Infrastruktura Železnice Zprávy

Anketa: Je vhodné zkrátit název SŽDC na Správu železnic? Řeší to poslanci

Nová drezína MUV 75 z dílny CZ Loko v barvách SŽDC. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nová drezína MUV 75 z dílny CZ Loko v barvách SŽDC. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Správa železniční dopravní cesty se možná v brzku dočká přejmenování a zkrácení svého názvu. S nápadem přišel člen správní rady SŽDC a poslanec za ANO Martin Kolovratník. Pozměňovacím návrhem k novele zákona o drahách (a zákonů souvisejících), která je aktuálně ve sněmovně, prosazuje název Správa železnic.

Snahy o zkrácení dlouhého názvu se objevily i v minulosti. Název je totiž často komolen (jednou z nejčastějších chyb je Správa železniční a dopravní cesty) a jeho zkrácená verze „správa železnic“ se běžně používá.

Někdejší šéf SŽDC Pavel Habarta například v roce 2011 prosazoval označení Česká železnice. Dokonce nechal zpracovat logo. Označení plánoval jen jako marketingovou značku, se změnou zákona se nepočítalo.

Nápad nakonec vyšuměl; v jiné podobě se nicméně vrací nyní, a to včetně změny zákona. Členové hospodářského výboru sněmovny pozměňovací návrh ve středu prozatím odmítli s tím, že chtějí upřesnit náklady přejmenování.

SŽDC svou firemní identitu měnila před nedávnem, když mimo jiné změnila logo a přijala za své heslo: SŽDC. Dobrá správa.

Z pozměňovacího návrhu poslance Kolovratníka:

Státní organizace Správa železniční dopravní cesty se potýká dlouhodobě se svým poměrně dlouhým a nesnadno zapamatovatelným názvem. Z komplikovaného názvu není na první pohled jednoznačně zřejmý záběr působnosti této státní organizace. Mimo železniční odvětví, především ve veřejnosti cestující vlaky není název státní organizace obecně příliš zaužíván. Obdobně je tomu tak v případě zkratky SŽDC. Veřejnost ne vždy plně rozumí rozdělení funkcí dopravce a provozovatele dráhy a subjekty, které tyto činnosti provozují, často zaměňují. Jedná se především o případ současné akciové společnosti České dráhy, která však funkci a činnost provozovatele celostátní dráhy a drah regionálních již řadu let neprovozuje. Nicméně v očích veřejnosti stále zaznívá nezanedbatelnou měrou hlas mající za to, že akciová společnost České dráhy je rovněž dominantním provozovatelem drah v České republice.

Uvítali byste změnu názvu na Správa železnic?
1092 votes · 1092 answers
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tomas
Host
Tomas

Ja bych to pojmenoval mozna nepresne ale za to vystizne jako Sprava koleji

DRABADURA
Host
DRABADURA

Přátelé, diskutující a pane Kolovratníku, jestli jste si nevšimli, tak státním podnikům v Česku začíná název na ČESKÝ!!! České dráhy, České produktovody, Česká pošta a dokonce i polostátní České energetické závody.
Proč proboha přejmenovávat SŽDC na Správu železnic? Jestli přejmenovávat, tak:
SŽDC na Česká správa železnic. ŘSD na Česká správa silnic a dálnic. SSHR na Česká správa hmotných rezerv.
PS: Nechápu jaké tele při založení těchto státních organizací vymýšlelo názvy.

Jefte
Host
Jefte

hezky česky nechť se SŽDC jmenuje ajznbona 🙂

Jan Podlesak
Host
Jan Podlesak

Krasne vrteti psem… Pan Kolovratnik by mel predevsim usilovat, aby v SZDC pracovali kompetentni pracovnici, kterym pujde srdecne o ceskou zeleznici a ne blaho dodavatelskych firem.
Ale to neni tak easy, jako nacist pozmenovak…

xyz
Host
xyz

Správa železnic = zkráceně SŽ? Tzn. tatáž zkratka jako slovinský „národní dopravce“ Slovenske železnice? 🙂

VRT
Host
VRT

Ano. Logo a název. To je největší bolest české železniční infrastruktury…
Na druhou stranu. Nové logo a ta „dobrá správa“, to je dobré a velmi povedené. A tu Správu železnic jsem tu už navrhoval.
Ono i ŘSD je blbost. Ředitelství? Taky to je správa.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Nový logotyp by asi zůstal, nové logo je super, ale na Hospodářském výboru tento pozměňovací návrh poslanci smetli. Tak uvidíme, jestli ho někdo znova načte do druhého čtení.

