Zchátralá nádražní budova v Kájově půjde k zemi, nahradí ji minimalistická novostavba

Nová nádražní budova Kájov, vizualizace. Pramen: Správa železnicNová nádražní budova Kájov, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Nový přístřešek bude umístěn naproti přechodu k nástupišti. Má být vybaven automaty na občerstvení a jízdenky.

105 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
maniac

good!!!

Jindra

Tady máte staré nádraží:

http://fotobanka.seidel.cz/colorbox.jpg?image=thumb&id=203_01_09_01_01_005_12_S6_0001&w=1000&h=1000

http://fotobanka.seidel.cz/colorbox.jpg?image=thumb&id=103_23_01_01_01_005_00_S6_0139&w=1000&h=1000

Bohužel se jaksi vytratilo to, že okolní budovy se starou budovou vytvářily jistý architektonický kánon.

Petr

Není ve staniční budově žst. Kájov umístěno řídící pracoviště dálkového řízení pro skoro celou trať 194? Kam budou tito dispečeři DOZ přemístěni?

JirkaK

ti jsou již od začátku v nové budově vedle

Petr

Ahaaa, díky za informaci 😉

Rejpal

Za uvedených necelých 13 mil. Kč by se dala postavit slušná vila nebo dva rodinné domy. SŽ za to zbourá výpravní budovu a postaví jen přístřešek, který bude otevřený a bude tam fučet. Cestující to v zimě určitě ocení. To je takový problém udělat ten přístřešek trochu uzavřenější?
V Rakousku na nádražích s čekárnou ve výpravní budově mají navíc na ostrovních nástupištích uzavřené prosklené čekárny, aby se cestující měl kde schovat před nepřízní počasí. Tam se při modernizaci infrastruktury totiž myslí i na cestující, ale u SŽ mi to nepřijde.

Alex Čapka

Přivítal bych, aby i ve Zlíně střed byla minimalistická novostavba nádraží a ne zcela zbytečná, pompézní budova s kancelářemi ap. A tu stavbu, aby postavila SŽ co nejblíž k centru města (zastávce MHD) a to co možná nejdříve.

Jiří Kocurek

Klidně ať je v patře nad kolejemi … autobusové nádraží jako v Bernu. Tím chci říct, že horší už to tam být sotva může.

Jen bych se přimluvil za úrovňový příchod na peron jako je tomu v Kroměříži, tam taky všecko zastavuje a nákladní vlak to může objet bokem, aniž by křížil přechod přes koleje. Jsou místa, kde to je takto lepší, jinde jsou zase lepší podmínky pro podchod.

Pan Pravda

Na podzim jsem tam prestupoval na NAD cestou do Cerny v Posumavi a uplne mi to evokovalo chmelovou brigadu v 80. letech na Rakovnicku. Ale nejen nadrazi, ale cely jeho okoli, tam se fakt zastavil cas.

Dežo Horváth

Ojediněle s likvidací této z architektonického hlediska bezcenné stavby souhlasím. Tyto prostředky bez čekárny zbudované tak, aby v nich bylo permanentně čerstvo, jsou ale fakt zoufalství. To je tak, když jde víc o vizualizaci než o reálný výsledek. O něm už se totiž obvykle nepíše.

Dežo Horváth

*přístřešky

mic

A co třeba přesunout místo zastavení os vlaků blíž obci? Pěšákovi by to mohlo ušetřit skoro 500m.

Kuba2

Do oblouku o poloměru asi 200 m?

David

A jak dlouhy vlaky tam chcete? 400m dlouhy?

Kuba2

Třeba aspoň 100 m, donedávna vcelku běžný jev. Ale to je úplně irelevantní, jde o to, že nástupiště v obloucích se nezřizují z mnoha dobrých důvodů, neboť:
1) se kvůli nim musí výrazně snížit převýšení
2) vzdálenost dveří od hrany nástupiště je větší
3) průvodčí nevidí na všechny dveře (přinejmenším v případě vnějšího oblouku, což by byl tento případ)

Granja

Nemá být 400 m poloměr?

fous55

Norma požaduje Rmin=600 m a jako výjimku připouští minimum 300 m. Tady je to R = cca 200 m, takže ani náhodou.

