- Železnice •
- Město •
- Infrastruktura •
- Zprávy
Zastávku Praha-Eden pokřtí konvoj drezín, přístup bude zatím provizorní
Zastávka bude sloužit lince S9 mezi Prahou a Benešovem zatím v provizorním režimu.
Praha se v neděli dočká nové velkoryse řešené železniční zastávky u stadionu fotbalové Slavie. Už v pátek zastávku Praha-Eden slavnostně otevře konvoj drezín Správy železnic, s jejím nedělním zpřístupněním pro běžné cestující se pak definitivně uzavře historie zastávky Praha-Strašnice.
Zastávka je součástí nově budovaného čtyřkolejného koridoru mezi Vršovicemi a Hostivaří. Správci železnic stavbu svým významem pro město přirovnávají k metru. Otevření zastávky je zároveň označováno za největší změnu v jízdním řádu vlaků Pražské integrované dopravy (přehled níže).
Eden přitom bude hned v několika ohledech výjimečný. Správa železnic zde například testuje nový typ dlaždicového povrchu nástupišť, který má nahradit dosud využívanou zámkovou dlažbu. „Nový typ povrchu by neměl do sebe absorbovat tolik nečistoty. Jde o různé směsi. Oproti zámkové dlažbě je cena zhruba trojnásobná, ale myslím si, že to stojí za to,“ řekl nedávno deníku Zdopravy.cz šéf SŽ Jiří Svoboda. Podobně nezvykle působí i zastřešení nástupišť, takzvané vlaštovky. Správa železnic zvolila řešení se „zadeklováním“ konstrukce a sítí, takže střechy působí jako jednolitý celek. Jde o pilotní projekt, který má otestovat schopnosti a trpělivost údržby.
Zastávka bude sloužit lince S9 mezi Prahou a Benešovem, a to zatím v provizorním režimu. Nadále se bude pracovat například v části kolejiště nebo na dostavbě podchodu. Přístup bude od stadionu po provizorních dřevěných schodech přes starou strašnickou trať, kde provoz definitivně skončí. Právě ukončení provozu umožní dokončení podchodu. Prokopání má trvat několik týdnů, celkově hotovo má být v Edenu v květnu. Následně na podzim příštího roku se má o kus dál směrem z Prahy otevřít i nová stanice Zahradní Město, kde vzniká přestupní uzel s MHD. Kompletní rekonstrukcí prochází i nádraží Vršovice.
Celková výše nákladů na celý úsek od jižních portálů Vinohradského tunelu do Hostivaře je odhadována na 5,35 miliardy korun. Stavba probíhá od června 2018, hotovo má být za rok. Koridor buduje sdružení firem Metrostav, Swietelsky Rail CZ a SMP CZ.
Eden přitom není jedinou zastávkou, která se s počátkem nového jízdního řádu otevře veřejnosti. Dnes odpoledne se uskuteční slavnostní otevření zastávky Karlovy Vary aréna na trati 149 Karlovy Vary dolní nádraží – Mariánské Lázně. Nová zastávka poblíž zimního stadionu má sloužit hlavně návštěvníkům sportovního komplexu v Tuhnicích.
Hlavní změny v regionální dopravě Českých drah v Praze a Středočeském kraji
Vlaky v objednávce hlavního města Prahy ujedou v době platnosti jízdního řádu 2020/21 celkem 5,027 milionu vlakokilometrů (–1,53 %), v objednávce Středočeského kraje celkem 16,91 mil. vlakokilometrů (+0,56 %). Pokles objednávky u Prahy je vyvolán otevřením Negrelliho viaduktu (ve starém jízdním řádu byly vlaky objednány „objížďkou“ přes Holešovice), dále nová trať přes Eden je kratší. Nárůst u Středočeského kraje souvisí se zrušením některých prázdninových omezení, posílením provozu na trati 172 a drobnými úpravami v celém kraji. V Praze a Středočeském kraji pojede celkem 2 136 regionálních (osobních nebo spěšných) vlaků, tj. v průměru 1 722 denně.
• Zahájení provozu na nové trati 221 v oblasti Vršovic, Strašnic, Zahradního Města
Od zahájení platnosti nového jízdního řádu bude opuštěna stará trať včetně zastávky Praha-Strašnice zast. a vlaky pojedou po nové trati s novou zastávkou Praha-Eden. Otevření další nové zastávky Praha-Zahradní Město se předpokládá o letních prázdninách v roce 2021.
• Rozšíření provozu v odpolední špičce na trati 172 Zadní Třebaň – Lochovice
V odpolední špičce v pátek bude zaveden hodinový interval mezi vlaky v celé trati, v páteční dopravě dojde k prodloužení stávajících „krátkých“ vlaků do / z Litně až do / z Lochovic.
• Prodloužení spojů linky S7 Beroun – Praha hl.n. ve špičce pracovních dnů znovu až do Českého Brodu
Od 13. prosince 2020 budou ve špičce pracovních dnů znovu prodlouženy spoje linky S7 Beroun – Praha hl.n. až do Českého Brodu (a podobně v opačném směru). Na jaře 2021 však může být provoz těchto průjezdních spojů znovu omezen, detaily budou upřesněny podle postupu výlukových prací.
Podrobnosti v tiskové zprávě Českých drah