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

Tak pozitivní na tom všem pravděpodobně bude zejména skutečnost, že když už se řeší i takovéhle blbosti, tak všechny skutečně závažné problémy na české železnici už jsou zřejmě vyřešeny. Nebo se snad pletu? Jdu se vyspat do světlých zítřků české železnice… :o)

ketchup1970
Host
ketchup1970

Připadá vám jako krátké a snadno zapamatovatelné: “ Société nationale des chemins de fer français“ ? A myslíte, že by to Frantíci zkrátili ? Jsou posedlí zkratkami a výslovnost es-en-ce-ef jim stačí.

Antikečup
Host
Antikečup

To v překladu znamená Národní společnost francouzských železnic, to dává smysl. Správa železniční dopravní cesty je upřímně blbost, do angličtiny se to stejně překládá jako Railway infrastructure manager.

Stejně, Národní společnost českých železnic by dávalo určitě větší smysl než SŽDC.

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

Milý protiklade, souhlasím s tím, že by NSČŽ davalo smysl, jenom jsem reagoval na námitku, že čtyři slova jsou moc a lepsi jsou jen dvě. Hezky den – přílohám k hotdogu zvlaště tedy i hořcici.

Petr
Host
Petr

to zas bude stát peněz

Pavel
Host
Pavel

Jo to logo už platí dlouho…

Tomáš
Host
Tomáš

cca rok

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Kolovratník za ANO. Co to je za pána? Vystudoval sice DFJP v Pardubicích, ale jinak? Nejdříve řešil režijky, teď řeší změnu názvu SŽDC. Chtěl být ministrem dopravy a jeden flek na ministra je volný-nahodička? Příště přijde s návrhem na změnu čeho? Rozchodu kolejí?

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Píšete kraviny. Nám třeba načetl vlečky ve znění, které se liší od ministerské verze, je totiž lepší. Pomáhá nákladní železniční dopravě, tak si tyhle neinformované bláboly nejdříve porovnejte s realitou.

Martin1
Host
Martin1

Někdo pomůže načíst změnu ohledně vleček a hnedle je z něj BIG odborník. Vida ho, filutu.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Píšu někde něco o odborníkovi? Reagoval jsem na neinformovaný blábol pana Svačiny ve smyslu, že ať je jaký chce člověk, nám třeba pomáhá.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A nepodstrčili jste mu to náhodou přímo vy (= ŽESNAD), aby vám udělal užitečnou mulu? Že by z něho samotného vypadlo někdy něco chytrého, to jsem totiž zatím nezaznamenal – funguje spíše podle pravidla „kudy chodí, tudy škodí“.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Pomáhá nám více poslanců, tento načetl pan Kolovratník, ale jiné a jindy můžou klidně jiní. Mě hrozně vadí odsudky lidí, které ani neznám, hlavně že si v diskusi odplivnu, že… Podotýkám dopředu , že si nedělám iluze o žádném poslanci a úplně stejně bych bránil každého jiného, který nám takto naslouchá.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Z jiných Kolovratníkových postojů je ovšem zřejmé, že i když Vám tentokrát pomohl, jeho působení tím pravým přínosem není.

libertarianball
Host
libertarianball

Především není vhodné platit z daní partu individuí, kteří řeší takové zbytečnosti…

Martin1
Host
Martin1

Panečku, to bylo řečí jak budou zástupci Ano šetřit… tak nejpve nové logo za mega (nebo kolik) + předělání všech oficiálních dokumentů i nedokumentů. To taky nebude levný. To Kolovratník jako člen Správní rady SŽDC neráčil vědět, že organizace změnila logo nebo nemohl přijít s návrhem před tím, než si novou vizualizaci oficiálně zvolili?