Vojtěch Suchan

Ne. Norma dovoluje nástupiště v oblouku o poloměru 190m, za předpokladu snížení nástupní výšky na 380mm, a TSI při ještě větším snížení dokonce žádný minimální poloměr neznají. A všechno je to naprosto ok, i u novostavby. Pro osoby s omezenou schopností pohybu stačí na překonání 380-550 stejná rampa, jako v tramvaji (i výška schodu je identická). A třeba Rakušáci mají na 380 perony na lokálkách plošnou výjimku, aby se to nemuselo schvalovat zvlášť. Ale my budem radši, když vlakem nikdo nepojede, hlavně, že to bude na rovině, 550mm vysoké, a co nejdál od obce.

Vojtěch Suchan

Jo a teda v oblouku o R=200m je převýšení stejně limitované na 100 mm podle vzorce D = (R-50/1,5). Prostě to není problém udělat. Dal by se zabezpečený centrální přechod a peron na vnitřní stranu oblouku. Ale na to chybí na české železnici dvě věci – chtít a myslet.

mic

Těm tramvajím co tam jezdí by oblouk neměl vadit.
Navíc někde k P1608 je poloměr o hodně větší.

Jiří Kocurek

Nerozhoduje ani tak délka vlaku, jako vzdálenost otočných čepů a umístění dveří. Rohy a střed vozu v oblouku vybočují.
Tramvaje s tím mají taky problém a konkrétně u Magistráru města Brna u Maliňáku je potkávačka a KT8 musí čekat na průjezd protijedoucího vozu.

Kuba2

A co vzestupnice?

fous55

Kde? V Kájově pro rychlost 30 km/h? Nebo u tramvaje v Brně?

Sova

Poslední dobou snad SŽ dává do zadání, aby byly zastávky co nejděravější. Na co přístřeší, vždyť na vizualizacích je vždycky krásné počasí…

Pavouk

Navíc vizualizovaní cestující jsou trvale spokojení a nepromokaví…

Laborec425

A především šťastní, mladí a krásní 😀

Jiří Kocurek

Kdyby tam dali vozíčkáře, tak se ozvou místní bijci, že tam žádný nejezdí. Podobně jako jim vadí ICE na vizualizacích.

Pavouk

Já bych tam na lavičku položil nějakého místního ožralu, je-li v Kájově k mání.
I on by koneckonců byl šťastný, nepromokavý a omyvatelný.

Granja

Zkrátka vše sluníčkové…

Jihočeský velkoměšťan

K tomu regiopanteru. Trať ČB – Kájov byla na mapce těch dlouhodobých plánů elektrifikace tratí, co tu vyšla v článku před pár týdny.

jal

Vizualizace dělá firma, co o skutečnosti nic netuší. Takže není problém vidět TGV atd. na lokálce u nového přístřešku v Horní u Dolní.

Jirka

Za 13 mega by z toho každý soukromník udělal turistickou ubytovnu. Pokud tedy by tam byla klientela. V těch horních patrech jsou nepochybně byty.

Marcel

To vůbec není špatný nápad

M19

Pokud by byla levná… Hned vedle je Český Krumlov a k Lipnu taky kousek. Jen naproti už je penzion.

Jiří Kocurek

Zakázat, nesmí konkurovat nádražní budově! 😀

M19

Proč? Jen rozumný provozovatel čehokoli vezme konkurenci v okolí v potaz při ekonomické rozvaze zda má smysl se do toho pouštět. 😉

Pavouk

Ono to okolí nádraží v Kájově není zrovna moc přívětivé. Být turistou, nechtělo by se mi tam.
https://mapy.cz/s/mepuvekujo

JardaP

Na druhou stranu, přes kopec Lipno s přepálenými cenami, pod okny vlak, pro cyklistu ideální. Ráno skočit s kolem do vlaku a vrátit se po “svých”. Horní Planá, Chvalšiny, … Druhým směrem Krumlov, Kleť, Blanský les obecně. Dovedu si představit pár dní tam takhle strávit. A Kájov je jinak krásné místo.

fous55

Nevím, zda by se tam uživila ubytovna, ale byty by se tam uživily určitě. Jenže převést to na obec se závazkem udržování čekárny? To by bylo pro Správné Železničáře příliš úsporné. Ušetřili by 13 mega za zbourání.

Marian Kechlibar

Hned naproti nádraží je penzion Kájovská hospoda s pěti pokoji, takže tak zlé to být nemůže.

Pavouk

Já přes Kájov často vlakem jezdím a vždy mi to tam připadalo být nelákavé. Ale žiji na malém šumavském městě, tak mám asi jiná měřítka, než někdo, kdo žije třeba v Praze u magistrály.

noerf

Tuším, že 3.NP kdysi ČD pronajímali jako turistickou ubytovnu. Po dokončení optimalizace trati České Budějovice – Voary v letech 2016 a postavení dispečerského pracoviště s technologickým zařízením je celý objekt prázdný.

Xaver

Nepřijde mi zase tak zchátralá, aby se musela bourat. Opět další kšeftík pro někoho…

noerf

Jen je od roku 2016 nevyužitá mimo případných bezdomovců.

Frantisek

Vlastník se obvykle o využití stará, ve vlastním zájmu. Tedy, možná to tak už není, když i stavebnictví najelo na konzum.

Jiří Kocurek

Stavebnictví opravdu, ale opravdu nemůže za tvoje předsudky. A už vůbec ne za to, co si majitel nemovitosti přeje.
Kdes byl, mohl sis to odkoupit.

ušatá

A to je v pořádku? Proč za to nikdo nenese odpovědnost a nějaký postih?

Aileeen

Ta byla odporná už v devadesátých letech. Osobně se divím, že vydržela tak dlouho.

JaŠ

Neříkejte mě, že obec nepotřebuje +-10 startovních bytů pro mladé rodiny, samoživitelky nebo pro seniory.
Bourat to je kravina. Není to na spadnutí a stačilo by asi opravit střechu a zateplit to. Neměl by to být problém.
JENŽE TO BY SE MUSELO CHTÍT.

hank

„Není to na spadnutí…“

Jak to víš?

Cedník

Nejspíš to na spadnutí nebylo:
„Obec loni na jaře, ještě pod vedením tehdejšího starosty Mariana Benčata, který do funkce nastoupil na podzim 2022, o budovu projevila zájem, Správa železnic už ale byla rozhodnutá ji zbourat.“

Kubrt

Kolik by to stálo?

Granja

Ani demolice není zadarmo.

Aileeen

Ta bouda byla na spadnutí už koncem devadesátých let, panejo.

Jiří Kocurek

Takže jste se starostou nemluvil. Napřed se ho zeptejte… jo a mladí opravdu nemají povinnost žádat o byt v místě (obci) bydliště, neexistuje důvod jim zakazovat žít jinde, nevolnictví bylo zrušeno.

Marcel

Škoda že papírny vlečku už nevyužívají. Stále jsou v provozu, domnívám se, šumavského dřeva mraky všude okolo, hlava mi to nebere. Zelená revoluce, ale papírny ne. 🙂

Kubrt

Výroba buničiny (ze dřeva) byla ve Větřní ukončena 2002.

Marcel

To znamená…? Pomozte laikovi?🙂 že se nezpracovavá základní surovina na výrobu papíru? Ze se se zpracovává už hotovy papír na výrobky z nej???

Marcel

Aha, vyrábí obaly, už chápu vygoogleno

Marcel

A ta buničina se dováží odkud?

Marcel

Nebo ten hotovy papír, asi ze zahraničí?

M19

Nakupují různé druhy buničin a ty pak zpracovávají na papír. Orientují se na obaly.

JaŠ

„Nakupují různé druhy buničin“
a ty nemohou dovézt vlakem, když tam maj vlečku?

Kubrt

Můžou. Z toho, že to nedělají, plyne, že jim to nedává smysl. Samozřejmě si můžete založit spediční firmu a nabídnout jim super službu a vytlačit silniční konkurenci. Ta firma balancuje na hraně přežití, takže každá koruna, co jim ušetříte, bude pro ně zajímavá.

Granja

Proč hned útočit ať si něco založí… Zde bude otázka výše dovozného a možná vycházejí z veřejného Tarifu vozových zásilek. Jenže lze dohodnout (zejména když jen přežívají), speciální tarif, který vždy bývá výhodnější. (Snad to nezrušili). Je otázkou, zda nějaký takovýto pokus vůbec zkusili.

M19

Ekonomika se tomu říká. Zjevně jim to ekonomicky nevychází. Takže nemohou, bohužel.

hank

Buničina se dováží z celulózek. Do ČR ze Štětí, z Ružomberka, ze Skandinávie, z Rakouska. Ve Větřní se ale zpracovává z 90% jako surovina sběrový papír.

Marcel

Jsem pomalejší

Aileeen

Možná méně psát a více prvně hledat? 😉

Frantisek

Ona je zelená jen naoko. Jednak se špinavé provozy často jen přestěhovaly, se zvýšením nároků na přepravu, jednak pokračuje systém „trvale rostoucí spotřeby“ (a odpovídajícího vyhazování). O úspory zdrojů prakticky nejde. Jiná věc jsou sklonové poměry té vlečky samotné, srovnání alternativ by tu možná nevyšlo pro vlaky (v koncovém úseku) tak skvěle, nevím.

