Zbahnělé úseky, špatná údržba. Vykolejení vlaku odhalilo systémový problém Správy železnic

Stav kolejí mezi Kolínem a Kutnou Horou. Foto: Drážní inspekceStav kolejí mezi Kolínem a Kutnou Horou. Foto: Drážní inspekce

K problémům na stejném místě docházelo několik let.

Předloňské vykolejení dvou vozů nákladního vlaku mezi Kolínem a Kutnou Horou ukázalo, v jak špatném stavu jsou u nás některé důležité tratě.

Vyplývá to ze závěrečné zprávy Drážní inspekce z vyšetřování mimořádné události z června 2023. Zpráva popisuje jako příčinu vykolejení jízdu vlaku po koleji se zbahnělými úseky a neúnosným štěrkovým ložem. Také konstatuje systémovou příčinu vykolejení. Šlo o opakující se závady na trati a neúčinný způsob odstraňování závad a jejich kontroly.

Na trati vykolejily dva nákladní vozy pro přepravu osobních aut, dopravcem nákladního vlaku byla společnost Lokorail. Celková škoda byla 4,4 milionu korun.

Vlak vykolejil ve směru z Kolína před Hlízovem, zastavil v Kutné Hoře. Zpráva konstatuje, že v místě vykolejení bylo „patrné okem viditelné synchronní podélné výškové zvlnění obou kolejnicových pásů.“

Strojvedoucí vypověděl, že si vykolejení na trati nevšiml, upozornil ho na to až výpravčí v Kutné Hoře. V místě, kde došlo k vykolejení, podle výpovědi viděl blátivé místo a lokomotiva při průjezdu podle něj „trochu povyskočila“.

Problematické upozorňování na nižší rychlost

Správa železnic o problematickém místě věděla řadu měsíců, a to minimálně od července 2021. Inspekce zjistila, že po hlášení o špatném stavu tohoto úseku měly být závady průběžně odstraňovány, ale zanedlouho se opět objevily. Do vykolejení tak nedošlo k trvalejšímu vyřešení problému. 

Zpráva současně upozorňuje i na to, že jsou dopravci velmi problematicky upozorňováni na to, že některé typy nákladních vozů mají nenaložené jezdit po tuzemských tratí pomaleji. I proto vydala inspekce bezpečnostní doporučení Drážnímu úřadu, aby posoudil komplexně pokyn Správy železnic řešící provoz prázdných nákladních vozů řady L.

Z vyšetřování vyplynulo, že dopravce ani strojvedoucí nevěděli, že s tímto vozem má podle předpisu jet v místě maximálně 80 km/h. Příslušné opatření vydané Správou železnic se totiž týkalo jen dvounápravových vozů řady L, zde šlo o vozy Laaers,  což jsou čtyřnápravové dvoučlánkové vozy, tedy každý článek má dvě nápravy.

„Předmětné rychlostní omezení je tak, kvůli nedostatečně přesně cílené snaze provozovatele dráhy vozy vymezit, nejednoznačné,“ konstatovala inspekce. Ta zároveň konstatovala, že v rámci Evropy není provozovateli dráhy omezována maximální provozní rychlost těchto vozů (120 km/h), zatímco na síti Správy železnic mohou jezdit nejvýše 100 km/h na koridorových tratích a 80 km/h na ostatních tratích.

Tagy Lokorail Správa železnic údržba tratí vykolejení nákladního vlaku
11 komentářů