egoe-plus
Železnice Železniční průmysl

Nadšenci chtějí vzkřísit vzácný motorák z třicátých let. Našli ho jako chatku při výletě

Motorový vůz M130.104. Foto: Pardubický spolek historie železniční dopravy
Motorový vůz M130.104. Foto: Pardubický spolek historie železniční dopravy

Pardubický spolek historie železniční dopravy (PSHŽD) chce na koleje vrátit unikátní motorový vůz řady M130.1,  jeden z nejstarších dochovaných motorových vozů v Evropě. Na jeho opravu shání peníze. „Chceme, aby do pěti let mohl vyjet,“ říká jednatel spolku Oldřich Čížek.

Na rozpadají se vůz přišli náhodou při výletě do Litovelského Pomoraví, kdy ho našli jako nevyužívanou chatičku. S opravou začali na konci roku, zatím je hotový rám a vypružení. „Z 90 % půjde o novostavbu, skříň byla velmi rozpadlá,“ řekl Čížek. Letos chtějí sehnat nejméně půl milionu korun, aby mohli začít se stavbou skříně, celkové náklady odhadují na zhruba 2,5 milionu korun. Vítají proto jakékoliv finanční dary. Zachovala se například část oken nebo některá kování či trámky.

Spolek neplánuje, že by vůz opravil do podoby i s vlastním motorem, pouze do podoby, kdy bude moci jezdit jako vagón. „Jde o jediný vůz této řady, který se zachoval, určitě je i mezi pěti nejstaršími dochovanými,“ dodal Čížek.

Vůz M130.104 byl vyroben Škodou v Plzni v roce 1933, skříň je z Ringhofferu Praha. Členové spolku zjistili, že jimi nalezený vůz jezdil do roku 1944. Celkem se vyrobilo 113 těchto vozů, šlo o nejpočetnější sérii do nástupu legendárních Hurvínků.

Více informací o celém voze a plánu na rekonstrukci je na stránkách spolku.

26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Standa

K čemu to je mít motorový vůz bez motoru?
Ta historická hodnota je už takhle diskutabilní, spíše to bude novodobá kopie, když 90% vozu staví znovu.
Pokud do toho vrazí dva a půl mega, tak zástavba vhodného motoru, byť novodobého už nebude nějaká závratná suma ( kolik může stat motor pro autobus ?), tyhle staré motoraky mivali klasicky mechanicky přenos výkonu.

železničář v důchodu

V těchto případech naprostou většinu prací dělají lidé amatérsky ve svém volném čase, navíc to obvykle (a v tomto případě rozhodně) není ani zdaleka jediná jejich „volnočasová aktivita“ – a ujišťuji Vás, že právě Olda Čížek za těch mnoho roků, po které v té „branži“ působí, spolu s partou dalších lidí okolo umějí už velice dobře odhadnout, na co jejich síly stačí, aby výsledkem bylo aspoň něco smysluplně použitelného a dokončeného, ne pouze „rozvrtaného“ a dále chátrajícího.

Jiří Kocurek

Něco mi říká že v té době byly v motorácích motory benzínové. K motoru budete potřebovat ještě převodovku. A druhou, reverzační, kterou je poněkud složitější vyrobit. Možná lze použít i výzisk z *ukafonu, ale autenticita bude v háji.

Myšodlak

Trošku zavádějící slova v odkazu, rozhodně nejde o „jediný motorák z třicátých let…“ Krom věžáků např. M 274.003, M 234.001,… Jinak kolegům z Pardubic moc držím palce.

Pampara

Co věžáček ze Skalska?

Neuwelt

A co si natáhnout montérky?
(nejen na zmíněné)

železničář v důchodu

Takové komentáře jsou nejlepší: jak víte, že je třeba právě nemá na sobě a jen si odskočil na svačinu a přitom se podíval na nejnovější zprávy? Natahujete snad vůbec někdy montérky vy – myslím tím na práci na něčem, co není jen pro vás a váš vlastní zisk?

Neuwelt

Vzhledem k tomu, že vlastním několik vozidel 80+ let starých, si můžete být jistý, že je navlíkám dost často.

železničář v důchodu

Tím spíše byste mohl správně pochopit ten původní příspěvek jako slušný dotaz na aktuální stav toho věžáku a ne jako provokaci, kterou z něj zbytečně hloupě vyrábíte právě vy …

Neuwelt

Stav je pokud vím stále stejně na dvě věci. Kdyby to někoho skutečně zajímalo, poptá se u někoho, kdo se v oboru v oblasti angažuje. Takto to spíš vypadá na dotaz dalšího šotouše, který to vyfotil z vlaku a následně plká. Vzhledem k tomu, že jste zde denně, byste už mohl podobné příspěvky mít vyselektované.

