Doprava ve městě Infrastruktura Silnice

Na Strakonické výpadovce z Prahy bude neoblíbený přechod nahrazen podchodem

Podchod pod Strakonickou na Zbraslavi. Autor: Josef Habersberger
Podchod pod Strakonickou na Zbraslavi. Autor: Josef Habersberger

Řidiči nenáviděný přechod při výjezdu z Prahy po Strakonické by se do dvou let mohl stát minulostí. Pražští radní tento týden schválili výběr dodavatele, který zajistí projekt na podchod. Ten by na Zbraslavi měl nahradit dnešní přechod možná už v roce 2022.

Přechod na faktickém začátku dálnice D4 (podle značky začíná o kus dál) zpomaluje dopravu, když nutí řidiče snížit rychlost na 50 km/h. Nový podchod propojí ulice Lesáků a Za Dálnicí, dodavatelem dokumentace bude společnost Sagasta. Projekt vyjde na 2,8 milionu bez DPH.

„Přechod při jeho současné podobě a poloze v podstatě nikdo nepoužívá. Novým podchodem zvýšíme plynulost automobilové dopravy při výjezdu z Prahy a příjezdu do ní a zvýšíme bezpečnost chodců. Současný stav není pohodlný vůbec pro nikoho. Přejít čtyřproudovku v tomto místě je dnes adrenalinový sport a pro řidiče zbytečné zpomalení,“ řekl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

Výstavba podchodu přitom nebyla vůbec jistá. Dvě ze tří oslovených architektonických kanceláří navrhly lávku. Osmičlenná odborná komise zvolila podchod podle návrhu Josefa Habersbergera, díky kterému budou cyklisté a pěší budou překonávat nejmenší převýšení.

„Zároveň komise kladně ohodnotila respektování historické cesty, elegantní řešení vstupu včetně návazných úprav a výjimečnosti řešení v podobě světlíků. Zároveň toto řešení umožňuje potenciální bezproblémové rozšíření komunikace Strakonická,“ napsal pražský magistrát na svých stránkách.

Projekt má být hotov do 15 měsíců, zahájení stavby je naplánováno na přelom let 2021 a 2022.

48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
žlutý klandr

To je hezké, že zmizí ten přechod pro chodce. Bohužel ale nezmizí ta benzínka s nevyhovujícím odbočovacím a připojovacím pruhem, či spíše proužkem. Takže čekám, že na příjezdu do Prahy ta 50 asi zůstane.

Yeti

„Projekt má být hotov do 15 měsíců, zahájení stavby je naplánováno na přelom let 2021 a 2022.“
…to je teda fofr 😀 V tom podchodu budou nějaké obchody nebo podzemní parkoviště, že to bude trvat tak dlouho? 😉

Jiří Kocurek

Vyjdřovačky. Mají na to stejný počet dní, ať se jedná o podchod nebo o hypermarket. A počítejte s tím, že než podáte žádost o stavební povolení, ta se může stavební zákon měnit 4x – tohle už Babiš v roce 2016 dokázal.

DPP odbornik

Opravte si to. R4/D4 zacina zhruba u Jiloviste. Usek Praha – Jiloviste je silnice 1. tridy, kde z nepochopitelnych duvodu neni pozadovano dodrzovat 90km/h, neni zde stanovena minimalni rychlost a teoreticky zde ma pravo jet klidne traktor nebo pochodovat pesi pri krajnici! Bohuzel jsem asi jeden z mala, krom autobusu, kdo zde tech 90 dodrzuje. A jeste kamiony svych 80. Kaslani Cechu na pravidla je smutnym pravidlem

Jirka

90 požadováno je. To že někdo nedodržuje předpisy je věc druhá.

DPP odbornik

A uz jste zde zazil policejni hlidku, ktera by zde kohokoliv za jizdu 120 a vys zastavila?

Kalanis

Na pumpě u toho přechodu je oblíbené výběrčí místo.

jozka

Nevim jak ted, ale sveho casu merili pravidelne na Cukraku.

Žlutý klandr

Před lety pravidelně měřili na příjezdu do Prahy. Proti Cukráku je na vedlejší komunikaci takový kopeček :-).

...

A koho poškozuje, že někdo na vozovce, která jinak splňuje všechny dálniční parametry (oblouky, převýšení, MÚK, odstavné a připojovací pruhy) jede rychleji, než 90 km/h, jen tam není příslušná cedule? I na dálnici se totiž může vyskytnout chodec, cyklista, traktor nebo pobíhající pes… Jestli vy nejste jeden z těch, co vyznávají pravidla pro pravidla.

Alibaba

Nejsou splněny všechny parametry (D nebo R). Právě ten přechod to porušuje.

jozka

Pripojovaci pruhy na tomhle useku splnuji hodne veci, ale dalnicni parametry teda opravdu nemaji.

...

To na ostatních dálnicích taky všude ne, že?

Jiří Kocurek

Proto tu i onde dlouhé roky byla cedule 80 km/h. Dokonce i taková věc jako STOPka na konci připojovacího pruhu bývala k vidění. Hádám, že dodržovači by tam požadovali, aby u té značky každý zastavil. Ne na hranici křižovatky. U značky se má zastavovat, to ví každý neřidič.

Míra

Přes Cukrák mezi Baněmi a Jílovištěm vede jediná silnice a proto nemůže být dálnicí. Cyklisté, pomalá vozidla, příměstské autobusy, přestupní zastávka na Cukráku. Trasa lesem bez oplocení, žádný zelený most, divokých prasat v okolí dost. Ta silnice se jen jako dálnice tváří.

...

Ona D1 má po celé délce doprovodnou komunikaci? To jsou věci…

Jiří Kocurek

Příměstský autobus nesmí na dálnici? Tak to je veselé, do Olympie takhle autobus jezdí už snad 20 roků.

mirek

Na dálnici smí, ale ne tam mít zastávky na krajnici…

DPP odbornik

Mozna prave to, ze pravo jednoho ucastnika silnicniho provozu konci tam, kde zacina pravo druheho. A pokud je na komunikaci umoznen pristup i slabsim ucastnikum provozu, pak maji stejna prava jako silnejsi. Ve meste v noci taky nejezdim 90 byt je vsude prazdno. Kdyz uz to nedodrzujete, tak se tim aspon nechlubte. Na dalnici seslapne plyn obcas asi kazdy z nas, ale dalnice je dalnice, zde legalni vyskyt slabsich ucastniku provozu nehrozi. Toto ale dalnice neni a at si o tom myslime cokoliv, tak je treba to respektovat. Ono pesiho, cyklistu ani traktoristu jsem tu snad nikdy nevidel, ale dovedu… Číst vice »

sch

Právě pro absenci doprovodné komunikace pro ty traktory to není dálnice.

Petr

Tak ještě konečně dotáhnout D4 do Prahy.

Marťas

Čtyřpruhová silnice I/4, která v Jílovišti plynule navazuje na D4, podle vás nestačí?

Jirka

Ne, jedná se o silnici I. třídy. Aby se tato silnice dala přeznačit na dálnici, tak musí zmizet přechod, musí se postavit doprovodná komunikace kolem Cukráku a postavit protihlukové stěny. Pak může být D4 až po křížení s D0.

Honza D.

Ještě upravit odbočení a připojení od Lipenců a Zbraslavi, o adrenalinové zážitky tam není nouze.

Kalanis

A vykopnout nájezdy – jednou ten u rozvodny, podruhé pod policií a po třetí oba do ulice Za Dálnicí. A pak také upravit nájezdy a připojováky na MÚK Baně.

watslaw

I připojováky od Cukráku z Prahy a od Jíloviště do Prahy jsou krátké.

Kalanis

Tak to přidám i ty zastávky busů. Ty podle aktuálních norem tam taky nemají co dělat.

žlutý klandr

Přesně ! Při každém průjezdu tam mám silné mrazení v zádech. Ta křižovatka svými parametry odpovídá spíše místní komunikaci.

Petr

Nestačí, Pražáci se musí rozhodnout, buď udělají slušnou železniční dopravu na Příbramsko, nebo dodělají D4 a to z obou stran. https://www.lidovky.cz/byznys/doprava/promeni-se-konec-d4-u-prahy-v-dalnici-tok-resi-co-s-problematickou-silnici.A170718_133824_ln-doprava_pave

Jakub

Jezdím tam celkem dost, a je pravda, že jsem tam nikdy nikoho neviděl přecházet. Ale nechápu, proč se často píše, že je to skoro na dálnici, když ta začíná až o několik km dále.

SaulGoodman

Protože Strakonická je v podstatě začátek dálnice, jen se tak nejmenuje…

Paja

Tady až tak nejde o podstatu, D4 prostě začíná u Jíloviště a nic moc nenaznačuje tomu, že by se to mohlo v dohledné době změnit.

Miky

Taky čekám, kdy konečně uvidím toho smělce…

žlutý klandr

Za posledních 20 let jsem tam potkal chodce celkem dvakrát.

PetrB

Ještě by to chtělo předělat přechod na podchod v ulici Lipská při výjezdu z Prahy na letiště (výpadovka na Chomutov) v místech s ulicemi Za Teplárnou x Na Padesátníku II. Tam je to také děs běs…

Rossec

Zrušení přechodu je součástí výstavby MÚK Aviatická, se záhájením pravděpodobně 2022, doba trvání výstavby cca 3roky.

off

Nechci být pesimistou, ale MÚK Aviatická ještě dlouho nebude a naopak přechod ještě dlouho bude. On by tam zase tak nevadil, frekvence chodců je fakt minimální, ale musel by mít nějaké sofistikovanější řečení než trvale 50ka a semafor. Ale jako trvalý zdroj financí to žádnému úřadu nevadí, tak proč si lámat hlavu nad jiným, než nejtupějším řešením na světě…

Jindra

Trapnější už je snad jen přechod mezi D0 a D7 u letiště…

mirek

Mezi D0 a D7 je obyčejná silnice I. třídy. Podchod tam není, jiná možnost taky ne. Pár lidí tam bydlí a někde přejít musí…

Koro

A dalsich 5 let bude trvat nez z TTP zmizi ta padesatka 🙂

Alibaba

To chcete naznačit, že dopravní úpravy (zvýšení rychlosti) nebude součást stavby? To by zas někdo něco nedomyslel…

Koro

Je tam najezd od benzinky.. Tak doufam ze to nebude duvodem aby to tam. Nenechali stejne jako o kilometr niz

Alibaba

Ten nájezd (odbočovací pruh) na benzínku se zdá být dostatečně dlouhý (ale široký nic moc). Takže možná to nebude na 130 ale na 100, nebo tam bude 80 protože tam začíná Praha (cedule obec).

jozka

Vzhledem k tomu, ze dalnice konci u jiloviste, tak tam bude max 90.

Jiří Kocurek

Což je lepší než 50, ale dovedl bych si tam představit značku 110 km/h, jak je v Rakousku běžné.

Petr

90 bych tam nečekal, 50 je omezení z předchozí 70 a za pumpou je omezení na 80. Takže spíš nechají tu 70, protože odbočka na pumpu zůstane.

...

Bude tedy ta výpadovka postupně v jednotlivých jízdních pásech uzavřená a rozkopaná nebo to budou razit?

Jirka

Rozkopáno a provoz veden v jízdních pásech. V případě kolon lze využít objížďku ulicí Na Baních.