Standa
Host
Standa

To nové logo ( stylizované písmeno Ž ) se dá použít i s novým názvem a právě ta změna loga s tím možná souvisí . O jiném názvu se jak i je i zmíněno v článku uvažuje léta. Ta změna loga není naráz a ze dne na den.Nové se začalo používat na nově vydávaných dokumentech, na pracovních oděvech zaměstnancu bude až na těch nově fasovaných , kvůli jinému logu se 15.000 monterek , bund a jiných součástí výstroje fakt nevyhodí před vynášecï dobou. Na interních materiálech běžně vídám loga obě, podle doby vydání příslušného dokumentu Na jízdních řádech a jiných… Číst vice »

Martin1
Host
Martin1

Ono to „Ž“ je ale v logotypu doplněno jaksi i názvem, jestli jste si neráčil všimnout. Takže se to bude předělávat tam, kde se používá i onen název. A názvy na papírových dokumentech fakt nemyslím.

Standa
Host
Standa

Předchozí příspěvek byl o logu….

Martin1
Host
Martin1

Ale název organizace je součástí loga. To „Ž“ je jen jedna z variant loga SŽDC.

Pavel
Host
Pavel

je to jen loutka, ale myslí si, že to ovládá 😀

Jarmila Plesníková
Host
Jarmila Plesníková

Pan Kolovratník by měl konečně začít pracovat…

Jarmila Plesníková
Host
Jarmila Plesníková

Pan Kolovratník by konečně měl začít pracovat….

Pavel
Host
Pavel

Jarmilo, nepracoval v rádiu, nebude ani v politice… i když v politice se pracuje? 😉

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Raději ať nedělá vůbec nic, protože zatím prakticky vším, co udělal, nadělal víc škody než užitku.

Qěcy
Host
Qěcy

ČD se z podstaty významu slova dráha mají starat o koleje a provozovat je.

Národní drážní osobní dopravce si má zvolit jiný název než České dráhy.

Slováci to mají pojmenované logicky. U nás to máme jako následek odborářsko-socialistického odporu k rozdělení ČD na dopravce a provozovatele dráhy. Bohužel.

Standa
Host
Standa

Slováci mají Železniční Spoločnost Slovenskej Republiky, což je také trochu dlouhé .
“ Slovenské dráhy“ by mi přišlo lepší a logičtější.
Němci také mají DB, , teďy “ Německé Spolkové dráhy“ a je tím míněn DOPRAVCE.

Qěcy
Host
Qěcy

Němci mají DB, čili Deutsche Bahn, česky správně to je Německá dráha. Není to dopravce. Je to holding. Račte nastudovat a nepište sem nesmysly. Deutsche Bank se to jmenovalo v někdejší NSR.
Slovenským osobnim státním dopravcem je ZSSK, a správcem trati je akcoovka ŽSR.

Mmch jsem nepochopil, proč si ČD daly slogan Národní dopravce. To má něco společného s národem? Státní dopravce by jim vadilo?

ketchup1970
Host
ketchup1970

A co Česká národní banka , když je to vlastně předělaná Státní banka československá..(respektive oddělená)? Nevadí Vám i to?

Jiří
Host
Jiří

A co ti, co mají na dveřích # pomáhat a chránit #?! To také s nimi moc nekoresponduje!!

Juraj
Host
Juraj

Je to „Železničná spoločnosť Slovensko“.
Aj to je stále pomerne dlhé a nikto si to poriadne nepamätá. Ľudia tak maximálne pobrali, že skratka je ZSSK, a to je celé.
Stále sa bežne deje, že ľudia za dopravcu považujú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré sú pritom správca infraštruktúry, ale kedysi boli unitárna „dráha“.
Bordel je v tom každopádne tak či tak, a ZSSK by fakt potrebovala rebrandovať na niečo trochu použiteľné.

ketchup1970
Host
ketchup1970

SlovakRail? To by sa Hviezdoslav otočil v hrobe jak vrtuľník…:-)

František
Host
František

Oni ale mají ZSSK, čili Zelezničná spoločnosť slovenského kráľovstvá. 😉 A je to dopravce.

