Kde se jezdí nejlevněji. Srovnání ročních kuponů na MHD napříč Českem
Žebříček českých měst podle ceny ročního jízdného v městské hromadné dopravě.
V předchozím srovnání tarifů českých dopravních podniků jsme se zaměřili na nejlevnější jednorázovou jízdenku MHD pro nepravidelné cestující. Nyní se naopak pokusíme srovnat do žebříčku možnosti pro trvalé obyvatele měst, kteří MHD cestují často, a využívají tak roční kupon. Ten je pro ně totiž většinou tou suverénně nejvýhodnější variantou.
Srovnání cen jízdenek v MHD: Žebříček ukazuje, která česká města jsou nejdražší
Například Praha dlouhodobě láká na svou Lítačku, se kterou jde při použití ročního kuponu cestovat nejrozsáhlejším systémem MHD v zemi za pouhých 10 korun denně. V našem porovnání všech českých měst nad 30 000 obyvatel však nejlevnější není, přestože poměr cena–výkon je jistě bezkonkurenční.
Zatímco v prvním srovnání jednotlivého jízdného jsme hledali nejlevnější variantu bez jakýchkoliv vícenákladů na městské výhodné karty, aplikace a podobně, nyní předpokládáme, že je již obyvatel města vlastní.
Do srovnání jsme tak zařadili jen samotný roční kupon ve standardní nezvýhodněné variantě. Například v Karlových Varech si pro něj pravidelný cestující musí na 170 korun pořídit městskou kartu, tu však do nákladů nepočítáme.
Srovnání není vždy jednoduché, některá města roční kupon nenabízejí, a proto je výsledná částka součtem půlročních či 90denních kuponů.
Ve většině měst je MHD také součástí krajského systému. Zejména v menších městech je tak nejlevnější kupon pro samotné město součástí širší zóny zahrnující i okolí, což se podepisuje na jeho vyšší ceně. To je třeba mít na mysli v případě obou nejdražších MHD v našem žebříčku, jimiž je s částkou 5 800 Kč Chomutov s Jirkovem a s cenou 5 000 Kč Děčín.
Je také možné, že v některých systémech existuje výhodnější krajská varianta, tou jsme se však nezabývali a zaměřili se na nejnabízenější městské řešení.
Z běžných systémů MHD je nejdražší Opava s Brnem se shodnou cenou 4 750 korun. Zde však opět přichází komplikace srovnávání, Brno totiž nabízí lidem s trvalým bydlištěm použítí dotace, takže se cena pro místní ve skutečnosti pohybuje okolo 3 300 korun.
Na opačném konci se pak pohybují dvě města, která se rozhodla jít v Evropě stále populárnější cestou bezplatné městské dopravy. Jde o Kolín, který má jízdné zdarma pro všechny i v případě jednotlivých jízdenek, a moravskoslezský Frýdek-Místek. Ten nabízí roční jízdné za 1 korunu všem trvalým rezidentům.
Následuje s roční částkou 1 000 korun Mladá Boleslav, z krajských měst jsou pak nejlevnější Karlovy Vary s celoroční cenou 3 200 Kč.
V případě Hradce Králové a Pardubic jsme použili již schválené nové ceníky, které budou platit od března, respektive od dubna 2024.
Pokud se vám graf výše nezobrazuje, využijte obrázku:
Je MHD zdarma cesta?
Na příklad bezplatného Frýdku-Místku se nyní podívejme podrobněji. V evropském srovnání se pro MHD zdarma rozhodl nejnověji půlmilionový jihofrancouzský Montpellier. Bezplatně jezdí také všech 650 000 obyvatel Lucemburska či jeho návštěvníci nebo turisté. Z hlavních měst byl dosud největším realizátorem MHD zdarma estonský Tallin se 445 000 obyvateli.
Rovnost je k nezaplacení. Další velké evropské město začalo poskytovat MHD zdarma
Ve Frýdku-Místku funguje MHD za korunu od roku 2011. Krok vznikl jako předvolební slib jedné z politických stran. Ta tehdy argumentovala neúnosnou dopravní situací a roky odkládanou stavbou obchvatu.
Bezplatná doprava zůstala, obchvat se blížil zprovoznění a shodou okolností přišly opět komunální volby. Zachování MHD zdarma i po otevření obchvatu použila tentokrát strana jiná, přičemž s tématem dokázala uspět.
Podle některých obyvatel města je však přínos tohoto benefitu pro město sporný. Obchvat sice původnímu průtahu ulevil, sídliště i centra však roky zůstávají jedním velkým parkovištěm. Roční náklady na dotování MHD ve Frýdku-Místku dělají zhruba 137 milionů korun.
Autobusy sice jezdí ve špičkách zaplněné, ale fakt, že se dopravce dodnes obejde bez kloubových velkokapacitních vozidel nahrává názoru, že hromadný přesun místních z automobilů do autobusů se nekonal a ani nekoná.
Bezplatná MHD v Teplicích končí, Mikroelektronika získala po více než měsíci certifikaci
Za prací totiž musí většina obyvatel dojíždět do průmyslových zón mimo město. Úroveň jejich napojení veřejnou dopravou s možností dalších přestupů navíc zůstává daleko za dnešním standardem západních zemí.
To jsou ostatně podobné zkušenosti jako z estonského Tallinu. Metropole momentálně nad znovuzavedením jízdného opět uvažuje. Po deseti letech fungování bezplatného systému se tam totiž nepodařilo prokázat snížení dopravní zátěže ani větší využití MHD, které by se vyrovnalo vysokým nákladům z peněz daňových poplatníků.