Letecké společnosti Letectví

Zdarma jen batůžek pod sedačku. Ryanair zpřísní pravidla pro zavazadla

Boeing 737-800 společnosti Ryanair v Brně. Foto: Letiště Brno
Boeing 737-800 společnosti Ryanair v Brně. Foto: Letiště Brno

Největší evropská nízkonákladová společnost Ryanair mění od listopadu výrazně podmínky pro přepravu palubních zavazadel. Zdarma bez jakýchkoliv poplatků půjde na palubu vzít už jen malý batoh či kabelku.

Firma změnu oznámila na svých webových stránkách, kde ji prezentuje jako krok ke zrychlení nástupu do letadel a eliminaci zpoždění. 

Podle nových pravidel cestující, kteří nemají koupený přednostní nástup do letadla, mohou na palubu vzít zdarma pouze malé zavazadlo 40 x 20 x 25cm (20,000 cm³). Ve skutečnosti může být velikost ještě větší, samotná klec, v které musí cestující ukázat, že jeho zavazadlo splňuje rozměry, bude mít větší rozměry: 42 x 20 x 30 cm.

To je na první pohled změna k lepšímu, protože dosud cestující bez přednostního nástupu mohli mít na palubu menší zavazadlo o rozměru 35 x 20 x 20 cm. Současně jim ale Ryanair nabízel možnost zdarma odbavit před nástupem do letadla menší kufr, který dříve bral zdarma na palubu. Tato možnost ale skončí. Jedinou nevýhodou tohoto odbavení kufru zdarma bylo, že po výstupu museli cestující čekat u zavazadlového pásu, dříve si ho mohli vzít z paluby a jít rovnou ven.

Nové rozměry pro palubní zavazadlo znamenají, že si cestující mohou vzít spíše malý batoh do objemu 20 litrů, který se musí vejít pod sedačku. Do tohoto rozměru se nevejde žádný kufr na kolečkách. Ten jim Ryanair vezme za poplatek, který činí 8 eur za jednu cestu při objednání při nákupu letenky, 10 eur později. Ryanair začne u odbavených zavazadel rozlišovat více podle velikosti: dosud prodává pouze přepravu zavazadla do 20 kilogramů za 25 eur za jednu cestu. Levnější sazba 8/10 eur bude platit pro kufry do deseti kilogramů.

Ryanair tvrdí, že se opatření dotkne jen části cestujících, protože 30 % z nich si už platí přednostní nástup do letadla a 30 % létá jen s jedním malým zavazadlem. Cestující s prioritním nástupem mohou jít na palubu nadále s dvěma zavazadly.

Nová pravidla začnou platit 1. listopadu, týkají se všech rezervací, které provedou zákaznící po 1. září. Kdo si koupil letenku dříve, měl by mít i bez poplatku nadále možnost cestovat se dvěma zavazadly předepsaných rozměrů zdarma.

Firma vysvětluje opatření tím, že chce omezit zpoždění při nástupu do letadla. Tvrdí, že zejména odbavení kufrů před nástupem do letadla vedlo ke zpoždění, protože často museli zaměstnanci handlingu připevnit visačku se jménem cestujícího a číslem letu až na 120 kufrů. Cena za přednostní nástup do letadla se nemění, stále jde o 6 eur za jeden let a osobu.

Ryanair na svých stránkách současně uvedl, že neočekává, že by mu toto opatření zvýšilo tržby, protože řada cestujících začne platit za odbavení menšího zavazadla namísto většího. Počet cestujících pro přednostní nástup je omezen na 95 na každý let.

12 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Pod sedadlo se dá narvat i baťoh 55x40x20, což byl původní povolený rozměr.

