lot
Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Zelená pro koridor Doubí – Soběslav, stavba má pravomocné povolení

Soběslav - Doubí, vizualizace. Pramen: SŽDC
Soběslav - Doubí, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Správa železniční dopravní cesty završila dlouhou přípravu výstavby úseku 4. koridoru mezi Doubím u Tábora a Soběslaví. Stavební povolení vydané Drážním úřadem nabylo právní moci, takže zahájení prací už nic nebrání. Potvrdil to mluvčí DÚ Martin Novák.

SŽDC už koncem června podepsala smlouvu se sdružením firem Eurovia, Strabag a Metrostav. Sdružení zvítězilo v tendru s cenou 3,865 miliardy korun. „Úsek bude dvoukolejný s rychlostí 160 kilometrů za hodinu. Hotovo bude v dubnu 2023,“ uvedl tehdy šéf SŽDC Jiří Svoboda. Přípravné práce mohou nyní začít.

Trať mezi Soběslaví a Doubím u Tábora už je z obou stran obklopena modernizovanými úseky. Povede v nové stopě a díky přestavbě se výrazně narovná. Její součástí bude nový 370 metrů dlouhý Zvěrotický tunel. Vznikne šest železničních mostů a stejný počet silničních mostů, zmizí úrovňové přejezdy. Výkres zde.

Zahájení stavby (výkres zde) nabralo už několikaměsíční zpoždění, koridor měl být ve výstavbě od loňského podzimu. SŽDC následně mluvila o zahájení letos v květnu, a to kvůli nutnému přesunu chráněných obojživelníku. Protáhla se i samotná soutěž, u které správci železnic několikrát posunuli uzávěrku.

Na 4. koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi tak bude zbývat poslední jednokolejné úzké hrdlo, a to mezi Nemanicemi a Ševětínem. SŽDC tam plánuje dva dlouhé tunely, které by se měly začít stavět v roce 2023.

46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vladimír

Je možné se někde kouknout na video, jehož printscreen je na začátku článku? Pokoušel jsem se ho najít na webu SŽDC, ale neúspěšně.

Odpadlik

Na tomto úseku se SZDC nebude snažit dosáhnout 200km/h? Tedy viděl jsem tam dva krátké obloucky (na začátku a konci) kde by to asi bez úprav nešlo, ale jinak mi to přišlo realizovatelné

Martin V.

Podle tohoto článku https://zdopravy.cz/nejrychlejsi-koridor-sprava-zeleznic-planuje-dvoustovku-od-votic-na-jih-30319/ a v něm uvedeného odkazu SŽDC „prověřuje možnost a technicko-finanční náročnost zavedení rychlosti 200 km/h téměř v celé délce úseku z Votic do Českých Budějovic.“ Teď je otázka, jak dané sdělení dešifrovat. 🙂 Jak jste si všiml, třeba ta dvě napojení s oblouky o poloměru zhruba 1500 m by vyšla spíš na 180 km/h než na dvoustovku. Tábor asi spadá pod slovo „téměř“ s tím, že tam všechny vlaky budou zastavovat. No a za Voticemi jsem v jakémsi plánu viděl oblouky o poloměru 1400 m, což je sice „velimský poloměr“ (kde VÚŽ uvádí na svém webu… Číst vice »

Odpadlik

No já nevim. Školy na to nemám, ale polomer 1500m mi na trati pro smíšený provoz (jako tato) přijde tak na těch 160km/h max pro nenaklápěcí soupravy

Martin V.

Souhlasím, podle mě to tak naprojektovali, ale dodatečně si na SŽDC vzpomněli, že by se tam mohlo jezdit 200 km/h. Kdyby si vzpomněli o pár let dřív, tak to možná mohli nakroutit trochu jinak, kdo ví. Jestli dobře počítám, tak oblouk o polměru 1504 m při převýšení 120 mm a nedostatku 80 mm vychází na 160 km/h, podle „horních rychlostníků“ s nedostatkem 130 mm pak 179 km/h. Pro magickou dvoustovku už ale bude potřeba nedostatek 195 mm, takže jedině naklápěčka.

Odpadlik

No tam jde spíš o to, že ty obloučky jsou fakt krátký, tak mi přišlo, že udělat je na větší polomer mi přišlo z té mapky jako jednoduché. Nevím ale jestli tam nevadí barák nebo kopec

Martin V.

Ano, toho jsem si taky všiml. Kdyby projektantovi dali do zadání, že to má být na 200 km/h, tak by to nejspíš bylo (přestože je na jedné straně nádraží a na druhé zářez v kopci). Pokud si ale vzpomenou ex-post…

a8n

Vadí tomu přinejmenším vydané územní rozhodnutí, stavební povolení a vykoupené pozemky. Dohromady asi 5 let zpoždění.