IGCT
Host
IGCT

Přesně tak, ČD by se měly též přejmenovat.

Jouda
Host
Jouda

Fajn, takže se cíleně počkalo, až se schválí nový logotyp, zaplatit kámošům bambilion za grafické zpracování a za rok znova!! Bravo pane Kolovyvratníku!

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

Přesně, a za další rok někdo přijde s tím, že silnice a dálnice i vodní cesty mají ředitelství a železnice mají správu, takže se to musí sjednotit.

Qěcy
Host
Qěcy

Děláte čest svému pseudonymu!

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

A takhle my si tady žijeme 😀

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A kolovratíme (resp. vlastně ne kolo, ale koleje) …

Dragoo
Host
Dragoo

Zkratku SŽ již používá jiný evropský správce infrastruktury – Slovenske železnice. Jako kdyby nestačilo že máme rj a RJ, musíme v tom mít ještě víc chaosu…

Juraj
Host
Juraj

Vážne realisticky hrozí, že by si niekto splietol slovinského a českého správcu infraštruktúry?!
A keby prišlo na to, skratka naďalej môže zostať SŽDC, len oficiálny názov bude „Správa železnic“. To by nebolo nič nevídané.

Standa
Host
Standa

Myslel jste slovenského, předpokládám 😉

ketchup1970
Host
ketchup1970

Možná doopravdy myslel slovinského .. Ten má zkratku SŽ .
A rj A RJ je jen problém hypertofrofovaného ega jednoho dopravce. Totižna jih od Dyje je v tom pořádek. Tam je RJ v barvách ÖBB a ČD a pak až nějaké další vlaky se zkratkou RGJ . Viděno na Wien Hauptbahnhof v roce 2018

František
Host
František

A to DC v tom by znamenalo Čechozemí (navíc stejnosměrné). 🙂

Vbb
Host
Vbb

Jenže SŽ nejsou infra, ale dopravce. Takže by se to nepletlo.

petr.r
Host
petr.r

Co mají pracovníci napsaný na řežijkách, mají tam i už nový logo?

Jmfjv
Host
Jmfjv

Vy jste ten kultovní průkaz, „režijka“ nikdy neviděl, že? 🙂

Standa
Host
Standa

Představte si, že vůbec nic..
Tedy přesněji je tam napsáno“ InKarta “ a “ ČD , Národní dopravce“ .
Tedy přesně to samé co na cca 2 milionech ostatních InKaret

petr.r
Host
petr.r

moment, tady bylo v diskuzi, že režijka je aji průkaz ke vstupu do zaměstnání, vstup na dráhu, tak bud vy kecáte nebo jiní? Tak když je to in-karta, tak sždc to může zítra čd na dálku vymazat.

Apollo17
Host
Apollo17

Dokonce strojvedoucí „režijkou“ i tankuje naftu do lokomotivy.
Ale nevím,jak může sždc vymazávat na dálku IN kartu?V tom máte hokej,jako ve všem ostatním 🙂

Standa
Host
Standa

Může ji podle jejího čísla zneplatnit , což se běžně děje v případě ztráty nebo odcizení.
Přesně řečeno zaslat do databáze režijek do níž mají samozřejmě přístup i ČD informaci o neplatnosti dané aplikace což se průvodčímu zobrazí při kontrole

Standa
Host
Standa

Nikoli. Průkaz ke vstupu na dráhu (správně do Provozované Železniční Dopravní Cesty) a do zaměstnání je klasický zaměstnanecký průkaz jako má každá druhá fabrika. Plastová karta s čipem, logem zaměstnavatele, fotkou a oprávněním ke vstupu co drážních objektů a na hnací vozidla zezadu. Pokud někdo chodí do práce přes turniket nebo pichacky, čipne si čtečkou, stejně jako při vstupu do prostor veřejnosti nepřístupných. Naproti tomu rezijka je normální modrá InKarta ČD s nahranou aplikací “ Železniční průkazka“, eventuálně příplatky na komerci a zavazadla. Tedy pouhým pohledem nepoznáte režijku od běžné zákaznické InKarty. Čímž nevylučuji, že kolegové od ČD mají InKartu… Číst vice »

Vbb
Host
Vbb

Asi to bude různé pro ČD a SŽDC.
Jako služební průkaz ČD slouží ona IN-karta (s fotkou) a závisí na tom, co je na ní „nahráno“. Jestli jen oprávnění ke vstupům nebo „i“ režijka. Když režijku „nezaplatíte“ (zjednodušeně), tak vám kartička nadále platí ke vstupu do objektu třeba depa, ale nemůžete na ní jezdit vlakem.
Průkaz ke vstupu do prov. dopr. cesty (opět – zřejmě platí jen pro neSŽDC) není žádný klasický průkaz s fotkou, ale naopak plastová kartička bez fotky, jestli tam je čip nevím.

Standa
Host
Standa

V prukazkach ke vstupu do PŽDC SPŠ ( cizích právních subjektů) čip není, protože by neměl žádný smysl. Na našich je, stejně jako fotka

Standa
Host
Standa

Pro ČD by bylo nelogické a neekonomické mít oddělený průkaz zaměstnance, když může vše potřebné nahrát do „svoji“ InKarty ..
V předchozích příspěvků jsem mluvil za SZDC , jakožto odpověď petrovi.r, že rezijka je normální InKarta v našem případě oddělená od zaměstnaneckého prukazu

Apollo17
Host
Apollo17

Standa:“V předchozích příspěvků jsem mluvil za SZDC “

A že může SŽDC na dálku IN kartu zaměstnancům ČD vymazat věříte,jako petr.r?

Standa
Host
Standa

Jak jsem psal, může zneplatnit aplikaci na in kartě nahranou ( a taky to dělá v případě krádeže nebo ztráty), zadáním jejího čísla do databáze. Pruvodcimu se potom rezijka hlásí jako neplatná

Vbb
Host
Vbb

Jenže to zneplatnění (In-karty) samozřejmě nedělá SŽDC, ale vydavatel In-karty, tedy ČD.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To je sice asi pravda, ale je to jen „technikálie“, protože v tomto směru si obě původní součásti unitární instituce rozhodně nebudou „házet klacky pod nohy“ – navíc už to možná je i softwarově „ošetřeno“ tak, že se to v praxi děje (polo)automaticky.

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

Řežijku mají pracovníci Výzkumného ústavu jaderného v Řeži u Prahy….

petrB
Host
petrB

Tak jestliže panáčci na to nemysleli při změně loga, resp. před jeho změnou, tak už je to asi vyhazování peněz do luftu, ne? Lidem je stejně úplně jedno jak se ta firma jmenuje a nerozlišují, jestli je to Franta nebo Pavel. Navíc, víte kolik by stála změna toho loga (včetně uniforem atd)? Nic bych aspoň 10 let už neměnil. Anebo ať to pan Kolovratník zaplatí hezky ze své kapsy…

Jmfjv
Host
Jmfjv

Mohl byste mi připomenout, jak by nové logo bylo v rozporu s novým názvem?

Martin1
Host
Martin1

Kde máte v novém logu název „Správa železnic“?

Standa
Host
Standa

Nikde, proto se dá použít i po případné změně názvu.
To nové logo je stylizované písmeno „Ž“ jako železnice. Což je použitelné i u nového názvu

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Na uniformách by si modrovojini zamazali DC modrým fixem a nic by se měnit nemuselo.

Standa
Host
Standa

Uniformy se stejně mění co dva (tři) roky, logo nelogo.
Tak na těch nově vysoutezených a načasovaných už bude zkrátka nové logo a název…
Stejně jako když měnili barvy policajti po jistou dobu existovali vedle sebe auta bílo zelená a stříbrná s modrožlutou

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll