Zapomeňte na Správu železniční dopravní cesty, je tu Správa železnic
Nová drezína MUV 75 z dílny CZ Loko v barvách SŽDC. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Státní organizace Správa železniční dopravní cesta má od 1. ledna nový název. Novela zákona o drahách, definitivně schválená před Vánoci,
Ještě že trochu sleduji média, jinak bych to ani nevěděl – a to v tom pracuji. By mě zajímalo kdo koho informoval dle paní mluvčí. Nás tedy oficiálně nikdo – asi měli všichni dovolenou 😁 Jinak změna mi přijde zbytečná, většina lidí se to už naučila a ten pomalejší zbytek by to časem také zvládnul 😉 A zbytečně vyhazovat peníze – pro ty nahoře drobné, ale pro nás větší sumy, když vám do stanice nekoupí ani důležité věci za pár korun… prý že nejsou peníze 😂😂😂 Tak snad nový název vydrží dlouho a zvyknou si na něj všichni… Ať si… Číst vice »
Vážení, po přečtení takového článku mám pocit, že další vývoj bude následující. Za pár let se připojí CZ, potom se začlení pod jednotnou firmu některého z politiků a nazve se SŽČR v EU, po naprostém bankrotu se zprivatizuje jako JANČMONT, aby se prodala za tržní cenu státu, který opět zavede značku SŽDC, protože v magacínech bude spoustu nevyužitých uniforem a odznáčků. Zatím počty cestující řáděním agresivních vlakvedoucích značně prořídnou, kvůli rozdílným tarifům a povinnostem při průjezdech kraji občané začnou sedět raději doma ( 1500Kč pokuty je vytrestá dostatečně ) a hned poté si to uvědomí i staří lidé, důchodci, že… Číst vice »
Kde to jen bylo…M. Šimek a Zajíc v pytli?…“léta seděl stále na stejné židli, jen nad hlavou se mu měnily cedule se jménem podniku.“
Ptám se zde SŽDC, dneska Správy železnic .- PROČ nákladní žeezniční dopravu zajišťuje pouze národní dopravce ČD + několik soukromých „českých“ původně závodních dopravců, např. OKD apod. proč se o tyto „lukrativní zakázky“ manipulačních vlaků, obsluhu vleček nederou takové takové „nobl“ společnosti – evropští železniční giganti jako jsou Studen Agency, Leo Express, Arriva apod., proč tyto spolky lpějí pouze na „nerentabilní“osobní dálkové dopravě napříč republikou a do okolních zemí a na nejvýtíženějších trasách v rámci republiky v regionech např. Praha – Krkonoše, Krkonošské podhůří, okolí Prahy, ČR – Slovensko potažmo Polsko či Německo, moravsko-slovenské pomezí apod. děkuji za odpověď a… Číst vice »
Když bylo všecko jednotný ČSD, bylo to nejlepší. Dneska tim dělením všecko Do…li
a podle toho to vypadá taky
Bezva, tak název bychom měli. Teď už zbývají řešit jen nepodstatné problémy jako odchody zkušených zaměstnanců, ETCS a rozvoj zastaralé insfastruktury celkově 😀
Když fakt nevíš, co s prachama (a roupama) dělat, přejmenuj se.
Jenže SŽDC se nepřejmenvoala sama od sebe, ale přejmenovala ji vláda.
Tak to beru své tvrzení zpět! Tvrdit o vládě, že má roupy bych si nedovolil ani za tuhého socíku.
Na návrh člena její správní rady Ing. M. Kolovratníka (ANO).
Nestačila by jednoduchý název ŽELEZNICE ČESKÉ REPUBLIKY ŽČR tak jako už dnes existuje železnice slovenskej republiky ŽSR. Jinak tahle změna názvu nás bude zbytečně stát daňové poplatníky spoustu peněz.
Pro me je idealem stare SZDC, byla to pekna zkratka, ktera se s nicim nepletla. SZ je treba Strana zelenych nebo Statni zastupitelstvi, pokud nejste ve vyhledavani omezen na ceske zdroje tak napriklad i Suddeutsche Zeitung … v tomto ohledu to bude horsi, ale da se to samozrejme rozepisovat na Spravu zeleznic. ZCR neni spatne z pohledu zkratky, ale rozepsane je to uz dost obecny termin, nekdy hledame nejake historicke informace a podobne a nechceme u toho koncit na strankach spravce koleji.
Tak to pište správně s háčkem. SŽ věcí už je míň 🙂 Z hlavy mne napadají jen Slovinské železnice.
a ještě Standa Žáček
SŽD byly Savjetskije želéznyje darógy, SŽDC mi odjakživa přišlo jako Savjetskije želéznyje darógy – Cajzlovskije
Zaplaťpámbu za přejmenování
Vymyslel to jeden kujón jménem Martin Kolovratník, posvětil ministr dopravy Vladimír Kremlík a odsouhlasili jste si to vy sami prostřednictvím vašich zástupců.
Nápad sice hezký, ale nešťastné je, že schválena byla teprve 17.12.2019 s účinností od 1.1.2020. Firma neměla čas se na tak rychlou změnu připravit.
Slovenske železnice, kako lepo ime. Dobro došli Čehi.
Zbytečné přejmenování státní organizace, které ve výsledku ničemu nepomůže. Jen bude daňové poplatníky stát pár desítek milionů Kč…
Řada lidí starý název navíc komolila, nejčastěji na Správu železniční a dopravní cesty.
Ještě VČERA to komolila ČTK, to je teda úroveň žurnalistiky… Až na můj podnět opraveno…
Hrdina všedního dne…
Dotaz na nějakého lingvistu: Správná výslovnost zkratky SŽ je tedy „sž“ , nebo „esžet“ ?
závazná výslovnost zkratek pokud vím neexistuje. spíš pro pobavení sem ale dám tohle: http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=6860: „Nežádoucí jev, o němž jsem se zmínil v úvodu, záleží v tom, že se zkratky typu MNV vyslovují trochu jinak: jednotlivá písmena se zvukově nerealizují svými „slabičními jmény“, nýbrž se vysloví bez oněch podpůrných samohlásek (é, e, á), tedy tak, že se vlastně příslušná souhláska zvukově „předvede, reprodukuje“, jakoby izolovaně. Tak např. zkratka SSM se vysloví přibližně jako [s-s-m] (…) Vedle zmíněné zkratky SSM jsem si poznamenal např. tyto: MDŽ (velmi časté), MNV, NDR, ČLR, ČSR, ZDŠ, SRPŠ.“ Jako filolog bych to vůbec neřešil (a snad… Číst vice »
Správná výslovnost je jednoznačně „esžet“. A je to důležitá věc: za socialismu prý jeden televizní reportér dostal vyhazov, když ohlásil sovětské hokejisty „se známým c c c p na dresech“.
Tak to je pohoda. Vydělají na tom především výrobci laků a lakýrníci. Všude stačí přemalovat dvě písmenka. A kdyby poprosili sprejery, tak ještě ušetří…
To mne baví, jak tu za svůj ironický blábol fasuji mínusy. Asi se tak ozývá dotčená vrchnost SŽDC nebo dotčení poslanci ANOfertu, kteří s tou pitomostí přišli.
Jsou v kancelářích mnoha firem pořád stovky lidí, kteří potřebují nějak dokázat, že tu jako vůbec k něčemu jsou. Na krchově pak budou moci mít vytesáno třeba: „Jeho celoživotním dílem bylo přejmenování SŽDC a SŽ…“
A kdy začne platit to ostatní ze zákona o drahách, třeba 13 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích??
A to je, u všech rohatých, co za konstrukt?
Jestli jde o délku směny, tak to platí a pokud někde nutí opak, informujte odborovou organizaci.
No, nevím, jestli si borci, co to vymysleli uvědomili, že se zkratkou SŽ již hodně dlouhou řádku let existuje zavedený železniční podnik, a to Slovinské železnice…? Takže to vidím v budoucnu (pokud tedy budou trvat na zkratce SŽ, což z toho textu není zřejmé), že může být potenciálně pro rozlišení zkratka ještě delší SŽ(CZ), takže o 2 znaky více než nyní. No není to paradox a „špica“ práce našich borců politiků i vedoucích pracovníku? Že by tento „souběh“ železničních zkratek dopředu nikoho z dobře placených ůředníků nenapadl? To se mi nechce věřit 😉
Vaše problémy bych chtěl mít.
Jaká je pravděpodobnost, že Slovinské železnice navíc ještě přímo pod tímto názvem, budou jezdit po českých kolejích?
Myslím, že stačí kouknout na nákladní vlaky a ony se tam ty vagóny se zkratkou SŽ občas i objeví…
Každý dopravce má unikátní VKM, takže záměna nehrozí.
Je to možné, já jsem tedy žádný takový zatím nezaznamenal.
No a?
Pes jitrničku sežral.
Tenhle kolovrátek se tu roztáčel už mnohokrát. Tak to ještě párkrát přežijeme, co už…
v kuchyni maličkou
kuchař ho při tom dopad
klepl ho paličkou
všichni psové se sběhli
Ne-ne
Pokračuje to
„Plakali všichni psové
kopali jemu hrob
na desce mramorové
je nápis těchto slov“
A ne „klepl“, ale „ubil“ (ho paličkou)
SŽDC vůbec ničemu nevadilo naopak mi to přijde lepší než SŽ = Správa železnic.
Vadilo. Zejména novinářům, kteří to neuměli vyslovit / napsat.
A to má být problém podniku, že to žurnalista neumí správně vyslovit? Pak asi nemá co dělat na svém místě.
To je další otázka. Původně jste jen tvrdil, že to nikomu nevadilo, což jsem rozporoval.
Proč nezvolili Dobrá správa železnic ?
Mně by se líbila záštita Drážní národní správa a provozovatel se zkratkou DNSAP. Vždyť SŽ není jen provozovatel dráhy, ale také provozovatel drážní dopravy. Zkratku by jistě nikdo nekomolil a dobře si ji pamatoval (vč. novinářů).
“ Zkratku by jistě nikdo nekomolil“
Ha ha ha.
Ta zkratka si o komolení, hlavně neoficiální, přímo říká!!!
Tady má někdo asi dlouhý vedení… gratuluju
NSDAP – to už tu bylo, to je profláknutý
A co třeba: Národní Správa Drah A Přejezdů (NSDAP)?
DNSAP není moc dobrý nápad…
https://en.wikipedia.org/wiki/DNSAP
Protože by to byl oxymóron 😀
Protože to není pravda !!!
Hahaha, taky tomu věříte, že je to „Dobrá“ správa železnic? Pro ten chaos, který v této organizaci panuje, je mnohem výstižnější název „Diletantská“ správa železnic – DSŽ.
Naopak bych ten název ještě prodloužil, po vzoru UDHPSH (ÚDHPSPH).
a ještě k nám patří Nuny,pravnuk, ze 3 a 30. století
čili smolík lomeno 8, to celé na druhou
SM LOMOS SM LOMOS
ohlaš se, ohlaš se
Přečtemyš!
Myslím že to stačí. Případ je zcela jasný. Pište rezultát. „Níže podepsaní lékaři bazírují na vrozeném krete…….“
Nojo, když lidi konečně začali chápat existenci a smysl SŽDC a její vztah k dopravcům, tak je zase zblbneme přejmenováním.
Nejsem si jistý, zda to široká veřejnost opravdu začala chápat…
(I) ze zdejších diskuzí plyne, že to nechápe ani leckterý profesionální železničář.
Široká veřejnost má stále ČD,a vím že i pro spoustu lidí , kteří se s železnicí setkají dnes a denně nerozlišují mezi SŽDC a ČD.
Z osobní zkušenosti musím říct, že dokonce mnozí i jinak relativně vzdělaní lidé stále dodnes neví, že ČD už dávno koleje ani nádraží nevlastní a pořád to hážou do jednoho pytle. Ale přitom mají skoro na všechno názor…
Kolik z těch pěti až šesti milionu je vyhrazeno na odkoupení domény spravazeleznic.cz od soukromého spekulanta?
Tím soukromým spekulantem jste vy, že se tak ptáte? 😉
Někdo byl rychlejší 😀 Nicméně tuhle věc měl někdo podchytit ještě předtím, než se o přejmenování takové velké organizace začalo mluvit veřejně. Takže teď „s péči řádného hospodáře“ dají za odkup domény odhadem stovky tisíc, místo 150 Kč / rok…
Doména registrována nejpozději 2007.
Dle https://www.nic.cz/whois/domain/spravazeleznic.cz/ registrována 8. dubna 2019.
„Správa železniční dopravní cesty“ byl skutečně nesmyslně krkolomný a dlouhý název. Už při jeho vzniku jsem nad tím kroutil hlavou. Taky přeci neexistuje něco jako Ředitelství silničních a dálničních dopravních cest.
A propos, existuje snad nějaká nedopravní cesta, že je to vůbec nutné explicitně zmiňovat?
V „zlatých časech“ unitární železnice fingovala v rámci ČD s.o. Divize dopravní cesty (DDC), její výkoné jednotky byly Správy dopravní cesty (SDC). Pak tedy se značnou nevolí vznikla SŽDC, původně jako prázdná schránka bez majetku a bez lidí, ale bylo třeba jí nějak nazvat – tak se vybral název nekolidující se stávajícími složkami (které dál zůstaly pod ČD a.s.). Název SŽ je lepší než SŽDC, asi by se dalo vymyslet i něco lepšího (originálnějšího, bez diakritiky), ale na to už je pozdě.
Když jsme u těch zkratek, mně se líbí polská GDDKiA – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. A ještě lepší je Vazební věznice a ústav pro výkon zabezpečovací detence Brno (zkráceně VVaÚpVZD), to jen na okraj.
Dopravní cesta na železnici je technický termín, existují třeba i vodní cesty. Naopak silnice a dálnice jsou „síť“.
Název společnosti asi vznikl tím, že se původně jednalo opravdu čistě o správu infrastruktury (ne nádražní budovy, ne řízení), řízení a doprava byly na ČD. Již docela dlouhý čas je řízení pod SŽ(DC), takže je fakt, že ten název moc neodpovídal tomu co dělali.
Sinice jsou síť, za to železnice nejsou síť?
Není potřeba to nijak vysvětlovat. Prostě termín „dopravní cesta“ je z jazykovědného pohledu pleonasmus, protože každá cesta je určená k dopravě. Pakliže se po něčem neuskutečňuje doprava, pak to prostě není cesta. Maximálně tak bývalá cesta.
Ok, a co takova cesta v souborovem systemu na disku pocitace?
A nebo třeba rozvojová cesta, že? 😉
Mluvíme tu o organizaci působící v železnici. Myslíte, že bude spravovat souborové cesty v počítači, nebo nějaké mentální cesty v mozku? Tedy existují snad nějaké železniční souborové cesty? 😉
Zeleznicni souborove cesty existuji … rika se tomu pocitacova sit 🙂 a „draha“ ma jednu z nejrozsahlejsich optickych siti v CR.
„Zeleznicni souborove cesty existuji … rika se tomu pocitacova sit “
Tak to beru jako fór, protože samozřejmě nikdo počítačové síti neříká souborová cesta.
A optická síť je optická síť a ne cesta. A navíc ji vlastní ČD Telematika a ne SŽ(DC). 😉
To jenom dočasu . Až zase nebudou chechtáky tak převedou za stonásobnou cenu na jinou státní firmu , třeba SŽ . Taková neofiko dotace
Ano, ČD Telematika. Ta ČD Telematika, kterou se SŽDC chystá koupit.
Vy jste asi nezažil „cestu ke komunismu“, že? Navíc ještě leninskou.
OK, asi budu muset dovysvětlit: Ta organizace měla v názvu „železniční dopravní cesty“. Pakliže je tam to slovo „železniční“, pak slovo dopravní je zcela nadbytečné, protože každá železniční cesta je zároveň dopravní.
Prostě zní to stejně divně jako spojení „dálniční dopravní cesta“. Cesta jako fyzický prvek v krajině je vždy určen k dopravě něčeho někam, proto je to cesta.
Nedopravní cesta určitě existuje už dlouho, třeba cesta do hlubin študákovi duše nebo cesta ke štěstí.
Opravuji: študákovy duše.
„Správa drah“ (SD) by se mi zamlouvalo více.
Správa železnic je ale v tomto určitě přesnější, protože jsou dráhy také tramvajové, trolejbusové a lanové.
… vzletové a přistávací, jeřábové, bobové, oběžné, modelové…
a korunuje to ta Mléčná
To má ale jisté konotace.
Musí-li být součástí názvu obecný pojem z klasické fyziky (dráha), pak navrhuji přidat ještě rychlost a tlak.
Samozřejmě „Správa drah“ ve smyslu Zákona o dráhách
Ale oni nejsou správa drah dle zákona o drahách. Nespravují ani trolejbusové, ani lanové ani tramvajové ani speciální dráhy. „Dráha“ je jen slang, podle zákona je však drah celý kopec.
Tak se podívejte do ZoD, co tam je všechno za dráhy. Lanové, trolejbusové, tramvajové, speciální… a pak teda také ty železniční.
Proto Drážní inspekce šetří mimořádné události i u lanovek 😉
A trolejbusy nemají registrační značku, protože to jsou drážní vozidla registrovaná na Drážním úřadě.
Paráda, takže první investice v novém roce předělat všechna loga, uniformy, propagační předměty, hlavičkový papír, razítka … Když už máme ty rychlovlaky, Maglevy a dráhu na letiště, je to poměrně rozumná věc investovat do nového jména.
Jak už jsem psal níže. Opravdu si myslíte, že teď nebudou na SŽ dělat nic jiného, než měnit loga? Ten rebranding probíhá postupně s tím, jak jednotlivé věci dosluhují a jsou nahrazovány novými.
Ten Váš příspěvek je jen tlachání bez špetky racionálního sdělení.
Ludwigu a opravdu si myslíte, že je třeba, aby státní monopolní organizace, která má na starosti správu drah vůbec musela měnit název?
V některých případech ano, pakliže se ukáže, že je např. ten název předmětem častého komolení.
Komolení není chyba názvu, ale komolících.. to je jak kdyby se zrušily maturity kvůli studentům co je nezvládnou, to je přece cesta do pekel.. mě se SŽDC jako zkratka vždycky líbilo 🙂
Vám možná, ale většině lidí ne. Máme demokracii, kdy se vůle menšiny podřizuje vůli většiny 😉
Btw. jak přišel na to, že se většině lidí líbí více název SŽ? Dělal jste snad nějaký průzkum?
Ne, ale vzhledem k tomu, že k té změně došlo, tak evidentně bylo míň lidí, kterým se starý název líbil víc. Prosté, že? 😉
Samozřejmě nemyslím lidi z davu, ale lidí, teří o tom rozhodují, tedy zákonodárce.
No oni to dali do balíku dalších změn, jako třeba kácení. Kdyby to šlo samostatně, věřím, že by to neprošlo.
No kdyby se o tom rozhodovalo ve volbách, tak byste měl pravdu, nicméně obávám se, že to rozhodl jeden až několik málo úředníků pod něčím politickým vlivem..
Už v článku máte zmínku o tom, že změna názvu byla schválena v poslanecké sněmovně bez potíží letos v září. Takže nikoliv pár úředníků, ale poslanci.
Mimochodem proč ve volbách? Od toho tu máme zastupitelskou demokracii, aby o takovéhle a podobné věci nemuseli rozhodovat běžní lidé, kteří o tom nic neví nebo tomu nerozumí.
V dubnu jsme tu měli anketu, kde se celkem přesvědčivá většina vyslovila proti změně názvu.
https://zdopravy.cz/anketa-je-vhodne-zkratit-nazev-szdc-na-spravu-zeleznic-resi-to-poslanci-26393/
Tak anketa na jednostranně orientovaném webu asi není zrovna reprezentativní průřez názorem populace. Ale jak jsem psal, nemám na mysli většinu populace, ale většinu těch, kteří mají právo o tom rozhodovat.
Myslím že většina poslanců se zrovna tímto dvakrát nezabývala, tak prostě hlasovala ve smyslu „je to uplně jedno, tak to klidně schválím jestli to někdo chce“.. myslím že dvěstě hlav se tím opravdu aktivně nezabývalo..
Vážená pane Xavere, domnívám se, že se hluboce mýlíte (v okrajovém, ale nesmírně důležitém) názoru, že v „demokracii se vůle menšiny podřizuje vůli většiny“. Naneštěstí nemohu připravit a podat obšírné a podrobné vysvětlení, tak načrtnu bez ladu a skladu jen několik bodů k zamyšlení: 1) Bylo-li by tomu tak, proč v demokraciích existují různé „ústavní většiny“, „zákazy majorizace“, další komory parlamentů, vnější rovnoprávnost jazyků menšin v úředním styku od určitého procentního zastoupení v oblasti/státu a tak a podobně? Většina je jen jedna… 2) Domnívám se, že naopak demokracie má na jedné straně pravidlo, které jste zmínil, ovšem ze druhé strany… Číst vice »
Omlouvám se, samozřejmě mělo býti:
Vážený pane Xavere
Překlep hned v prvním slovu… Zadařilo se. 🙁
„3) Asi nejvýraznějším případem porušení bodu 2 je situace, kdy se objeví někdo, kdo chce demokracii ukončit (přímo či nepřímo), a s takovýmto programem vyhraje volby.“
Ono je to sice OT, ale někteří politologové se domnívají, že systém, který umožňuje „zrušit“ demokracii, není demokratický. Jinak řečeno, nemožnost zrušit sebe samotnou by měla být jedním ze základních definičních znaků demokracie.
Ano, myslím, že lidem by mělo být jasné a zřetelné, že existuje instituce, byť státní, která je zodpovědná, v tomto případě například za stav českých železnic. A název je v tomto dosti důležitý.
Ta zmena nazvu i pres to co rikate bude stat zbytecne stovky milionu.
Opravdu stovky milionů? Z čeho tak dedukujete? Podle mě bude maximálně v řádu milionů. I ty uniformy se zcela jistě nebudou měnit okamžitě, ale až podle toho, kdy vyslouží ty původní.
Ty uniformy se ještě nezačaly vyrábět 😉
Mno oproti těm různým studiím a pod. si myslím, že je to relativně zanedbatelná částka.
A jak si pan predstavuje rizeni miliardovych projektu bez studii? 🙂
To je jako otázka na mě? Protože já si ohledně studijí nic nepředstavuji, anei jejich existenci nekritizuji
Souhlas ..budou to jen vyhozené peníze a vše se předělá..ty peníze se mohly použít na něco co má smysl.
Racionální zjednodušení názvu. Náklady na přeznačení by měly splynout s náklady na údržbu nebo modernizaci (nové lakování aj.)
Dobře tak. Písmena DC se snadno zamáznou. Otázka je jestli SŽ je opravdu ten nejšťastněji zvolený název. Dle mého mínění by ve zkratce neměla figurovat diakritika (tedy háček) vůbec. Ale navrhlo se a jistě za to byl již někdo oceněn.
Nejinak tomu přece bylo při zatíráni „S“ v názvu ČSD.
Nevidím problém v tom, aby skratka zostala, len stratí svoj doslovný význam.
DPOV, AŽD alebo ČEZ už tiež dávno neslúžia ako inicializmy.
A proč by měl být problém s diakritikou? ČD mají taky háček…
Dělá to problémy při komunikaci v jiném jazyce než českém (slovenském). U ČD je to samozřejmě taky problém.
každý jazyk má svá specifika. Nevím proč to nazývat problémem.
Ve slově Macocha není vůbec žádná diakritika. Jednoho známého takhle zastavila skupina finů, hledali místo s názvem MA-KO-ČA.
Takže když se vrátíme ke zkratce ČD, tak by se to mělo asi psát TschD
To mi připomnělo cestu tramvají s mladými Ruskami, co četly Červený vrch jako Červený vrč… tak jsem si řikal, ještě, že nejedeme přes Vypich
Tak honem vyhlásit výběrová řízení na nové uniformy, propagační a dárkové předměty. Ať se někdo napakuje… je to ze státního.
Že Vám tato stupidní rétorika ještě není trapná. Doufám, že se Vám vyřčením takovýchto obvinění alespoň uleví.
Někdo má na uvolnění filmy pro dospělé no a když už je to tam dole poněkud disfunkční, přispěje k úlevě prskání nesmyslů na diskusních fórech. Osoba s nickem Petr Novotný ví co dělá.
Když má někdo svůj názor, tak si rychle do něj kopneme. No, alespoň mě nebolí ruka jako vás u těch filmů pro dospělé…