Při vypsání soutěže odbavovací hala památkou nebyla, tvrdí SŽ. Projekt se bude dál modelovat
Šťastný Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen Architects
Jednání o dopracování vítězného návrhu odbavovací haly "Nového Hlaváku" už probíhají.
Pokud by si chtěl někdo počíst v Památkovém katalogu NPÚ, tak přidávám link:
https://pamatkovykatalog.cz/nova-odbavovaci-hala-14012642
Ano, nová odbavovací hala tam byla za součást kulturní památky označena včera. Ještě předevčírem součástí nebyla. A také je v Památkovém katalogu faksimile původního rozhodnutí z roku 1976, podle kterého měla být zapsána pouze budova čp. 300 k. ú. Vinohrady a nic víc. Nová odbavovací hala na Novém Městě je podle RÚIAN samostatnou stavbou bez čísla popisného i evidenčního. Totéž platí pro halu nad kolejištěm, která byla do rejstříku zapsána také svévolně. Dále bylo do Památkového katalogu připsáno nejprve jen první nástupiště, ale poté byl zápis potichu nenápadně rozšířen na všechna nástupiště včetně těch posledních tří, která v roce 1976… Číst vice »
Ohledně nepořádku v evidenci památek máte naprostou pravdu – viz např. aféra v Brně, kdy tam nestihli do nějakého registru zapsat všechny památkově chráněné objekty do nějakého data, pak přišel nový rok a s ním i nový zákon, který se právě na ten registr odvolával. Mně spíš velmi udivuje to, že Spolek za starou Prahu se asi odebral k zimnímu spánku. V případě“Pergoly“ bych očekával jeho bouřlivou aktivitu, krerá by v tomto případě působila mnohem racionálněni, než povyk, který vyvolali kvůli výměně starého nefunkčního mostu pod Vyšehradem. Spolek se tedy hlasitě projevuje pouze tam, kde se mu to z nějakého… Číst vice »
Lol. Nová odbavovací hala, Chráněno: od 3. 5. 1958, VZNIK 1973 až 1979…
Ten chliv v NPU uz by to fakt chtelo vymist.
1. Časový konflikt, na který upozorňujete by se dal zdůvodnit konstrukcí argumentů, kterou použilo Ministerstvo kultury v dopise, který zde byl uveřejněn. V kostce je to tedy: Fantova budova železniční stanice Praha-Hlavní nádraží byla zpamátněna dne 3. 5. 1958. Její legální přístavba nové odbavovací haly ze 70. let, pod magistrálou, je dle drážního úřadu s Fantovou budovou na adrese Praha, Wilsonova č.p. 300/8 provozně, funkčně a technicky spojena a je tedy její nedílnou součástí. 2. Datum 3. 5. 1958 je z hlediska železnice asi velmi významný, protože v tento den došlo i ke zpamátnění novostavby komplexu budov železniční stanice Pardubice,… Číst vice »
3.5.1958 je počátek účinnosti prvního památkového zákona, podle kterého kulturní památky jsou kulturními památkami na základě svých objektivních památkových hodnot bez ohledu na to, zda jsou zapsány do rejstříku. Úřady si to vyložily tak, že u památek zapsaných v následujících desetiletích přiznávají památkovou ochranu zpětně. Částečně to NPÚ udělal i proto, aby zamaskoval neplatnost opožděných zápisů provedených podle starého zákona v době, kdy už neplatil.
Děkuji Vám za vcelku logické vysvětlení.
Jejda, že by to dělala ta stejná parta jako Železniční most? Partička narcisů, co přes všechno trvají na svém?
Ono se prostě opakovaně ukazuje, co je to za lidi. Nafoukanci, se kterými nelze spolupracovat.
1) Žádný architekt nemá právo na to, aby jeho dílo přežilo na věčné časy. Ani prof. Šrámková.
2) Komická dodatečná argumentace památkovou ochranou. To si děláte srandu, ne?
3) Ano, taky myslím, že jsou bolavejsi místa, než samotná hala, ale prostor před Hlavákem je fakt hnusný. Ta zasklená schodiště připomínají továrnu na moč. Architektura, která nefunguje s uživateli, je IMHO špatná architektura.
Můj závěr. Není tam moc co pokazit. Spíš jen vylepšit.
Není to jen o funkci, je to prostě něco, co vůbec nemá evropský kontext. Urbanisticky poškodí Prahu.
