Nadšenci chtějí vzkřísit vzácný motorák z třicátých let. Našli ho jako chatku při výletě

Motorový vůz M130.104. Foto: Pardubický spolek historie železniční dopravyMotorový vůz M130.104. Foto: Pardubický spolek historie železniční dopravy

Pardubický spolek historie železniční dopravy (PSHŽD) chce na koleje vrátit unikátní motorový vůz řady M130.1,  jeden z nejstarších dochovaných motorových

Pardubický spolek historie železniční dopravy (PSHŽD) chce na koleje vrátit unikátní motorový vůz řady M130.1,  jeden z nejstarších dochovaných motorových vozů v Evropě. Na jeho opravu shání peníze. „Chceme, aby do pěti let mohl vyjet,“ říká jednatel spolku Oldřich Čížek.

Na rozpadají se vůz přišli náhodou při výletě do Litovelského Pomoraví, kdy ho našli jako nevyužívanou chatičku. S opravou začali na konci roku, zatím je hotový rám a vypružení. „Z 90 % půjde o novostavbu, skříň byla velmi rozpadlá,“ řekl Čížek. Letos chtějí sehnat nejméně půl milionu korun, aby mohli začít se stavbou skříně, celkové náklady odhadují na zhruba 2,5 milionu korun. Vítají proto jakékoliv finanční dary. Zachovala se například část oken nebo některá kování či trámky.

Spolek neplánuje, že by vůz opravil do podoby i s vlastním motorem, pouze do podoby, kdy bude moci jezdit jako vagón. „Jde o jediný vůz této řady, který se zachoval, určitě je i mezi pěti nejstaršími dochovanými,“ dodal Čížek.

Vůz M130.104 byl vyroben Škodou v Plzni v roce 1933, skříň je z Ringhofferu Praha. Členové spolku zjistili, že jimi nalezený vůz jezdil do roku 1944. Celkem se vyrobilo 113 těchto vozů, šlo o nejpočetnější sérii do nástupu legendárních Hurvínků.

Více informací o celém voze a plánu na rekonstrukci je na stránkách spolku.

Motorový vůz M130.104. Foto: Pardubický spolek historie železniční dopravyMotorový vůz M130.104. Foto: Pardubický spolek historie železniční dopravyMotorový vůz M130.104. Foto: Pardubický spolek historie železniční dopravyMotorový vůz M130.104. Foto: Pardubický spolek historie železniční dopravyMotorový vůz M130.104. Foto: Pardubický spolek historie železniční dopravyOpravený rám motorového vozu M130.104. Foto: Pardubický spolek historie železniční dopravy
Tagy M130.104 Pardubický spolek historie železniční dopravy
26 komentářů