JardaP

Ve Větřní to zřejmě bylo brutál podinvestované, se zavřením se asi počítalo dlouho dopředu. Jako příležitostný vodák a milovník Vltavy (mimo sezónu) jsem to ale ocenil. S tou ekologií, pamatuji, jak bývala trasa JČ/Šumava – Paskov zaplevelená soupravami od Hebíka, sklápěčky se štěpkou.

hank

Papírna měla smůlu na střídající se majitele, dobrodruhy ve funkci ředitelů a jejich megalomanské plány v divokých devadesátkách. Z podstaty žije od převratu dodnes a mám-li si tipnout, dopadne podobně jako papírna v Loučovicích (která btw spadala pod podnikové ředitelství ve Větřní), ze které dnes už nezbyl ani ten obvyklý brownfield.

Jiří Kocurek

Více co by se ptal Holanďan?

Mají tam řeku, proč to nevozí lodí?!

Granja

… a správný brňák by se zeptal, zda to nelze vzít rovnou přes Svoboďák.

Fsp

Fakt by to nemohla být kulturní památka?

Petr S.

Spíše nekulturní…

X 1

🤣🤣🤣

mic

Nestraš! :o)

Jiří Kocurek

Už dost!

veli.k

Bude nová minimalistická budova mít také vytápěnou čekárnu? Anebo to je jen ta lavička v přístřešku?

David

A kolik na to přispějete? 10, 20, 100 milionů?

Jiřik

Ještě před nějakými padesáti lety správce dráhy chápal, že cestující musí být na zastávce včas a že je tudíž hutné mu připravit podmínky na to čekání – když už ne nádražní restauraci, tak aspoň přístřešek chránící před větrem a deštěm. Ostatně kdysi bývalo (nevím, zda je tomu ještě i dnes) ustanovení, že cestující musí být na nástupišti už nějakých 5 minut předem. Není důvod, proč by na tu zastávku měl cestující extra přispívat: Nákupem jízdenky totiž zprostředkovaně platíte i SPrželu nejen za ošoupání kolejí vozidlem dopravce, ale i za provoz té čekárny – informační systém, hodiny, hlášení, čištění odpadkových košů… Číst vice »

Ares

Cestující chodí k vlaku akorát, žádná dlouhá čekání se nekonají. Kolikrát mají problém si koupit jízdenku když je na nádraží pokladna.

Granja

Jasně, daně platit nebudem a budeme jen přispívat. A když už tedy přispívat, pak na všechno!

fous55

Ta vizualizace je fakt sqělá. Z té koleje, na které stojí RegioPanter, se totiž dá jet pouze na vlečku do papíren ve Větřní.

MilanSima

Třeba se plánuje obnova tratě Kájov-Větřní, jen o tom SŽ zatim nikomu neřekla 😁.

Martin

Take tam ale neni nastupiste,…

Jiří Kocurek

Prosímvás klid. Jinak se toho chytí Voda z Tetčic a projekt zablokuje. Nebo někdo podobný s cílem přinutut vizualizaci k realitě, jinak je všecko špatně.
Jakoby někdo umístil v roce 1900 na Vyšehradský most lokomotivu na 15 kV 16 a 2/3 Hz. Haha, žádná trolej tam není a dneska je to šestnást celé sedm.

Jiří Kocurek

Ještě by mohl někdo vložit tuhle výhybku, když už se to bude předělávat: https://mapy.cz/s/pupufanoro

fous55

Nemohl. Na takovou spojku potřebujete 70 m (můžete změřit ze spojky na západní straně) a Vy tu máte jen 30 m. Když to prodloužíte, vyjde výhybka do přechodu na ostrovní nástupiště.

Lysimachia

S tím Vaduzem si to spíš někdo vymyslel, aby byl zajímavější, ne?

Takových typizovaných nádražních budov byly po monarchii stovky (já vím, že Vaduz je jiná země).

Kubrt

Vaduz je jiná země, nicméně tamní nádraží postavila k.k. Vorarlbergerbahn a dodned je to majetek ÖBB 🙂
Obě budovy jsou samozřejmě variace na normalizované budovy stavěné po celé monarchii, budova „z Kájova“ dodnes stojí v Holubově na téže trati.