No jasně, a pokud dosáhneme malého vylepšení za 2 miliardy tak jsou to rozumně investované prachy? Nemáme nutnější projekty?? Ale jako jestli je na tu současnou halu demoliční výměr z důvodu narušené statiky tak potom jo…
kdyz se podivate na tenhle obrazek – ciste jen kvuli pozici magistraly a vyskove poloze fantovy budovy a parku dole – https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/11/miralles3.jpg uvidite, ze s timhle rozlozenim stavajicich budov se da vyrovnat pouze takto: 1) zahloubit magistralu o 5-7 metru cimz zlikvidujete cd centrum a billu, ale uvolnite si prostor nahore a zaroven se vyhnete konfliktu s metrem C 2) ted prichazi zakladni dilema – ziskali jste nadherny prostor pred nadhernou Fantovou budovou- chcete ho nechat otevreny, zakryjete ho „pergolou“ nebo nalepite ke stare budove nejaky novy sklenik? zaroven vam zustane i dolni pulka haly ze 70 let ustici do… Číst vice »
I kdyby „nová odbavovací hala“ nebyla zahrnutza do památkové ochrany Fantovy budovy, existují přece i nějaká autorská práva architektů, podle jejichž návrhu byla hala postavena: bral to vůbec někdo v úvahu a konzultoval to s nimi (resp. s jejich dědici)? Pokud vím, zejména paní Šrámková bývala v tomto směru dost „rázná“ …
Pokud nejde o památku, tak každý vlastník budovy má právo ji s demoličním výběrem zbourat. Architekt mu v tom nemůže bránit.
S demoličním výměrem asi může zbourat i památku, ne?
tenhle medialni magorinec uz neni ani klauniada…..to je tragedie v hlavni roli s vedoucimi predstaviteli IPR a SprZel
asi je ta epidemie mimonstvi znakem doby….profesorem Nutellou pocinaje a zminenymi individuy konce…..
jeste ze jsme tak mala dira , ze si te ostudy v cizine nevsimnou ….doufam…
Ministerstvo kultury k té klauniádě mocně přispívá.
Doposud se říká „pověsím tě do průvanu“ což neříká kam přesně. Až se tohle postaví můžeme s čistým svědomím začít říkat „pověsím tě na hlaváku“ 🙂
Ale ono se to nikdy nepostaví 😉
To doufám
plánovat přechod přes magistrálu může jen totální hovado. A jako zdůvodnění bere novou stavbu, která má nahradit památkově chráněný objekt, který navíc umožňuje zcela mimoúrovňový provoz chodců?
Přechody přes magistrálu existují již dlouhá desetiletí a to dokonce i v místech, kde je k dispozici podchod …
Jenže kdybys věděl o čem píšeš, dodal bys, že žádný není mimo křižovatku. Akorát si děláš ostudu 🤮
Magistrála patří zrušit…
Asi jo, ale zatím ještě je nahraditelná akorát vrtulníkem…
A to by bránilo tomu nějaký semafor solo přechodu synchronizovat se zelenou vlnou?
Tak už máme vítězné projekty, a vše směřuje k tomu, že soutěžící prostě dostali v podstatě takové zadání, které odpovídá výsledkům, a neměli dostatečný prostor pro kreativní řešení. Prostě špatné zadání. Nejvíce mě pobavilo, jak Dánové studovali architekturu v Praze, Ani my nemáme mnoho odborníků , kteří by měli ucelený pohled na pražskou architekturu, i když do studují dlouhé roky. Tak je složitá a hlavně rozsáhlá a unikátní. Stačilo urbanisticky skloubit secesní budovu, i unikátní brutalismus méně nápadným způsobem. Při plném vědomí, že současný vzhled interiéru by musel podstatně změnit materiály, barevnost a způsob osvětlení a mnoho dalšího. Exteriérovou dominantou… Číst vice »
Sleduji to dění okolo hlaváku, ale pořád nevím na čí popud, a nebo kdo je v tom zaháčkován v tom bizáru prošustrování nějaké te miliardy z kapes daňových poplatníků za tuto akci pergola.Ale kde teče beton tečou prachy, do opravy Ostravské haly kde bude MS v hokeji se po roce 89 investovaly stovky milionu, aby nyní probíhala studie za jí nezbourat. Po MS samozřejmě 🙂 .Je vidět že v těch správných kapsách zdroje sů.
Zdroje jsou, ale ne ve správných kapsách. Má je stát, jak víme už od Špidly. Do správných kapes teprve mají dotéct!
Nevyjadřuji se k navrženým variantám. Osobně si myslím, že peníze mají jít do 3 klíčových tratí. Ne do vedlejších a už vůbec ne do nádražních baráků.
Jenom si dovolím připomenout, že v městské památkové rezervaci není pouze Praha-Hlavní nádraží, ale třebas taky Florentinum (stojící na místě kompletně zbořeného baráku) plus aktuálně chystané/stavěné stavby v okolí Masarykova nádraží od fy Penta.
Tudíž fakt nerozumím tomu proč by vlastník teoreticky nemohl zbourat barák nádraží Praha-Hlavní nádraží v té části z 80. let
https://mapy.cz/zakladni?source=base&id=2220640&x=14.4326609&y=50.0862641&z=16
A už to jede, včera ta byla „firma SŽ“, dneska „nádražní baráky“, zítra „lokotky a vagonky“ později snad i „vagonky s pokojíčkem pro řidiče“. A hlavně hromadu offtopic textu.
Že nerozumíte…
To ale vážně nikoho z pravidelných čtenářů nijak nepřekvapuje.
Pochybovačům o propojení Fantovy budovy s podchody k nástupištím bych doporučil návštěvu stránky https://fantovabudova.cz kde je popsán současný stav rekonstrukce projektu, včetně informace o stavbě nových schodišť a výtahů do stávajících podchodů k nástupištím …
Už jste někdy jel vlakem s větším kufrem? Jistě jste to spojil s prohlídkou pamětihodností. Zvláště, když máte pro zpožděn jen 3 minuty na přestup. Nebo chodíte na nádraží o hodinu a půl dříve? Nesmíte naletět na každou propagandu, té bude nepředstavitelně mnoho.
Nevidím od vás jediný argument než propagační otázky. Cestuji vlakem přes zimu každý den, používám vlak i v létě a i o dovolené , třeba loni jsem jel vlakem z Glasgow do Londýna , často jezdím vlakem z Vídně do Prahy. Znáte Vídeňské hlavní nádraží, tam se s větším kufrem na perony dostanete jak , víte? ? Přijde vám jízdní kolo plně naložené brašnami dostatečná zkušenost “ abych nenaletěl na “ každou propagandu“? Máte ještě nějaké rady na koledu?
Nějak mi tam chybí ta spásná informace, která to všechno zachrání a díky které se všichni cestujícíhoufně přesunou nahoru př3d první nástupiště, aby pak radostně museli zpět dolů a do tunelu…
Třeba ve Vídni čekají všichni v výškově dvě patra pod úrovní nástupišť 3 až 12, nebo o jedno patro nad , tedy na nástupiště 1 a 2 . Všude vedou vysokokapacitní výtahy,schody nebo pojízdné schody. Žádný problém tam nenastává…
Tohle vypadá na solidní seriál 🙂
Nakonec nám Brňáci poradí, ať to nádraží přesunem za město, že je to jednodušší.
A levnější… 🙂
Jistěže. Praha – Nehvizdy. Bezproblémový příjezd, spousta místa kolem, P+R, K+R, F+R,…z centra Prahy je to, pravda, trochu dál, ale v plánu je západovýchodní kolejový diametr, který to vyřeší. A nebudou tam žádní bezdomovci!
Po zábavném seriálu Stěhování ve městě Brně,Kozina, Počkej než spadne aneb Vyšehradský most si vychutnejte šálek kávy u seriálu Pergola.
Ano, souhlasím, v otázce statutu budovy jako KP je bordel. Nicméně hala se nachází také v PPR, což by měl být dostatečný základ pro památkovou ochranu alespoň její obálky – a tedy vnější hmoty. Zásadní problém vidím v tom, že komise v průběhu hodnocení (několik kol) nerespektovala vlastní zadání. Dá se tvrdit, že vítězný návrh tomuto zadání neodpovídá, neboť nesplňuje princip „citlivého přístupu k rekonstrukcím budov na území PPR“ – citace ze zadání. Komise byla v průběhu soutěžního dialogu ze strany památkové péče informována o nesouladu tohoto návrhu se způsobem ochrany památkových struktur v dané lokalitě, nicméně to odmítla vzít… Číst vice »
Nevi nekdo jak vlastne funguji velke architektonicke souteze zadavane verejnym sektorrm jako je treba tato? Pracuji na tom architektonicke studia na vlastni naklady a riziko, vcetne treba cestovnich vyloh, a jenom vitez pak bere vse, nebo je nejaky grant pro vsechny ucastniky alespon na pokryti casti nakladu?
Přístup je různý v závislosti na konkrétní soutěži. Nejčastěji se používají následující typy soutěží: Otevřená anonymní jedno nebo dvoukolová – zde se může přihlásit kdokoliv a typicky bývají odměněna první tři vítězná místa, porota rovněž může udělit zvláštní cenu pro návrh(y) které přinesly zajímavou myšlenku, ale z různých důvodů nedosáhly jiných kvalit návrhů vybraných jako vítězné. U tohoto druhu soutěže mohou účastnící, jenž postoupí do druhého kola získat finanční odměnu, takzvané „pastelkovné“ – toto se typicky uděluje u velkých soutěží, jenž vyžadují zapojení specializovaných odborníků jenž většinou nemá architektonická kancelář ve svých řadách. Nebývá to ale zdaleka pravidlem. S „pastelkovným“… Číst vice »
Díky za podrobnou informaci, toho si moc cením. Je tam ještě jeden důležitý aspekt, a to že všechny projekty budou/bývají nevhodné, a pak by neměla být udělena vůbec žádná cena. Přeci nejde o sportovní zápas, který ateliér z daných vyhraje, ale jede o budoucnost našeho hlavního města. Tak BY MĚLA BÝT VYPSÁNA NOVÁ SOUTĚŽ. Nebo by bylo dosaženo lepšího výsledku bez soutěže, tzn. raději vést dialog jen s nejnadějnějším ateliérem na základě úrovně minulých projektů, kontakt by byl o mnoho užší, placený, ale v kterékoliv etapě s možností odstoupení od spolupráce. Musíme si stále uvědomovat, že i tvorba těchto ateliérů,… Číst vice »
Děkuji, sám mám zkušenost se soutěžemi pouze ze strany účastníka. Stanovy soutěží ve valné většině případů skutečně umožňují například první místo neudělit, nebo naopak udělt například první místo a dvě snížená třetí místa, pokud je jeden návrh výrazně lepší. Nicméně neudělení první ceny je skutečně relativně vzácné a typicky se k němu přistupuje na základě shody celé hodnotící komise – proto ta vzácnost. U nás pak platí, že soutěž musí mít nadpoloviční vetšinu členů nezávislých, tito členové pak musí mít autorizaci ČKA pro porotce architektonických soutěží a jsou odborným garantem. Zbytek komise nominuje vyhlašovatel, typicky se jedná o nějaké městské… Číst vice »
Postoupivší oslovení nějakou odměnu dostávají.
Ve Švýcarsku loni vyhrál soutěž na projekt nového letištního terminálu a kontrolní věže letiště Curych dřevěný projekt, vítězná architektonická kancelář je z Dánska 🙂 . Součástí projektu Hlavního nádraží je konečně dopravně smysluplně umístěná tramvaj ( koleje těsně vedle haly to je v zásadě stále největší výhoda Masaryčky, kde je taky součástí projektu dřevěná klimatu otevřená konstrukce ), která přiblíží lidem centrum města bez nutnosti slézat do metra a, umožní přímý přístup MHD na Vinohrady bez složitého přestupu nebo objížďky přes Karlovo či Olšanské náměstí . Mimochodem pro ty co argumentují , že dřevo nevydrží může být příkladem již zmíněné… Číst vice »
Není součástí ochrany i výhled resp. zakrytí chráněné stavby jinou budovou s velkou siluetou? Pergola je větší než dnešní zastřešení
Od Opery ani od Jeruzalémské není vidět Fantova kavárna
Zase to proboha nepřehánějme. Je zcela legitimní stavět ve městě baráky, které častečně zakrývají jiné baráky.
Nebo, jako v tomto případě, jinou část stejného baráku. (Samozřejmě je trochu zvláštní tvrdit, že chtete revitalizovat vstah města k nějakému domu a pak ten dům zakrýt, tím, s pomocí čehož tvrdíte, že ho budete revitalizovat…)
Od Opery je Fantova budova, neplést si s kavárnou uvnitř, vidět jen krajem koridoru vymezeným Garážemi Slovan ( postaveny na místě zbořeného hotelu Slovan během stavby příslušného úseku magistrály kolem roku 1977-79) a přes několikaproudovou magistrálu https://mapy.cz/s/lonahavecu . Nu a z Jeruzalémské rozhodně vidět není 🙂 https://mapy.cz/s/janarudabe
Teda pánové, přiznám se bez mučení. Ještě nedávno jsem pro zasmání potřeboval humor z jiných stránek, ale poslední dobou je nahrazuje SŽ 😆😆😆
„Čo bolo to bolo.“
-„V aké dobe?“
– „V patnáctém století.“
– „V patnactom storočí som též nebol majorom a terazky hej!“
akej – tiež
Díky 😉
Rádo se stalo…
Cim vic se na to divam, tim vic mi neni jasne jakto, ze nad ochozem nad metrem prosvita skrz novou konstrukci vnejsi prostredi. Vzdyt tam je nova hala…
Krom jineho se vyboura cely spodek s obchody pred pokladnami, proste komplet rekonstrukce za 1 mld v haji
Oprava na kknci prvniho odst – horni (cervena) hala
Tak ještě je nahoře jedna krásná a i docela velká nádražní budova. Ta by se mohla více využívat. Ale musela by zmizet magistrála nebo alespoň dojít k jejímu zlidštění.
Tak. Jakákoliv změna na pražském hlavním nádraží má začít zahloubenou magistrálou. To je ten největší vřed. Jenže to by bylo moc práce. Stavět pergoly, skleníky a hangáry vedle je jednodušší.
Kam ji vlastně navrhujete zahloubit ? Vždyť tam všude pod ní je nádražní hala a její propojení k vlakům , v návazné části jsou na jedné straně větve velmi těsně stávající železniční tunely a pod druhou větví je metro…
Tak když už vítězný návrh navrhuje zbourání části haly, tak mohl jít i dál a navrhnout právě zahloubení magistrály pod halu, mezi metro a základy Fantovy budovy. I kdyby to znamenalo zúžení magistrály.
o hodně jednodušší by byl návrat prostoru magistrály do původního stavu před stavbou tohoto vředu . Tedy normální ulice . Obecně vzato jsem přes zimu na Hlaváku skoro každý pracovní den a vidět auta na magistrále jak jedou rychleji než rychlostí chůze je skutečně vzácnost 🙂
Metro se s magistralou krizi u Masarykova nadrazi a u Muzea, Vinohradsky tunely se s magistralou nekrizi snad vubec. Predstavoval bych si dat magistralu zhruba do prostoru soucasnych pokladen – tj. „strecha“ tunelu v urovni podchodu hl.n.
Ale kdyz rikam, ze „by to bylo moc prace“, tak to myslim neironicky – je to slozity ukol, jehoz resenim se architekt muze chlubit. Ne jako ty jejich priblbly megalomansky pristresky a skleniky.
Ta se taky více využívat chce, ale někomu se to tu zas nelíbí…
S tím přesně počítá ten vítěznej návrh…
U nás bude kulturní památka i z magistrály za chvilku….
U nás udělali památku z dlážděné silnice Bedihošť Výšovice. Nesmí se na ni chytat(opravovat ji), sice zákaz tranzitu, ale ročně pár aut ve škarpě a sem tam i někdo ve futrálu. Navigačka tě tam zavede.
Počkat, to je památka? Já myslel, že jsou tam technologické důvody (=bylo by složité trhat kostky?), asi podobně jako na silnici Bedihošť – Kralice n. H.
Na kole je to otřes, lepší je i tankodrom směr Žešov/letiště..
Ano, před pár lety se děla oprava silnice Pv- Výšovice-Gandia. A kousek za hospodou směrem na kolchoz byly nastříkané čáry, kde se na to nesmí hrábnout.
Jen v Česku může být podzemní hala s červeným stropem kulturní památka.
To proto, že postavit něco tak běžného se tam podaří jen jednou za sto let.
Mohu se zeptat na vaši odbornost? Děkuji.
musím být pekař, abych mohl říct, že mi ten chleba nechutná?
Bože, tu komunistickou obludu srovnat se zemi klidně zítra! Hlavně když nové čekárny budou v krásne skutečně historické Fantovo budově kam směřují ty nove schody
Schody do Fantovy budovy, to je bezbariérové řešení hodné 21. století.
Tak výtahy tam jsou taky. Krom toho, drtivá většina populace ty schody zvládne a ještě jim to pomůže v prevenci kardiovaskulárních onemocnění ;). Můžete si najít vědecké články o kolik se zmenšuje riziko při chození do schodů každý den 😉
Jo a pokud táhnete dvacetikilový kufr? To má minimálně neblahý vliv na vaši páteř.
Existuje taková věc. Jmenuje se eskalátor.
No a právě tuto věc na vizualizaci neuvidíte. (Samozřejmě vše se dá doplnit, upravit, vylepšit… Jenže to pak zákonitě říká o původním návrhu, že byl odfláknutý.)
Já bych hlavně památkou udělal ty točité schodiště a vybíral tam vstupné na zážitkovou turistiku „Chcete hodit šavli!“
Mimochodem, soutěžní návrh zřejmě považuje tyto věže za mimořádně cenné, neboť je zrušil a postavil identické asi o patnáct metrů blíže k Opletalově ulici.
A nechtějí je tam náhodou jen přestěhovat? Kam se jimi má vůbec vystupovat?
Mě by zajímalo, kdo jsou ti „dopravní expert“? Svoboda ze SŽ a jemu podobní? Nebo snad mistr Kupka, který je expert každou chvíli na něco jiného?
Jsem zvědav, jestli firma SŽ s péčí řádného hospodáře bude uplatňovat slevu z kupní cenu, kterou za barák Praha-Hl.nádraží obdržela firma ČD.
Pozor, Axel.
Co to je axel ?
Flašinet.
Axel je původní přezdívka diskutéra Ech (nebo dříve vtvt nebo Olcit nebo pár dalších nicků), změnou nicku obchází ban. Klidně si jeho díla najděte pod články cca 1-2 roky zpět, na vlastní nebezpečí.
Díky. Ale já se chci především dožít nových železničních staveb do roku 2030+ a rozvoje elektrizace. Je mi už 62 let a nevím, jak dlouho ještě budu žít. Trávit čas s axelem, který se musí do všeho vyblejt a pak je to stejně jinak,
to teda asi nechci. Teda nick „Olcit“ si pamatuju, ale on ani neví, že správně je OLTCIT. Aha, už to vidím na wiki: Citroën Axel.
Kolik peněz asi vylétlo komínem? Abychom znali cenu emisních povolenek….
No sláva. Hala je zachráněna. Teď ještě zachránit ten unikátní plot z rezavejch jeklů, kterej měl jít dolů coby nultá etapa….
Jojo, když se podaří i ten rezavý plotek zachránit, tak to vyvolá vlnu nic nového nestavět, nic starého nebourat, fasády nezateplovat a neopravovat, vždyť je hezčí rozmlácený chodník, k budově přivázané lešení a cedule pozor padá omítka. Ta oprýskaná šeď, viklající kachličky, všechno kovové rezavé, to bylo naše mládí. Ještě uzavřít a zadrátovat hranice, ať potkáš cizince tak jednoho za pět let. A hurá, nebude nám před šedesátkou, ale před dvacítkou. Nebo že by ne?
Škoda těch opravenejch fasád. Malá Strana bez těch dřevěnejch “podloubí” nenávratně přišla o část svého genia loci. To by se dnes už nestalo – památka má bejt zchátralá…
Jj, co se nerozpadá není památka.
To je amatérismus nejhrubšího zrna…
Co?
Památkáři, nebo vlastník?
Výběrová komise především. V druhé řadě zadavatel a pak ti architekti.
Takže jen: „nechájtě Kefalín tak jak je“.
Je v katalogu památek uvedena hala jako památka? Není. Je jako památka označena v katastru? Není. Na základě čeho někdo na ministerstvu kultury dovodil památkovou ochranu? Na stanovisku drážního úřadu🤨, což má souvislost asi jako stanovisko hajzlbáby z Terminálu ČM.
Takže ano, amatérismus ministerstva
V památkovém katalogu nová odbavovací hala je:
https://pamatkovykatalog.cz/nova-odbavovaci-hala-14012642
Ano, ještě předevčírem tam byla jako součást nádraží, která není součástí kulturní památky. Včera ji jako součást kulturní památky označili. Takto se neustále mění obsah rozhodnutí z roku 1976, podle kterého má být zapsána pouze vinohradská budova čp. 300 a nic víc.
Zbourat výtoňský šrot !
„kritika přestavby haly zapomíná na to, že se již brzy pro veřejnost uvolní rozsáhlé prostory původní Fantovy budovy.“
Jenže tam se čekat nedá. Je to stranou, je to do patra, a není tam nic jako čekárna, ale jen různé salony. To by za 3 minuty od vyhlášení do odjezdu nikdo nedoběhl.
Z Fantovky se dostanu jen na nástupiště 1. Na ostatní musím zpet dolu do podchodu. Tuhle cestu nahoru a pak zase dolu moc lidí využívat nebude, nedává to moc smysl. Zvláště když tam všude zatím mají nakreslená schodiště a ne eskalátory. Snad to celé překopou a bude to funkční. 🙂
To by musel někdo v nějaké formě obnovit původní schodiště z Fantovy budovy do podchodu (případně vystavět další i do těch postranních), aby to nebylo sem tam.
Což bez bourání nepůjde, takže ta historická hodnota Fantovy budovy je zase ta tam. Pokud vím, už teď se tam bourá víc, než je zdrávo.
Ve skutečnosti se to vrací z pozice klinické smrti“ zatlučeno překližkou“ k životu, pracují tam o106
Na tom se zjevně pracuje už teď minimálně na severní straně nástupišť …
Zato z té nynější spodní haly to určitě doběhneš.
Ale ano, doběhne, páč ho čeká v rámci víceméně spojeného prostoru jen jeden krátký pás a už je u tunelů pod nástupišti…
Mladý člověk samozřejmě v pohodě, někdo starší, ať už s holí či bez má značný problém. Navíc zadní nástupiště nemají krátké schody ale dlouhé rampy…
Určitě, je to sice dál, ale o to horší cesta. Jen nemusíš dolů. O to asi Míšovi 82 šlo.
Jo, to je totiž hrůza, sejít schody z Fantovky dolů do podchodu. Ale 350 m sprintu je proti tomu pohoda. 🙂
Jo to bývá někdy tuhý problém, když oznámí nástupiště 3 minuty před odjezdem vlaku a je někde od 4 dál, tak je to pro mnohé výzva to stihnout…
Na vlak se NEBĚHÁ, na vlak se ČEKÁ!
— Vaše, tedy České, Dráhy
Nene, v podání SŽ se na vlak nejdřív čeká, aby se pak na něj běželo…
Hádejte, proč už se dnes nestaví klasické obchodní domy. Každej hlupák ví, že cokoliv dáte do vyšších a vyšších pater, atraktivita prostor klesá. Co by tam nahoře ti lidi dělali? Tedy kromě těch, co pojedou do Berouna z 1. nástupiště…
Ale samozřejmě, že staví. V Bangkoku je 5-7 pater takový standard.
Skvělej příklad….👌👍🙂
Šantovka v Olomouci, Karolina v Ostravě, novostavby a několik pater. Paladium a třeba Vaňkovka jsou taky patrové, ale jsou to přestavby
A ještě k tomu řešit někam do patra bezbariérové přístupy
Výtahy už byly vynalezeny.
A vědí to i v Dánsku? Dlouhé, bílé a strmé schody jako „místa pro setkávání“ umějí moc dobře.
Taky to moc nechápu a ani mi ty prostory nepřijdou úplně vhodné na „čekání“. Spíše pro nějaké kulturní, přednáškové a podobné účely.
Je tam fajn sál. Chodíval jsem tam do tanečních.
Největší pergola v zemi – FUJ !!
Nevěděli???? Kurňa, to už ani vtipné není.
On to loni nevěděl ještě ani Národní památkový ústav. Právě proto podal loni návrh, aby nová odbavovací hala byla prohlášena za kulturní památku. Ministerstvo kultury mu to zamítlo s mylným odůvodněním, že už památkou je. Není. Platně zapsaná jako památka je pouze budova číslo popisné 300, jejíž součástí nová odbavovací hala jednoznačně není. A takhle to ty dvě instituce patlají všechno.
Tu soutěž radši zrušte pro celkovou zmatečnost. Dánům za ty obrázky pergoly něco zaplaťte, ať nejsou škodní.
Bude to taková pěkná tečka za tím naším případem.
A teď hurá na řešení palčivějších problémů, třeba jako je ten šrot pod Vyšehradem. Nebo tunel pod Střešovicemi. Nebo Libeňský přesmyk.
Nebo vlakem na letiště již brzy.
Z hlaváku na Flughafen Wien to vede.
Snad byste od východního státu nechtěl západní infrastrukturu.
Ráčej si všimnout, že Vídeň je trochu východně od Prahy.
Tunel pod Střešovicemi je ovšem též zbytečně megalomanský.
Já vím, vy se bojíte, že byste při přesažení rychlosti 40 km/h mohl přijít o klobouk. A tunely taky radši ne, ve tmě žijí bubáci a jiná strašidla.
Pergola je nesmysl, ale to železniční skanzen taky.
Ale my jsme „železniční skanzen“, asi tak to je správné a tak to má být.
Konečně někdo dosáhl s mou pomocí 100 bodů, fakt docela dobrý komentář. Jak už jsem napsal, Dánové škodní nebudou, protože to udají někde na jihu, jihovýchodě, nevím, třeba to vezmou v Singapuru. Dánové už totiž , jak dělají pro země typu Dubai, SAE, SA, tak už se nám úplně od-evropštili, jejich studio už globální nestvůrou či nějakým globálním hybridem.
Selskému rozumu se ta památka sice vzpírá, ale jako majitel zapsaný v katastru bych o tom teda vědět měl…
Tohle bych jim zrovna odpustil. Mně by taky ani nenapadlo, že takovej hangár ze sedmdesátek bude mít památkovou ochranu a člověk, kterej to kdysi třeba věděl, už na SZ dávno nemusí pracovat. Navíc to vypadá že o tom nevěděl ani ten památkářskej moloch sám.
Tvl, ač nepražák, jen semtam návštěvník(hanák), tak se musím modlit k bohu, že komanči sami „frontu na maso“ necelé čtyři roky před mým prvním mrknutím oka odstřelili. Teď by to mohla být dokonce „národní kulturní památka“ a na Letnou jen s objednávkou a v přezůvkách.
Co Fronta, ale Kléma na Vítkově!
Koukám, že dle reakcí by mnozí brali Vissarionoviče i Klému. A Bardotky s osmidveřáky, parní topení kartonové lístky a zrušení jakýchkoliv taktů, nemáš knižní řád, do vlaku nesedej.
Ten hangár ze sedmdesátek má stejně jako Fantova budova adresu Wilsonova 300/8 a budova Wilsonova 300/8 je památkou.
O tom, zda je něco památka, nerozhoduje ani popisné číslo ani zápis v katastru.
To ale není úplně pravda. Když to není samostatná budova, ale součást budovy památkově chráněné, tak tam ta památková ochrana zpravidla je. Lze sice za památku prohlásit jen část budovy, ale to už jsou výjimky.
Ovšem pokud je několik budov propojených, tak je zcela běžné, že památkou může být jen některá z nich.
V RÚIAN je nová odbavovací hala zapsaná jako budova bez čísla popisného i evidenčního. Že si tam provozovny udávají adresu sousední budovy v jiné čtvrti, to už je spíš praktické řešení z nouze. Třeba budova stanice metra Kobylisy adresu vůbec nemá, protože to podle byrokratů prý není budova. A to v té nebudově sídlí obchod, restaurace a spousta dalších provozoven.
Abyste se nedivil, v Památkovém katalogu je např. pod číslem 2153 zapsán Horní Slavkov, taková je to krása.
https://www.turistika.cz/mista/horni-slavkov-mesto-hornickych-tradic-a-socialisticky-skanzen/foto?id=959747
Situaci konzultovali, ale o památkové ochraně nevěděli?
Jako, SprŽel je dost neschopná na to, aby takovou informaci dostala ale ignorovala. Ale stejně tak si dokážu představit i opačný scénář, kdy Národním památkový ústav jim neřekl, že ten přílepek historické budovy je samotný historicky chráněný objekt, protože k tomtuto objevu přišel NPÚ kreativním výkladem nějakého úředníka až později..?
Na jednu stranu jsem rád, že do toho ministerstvo hodilo vidle. Na druhou stranu je to ale hodně účelový výklad, že když je chráněna Fantova budova, tak je chráněné celé nádraží. Korektní by bylo zapsat novou budovu jako samostatnou památku brutalismu.
Chápu to dobře, že pod ochranou je i ta komunikace před Fantovou budovou? Pokud je chráněna tato budova, tak pod to patří všechny „přílepky“ kolem? I ty moderní a nevzhledné? Mně tady přijde pomatené ministerstvo kultury ne SŽ 🙂
Nová hala je památkou proto, že je součástí památkově chráněné Fantovy budovy. Zní to strašně, ale právně to tak je. Klíč je v občanském zákoníku, nikoliv v evidenci památek. Součástí věci je (zjednodušeně řečeno) vše, co od ní nemůže být odděleno, aniž by ztratila funkci. A když oddělíte novou halu, tak bude nádraží nefunkční. Je tam propojení technické, funkční i provozní. To, že si to neuvědomili vyhlašovatelé soutěže a možná ani památkáři, je smutné, ale už jsme tu viděli řadu mnohem větších chyb.
Má to stejné číslo popisné. Nová odbavoací hala se postavila jako součást nádraží a tak je spolu Fantovou budovou chráněná.
Nemá. Nová odbavovací hala je v RÚIAN evidována jako samostatná budova bez čísla popisného.
Památkou je již několik let. Minimálně 3 roky.
Nikoliv. Rozhodnutí z roku 1976 zmiňovalo pouze budovu č.p. 300 a nic jiného, žádné příslušenství. Od té doby žádné další rozhodnutí rozšíření ochrany vydáno nebylo. V Památkovém katalogu je nová odbavovací hala jako součást památky označena teprve od včerejška. Národní památkový ústav v roce 2022 navrhoval vyhlášení památkové ochrany nové haly, tedy zjevně vycházel z faktu, že do památkové ochrany zahrnuta není. Nějací kutilové na ministerstvu kultury do toho však házejí vidle svými svévolnými výklady.
Na SŽ asi „neví“ o spoustě věcí, třeba že by mezi dodavateli měla existovat konkurence a ne že naopak bude SŽ aktivně budovat dodavatelské monopoly je věc jedna. Ale to, že neví o tom, že most pod Vyšehradem už byl prohlášen za kulturní památku a teď jim k tomu ještě přidají i novou budovu hlavního nádraží…
Fakticky by měli vyhodit dosavadní výsledky obou soutěží do koše a začít znovu od začátku. Do nových soutěží na oba návrhy dát jednu základní podmínku: „návrhy musí respektovat památkovou ochranu stávajících objektů, více info a konzultace poskytne NPÚ a MK ČR…“
Aneb s Burger Kingem a Sephorou na druhé straně, v místě kde je podle některých zde, už teď k nehnutí, se podle tohoto, nemůže nic změnit. Na věky památkově chráněno, aniž by to bylo původní.
Nepůvodní konstrukce snad ochraně nepodléhají…
Zatím. Jinak jde o unikátní dílo významného architekta Kotase, z počátku 21. století…
Takže se to bude rekonstruovat do původní podoby, když je to taková památka?
Ta hala je nepůvodní konstrukce
Kecy v kleci.
Každá konstrukce má nějaký původ. Karlštejn nebo katedrála svatého Víta jsou velmi nepůvodní, dodatečně upravované, a přesto pod památkovou ochranu spadají celé.
#mynic opetovne totalne mimo. Btw.bych se spise vsadil,ze to vedeli a je jen zastupny problem,aby po mase „protestu“nebyl vitezny navrh realizovan. Zvlast, kdyz potrebuji byt ted za dobre kvuli Vytonskemu mostu. Dve ochrany nesundaji zaroven. A proto sli jednodussi cestou. Smutny..
Odbavovací halu zbourat, ale rezavý most ochránit. Ten ale naštěstí spadne sám.
Sním či bdím?
Tak už to sněz…