Zchátralá nádražní budova v Kájově půjde k zemi, nahradí ji minimalistická novostavba
Nový přístřešek bude umístěn naproti přechodu k nástupišti. Má být vybaven automaty na občerstvení a jízdenky.
Železniční trať 194 (České Budějovice – Český Krumlov – Černý Kříž) se zbaví své zřejmě největší ostudy. Správa železnic (SŽ) se rozhodla pro demolici zchátralé nádražní budovy v Kájově. Nahradí ji přístřeškem. Proměnu zajistí za necelých 13 milionů společnost Berger Bohemia, staveniště bylo předáno v prosinci.
Pro starou budovu zřejmě nikdo plakat nebude, nemá totiž žádnou historickou hodnotu a nádraží v posledních desetiletích spíše hyzdila. Vznikla v 70. letech, kdy v Kájově vládl čilý ruch nákladních vlaků, které obsluhovaly po vlečce nedaleké papírny ve Větřní. Dnešní budova nahradila původní z dob monarchie, která byla zbourána. Pamětníci hovoří o tom, že byla velmi podobná nádraží ve Vaduzu.
„Čtyřpatrová nádražní budova ze 70. let minulého století byla ve špatném technickém stavu a dlouhodobě nevyužívaná. Existovalo několik možností, jak s ní dále naložit. Prověřovali jsme ekonomické možnosti a efektivitu případně vynaložených prostředků – vzhledem k nízké míře využití stanice jsme se nakonec přiklonili k odstranění budovy a minimalistické novostavbě, která bude pro cestující plně dostačovat a přinese výrazné zlepšení veřejného prostoru stanice,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Nový přístřešek bude umístěn naproti přechodu k nástupišti. Má být vybaven automatem na občerstvení a automatem na jízdenky. Jízdní kola bude možné uložit do krytého stání, lidé přijíždějící k vlaku autem potom budou moci využít nové parkoviště. Cestujícím bude soužit nový informační a orientační systém. U stanice vznikne podle Gavendy i malý park.
S dokončením stavby se počítá letos v srpnu. Aktuálně je pro cestující připravena náhradní čekárna, vytvořen náhradní přístup k nástupišti a začalo se s demontáží vybavení nádražní budovy. Její postupné odstranění by mělo být kompletně hotové za pět týdnů. Navazovat pak bude revitalizace uvolněného prostoru, výstavba nového objektu a zpevněných ploch.
Zajímavostí jsou vizualizace, které Správa železnic ke stavbě poskytla. Je na nich vyobrazen RegioPanter Českých drah. Trať přitom není elektrifikována a obsluhují ji motoráky společnosti GW Train Regio. Panter ovšem může být (teoreticky) na baterie.