Železniční muzeum v Rosicích plánuje stavbu vlečky k Labi pro venkovní expozici

Muzeum shání peníze na halu pro další vozidla.
Železniční muzeum v Rosicích nad Labem plánuje postavit vlastní vlečku, která povede z rosického nádraží téměř až k řece. Získá tím místo pro venkovní expozici. Členové spolku mají ještě další projekt, chtějí postavit halu, která by ochránila železniční vozidla. Na obě investice potřebují sehnat dotace. ČTK to řekl Oldřich Čížek, jednatel Pardubického spolku historie železniční dopravy. Muzeum v sobotu zahajuje sezonu.
Rosice jsou součást Pardubic, u železniční stanice je muzeum, které prezentuje asi tisícovku exponátů. K tomu spolek vlastní 15 železničních vozidel a několik dalších strojů. Některá jsou evropskými unikáty, jiná kulturními památkami.
Muzeum bylo v Rosicích mnoho let v nájmu u Českých drah, po šesti letech jednání teď budova a okolní pozemky patří Pardubickému kraji. „Celý areál bude dál sloužit muzejním účelům a je možný jeho rozvoj. Na areál navazují pozemky města Pardubice a Ředitelství silnic a dálnic. Vedou se jednání a stavební řízení za účelem výstavby vícekolejné vlečky, která by vedla téměř až k Labi. Na první etapu je už v platnosti stavební povolení. Na vlečce bychom mohli vystavovat kolejová vozidla, která zatím máme v jiných deponiích,“ řekl Čížek.
Spolek také plánuje, že by součástí vlečky byla hala pro historická vozidla. Na vlečku ani halu ale nemá peníze a musí se spoléhat na externí zdroje. „Nemáme na to, sháníme dotace či nefinanční pomoc, kde se dá. Přestavba rosického nádraží, která skončila loni, nám zmenšila muzejní areál až o 300 metrů čtverečních a kolej pro prezentaci vozidel. Hledáme proto cesty, jak růst na druhou stranu směrem k řece,“ řekl Čížek.
Muzeum se aktuálně chystá na sezonu, bude otevřené každou sobotu do 9:00 do 16:00. Pořádá také jízdy historickými vlaky, první připadne na čtvrtek 8. května, vlak cestující sveze z Pardubic do Hradce Králové a Holic. V sobotu pojedou výletní vlaky z Pardubic do Slatiňan a Chrasti.
Zavádění evropského zabezpečovacího systému ETCS na koridorech ale snižuje spolku možnosti, kudy mohou jezdit. Stará vozidla moderní zařízení nemají. „Už se nedostaneme nikam po koridoru, naše vlaky přes Moravany do Borohrádku jsou zrušené, nemůžeme jezdit ani z Pardubic přes Přelouč do Prachovic. Zatím můžeme směrem do Hradce Králové nebo na Chrudim a Hlinsko. Od roku 2028 nám zbude jenom Hlinsko a od roku 2035 už nebudeme mít nic,“ řekl Čížek.
Podle Čížka není reálné implementovat ETCS do historických lokomotiv, protože by to bylo drahé a technicky obtížné. „Zařízení je velké jako šatní skříň a do lokomotivy se nevejde. Také by to musel někdo vyvinout, schválit a homologovat pro Českou republiku,“ řekl Čížek. Jedno vozilo by vyšlo možná i na 30 milionů korun, dodal.
Muzeum v Rosicích loni přivítalo 3000 návštěvníků, další 4000 lidí svezly vlaky a 3000 pasažérů historické trolejbusy v Pardubicích. Letošní sezona muzea skončí 13. září. Kromě sobot se lze objednat po předchozí domluvě na mimořádnou prohlídku.