  • Nejsem zastance priplatku a dalsich nesmyslu, ale tady Ryanair chapu. Letos jsem s nima letel uz zhruba 15x a nejen ze svych zkusenosti, ale i od palubniho personalu jsem se dozvedel, ze se neco bude muset zmenit. Nyni totiz naprosta vetsina lidi mela svuj druhy kufrik k odbaveni az pri nastupu do letadla, kdy se s voziky muselo cekat nez nastoupi posledni cestujici, mezitim pozemni personal snasel vsechny kufry z nastupniho mostku dolu do voziku, pak je museli popovezt o kousek dal a zacit je skladat do letadla. V praxi uz letusky mely dokoncenou bezpecnostni prezentaci, pomalu uz zacinaly prodavat vyherni kupony, ale borci na zemi furt mely plne ruce prace se zavazadly. Doopravdy to zpusobovalo velka zpozdeni (predevsim proto, ze Ryanair ma snad jeden z nejkratsich casu na vymenu pasazeru na zemi).
    Jasne, mohli dat vsem ostatnim lidem povinnost si zavazdalo zdarma odbavit pri check-inu, ale kdo-vi jestli s tim nejsou dalsi velke priplatky. Ale ruku na srdce, 150 nebo 200 korun pri cene letenky 400-1000, to se da prezit.

    • S Ryanem jsem zatím skoro vždycky nastupoval v Priority Q, pokaždé jsem si to koupil, protože když jsem byl mezi prvními v letadle, tak jsem vždy batoh umístil do zavazadlových schránek. Až jednou v Budapešti jsem takhle nastoupil, zase s batohem a pak začali přicházet další cestující, kteří byli skoro všichni vybaveni pevnými kufry, takže je pak už nebylo kam schovat, tak stevardi začali vyhazovat batohy cestujících ze schránek s tím, že si je máme dát pod sedadlo. Let do BCN jsem pak přetrpěl s koleny na uších a zařekl jsem se, že jsem s FR letěl naposledy. Takže ta změna přístupu k zavazadlům je krokem vpřed, ale dělají kolem toho strašný zmatek.

      • No oni prave na konci lonskeho roky kvuli tomu, ze vsichni meli kufry a byly problemy jak pisete, zavedli pravidlo ze pouze lidi s Priority si muzou vzit kufr na palubu a zbytku se zdarma pri nastupu odbavi a pujde dolu do prostoru pro zavazadla a na palubu jen s batuzkem/kabelkou. Na palube byla pohoda a na muj batuzek bylo nahore misto snad uplne pokazde, ale pri nastupu zacaly problemy s odbavenim tech kufru u nastupu, viz. vyse, a proto prichazi tedka s timto omezenim. A mam pocit, ze nebylo moc jinych reseni.

        • Řešením bylo omezení po vzoru starších regulací Wizz. Jednou v Katovicích, ačkoli jsem letěl jenom do Varšavy LOTem, byl můj batoh před security automaticky vybaven visačkou Wizz Cabin Approved. Měkký obal rozumných rozměrů na palubu, skořepina do podpalubí nebo za příplatek – neumím si představit lepší řešení.

  • To se dá okecat rúzně, ale je fakt, že to nepovede k omezení zavazadel na palubě, ale je to jenom snaha o zvýšení tržeb. Pokud se to ale chytne, bude následovat kopírování tohoto modelu i u dalších LC a posléze i běžných společností. Každé € navíc je pro ně v tomto ohledu přínosem.

  • To jsou zase kecy, že to omezí zpoždění při nástupu do letadla. Fakticky to nepovede ke snížení počtu příručních zavazadel, jenom Ryanair zinkasuje peníze za jejich převoz. Odbavení zavazadla do nákladového prostoru bude určitě ještě dražší, takže kdo bude potřebovat, stejně si dokoupí jenom malé zavazadlo na palubu. Tudíž opět budou problémy s uložením zavazadel na palubě a letadla budou dál vesele nabírat zpoždění. Ale pan O’Leary bude zase o nějaké to euro bohatší.

  • Já bych začala platit i za to, jak jsem oblečena. Já třeba létám jen v negližé a platím max taxy, takže za mě ok.

  • Měli by zavést příplatek za obezitu, třeba za každý kg nad 80, příplatek v poměrné výši ceny letenky.

    • proc jen nad 80kg? ja bych zavedl pausal za sedacku a pak za kazdy kilogram hmoty na palube, lhostejno, zda je to hmotnost cloveka, prirucniho kufru, odbaveneho kufru, satu, nebo kabelky…

    • nemělo to být třeba od 92kg? ale váha není obezita, já třeba nejsem obézní a vážím přes 90. Horší je kdo je šírší a zavazí do vedlejšího sedadla, protože s ručkou se tam nevleze.

Newsletter

Partneři


Výběr editora