Zastřešení D11 a protihlukové stěny i mezi pruhy. Severovýchod Prahy čekají velké změny

Ministr dopravy Martin Kupka v Horních Počernicích. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýMinistr dopravy Martin Kupka v Horních Počernicích. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Protihlukový tunel vyjde na 300 milionů korun.

Horní Počernice jsou ze tří stran sevřeny dálnicemi, samotným centrem této pražské městské části pak prochází vytížená Náchodská ulice. Možná proto si je ministr dopravy Martin Kupka vybral jako další zastavení svého turné po besedách s občany. Na nich se snaží vysvětlovat chystané dopravní stavby, aby urychlil povolovací procesy a předešel odporu samospráv či občanských sdružení.

Zatímco na minulých setkáních v Suchdole či Dolních Chabrech se řešila dostavba chybějících částí Pražského okruhu, u Počernic už okruh stojí. Chystá se však jeho rozšíření na šest pruhů, což se ostatně plánuje i na nedalekém prvním úseku dálnic D10 a D11. Zároveň mají v okolí vzniknout nové dálniční křižovatky, pozitivní přístup městské části tak bude pro řadu staveb klíčový.

Pražským okruhem splatíme historický dluh, přesvědčoval Kupka. Jen lžete, útočili místní

Všechny dopravní projekty v okolí představil na besedě ředitel ŘSD Radek Mátl. V první řadě se jedná o zkapacitnění okruhu na šest pruhů mezi Běchovicemi a Satalicemi, tedy úseku 510.

ŘSD chce s přestavbou začít v roce 2026, trvat by měla rok. „Částečně už děláme majetkové vypořádání. Stavebně úsek nebude náročný, je na něm prostorová rezerva ve středním dělícím pásu. Přípravy proběhly už za poslední rekonstrukce, klíčová však budou protihluková opatření, která se musí postavit jako pro novostavbu.“

Zaoblení nebude

Projektanti podle něj řešili tvar protihlukových stěn, původně měly být zaoblené. To by však obnášelo problémy s náspy a osvětlením, proto se nyní počítá s klasickými svislými. Budou se však muset protáhnout na šest metrů, takže budou zasahovat až k portálům dopravního značení. Zároveň se vybudují nejen na stranách, ale i v dělícím pásu. “To není standard v Česku ani ve světě,” uklidňoval místní Mátl.

Plánované stěny ŘSD prezentovala na následujících vizualizacích:

Dopravní projekty v okolí Horních Počernic. Zdroj: ŘSDDopravní projekty v okolí Horních Počernic. Zdroj: ŘSDDopravní projekty v okolí Horních Počernic. Zdroj: ŘSDDopravní projekty v okolí Horních Počernic. Zdroj: ŘSD

Rozšíření na šestipruh čeká i D10. Úsek od MÚK Radonice po Mladou Boleslav nedávno získal kladný posudek EIA, první kilometry od Chlumecké po Radonice se však řeší zvlášť a projednávání nastane až příští rok. Samotnou stavbu pak ŘSD plánuje předběžně na rok 2027.

Rozšíření dálnice D10 na šest pruhů dostalo zelené razítko. Harmonogram však jasný není

U D10 ovšem není na rozšíření územní rezerva a dají se tak očekávat problémy s výkupem pozemků. Horní Počernice také požadují vyřešení lepšího napojení přilehlého logistického parku P3, nejlépe pak novým dálničním nájezdem z Bystré ulice na D10.

To však podle Mátla pravděpodobně nebude možné, v daném místě je totiž benzinová pumpa a restaurace McDonald’s. Místo nové křižovatky chce ŘSD zkapacitnit současnou MÚK Radonice prostřednictvím bypassů. Dalším řešením je pak napojení až na chystanou severní část Pražského okruhu u Satalic.

Dopravní projekty v okolí Horních Počernic. Zdroj: ŘSD

A jednoduché nebude ani zkapacitnění D11 na jihu Počernic. S ním se sice počítalo už při výstavbě a stavebně je tak šestipruh na prvních kilometrech dálnice v podstatě hotový, problémem jsou však opět hlukové normy.

Maximální možné hlukové zatížení 60 decibelů přes den a 50 v noci nás vede k jedinému řešení. Dálnici na 257 metrech zakryjeme a vytvoříme tunel,“ uvádí Mádl.

Vyjde na 300 milionů korun a musí se kvůli němu přepracovat dokumentace. „Jinak to však nevyřešíme,“ vysvětluje ředitel ŘSD. Na zákrytu dálnice bude následně osázená zeleň.

MÚK Beranka na D11

Další stavbou v rámci rozšiřování D11 mezi Prahou a Jirny bude nová dálniční křižovatka Beranka. Ta je podle ŘSD pozemkově připravena, řeší se navazující komunikace, které jsou na pozemcích Prahy a Středočeského kraje.

Na D11 vznikne nová křižovatka Beranka, začalo stavební řízení

U nové MÚK se také výrazně rozšíří současné odpočívadlo, kde mají vzniknout zejména nová místa pro kamiony. Stavět se má v roce 2027.

Chystá se také propojení Horních Počernic z lokality Robotnice ke kruhovému objezdu u obchodního domu IKEA Černý Most. Podle ministra Kupky vyšla studie proveditelnosti dobře a v místě vznikne nový most přes okruh. Stavět by se měl v roce 2026, pravděpodobně současně s rozšiřováním okruhu.

Dopravní projekty v okolí Horních Počernic. Zdroj: ŘSDMinistr dopravy Martin Kupka v Horních Počernicích. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýMinistr dopravy Martin Kupka v Horních Počernicích. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýDopravní projekty v okolí Horních Počernic. Zdroj: ŘSDMÚK Beranka. Zdroj: ŘSD
Tagy D0 D10 D11 Martin Kupka Pražský okruh Radek Mátl
32 komentářů