Infrastruktura Železnice Zprávy

Obrazem: Správa železnic ukázala podobu nové zastávky Praha-Liboc na trati na letiště

Nová zastávka Praha-Liboc. Vizualizace dh architekti. Pramen: FB Správa železnic
Nová zastávka Praha-Liboc. Vizualizace dh architekti. Pramen: FB Správa železnic
Nová vlaková zastávka Praha-Liboc má umožnit obyvatelům této oblasti rychlejší spojení s centrem města.

Správa železnic ukázala vizualizaci nové pražské zastávky Liboc, která vznikne na trati na letiště v úseku Veleslavín – Ruzyně. Pro tento úsek se v současnosti dokončuje dokumentace pro územní rozhodnutí.

„O něj v dohledné době požádáme. Následně vypíšeme tendr na zpracování dokumentace pro stavební povolení,“ uvedla Správa železnic na svých facebookových stránkách. V řešeném úseku vznikne nová zastávka Praha-Liboc, která má umožnit obyvatelům této oblasti rychlejší spojení s centrem města.

Modernizací projde i stanice Praha-Ruzyně, která bude přesunuta do nové polohy za křížení s ulicí Drnovskou (nově mimoúrovňové). Kompletní proměnou projde stanice Praha-Veleslavín, jejíž převážná část se bude nově nacházet pod úrovní terénu. Zde má dojít ke zkrácení přestupu mezi vlakem a metrem.

Zprovoznění železničního spojení na Letiště Václava Havla Praha se předpokládá mezi lety 2028 a 2029. Nejnáročnější přípravu i stavbu si vyžádá úsek Výstaviště – Veleslavín, který povede v tunelu.

66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš

5…10…15…. Let…Stále ukazují jak by mohly vypadat zastávky, kudy trať povede, vyvěšují billboardy “už za chvíli vlakem na letiště”, ale stejně ji nikdy nepostaví. Kdyby ano, už by dávno stála a fungovala

Martin

No snad uz konecne ta trat se postavi, a to doufam, ze az do Kladna,… mozna by stalo za uvahu jeste trati propojit i mesto Slany…
A je skoda, ze trat ve smeru Kladno a Rakovnik nenapoji obce (Unhost), V.Dobrou, Druzec, Doksy, K.Zehrovice, Tuchlovice a pak dal uz Stochov…N.Straseci , trat by mohla temer kopirovat dalnici D6…

Mychal

Na další a další malůvky peníze vždycky byly. Ale tratě chceme rušit.

Martin

Tak problem je, ze se s temi tratemi nic nedelalo, jsou zaostale co se tyce rychlosti a kvality, to si vyzada investice… Bohuzel nejaka narodni strategie rozvoje zeleznicni site a jeji zatraktivneni neexistuje, dokonce ani na urovnich kraju… Druha veci je – Organizace dopravy, proc se neustale drzime principu provozu na jednotlivych trati, misto jejich propojeni do jedne z linek, proc maji na nadrazi z kazde strany prijet vlaky, kde nuti lidi prestoupit a pak nasledne se vlaky vraci zpatky misto toho, aby obe trati obslouzila jedna linka… – Spojovani a rozpojovani souprav a vozu, coz dnes bohuzel zrovna vozy… Číst vice »

Bjorn

Veleslavín je na všech vizualizacích na úrovní terénu, resp. pár metrů pod ním se vstupem přímo zvenku na nástupiště. Proč se tedy dělal vnitřní vestibul na půlcestě mezi povrchem a stanicí metra? Právě tam měl být přestup na vlak, který měl mít plně podzemní stanici. Nebo to nakonec Tonda Blaník zase změnil?

Pavel Q

V této úrovni bude podchod pod oběma traťovými kolejemi.

Jakub

Jestli bude v Liboci zároveň instalována auto-detekce sprejerů s obranným systémem tvořeným výsuvnými paralyzéry nebo možná rovnou palnými opakovacími zbraněmi, možná to bude nakonec i pěkný a vezmu na milost fakt, že půlku tý ikonický tratě pohřběj pod zem. Což se mi fakt nelíbí.

Jarda

njn

Miroslav Zikmund

Hezké, moderní – nicméně zásadní NEDOSTATEK – tohle mělo být v provozu minimálně 15 let ….
Podobně jako zastávka Praha Kačerov uvedená do provozu se zpožděním 40 let, 7 měsíců, 5 dní ….

medical_examiner

A dopadne to tak, že z toho nebude nic.
Na 10 km² polí nebude potřeba rychlodráha, ale vlečka…

Jarda

vizualizace vypadají vždy trochu líp, než bude skutečnost….

Pavel Q

Vizualizací Veleslavína je všude dost, ale rád bych viděl nějaké půdorysy, z vizualizací si nedovedu představit celkovou dispozici. Dají se někde najít?

Pavel Q

…například na obrázku 9 je jedna kusá kolej, na obr. 10 jsou dvě koleje, předpokládám, že kusé, ale poznat to není.

Horst

Pamatuju si původní zastávku. Dřevěná, na zeleno natřená otevřená čekárna s perónem na straně ke statku. Hned vedle šraňky. Zrušili ji dávno před revolucí, ale ta bouda tam byla donedávna, možná ještě?

czhunter

Asi v pohodě.

Takové průměrná betonová moderna, jaká se ve světě staví cca 20 let.

Žádný krok po lidstvo, obrovský skok pro SŽDC.

rychlodráha

Přesně! Taky mohly být PHS, zámkovka, modré zábradlí, betonový přístřešek antivandal, eventuálně Kotasova megaejakulace v ceně 200 bžilionů s nepochopitelnými rampami, neudržovatenými zbytečnostmi a další radosti.
Takhle evropský průměr. U nás zázrak.

medical_examiner

Nanejvýš vznikne přístřešek v tom podchodu, aby bylo kam dát automaty na jízdenky…😂

medical_examiner

No jo…ale kdo to má platit?

Kalanis

Zdvojená střídavina a ešus? To už jsme na tom takhle špatně?

Miroslav Zikmund

Pán má poněkud dlouhé vedení – tohle je pouze vizualizace jak „by“ TO mělo v budoucnu vypadat podle architektonického studia. U těchto vizualizací zcela pomíjím fiktivní zobrazení kolejových vozidel … zpracovatel tím znázorněním kolejového vozidla „oživuje“ obrázek a neřeší současné nebo budoucí železniční reálie …
Horší je, když jinak „dobře“ po kriminalistické stránce zmáknutá televizní kriminálka za stanici Břeclav vydává stanici Praha Libeň a do záběru se dostane EJ 471 ….

medical_examiner

To jen odfklákli vizualizaci EJ 671, tedy příští generace od Siemensu…😂

J.K.

Hezký. Budou tam někde startovní bloky, kde by cestující čekali zakleknutí na vypsání nástupiště před odjezdem? ( Možná i to vypsání by šlo signalizovat v audio-systému výstřelem, ať jsou šance fér pro všechny)

A co relax zóna, kde by sledování po pěti minutách přidávaného zpoždění bylo příjemným trávením původně pro cestu určeného času, bude?

Frantisek

A k čemupak je asi tak ta obří betonová střecha s travnatým povrchem trčící do prostoru ve Veleslavíně? 🙂

Miroslav Zikmund

K Opravdu nevíte k čemu slouží střecha ?
O zatravňování střech jste nikdy neslyšel nebo nečetl ? Jedna z možností, jak příznivě ovlivňovat klimatické poměry a zadržet vodu v krajině. Z nezatravněné střechu voda při dešti odteče do kanalizace a přes čističku (zbytečná zátěž) do Vltavy …
Táž voda ze vsákne (případně skončí v zavlažovací nádrži) a postupně odpařuje a ochlazuje tak okolí …. Z podobného důvodu se zatravňují tramvajové trati v místech, kde je to možné … například Hradčanská – Prašný most

medical_examiner

O zatékání jsem taky slyšel…😂

Kar

Že ona má SŽ nějakou trafiku s betonárkama? Jinak to už není možný, všude tolik, tolik zbytečného betonu…

Roman Soudný

Az čeho jiného byste to chtěl mistře stavit?

Xaver

Já bych to postavil hezky po staru z cihel a kamenů 😉

jkhggfd

Hezky levně. Dřevěné palety, plachta, sem tam nějaký plech/zbytkové železo a použitý nábytek od popelnic.
Ještě mě napadlo, že by tam mohli udělat pískoviště, a nechat dětskou sílu tam něco postavit.

Miroslav Zikmund

Jo, takové „nové Slatiny“ …..

medical_examiner

Rozhodně souhlas. Stejně to bude počmárané, rozflákané, rozkradené…

Frantisek

Ty obří betonové střechy s pilíři jak pro barák a trávníkem na povrchu trčící do prostoru klidně z ničeho. 🙂

Jiří Kocurek

Klííd, z čeho by jinak dělali pražce? Ze sádry se dělají dost blbě.

medical_examiner

A zbytečných projektů…

Radim

V Klidu, za nedlouho beton zdraží, dochází kamenivo – nové lomy se neotevírají a tak citelně beton citelně podraží.

Radim

Technická poznámka: Pane Sůro, proč si nemohu zpětně opravit překlepy ve svém příspěvku ?

Bespi

Hm. Tolik betonu a stani pro autobusy MHD bez zastreseni … .
Jak uz tu nekdo poznamenal, bylo by vhodne kombinovat to s nejakym komercnim prostorem pro snizeni nakladu na provoz a udrzbu. Takhle je predem jasne, jak to za par let po dostaveni dopadne.

Kuna

Pěkný! To asi nekreslil Patrik (ko) Kotas??

medical_examiner

Hmm, v pondělí ráno…☺

Jiří Kocurek

Ten šutr pod schody mi přijde jako solidní překážka pro pěší a past na slepce. Zavazí při cestě ke schodům a to tak, že podle dlažby tam zbyde něco přes metr? Půlka schodů „zabitých“.
Informační cedule nad vchodem je skvěle viditelná pro cestujícího, který vystoupil a odchází. Cestující, který jde na vlak, ji bohužel neuvidí, neboť ji bude mít za zády. Poněkud nedomyšlené.

Ale celkově jako koncept dobré, jen ty detaily.

Vnější pozorovatel

To co sedí v Liboci na tom sutru to je Greta?

Frantisek

Ne, to je Vnější pozorovatel, který tiše sedí a pozoruje provoz. 🙂

Xaver

Ty dlouhý betonový zdi…. To zase budou mít graffiťáci kde řádit 😉

Tomāš

Předposlední fotka:
1. tabule „OS …, zpoždění 1 min“
2. tabule „R směr Liptákov“

Nevím, která z tabulí je lepší vtip 😀

Honza

To je plánovaná nová zastávka na VRT do Liberce

medical_examiner

No jo no…“VRT“ do Liberce bude mít max. rychlost odpovídající významu. Tedy 160 km/h nebo méně.
Zdůrazňuji – přes Turnov…

Azkaban

Vypadá to dobře. Možná jediná výhoda toho nekonečného čekání na tuhle trať je to, že to nebude podle šílených návrhů Kotase a jiných specialistů ze Sudopu…

medical_examiner

Co myslíte, kopne se dříve než v listopadu 2041?

xyz

Ty jo, takovou vizualizaci jsem viděl už někdy před 18 lety. To samé u dalších stanic u trati na letiště.

Kubrt

To architektonické pojetí se od té doby dost posunulo, k lepšímu:-)

Martin

Me nejak porad chybi infotabule o odjezdech v podchodech, puvodne i na Wilsonove nadrazi clovek nevidel na jedinu ceduli, v Hostivari je nastesi nad vchodem do podchodu – diky bohu, ale pak v podchodu nevidite cisla nastupist, natoz kdyz chcete prestoupit z autobusu, tak si vyslapnete az k podchodu, kde zjistite, ze vam to ujelo…
V Liboci to oper vypada podobne, nemate to na ocich, dokud uz nejste na nastupisti…

Jinak Liboc vypada dobre, bude zastavka na puvodnim miste zrusene nebo bude posunuta?

Pavel Q

Bude dále na západ, podél ul. U Prioru.

Martin

Ono taby to az tak nevadi, ale na nekterych stanicich to je peklo, pac nevite, na ktere nastupiste vlak prijede a vy v podchodu nevidite na cedule, ktere bud nejsou, nebo jsou skryte.
Jako priklad bych uvedl Liben, kdyz jdete od autobusu, a kdyz jdete na posledni chvili, musite to probehnout, a nevite zda jeste neni na ceduli napsany spoj nebo zda neprijede ke tretimu misto k prvnimu… trochu pomuze vejit do podchodu, vratit se do haly a pak vyjit…

Y.K.

Špatně to nevypadá, ale myslím že takhle vzdušně to vypadat nebude. Když vidím tu rozlohu střechy a v ní ještě zavěšenou lávku, to až začne konstruktér počítat, tak tam nasází spoustu opěr si myslím.

jan v

Osobně si myslím, že by SŽDC udělala lépe, kdyby postavila jednoduchou podzemní stanici takovým způsobem, aby se nad ní dal postavit komplex rozumě vysokých – šesti až osmi podlažních budov. Takovýto terminál bude pouze drahý na provoz a za několik let bude zcela zpustošený kvůli nedostatečné údržbě, na kterou si nemá šanci sám vydělat. Podobným způsobem se v Londýně budují stanice Corssrailu.

Jiří Kocurek

To půjde těžko, především kvůli vibracím. Znáte ty vtipy o levném bytě v blízkosti Metra?
https://en.wikipedia.org/wiki/File:A_train_of_Chongqing_Rail_Transit_Line_2_coming_through_a_residential_building_at_Liziba_2261.jpg

Obchoďák by se postavit dal, autobusák na střeše taky. Ale bydlení nebo kanceláře?

Roman Soudný

Vibrace by neměli být problém. Bydlel jsem v hotelu nad nádražím St. Pancras pod kterým ještě vede metro a v noci tam bylo jak v kostele. Takže bydlení by s trochou snahy šlo a kanceláře úplně bez problémů.

medical_examiner

Jen aby to nebyl kostel při Exultetu…

jan v

Na technický problém existuje i technické řešení – nádstavbu lze ve stycích nosných konstrukcí oddělit vibace absorbujícími silentbloky. Podobné řešení je užito například v nahrávacích studiích Českého Rozhlasu, která jsou na vinohradské v blízkosti trasy metra i hlavní železniční stanice.

Kubrt

Liboc a centrum Londýna, takové srovnání dává smysl. Stanice s denním světlem jsou pro cestující příjemnější.

Frantisek

Výluky kvůli údržbě baráku, náklady na osvětlení – a rozumných osm podlaží v tom místě? Navíc zde nemá být ta stanice úplně pod zemí. Spíše bych nedělal tak megalomanské zastřešení.

czhunter

To je hlavně otázka územního plánu.

Pokud v místě takovou věc povoluje, pak pro ni může být postavena „příprava“ v podobě stanice.

Pokud ne, tak je taková „přípravná fáze“ nesmysl. Byla by to hnsuná stanice a nad ní by nikdy nic nevyrostlo.

Teoreticky by totiž mohla být šesti až osmipodlažní budova nad úplně každým nádražím (klidně i nadzemním, totiž – aby toto bylo lépe udržované), ale prakticky to málokdy dává smysl.

Joseph

Líbí se mi… moderní, vzdušné.

Roman Soudný

Ještě aby se povedl výběr materiálů a samotné provedení a možná konečně budeme mít moderní stanice.

rychlodráha

A samozřejmě největší bolest SŽ(bezDC). Údržba.

medical_examiner

Nejdříve moderní, a o nějaký ten čas později účelné…