Dušan

Celá stavba je navržena na V = 160 km/h pro všechny kategorie vlaků (včetně Pendolina), ale stavebně umožňuje rychlosti V130/150/Vk= 170//175/180/200 km/h. V krajních obloucích s R=1500 metrů nevychází pro V150=180 km/h minimální přípustný sklon vzestupnice, naopak ve střední části stavby s oblouky R=2600 m je dosaženo minimální přípustné hodnoty n150=6,0*V150.

kolkol

Teď je nejvíc potřeba začít se doopravdy snažit něco udělat s tratí z Budějovic na jih.

Panda

No upřímně tam zdaleka nevychází intenzita dopravy ani na dálnici… Navíc je to fakt nízká priorita ve srovnání se stavbami Plzeň-Schwandorf, Praha-Beroun, V.Osek-Choceň-Ústí n/O, Brno-Přerov, Praha-Kladno a takhle bych mohl popsat třeba celou A4….

Jiří Šrámek

A proč?

kolkol

A proč se teda staví tahle velkolepá trať z Benešova do Budějic? Aby tam „končila“? Fakt nebude zájem valit na Linec ve větší míře náklady? Mohla by to být v rozumné době jedna z nejlepších našich tratí do záp. Evropy, byť vede na jih.

Václav

Řekl bych, že perspektivnější je trať z Veselí nad Lužnicí- České Velenice

Vlada

Super,jeste to chce ale koridor do budejic na 200km, pK to bude super

VRT

Nebylo by lepší 90′ po 30′?
Rychlost je dobrá věc, ale jestli nebude lepší jít obráceně. Jako Švýcarsko.

Martin

Vzdalenost mezi Prahou a Budejovicemi by mela byt po zeleznici casove kratsi nez po dalnici vc. zastavek vlaku v dulezitych prestupnich bodech… Jestli na to staci 160km/h, pak je to ok, zvlast, kdyz cela trat bude bez prejezdu… idelane do 60min…
Je to nejakych 180km po zeleznici, kdyz se trat trochu narovna a odstrani se uzka hrdla, melo by to jit, ale spis s rychlosti kolem 200-220km/h…

Ano, rychlost neni az tak dulezita, dulezite jsou dojezdove casy vc. prestupu a zastavek, ovsem s tou rychlosti casto souvisi…

Tomariero

Po železnici to dříve bylo 159, po prelotkach a tak to bude někde kolem 140-150km, jízdní doba je plánovaná 90 minut se zastavením v táboře.

Martin

Nebyl jsem si jisty konkretne km,… 90min. bude pomalejsi nez po D3, ta ma byt od okruhu po Budejovice cca 130km dlouha, …
90min. mi prijde hodne…

PS: ano, jiste, muzeme pocitat cas po Praze a po Budejovicich, ale oproti autu to vlakem takova vyhoda nebude…

Panda

Bohužel Praha-Benešov bude ještě dlouho úzké pomalé hrdlo… Ale počítat 75 min od okruhu po Budějovice je trochu zkreslující, na okruhu moc lidí nebydlí/nepracuje:) Ale pravda i tak bude průměrný špičkový door2door čas třeba 135 min (vlak+MHD) vs. 120 min (auto), což není ideální, ale porovnání konvenční vesměs rychlá trať vs. kratší dálnice dopadá většinou hůř (i mimo ČR)…

Martin

To ano, Benesov-Praha je opravdu na uplne novou stopu, pomohla by VRT na Brno…

Panda

Tam se teď preferuje severní trasa přes Poříčany a samostatná stavba Praha-Benešov bohužel nemá šanci nikdy projít…

Martin

Coz je skoda, Praha-Poricany je usek, ktery bude staven i pro VRT na Hradec/Polsko…

A uprime si myslim, ze na Benesov to zahlti jeste regionalka, pripadne naklady a ta separatni trat pro dalkovku bude chybet…

Myslim, ze se setri na nespravnem miste, … Aby to nedopadlo jako s tunelem na Beroun,…

Frantisek

To je tím, že chceme souběžně z veřejných peněz všechno, a pak ještě aby to vzájemně soutěžilo. Paradoxní postup. 🙂

Martin

Ani ne, to mate jako Praha-Brno, postavili dalnici, ale ted resime, jak tu preplnenou dalnici odlehcit mj. vlakem, krom soubeznych smeru a rozsirovani pruhu…
Tady je mensi poptavka, ale jinak je to stejne, jen ta zeleznice se ted stavi drive… Dalnice pak muze cestujici vlaku ubrat…
A to nemluvime o tom, ze na jih povedou soubezne prakticky dve kapacitni silnice… Strakonicka D4 a Budejovicka D3…

ApolloXI.

Ani náhodou. Bylo to 169 km, po přeložkách to pod 160 nespadne ani omylem. Mimoto, 92 min je počítáno s tunely u Chotýčan, bez nich 101 min. Průměrnou rychlost si umíte spočítat sám, ne? Praha – Tábor je počítána hodina, je to a bude kolem 100 km. Jaká je průměrná rychlost? Na 200 zapomeňte. Zatím na to nejsou předpisy a zab.zař. je naprojektováno a schváleno na 160 (a na daný projekt je či bude eurodotace). V tak krátcích úsecích jako Čhotoviny – Bystřice min.časová úspora za výrazně vyšší náklady.

