Ze šrotu zpět na koleje. NTM ukázalo výsledek extrémní rekonstrukce parních lokomotiv
Stroj Conrad Vorlauf je třetí nejstarší dochovanou lokomotivou v Česku. Druhý zrestaurovaný exemplář Serényi vozil od roku 1905 hosty v Luhačovicích.
Národní technické muzeum slavnostně prezentovalo výsledky roky trvající rekonstrukce vzácných parních lokomotiv. Za účasti ministrů kultury i dopravy odhalilo stroje Serényi a Conrad Vorlauf, které se stanou součástí expozice plánovaného železničního muzea v areálu pražského Masarykova nádraží.
Extrémně náročná oprava, kdy bylo nutné používat původní montážní postupy a řada dílů se musela nově vyrobit, vyšla u obou lokomotiv na 10,6 milionů korun bez DPH. Z velké části ji hradily evropské dotační fondy. Celý projekt restaurování balíku třech strojů vyjde na 22 milionů a doprovázely ho značné komplikace.
„Byl jsem přesvědčen, že se nedají dohromady,“ uvedl ředitel NTM Karel Ksandr. Lokomotivy mají podle něj velkou dokumentační hodnotu a v budoucnu se stanou stěžejními exponáty Muzea železnice a elektrotechniky. „Náročnou a úspěšnou opravu lokomotiv tedy vnímáme jako významný krok na cestě ke vzniku tohoto muzea,“ dodal.
Na podzim dvojici opravených strojů doplní ještě „Ušatá“, která bude dokončena do provozuschopného stavu. Nyní představené lokomotivy se totiž „rozjezdit“ nepodařilo, restaurátoři byli limitováni termíny čerpání dotací a zejména technických stavem strojů.
„Přivezli nám ji ve dvou vagonech jako šrot,“ popisuje Jan Šatava, jehož firma Railway Capital měla ve Veselí nad Lužnicí na starosti opravu stroje Serényi. Díly byly podle něj složeny v bednách a mnoho jich chybělo. K dispozici měli jen několik fotek a výkres podobného modelu, který však sloužil se zcela jinou výbavou v cukrovaru.
„Například formy na cedulky jsme tiskli na 3D tiskárně, původní dřevěné by už nyní vyrobit nešlo,“ popisuje Šatava.
Michal Bednář ze společnosti Kolínská lokomotivní, která dostala na starosti opravu stroje Conrad Vorlauf, zase přibližuje, že jen předání jednotlivých dílů a evidence těch chybějících zabrala tři dny. „Znovu jsme se učili původní postupy, původní díly se hledají velmi těžko,“ řekl při představení lokomotivy.
„Renovace pro nás výzvou zejména proto, že se jedná skutečně o jednu z nejstarších dochovaných parních lokomotiv u nás,“ podotkl Bednář.
Dobrý pocit mu podle jeho slov kazí jen fakt, že lokomotiva není pojízdná, jak se původně plánovalo. „Prošla pravděpodobně nehodou stržení vody do parního stroje. Oprava je hotova z 80 procent,“ popsal a dodal, že pevně věří, že do budoucna se zprovoznění nakonec podaří.
Nejkomplikovanější bylo podle něj obstarání, případně výroba chybějícího příslušenství lokomotivy. „Částečně se s velikým štěstím podařilo sehnat originální díly jako například lubrikátor, a částečně bylo nutno přistoupit k náročné výrobě replik, např. u návěstních svítilen z doby KKstB.“
Tendrová parní lokomotiva 210.001 „Serényi“ byla dodána lokomotivkou Společnosti státní dráhy ve Vídni v roce 1905 pro místní dráhu Újezd-Luhačovice, kde sloužila lázeňským hostům na lokální deset kilometrů dlouhé trati až do roku 1953. Lokomotiva, která dlouho chátrala v Českých Velenicích, byla na opravu do Veselí převezena z chomutovského depozitáře muzea.
Alespoň jedna: Mašinku Serényi pro muzeum zrenovuje Railway Capital Jana Šatavy
Restaurování probíhalo v letech 2021 až 2023 a byla uvedena do vystavitelného stavu vzhledově odpovídajícímu období první poloviny 20. let minulého století.
Součástí opravy byla kompletní renovace pojezdu, díky které je lokomotiva schopná přepravy po veřejné železniční síti. Kotel a parní stroj byly kompletně repasovány a konzervovány.
Nákladní parní lokomotiva 411.019 „Conrad Vorlauf“ je třetí nejstarší dochovanou lokomotivou v Česku. Lokomotiva byla vyrobena v roce 1873 na objednávku společnosti Rakouské severozápadní dráhy továrnou Georg Sigl ve Vídni. Boky kotle nesly tabulky se jménem Conrad Vorlauf na počest vídeňského purkmistra z období středověku.
Třetí pokus vyšel. Lokomotivu Conrad Vorlauf zrenovují v Kolíně
V roce 1918 převzaly stroj nově vzniklé Československé státní dráhy a přeznačily ho na 411.019. Lokomotiva byla administrativně zrušena roku 1954 a odprodána na vlečku cihelny v Hodoníně. NTM ji získalo v roce 1971. Stroj opravovali od roku 2005 nadšenci z jaroměřského muzea, muzeum jim ho ale odebralo.