železničář v důchodu

Asi jsem hlupák, ale v naprosté většině případů se snažím na lidech hledat nejdříve to spíše lepší – tak už se na mě, prosím, nezlobte …

jirka

a nikde nevidím motor, převodovku..atd.. to asi chatka neobsahovala

jirka

90 % půjde o novostavbu, skříň byla velmi rozpadlá – to už není oprava ale novostavba, jaký to má význam??
to už mohli rovnou zadat výrobu nového, těch 10% co zbylo je nicka

Petr Voženílek

Není to totéž. Kdo má trochu citu pro věc, snadno to pochopí.
Držím kolegům palce, toto je úžasný počin.

jirka

nejde o cit,ale o to že to je už stejně už jen napodobnina – replika

Kubrt

Ne, není to replika. Bude to restaurované vozidlo. Jak píše Petr Voženílek, i část původního vozu (obrazu, fresky, budovy), doplněná „restaurátorským“ zásahem, je mnohem cenější, než replika, novodobá kopie. Umělecká díla se (někdy) restarují tak, aby „pozorovatel“ rozlišil autentickou a novodobou část. Ale jasně, někdo to nechápe. Je to stejné, jako když si někdo vyzdobí byt skutečnými obrazy nebo fotografiemi a někdo si koupí ty z IKEA a taky necítí rozdíl.

AAA

https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/kostel-guty-pozar-obzaloba.A180320_180737_ostrava-zpravy_zuf

Jo, takže tenhle kostel vlastně taky bude restaurovaný a ne replika? Základy a možná pár částí co to přežily budou původní a zbytek bude doplněn „restaurátorským“ zásahem, ne?

jirka

i to bude replika nic jiného, stjně tka jako ta chata na pustevnách , kdy to už zde někteří diskutující pochopí že když je podíl něčeho co zbylo poměrně nicotný v řádu procent už to není to původní věc ale pouhá kopie, byť s použitím pár původních věcí.

železničář v důchodu

Když něco shoří do základů, pak už ta novostavba replikou je, ale třeba ta chata na Pustevnách neshořela ani zdaleka celá. A i na provozovaných vozidlech je během jejich „života v provozu“ nutno vyměnit mnoho dílů, a to někdy i velmi podstatných: chcete snad i o tramvaji T3 s novou skříní a podvozky z výměnného systému tvrdit, že to je jen „replika“ a vlastně nové vozidlo?

AAA

Nevím že by někdo stavěl novou skříň T3 v původní podobě. A ty různé Wany a Varia jsou teda vlastně co, když je to oficiálně modernizace T3 (a zlé jazyky tvrdí že z původní tramvaje se použily jen doklady). Rekonstrukce, replika, nové vozidlo?

železničář v důchodu

Konkrétní počty napsat neumím, ale nových skříní T3 v původní podobě (snad z Krnova) bylo v minulosti nemálo. A to, že „z původní tramvaje se použily jen doklady“, byla skutečně někdy realita – jen tu tramvaj nesměl předtím nikdo „oficiálně papírově“ zrušit.

Radek

Ty skříně T3 z Krnova měly zhruba podobný design, ale uvnitř byly výrazně jiné, nemá to „páteř“ jako klasický vůz, je tím zvýšena odolnost při nárazu, čela jsou lepená…

železničář v důchodu

Já nejsem odborník na vozidla, ale jen jsem chtěl „AAA“ upozornit, že zdaleka všechny nové skříně nebyly jen „různé Wany a Varia“, ale vyráběny byly i „celovysokopodlažní“ skříně vzhledově „v původní podobě“.

Radek

Wany a Varia jsou buďto modernizace (s použitím schváleného náhradního dílu = novém skříně), nebo novostavby.

Neuwelt

A co chcete dělat se zcela shnilým dřevem? Nebo myslíte, že různé jiné (opotřebené, sežrané..) součásti jakéhokoliv historického exponátu jsou originál? Olda a spol. tam má i M120.206… kolik myslíte, že toho je originál? Přesto se jedná o vozidlo značné historické hodnoty.

Radek

Minimálně vidíte, „jak to bylo udělaný“, jak to přesně napodobit.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast