lot
Infrastruktura Železnice Zprávy

Závoráři mizí, na řadě je Šárovcova Lhota na Jičínsku

Zastávka a závorářské stanoviště Sepekov. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Zastávka a závorářské stanoviště Sepekov, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Z tuzemské železniční mapy zmizí další ručně ovládané závory. Správa železnic vypsala tendr na zrušení závorářského stanoviště Šárovcova Lhota a s tím související modernizaci zabezpečení dvou odsud ovládaných přejezdů. Stanoviště se nachází v úseku Ostroměř – Lázně Bělohrad na trati Trutnov – Chlumec nad Cidlinou.

„Dále je součástí stavby rekonstrukce mechanického zabezpečovacího zařízení nákladiště Šárovcova Lhota, to znamená rekonstrukce mechanických krycích návěstidel s předvěstmi na světelná krycí návěstidla s předvěstmi,“ píše SŽ na svém profilu zadavatele.

Podobný osud čeká i závorářské stanoviště v jihočeské zastávce Sepekov, na jejíž modernizaci vypsala Správa železnic soutěž v polovině května. Aktuálně je na síti Správy železnic ještě 11 závorářských stanovišť, točení klikou přitom nenávratně míří do železniční historie. „Definitivní termín zrušení závorářských pracovišť Správa železnic stanovený nemá,“ sdělila mluvčí SŽ Nela Friebová.

Seznam závorářských pracovišť a počty závorářů:

Provozní obvod Zast., nz, žst. Pracovní poměr DPČ Celkem
Česká Třebová zast. Plchůvky 4 3 7
Děčín zast. Horní Podluží 3 3
Kralupy n. Vlt žst. Noutonice 2 4 6
Liberec zast. Horní Řepčice 4 4
Liberec zast. Pertoltice pod Ralskem 2 2
Liberec zast. Velký Valtinov 5 5
Tábor nz. Sepekov 2 12 14
Turnov nz. Šárovcova Lhota 3 1 4
Turnov zast. Chotěvice 3 2 5
Turnov zast. Nemyčeves 4 1 5
Ústí nad Labem nz. Žim 3 5 8
Celkový součet 35 28 63

Pramen: Správa železnic

37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Student DR

jednou věcí jsou závorářská stanoviště… jenže v republice máme plno ručně ovládaných mechanických závor bez závorářských stanovišť, např. rámci dopravní kanceláře/stavědla

Dominik

Tak doufám, že zas nějací aktivisté nenechají zapsat jeden takový přejezd, jako technickou památku (protože se přeci musí zachovat), jako v Martinicích celou stanici.

asdfg

Součástí Martinic jsou mechanické závory 😉

Dominik

Tak snad nic dalšího nepřibude, ještě lépe, zruší památkovou ochranu Martinic.

Jiří Kocurek

Doufejme že ne v síti SŽ(DC) a ani na veřejné komunikaci. Přejezd uvnitř areálu muzejní železnice je na to ideální místo.

… aby to taky nehnilo v předpise jako vyhazovák od zkoušek. Je to sice v jediné stanici, kam se vy nepodíváte, ale znát to jako výpravčí musíte, vč. technologického času pro stažení závor. Nebo tak něco.

Dominik

Přesně, i strojvedoucí, i když se s tím nepotká, tak to znát musí. Návěsti mechanických návěstidlech, atd…

asdfg

tvl, děláš si kozy? Těch sotva 10 článků v D1 je podle tebe problém? 😀 😀 já musim umět jak vložáky, tak mechaniky a ani na jednom nejezdim… to samý různý babobloky alá Beroun – Smíchov nebo nějaký varianty při nemožném dorozumění v dnešní době, kdy mám vždy alespoň signál na telefonu. A to se nebavim o spoustě věcí, který mě jako strojvedoucího prostě nezajímají nebo je nemám šanci potkat.. prostě si to co 3 roky zopakuju, když to nekdo vytáhne, tak to odpapouškuju a zdar za 3 roky…

Zrovna mechaniky jsou z celý D1 to nejjednodušší.

Dominik

Já neříkám, že mechaniky patří do té obtížnější kategorie, ale když tam nebudou, tak bude alespoň o starost méně, to samé vložáky.
Jinak s tím zbytkem souhlasím, ale proč nezjednodušovat předpis, vyházením blbostí? Takto díky jedné stanici to tam bude muset být, u vložáku je alespoň napsáno, že jsou ponechány v provozu dočasně.
Jinak, mě různé bábobloky taky moc problémy nedělají.

Petr

V roce 2020 63 lidí zaměstnáno tak neefektivní činností. A to se nedošli podívat na ředitelství a ministerstvo dopravy

Lemmy

To nejsou plné úvazky. A z pohledu dnešní technologie dělá neefektivní činnost prakticky každý signalista a zřejmě i většina výpravčích v menších mezilehlých stanicích…

dopravák

Přesně tak = z pohledu dnešní technologie: v minulosti například v menších stanicích a na hláskách či hradlech vykonávali dopravní zaměstnanci i mnohé komerční činnosti, takže využití (pracovního) času bylo v praxi mnohem vyšší než nyní …

Petr

To je celkem jedno, že to nejsou celé úvazky. Smutné je už to, že to ještě existuje.

Alibaba

A myslíte si, že se to lusknutím prstu hned změní? Myslíte si, že ČSD-ČD-SŽDC-SŽ-.. může z voleje vše naráz takhle všechna zařízení předělat? Respektive si to musí u někoho objednat, a ten na to bude mít kapacity (jak výrobní tak montážní)?

Hans

Předělat se jednou musí, vše má svou životnost. Otázka je o počtu nehod na automatických přejezdech! Na těch starých manuálně ovládaných skoro žádné nebyly, neboť byly pod dozorem pracovníka a tento prostě závory zavřel a HOTOVO. Řidič se tak nemohl rozhodnout, že ještě stihne přejet, protože byl postaven před hotovou věc! Je proto na místě dobře zhodnotit umístění videokamery a ovládat závory výpravčím nejbližší stanice nebo hradlarem.

Vbb

Je proto na místě dobře zhodnotit umístění videokamery a ovládat závory výpravčím nejbližší stanice nebo hradlarem
No tak určitě. Podivín 1950 (34 mrtvých), Bezděčín 1969 (23 +), Deštnice 1966 (10+) nestačily?

Jiří Kocurek

No co, tam je to číslo jenom o dvě nuly větší. 😀

medved

Alespon jedna rucni zavora by se mela nekde zachovat jako historicky exponat, nejlepe v nekterem skanzenu. Myslim, ze v Luzne zadna rucni zavora neni. Nevim, jak je to jinde.

asdfg

V Jaroměři je.

Roman Mach

Rucne ovladana zavora je v soukrome sbirce v Kamenici u Humpolce.

Jiří Kocurek

V tom minimuzeu ve Vyškově není?

medved

Co znamena v tabulce oznaceni „nz“?

Alibaba

nákladiště zastávka

medved

Dekuji

off

Kde jsou v Noutonicích závory??

Alibaba

To by mě taky zajímalo. Už se objevily v tabulce, když se psalo o Sepekovu. Jestli to nemůže být třeba hláskař/hradlař v obvodě Kralup, který ovládá závory, ale už „automatické“=což by se rovnalo v tomto případě jen ovládané elektricky jen z boudy, ne jízdou vlaku. Divil bych se, že by šotouši na stránkách machaniky.cz na něco zapomněli.

dopravák

Běžně otevírané a zavírané mechanické závory s drátovody na celé té trati, pokud vím, už vůbec nikde nejsou.

gogo

Mechanické závora s drátovody jsou ještě třeba v žst. Božejovice na trati 201Vstoupit do diskuze…

Alibaba

To jsem se díval taky, a pro jistotu ještě na záběr z kamery v předu vlaku, tak je záhadou, kde ti závoráři z Kralup vůbec slouží?

ondra

Ty Noutonice bude možná překlep,už tam nejezdím,ale 5 let nazpět tam přes den sloužil výpravčí a během noční služby strojvedoucí podepisovali rozkaz o neobsluhování návěstidel/ v Podlešíně a Středoklukách/

jirka

zajímalo by mně kolik lidí pracova na dráze třeba před 30 ti lety a dnes, díky automatizaci to bude asi pořádný rozdíl v zaměstananosti

MPE

Nechybí v tom seznamu Opočno? Měl jsem dojem, že tam se závory taky stahují ručně…

Radek

To nebude samostatné závorářské stanoviště.

MPE

Aha, díky za vysvětlení.

Beny

A Plchůvky na 020 prý letos možná zmizí také

Alibaba

Teda měl jsem pocit, že se to bude dělat až v rámci zdvoukolenění VOsek – HK – Choceň.
Vždyť by se to muselo předělávat. A nebo se tam něco porouchalo?

Beny

Nene, neporouchalo. Mám to jen z drážní šeptandy. Ale třeba PZZ a návěstidla v Čermné se taky dělaly nedávno

Alibaba

Tam jsem zase já šeptandou slyšel, že v Čermné to drhlo, prostě to bylo ochozený.