množství srážek s plochou silnic přímo nesouvisí, horší je to s odpařováním vody a s rychlým odtokem. Zadržování vody v krajině, to nás zatím nepálí, lidi potřebují jezdit!

M M

„Skončí Green Deal šílenství“ Panebože, v jaké realitě tito lidi žiji? Panel pro změny klimatu OSN vydává jednu děsivější prognózu za druhou, už i vlády si snad konečně uvědomily, že je potřeba aspoň trochu jednat, Green Deal je absolutní nutnost, ale tihle boomeři si pořád myslí, že se jakože nic neděje. Ne, uhlí už do budoucnosti opravdu nepatří a šílenství je naopak nejednat.

Granja

Uhlí je krok zpět, to beze sporu, ale nemělo by se takto postupovat nikoli hurá akcí, ale systematicky krok za krokem, na celosvětové úrovni – zejména bez ideologie ale jen a pouze ekonomicky? Evropa zavře provozy, výroba se přesune do často špinavějších provozů jinam, kde zůstává vše při starém. Příkladem např. možné uzavření slovenské hliníkárny v Žiari nad Hronom, takže dovoz hliníku by byl zřejmě z Číny + náklady na dopravu. Ve výsledku tedy zasviněnější planeta a spousta dalších negativ, která se jen těžko odhadují…

VTT

Uhlí je, co se emisí CO2 týče, totéž, co plyn. Ale musí se ty emise u plynu počítat pořádně.

Dusanh

„… budeme vozit uhlí…“ (a všechno bude zase super klídek, jak jsme byli zvyklí…)
Tak na to nevsadím ani ošmajdanou botu.

J.K.

No tak uhlí je dobré pokud lidi topí dřevem a vším co najdou… Ale pokud bude dostatek levného plynu protože se začne třeba těžit v Holandsku, tak potřeba tolik nebude, no…

Frantisek

Hlavně nepřestat zdroji mrhat…

Jiří Kocurek

Jako na vytápění? Že by lidí mrzli na ulici jak bezďáci v Moskvě, denně několik nákladních aut plných mrtvol?

M19

Myslíte, že uhlí je lepší palivo než dřevo z pohledu emisí? Třeba takových oxidů síry, rtuti a dalších těžkých kovů?

Jiří Kocurek

Dřevo z vlastního lesa za domem je špatné!
Dřevní štěpka dovezená z jiného kontinetu je budoucnost!

Asi tak milion tun dřevní hmoty: https://stateofgreen.com/en/news/denmarks-largest-power-station-replaces-coal-with-wood-pellets/

Jeřdno

Může to tak opravdu být. Třeba jabko ze zélandu koupené v obchodě na jaře má menší uhlíkovou stopu než jabko z česka. Protože provoz skladů po několik zimních měsíců je energeticky náročnější než doprava ze zélandu lodí.
Je to podobné, jako když ve spalovně spálená plastová taška mná menší ekologickou stopu, než plátěna taška používaná desítky let do roztrhání.
Není to vždy intuitivní pro porovnání.

digi

No a tohle by mě fakt zajímalo… Jaká je skutečná uhlíková stopa výrobku včetně dovozu a rozdílnch pravidel na likvidaci nebezpečného odpadu (který se v eropě pálí jinde vylejvá do moře ale stejnak k evropě doteče)

John

A kdyby jen DK ale ono i UK a i u nás mají teplárny představy že plyn náhradi stepkou. A stačí pitomý nápad nezahrozvat do zelených odpustit výrobu a dopravu biomasy.

J.K.

Pokud vyrábí v teplárně / elektrárně elektřinu a teplo do domácností s kontrolovaným spalováním a odsířením, tak je to lepší určitě, než když by si půl města zatopilo doma v kamnech dřevem, to byste asi nechtěl zažít…

Daniel Jablonecký

Pan Krapinec není komunikačně úplně zdatný.

Vašek

Jo. Měl tu pravdu nějak zaobalit a sem- tam vyslat signál.