posily_do_teamu

Zelené stěny, široké podchody. SŽ upravila projekt trati na letiště, chce vyhovět odpůrcům

Úpravy projektu trati na letiště v oblasti pražské Liboce. Zdroj: SŽÚpravy projektu trati na letiště v oblasti pražské Liboce. Zdroj: SŽ

První snímky úprav: V Liboci mají být pilotně použity protihlukové stěny ze zeminy, podchodem projede i sanitka.

Správa železnic (SŽ) připravila několik úprav projektu modernizace trati z Prahy do Kladna a na letiště (PRAK) v úseku Veleslavín – Ruzyně. Na severozápadním okraji Prahy totiž čelí odporu místních obyvatel Liboce, podle kterých trať rozdělí oblast „betonovým korytem“, omezí průjezd vozidel IZS a nové podchody budou nepřehledné a nevzhledné.

Stavební odbor pražského magistrátu zahájil územní řízení k modernizaci tohoto úseku před dvěma týdny, 30denní lhůta pro podávání námitek již běží.

Spolek pro rozvoj Liboce si také stěžuje, že SŽ s místními dlouhodobě nekomunikuje. V probíhajícím povolovacím procesu se tak budou pravděpodobně snažit stavbu trati blokovat. Jejich obavy se bude státní organizace snažit rozptýlit na středečním veřejném setkání v libocké sokolovně.

Na setkání SŽ poprvé ukáže úpravy projektu, kterými se snaží vyjít obyvatelům Liboce vstříc a vyřešit některé z jejich námitek. Deník Zdopravy.cz má část z nich k dispozici už nyní.

V první řadě jde o variantu úprav protihlukových stěn v té části, kde dosavadní projekt tvořil zmíněné „koryto“. „Pokusili jsme se ho nahradit odpovídajícím řešením, které nebude v lokalitě tak invazivní,“ uvádí vedoucí oddělení přípravy tratě PRAK Daniel Dlubal.

Našli jsme řešení, které se v Česku ještě nepoužívá, nicméně víme, že v zahraničí je toto běžná praxe,“ dodává.

Betonové stěny se tak mění na „obrovský květináč“. Konstrukce bude vyplněná zeminou a porostlá vegetací. „Na tom řešení je navíc super to, že tam nemohou vzniknout graffiti, půjde o zelený plot,” říká Dlubal.

Výška stěn vycházející z protihlukových studií zůstane zachována, změní se jen jejich šířka, aby se zachovala hmotnost materiálu oproti betonu.

Srovnání vizualizací před a po úpravách projektu:

Vizualizace modernizace trati v úseku Praha-Veleslavín - Praha-Ruzyně přes Liboc. Zdroj: SŽÚpravy projektu trati na letiště v oblasti pražské Liboce. Zdroj: SŽ
Vizualizace modernizace trati v úseku Praha-Veleslavín - Praha-Ruzyně přes Liboc. Zdroj: SŽÚpravy projektu trati na letiště v oblasti pražské Liboce. Zdroj: SŽ

Podle Dlubala se jedná o pilotní použití. O údržbu stěn se bude starat koncesionář, jelikož tento úsek je zahrnut v projektu PPP financování zahrnujícího i údržbu na 25 let.

Podchody i pro sanitku

Zároveň se v rámci úprav rozšířily dosud kritizované úzké podchody. Ty byly původně čtyřmetrové, nyní vyhovují i dalšímu požadavku místních, kterým je umožnění průjezdu vozidel hasičů či záchranářů v případě nouze.

V rámci modernizace se také rozšiřuje podjezd tratě v Libocké ulici na dva pruhy. Varianta nahrazuje nebezpečný rušený přejezd, kde se za poslední měsíce srazilo s vlakem hned několik aut.

Kritice místních obyvatel čelí i nová železniční zastávka Liboc, která má vzniknout zejména pro chystaný obří developerský projekt v oblasti současných skladů. Místní o ni příliš nestojí a obávají se hluku a světelného znečištění, což jsou však podle Dlubala věci, které se dají v pozdějších fázích upravit a vyřešit.

Obrazem: Správa železnic ukázala podobu nové zastávky Praha-Liboc na trati na letiště

Zahloubení projekt neunese

Podle Spolku pro rozvoj Liboce by téměř všechny jejich námitky vyřešilo zahloubení trati. Projektanti na něj vypracovali studii, podle Dlubala jsou však náklady příliš vysoké a modernizaci tratě by zahloubení oddálilo o dlouhé roky.

Projekt by to neunesl. Ať už bychom se bavili o financích, ale zejména z hlediska času. Změna by znamenala přeprojektovat nejen úsek od Veleslavína do Ruzyně, ale měla by dopad samozřejmě i na ty navazující,“ uvádí Dlubal.

Modernizace by se tak podle něj prodražila přibližně o 10 miliard, na celý úsek by se musela zpracovat nová studia EIA a zahodila by se veškerá práce za posledních 15 let.

Zahloubení by podle něj ovlivnilo i připravovanou stanici terminálu na Veleslavíně navázanou na metro, která by se musela přepracovat. Zpoždění by navíc „katapultovalo přes palubu“ celý PPP projekt Veleslavín – Letiště zahrnující zaokruhování trati do Hostivice.

Po projednání dokumentace pro územní řízení bude ze strany SŽ v rámci tohoto úseku tratě následovat podání žádosti o povolení záměru dle nového stavebního zákona. To se očekává přibližně v polovině letošního roku.

Pro stavbu trati na letiště se ujal název rychlodráha, přestože je plánovaná na běžné rychlosti české železnice. Aktuální plán teď počítá s tím, že první vlaky z centra vyjedou na letiště do roku 2030.

Nehoda na železničním přejezdu v pražské Liboci. Foto: Hasiči SŽŽelezniční přejezd v pražské Liboci. Foto: Praha 6Nehoda na železničním přejezdu v pražské Liboci. Foto: Hasiči SŽNehoda na železničním přejezdu v pražské Liboci. Foto: Hasiči SŽPohled přes současnou trať v Liboci. Zdroj: Spolekliboc.czVizualizace modernizace trati v úseku Praha-Veleslavín - Praha-Ruzyně přes Liboc. Zdroj: SŽVizualizace modernizace trati v úseku Praha-Veleslavín - Praha-Ruzyně přes Liboc. Zdroj: SŽVizualizace modernizace trati v úseku Praha-Veleslavín - Praha-Ruzyně přes Liboc. Zdroj: SŽNádraží Veleslavín. Vizualizace dh architekti. Pramen: FB Správy železnicNádraží Veleslavín. Vizualizace dh architekti. Pramen: FB Správy železnicNádraží Veleslavín. Vizualizace dh architekti. Pramen: FB Správy železnicNová zastávka Praha-Liboc. Vizualizace dh architekti. Pramen: FB Správa železnic
Tagy PRAK Správa železnic Veleslavín (včetně) - Ruzyně (včetně) zastávka Praha-Liboc železnice na Letiště Praha
140 komentářů