Při vypsání soutěže odbavovací hala památkou nebyla, tvrdí SŽ. Projekt se bude dál modelovat
Jednání o dopracování vítězného návrhu odbavovací haly "Nového Hlaváku" už probíhají.
Projekt nové odbavovací haly pražského hlavního nádraží vyvolává po svém představení nadále silné emoce. Situace se zkomplikovala poté, co vyšlo najevo, že ministerstvo kultury považuje halu na zapsanou kulturní památku. Vítězný projekt totiž počítá s demolicí podstatné části haly ze 70. let a jejím nahrazení novou dřevostavbou.
Správa železnic byla spolu s pražským dopravním podnikem a magistrátem zadavatelem architektonické soutěže. Nyní říká, že o památkové ochraně nevěděla. „Při tvorbě zadávací dokumentace k soutěžnímu dialogu jsme konzultovali situaci s Národním památkovým ústavem a odborem památkové péče magistrátu,“ uvedla pro Zdopravy.cz mluvčí SŽ Nela Friebová.
V době zadání, vypsání a samotném průběhu soutěžního dialogu tak zadavatelé podle ní pracovali s faktem, že nová odbavovací hala zapsanou památkou není.
Proto podmínky tendru zachování původní haly nevyžadovaly. Jednotlivé ateliéry k ní tak ve finále přistoupily rozdílně, vítězný návrh se spodní částí haly nepočítá, česko-italský návrh by k ní přistavěl další křídla. Předpokládaná cena požadované dokumentace v soutěži je 174 milionů korun. Celá přestavba by měla stát dvě miliardy korun.
Jednání už probíhají
Dokument z ministerstva kultury přiznávající hale památkový status se objevil letos v červenci, když už byla soutěž ve své druhé polovině. Šlo o občanskou žádost dle zákona 106 o svobodném přístupu k informacím.
Nebourat, je to památka. Projekt Nový Hlavák se komplikuje, do hry vstupuje ministerstvo
„I přes to, že samotná hala není evidovaná jako kulturní památka v katalogu NPÚ, ale od počátku pracujeme s tím, že je součástí památkové rezervace,“ dodává mluvčí. Do památkové rezervace však patří celé širší centrum Prahy. Zapsaná památka je oproti tomu v režimu, kdy jakékoliv stavební úpravy podléhají přísnému dohledu a demolice je z principu nemožná.
Zadavatelé soutěže se nyní podle Friebové budou snažit situaci vyřešit úpravami vítězného návrhu. „Jsme otevřeni k jednáním s příslušnými úřady i zainteresovanými skupinami tak, abychom dokázali společně reagovat na požadavky a potřeby, které zazní v procesu zpracování architektonické studie, jež nyní naváže na uskutečněný soutěžní dialog,“ říká mluvčí SŽ.
Proces zpracování architektonické studie podle ní umožňuje projekt dále modelovat podle vývoje situace. „Jednání už probíhají,“ uzavírá Friebová.
Zapomíná se na historickou budovu
Demolice podstatné části současné odbavovací haly by ubrala kryté vytápěné místo pro čekající cestují. Nová dřevěná „pergola“ totiž bude sice zastřešená, ale ze stran otevřená.
Institut plánování a rozvoje spolu se zadavateli soutěže však tvrdí, že vítězný projekt s krytými prostory pro cestující počítá. Navíc zahrnuje i plánovaný nárůst zájmu o veřejnou dopravu na hlavním nádraží.
Čekání v zimě a v průvanu. Otevřená hala „Hlaváku“ budí rozpaky, IPR však slibuje i závětří
Podle dopravních expertů totiž současná kritika přestavby haly zapomíná na to, že se již brzy pro veřejnost uvolní rozsáhlé prostory původní Fantovy budovy.
Ta nyní prochází rekonstrukcí, v provozu je zde pouze Fantova kavárna. Nové využití tak budou hledat velkorysé prostory dvou bývalých restaurací, pokladen a služebních místností dříve používaných k přepravě zavazadel a spěšnin.
Budova bude nově lépe zpřístupněna prostřednictvím nového centrálního schodiště a přechodu přes magistrálu.