ApolloXI.

Omlouvám se, vlastně jen v úseku Sudoměřice – Bystřice, protože úrovňové přejezdy, jejichž nahrazení by bylo velmi nákladné a především problematické kvůli pozemkům.

Martin

Ano, je to paradox, trat se naprojektovala na max. 160, a dnes i SZDC by chtela 200 na vetsine trati, stavi bez prejezdu,… to je tak, kdyz se nemysli dopredu…
Neni to o rychlosti, ale ten dojezdovy cas co bude na trati nebude konkurencni s vlakem…

Jiří Kocurek

Mno odstranění úzkého hrdla znamená novou trať Praha – Benešov. Tomu neříkám trochu narovnat.

Martin

No, vim, proto bych rad, aby timto smerem vedla VRT na Brno, pomohla by i Budejovicke trati…

Haha

Bylo. Proto se minimálně plánovala SJD 90.5 minuty z Plzně do Budějc, aby to po švýcarsko-rakousku jo nešlo s uzlem v ČB hnout.

Jinak při V = 200 km/h by se možná dalo dosáhnout SJD 75 minut, ale nekoukal jsem na to…

VRT

Na 75′ musíte řešit Praha Zahradní Město – Benešov.

Panda

Důležitější než systémová JD Praha-ČB je podle mě kvůli volnějším vazbám v Praze spíš SJD Tábor-ČB či Plzeň-ČB, ale bohužel u těchto relací to taky zatím nevypadá na 30´, resp. 90´ (s potřebnou rezervou)… Bohužel k tomu je asi třeba NeŠe i 200 km/h, resp. pár přeložek na Plzeň…

Přemek

Nebýt korupce, neschopných politiků a snah o exkluzivity, nejen 4. koridor by již byl hotový. Peněz je dost, ale ve špatných kapsách, s lidmi je to podobné.

VRT

No a takhle bude NemaŠe někdy kolem roku 2030. Možná. Ne není to paráda?

Tomáš Záruba

Několikaměsíční zpoždění asi tak o 10 let. Díky, Bárto (mimo jiné)…

bkp

Bárta ministroval před skoro deseti roky. Spíš si vzpomeňme na ty, kteří nevěděli o novém EIA zákonu…

Ten_z_Bíliny

Musím říct, že u Bárty mám také nejvíce negativní pocity, při pomyšlení na ministry dopravy. Hlavně to zablokování tunelu na Beroun, za to bych ho….

Martin

Tak nejak… ale oni politici radi mluvi a snazi se spise u dalnic a silnic nez u zeleznice, ta jim neprinasi tolik hlasu… Sledoval jsem kdysi cca hodinovou debatu o doprave a to jak silnicni, tak zeleznicni, a co se tyce silnicni, tak se mluvilo cca 45-50min… spousta argumentu… nakonec poslecnich cca 10min. se mluvilo o zeleznici, temer zadne argumenty o VRT uz vubec…

bkp

Není to náhodou tak že ministr Bárta stopl všechno to, kde SŽDC a její dvorní dodavatelé nedosáhli čísel potřebných k evropskému spolufinancování…

železničář v důchodu

To je snad naprosto pochopitelné a svým způsobem i logické: kolik je železničářů (a z nich navíc těch „v aktivní službě“) a kolik je lidí, kteří nemají auto (či dokonce ani ŘP) a žádným autem ani autobusem vůbec nejezdí?

Frantisek

Cožpak jsou vlaky jenom pro železničáře? Nějaká divná logika. Navíc se kdysi dávno chtělo, aby základ dopravy přešel z různých důvodů opět na koleje. Spíše je to tím, že tohle se dnes nahoře moc nechce, navzdory negativním vlivům rozjeté silniční spirály.

Martin

Neni, srovnejte pristup Nemecka, Rakouska, Svycarska, a dalsich zemi, … A vedi proc to delaji…
Navic si vemte, ze nova konkurenceschopna trat muze cast cestujicich prevest z dalnic na zeleznici…

a8n

EIA se vyřešila dřív než ostatní potřebné věci, a ani SuVo zařazení mezi priority nijak neurychlilo. Ostatně doteď nejsou hotové výkupy pozemků!

Jiří Kocurek

Takže nebýt Bárty, bylo by to hotové dávno předtím než nastoupil do funkce (což bylo v roce 2010). Aha, to zní logicky. Ve funkci byl necelý 1 rok. Co dělali všichni ti lidi na nábřeží celých 8 let? Vždyť to přece před Bártou museli mít celé nachystané.

Tomáš Záruba

Psal jsem mimo jiné. Jen ten Bárta mi nejvíce utkvěl v paměti, nebo to jeho zastavení staveb byla vyložená zbytečnost.