XPX

A taktéž v Černém Dubu, Zlaté Koruně, Polné na Šumavě a v Polečnici.

fous55

Blbost. Budova v Kájově byla vyšší a větší než v Holubově, Zlaté Koruně, Polné, Polečnici, Černém Dubu.

XPX

To ano, ale já to myslel tak, že Černý Dub+Holubov+Zlatá Koruna+Polná+Polečnice je tvoři jednu skupinu normalizovaných budov.

hank

„Obě budovy jsou samozřejmě variace na normalizované budovy stavěné po celé monarchii…“ To je ovšem řečeno jenom „B“. „A“ by mělo znít asi takto: V dobách, kdy v monarchii (resp. v Předlitavsku, protože Zalitavsko = uherská část monarchie si od rakousko-uherského vyrovnání v r. 1867 jela po svém všude kromě zahraniční politiky, financí a armády) převažovaly soukromé železniční společnosti (nutno podotknout, že monarchie svoje státní dráhy prodala v r. 1854 a k výstavbě, vlastnictví a provozování železnic se stát vrátil až po slavném krachu na vídeňské burze v r. 1873 – první tratí nově provozovanou státem byla trať Rakovník –… Číst vice »

hank

Jak ta normalizace drážních pozemních staveb v Předlitavsku fungovala, o tom se lze dočíst např. v tomto článku https://www.k-report.net/budova-16h/, který pojednává o jedné z nejslavnějších lokálkových nádražních budov podle normálie 16/H a který autor aktualizuje podle nových terénních i archivních nálezů už 14 let. Budiž zdůrazněno, že poprvé byla tato stavba použita v r. 1893 pravděodobně v Čechách (Volyně, Prachatice) a od té doby se rozlezla na zhruba 90 míst (z toho v zemích Koruny České na více než 60 míst) od Jižního Tyrolska až po Bukovinu a od Kraňska až po Halič. A vážnější zájemci nechť nahlédnou do encyklopedie… Číst vice »

vlachjan

Toto je krásný příspěvek, díky za něj. Dalo by se o tématu doporučit nějakou literaturu? Děkuji.

hank

Mojmír Krejčiřík: Česká nádraží. Monumentální projekt vychází už přes 20 let, z plánovaných 6 dílů jich vyšlo zatím čtyři a půl (protože od III. dílu je každý rozdělen do dvou svazků). Vydává to Vydavatelství dopravní literatury Litoměřice Ing. Luděk Čada, I. díl je už beznadějně vyprodaný, ostatní dosud vydané lze zakoupit zde:
https://www.vydol.cz/objednavka.html

Nezbývá než doufat, že to autor (*1942) stihne dokončit…

Karl vB.

Obrázek původní budovy nádraží Kájov (přízemní domek + vodárna?) na dobové pohlednici vlevo nahoře pod popiskem „Station Gojau“.
Patrový objekt za ním je hotel, jehož detail je na pohlednici vlevo dole.
https://1gr.cz/fotky/idnes/22/101/org/VRJ968051_1620historischedatenbankbwb_oet.at.jpg

fous55

O té původní budově z historické fotky jsem nevěděl. Ta tam asi stála předtím, než se dostavěla vlečka do papíren a výrazně vzrostla nákladní doprava. Ale před tím hnusným čtyřpatrovým panelákem tam opravdu až do 70. let stála budova podobná tomu nádraží Schaan-Vaduz. Takže Kájov bude naprostý unikát: během 50 let bude mít už třetí nádražní budovu! I když říkat tomu přístřešku „nádražní budova“ je hóódně nadsazené.

Cedník

Trať Budějovice – Kájov byla otevřena 19. listopadu 1891, vlečka do papíren zprovozněna 28.července 1896.

Prokop Böhm

Narodil jsem se r.1956 ve Volarech. Přes Kájov jsem občas jezdil do učiliště v Č.B. Tehdy jezdil (mimo léto) z Č.B. do Kájova osobní vlak s parní lokomotivou. Stála tam ještě ta stará nádražní budova. V letech 1975-1977 jsem byl na vojně v Trebišove. Tam jsem v novinách tehdy četl, že v Kájově došlo k železniční havárii. U soupravy jedoucí po vlečce z předávací stanice zpět na nádraží, přestaly naložené vagony brzdit. Lokomotiva to na velkém klesání neubrzdila a na nádraží došlo ke srážce se stojícími vagony. Tehdy tam došlo k úmrtí a zranění osob – počet si již nepamatuju.… Číst vice »