Devět lokomotiv na šesti trasách. Moravská pohraniční dráha oslaví 150 let velkolepě

Do Dolní Lipky se bude možné dopravit stylově parními vlaky z České Třebové, Týniště nad Orlicí, Olomouce, ale také polského Klodzka. Foto: Pardubický krajDo Dolní Lipky se bude možné dopravit stylově parními vlaky z České Třebové, Týniště nad Orlicí, Olomouce, ale také polského Klodzka. Foto: Pardubický kraj

Organizátoři očekávají také velké množství návštěvníků z Polska. Vyšlou pro ně speciální vlak.

Fanoušky železniční nostalgie čeká v sobotu 7. října velkolepá akce. Pardubický kraj bude pořádat oslavy 150 let zprovoznění někdejší Moravské pohraniční dráhy z Dolní Lipky přes Hanušovice do Šumperka.

Centrum oslav bude umístěno v prostorách železniční stanice a výtopny v Dolní Lipce, kam budou zájemce svážet historické parní vlaky.

Kromě exponátů je čekají také komentované prohlídky, představení budoucího železničního muzea v Dolní Lipce či přednášky o historii samotné dráhy. Po celý den bude zajištěn hudební doprovod a občerstvení.

Ve spolupráci s Českými drahami a Muzeem starých strojů a technologií v Žamberku si chceme připomenout významné výročí 150 let od zprovoznění někdejší Moravské pohraniční dráhy, po které se první vlak projel 15. října 1873,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

Půjde o vyvrcholení letošních jízd parních vlaků v Pardubickém kraji. Do Dolní Lipky se bude možné dopravit stylově parními vlaky z České Třebové, Týniště nad Orlicí, Olomouce, ale také polského Kłodzka.

Na místě pak budou kromě souprav, kterými bude možné se svézt, vystaveny také lokomotivy novějšího data výroby jako například Sergej či Hektor.

Podle obchodního manažera Českých drah pro Pardubický kraj Josefa Huryty je akce naplánována tak, aby ji mohli navštívit lidé ze všech koutů nejen Pardubického kraje.

Pro cestující směrem od Prahy a Pardubic je optimální napojení na parní vlak v Ústí nad Orlicí. Z Olomouce pak pojede nejprve elektrická trakce do Šumperka a následně do Dolní Lipky již parní vlak. Stejný režim bude veden na cestě zpět,“ řekl Josef Huryta.

Podle předsedy Muzea starých strojů a technologií Michala Bednáře je cílem organizátorů přilákat návštěvníky také z Polska. „Na pravidelných jízdách do Polska, kde je naším partnerem muzeum ve Slezské Javořině, vidíme, že pára je u našich sousedů velmi populární,“ sdělil Bednář.

Pro polské návštěvníky poslouží souprava, která se využívá pro letní parní jízdy v Pardubickém kraji. Pojede z Kłodzka do Dolní Lipky a zpět.

Lokomotiva 431.032 Ventilovka pojede s historickou soupravou ve směru od Týniště nad Orlicí a v Letohradu se spojí s lokomotivou 423.009 Velký Bejček, kterou zajišťují České dráhy. Společně pak obě soupravy v přípřeži dorazí do Dolní Lipky.

Které lokomotivy se představí:

Lokomotiva 423.009 Velký Bejček
Lokomotiva 431.032 Ventilovka
Lokomotiva 555.0153 Němka
Lokomotiva 464.202 Rosnička
Lokomotiva 310.922 – statická ukázka
Lokomotiva Prasátko – statická ukázka
Lokomotiva T 435.0 Hektor – statická ukázka
Lokomotiva 781 Sergej – statická ukázka
Lokomotiva 770 Čmelák – statická ukázka

Připravované trasy:

Česká Třebová – Dolní Lipka a zpět
Týniště nad Orlicí – Letohrad – Dolní Lipka a zpět
Dolní Lipka – Hanušovice a zpět
Dolní Lipka – Štíty a zpět
Olomouc – Šumperk – Dolní Lipka a zpět
Kłodzko – Dolní Lipka a zpět

Parní vlak v čele s lokomotivou Velký bejček. Autor: Richard ČechParní lokomotiva 423.009 Velký Bejček. Pramen: České dráhyParní lokomotiva 423.009 Velký Bejček. Pramen: České dráhyParní lokomotiva 475.179 Šlechtična. Pramen: České dráhyParní lokomotiva 423.041 Velký bejček z roku 1924. Pramen: České dráhyLokomotiva 423.094 (Velký Bejček). Foto: KHKDParní lokomotiva 423 "Velký bejček".
Autor: Viktor Zerzán, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=25020455Parní lokomotiva 464.202 Rosnička. Pramen: České dráhyParní lokomotiva 464.202 Rosnička. Pramen: České dráhyParní lokomotiva 464.202 Rosnička. Pramen: České dráhyNa začátku srpna se vypravilo prasátko Výtopny Zdice se zmíněnou cisternou z Hradce Králové do snad v budoucnu nového domova "čpavkové" cisterny - do privátní a ojedinělé sbírky Výtopny Zdice.  Krátké zastavení 5. srpna 2021 v Převýšově. Foto: Výtopna ZdiceParní lokomotiva 431.032 (Venttilovka). Autor: Jan ŠnáblLokomotiva 431.032 Ventilovka. Foto: www.ventilovka.comParní lokomotiva 555.0153 (Němka). Pramen: Pardubický krajParní lokomotiva 555.0153. Foto: Muzeum starých strojů a technologií ŽamberkSergej T679.1168. Pramen: IDS JMKLokomotiva Sergej. Pramen: Erfurter BahnserviceLokomotiva T458.1 Hektor. Pramen: ČDDieselová lokomotiva T435.0139 Hektor. Pramen: České dráhyLokomotiva 721.091-7 (T 458.1091) ze sbírek Centra historických vozidel Lužná. Foto: https://www.facebook.com/pg/hekinsumperk
Tagy České dráhy Martin Netolický nostalgické vlaky Pardubický kraj Pardubický spolek historie železniční dopravy železniční nostalgie
76 komentářů