Ze Strakonické zmizí kritizovaný přechod zpomalující řidiče. Začíná stavba podchodu

Podchod pod Strakonickou na Zbraslavi. Autor: Josef HabersbergerPodchod pod Strakonickou na Zbraslavi. Autor: Josef Habersberger

Původně se na místě zvažoval nadchod. Hotovo by mělo být na jaře 2025.

Pražská TSK podepsala smlouvu na vybudování podchodu pod Strakonickou u Zbraslavi. Ten by měl nahradit současný přechod pro chodce.

Čtyřproudá výpadovka, která se nedaleko za přechodem mění ve směru na Příbram v dálnici D4, je vedena jako silnice pro motorová vozidla. Parametry dálnice totiž nesplňuje, mimo jiné právě kvůli přechodu.

Přechod přes Strakonickou u Zbraslavi. Zdroj: Mapy.cz

Ten propojuje pro pěší a cyklisty Zbraslav a Lipence. Strakonickou překonává mezi ulicemi Lesáků a Za dálnicí. Řidiči zde musí brzdit na maximální rychlosti 50 km/h, případně zcela zastavit.

Podobná situace je v Praze i na výpadovce Lipská na I/7 před pražským letištěm. Tam se problém vyřeší přeložkou, kterou ŘSD chystá v souvislosti s budováním Pražského okruhu.

Předmětem zakázky je realizace podchodu pro pěší a cyklisty pod silnicí I/4, který nahradí dosavadní nevyhovující úrovňový přechod, a souvisejících stavebních prací v ulici Strakonická v Praze-Zbraslavi včetně projektové a inženýrské činnosti,“ popisuje smlouva stavbu.

Zvažovala se lávka

Zakázka je v režimu Design & Build, dodavatel tedy zajistí i projekční práce. Nabídková cena dosáhla téměř 109 milionů korun, jako termín dokončení se uvádí 470 dní, stavět bude Subterra z koncernu Metrostav. Do soutěže se přihlásili celkem čtyři uchazeči, rozhodovala cena, doba stavby, ale i nabízená šířka jízdních pruhů během realizace.

Na Strakonické výpadovce z Prahy bude neoblíbený přechod nahrazen podchodem

Původně se na místě zvažoval nadchod. V architektonické soutěži, která proběhla ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje a městskou částí Praha-Zbraslav, dvě ze tří oslovených kanceláří navrhly lávku.

Nakonec osmičlenná odborná komise zvolila podchod podle návrhu Josefa Habersbergera, díky kterému budou cyklisté a pěší budou překonávat nejmenší převýšení. Jeho výhodou je bezbariérovost, bude také bezpečnější a kratší.

Nejprve jsme se museli vypořádat s výkupy řady pozemků a během stavebního řízení také s odvoláními. Letos na jaře jsme ale získali pravomocné stavební povolení a vypsali soutěž na zhotovitele,“ popisuje bývalý náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr, který projekt během svého mandátu inicioval.

Při průjezdu tím místem jsem říkal, proč to nikdo neřeší,“ uvedl Scheinherr v rozhovoru pro Zdopravy.cz.

Scheinherr: Pražská doprava díky mně zažívá stavební boom, který tu nebyl desítky let

Práce podle uzavřené smlouvy začnou přeložkami inženýrských sítí už během zimy. Hotovo by mělo být na přelomu roku 2024 a 2025.

Strakonická patří mezi nejvytíženější komunikace v Praze. Jezdí po ní mimo jiné sedmnáct autobusových linek Pražské integrované dopravy, z čehož jsou čtyři městské a třináct příměstských.

V loňském roce se mezi zastávkami Malá Chuchle a ulicí Mezichuchelská rozšířila ve směru do centra o další jízdní pruh, který slouží výhradně pro autobusy či motorky. Měří téměř šest kilometrů a jde o nejdelší buspruh v Praze.

Práce na rozšíření Strakonické v Praze skončily. Autobusy mají k dispozici téměř šestikilometrový pruh

Tagy Adam Scheinherr D4 I/4 Strakonická Zbraslav
146 komentářů