Zaměstnanci JHMD drží dílnu v chodu, aktuálně zrenovovali podvozky pro Bardotku
Provoz dílny má i další pozitivní aspekt - na jindřichohradeckém nádraží je zajištěn pohyb zaměstnanců a tím i ochrana zakonzervovaných vozidel.
Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), které jsou od září v insolvenčním řízení a od října v úpadku, nejsou ani po zastavení vlakového provozu tak docela bez života. Nejvytrvalejší zaměstnanci se snaží ve firmě zachovat dílenský um a znalosti tím, že drží v chodu opravárenskou halu v Jindřichově Hradci. Podařilo se jim sehnat zakázky na opravy normálněrozchodných železničních vozidel nebo jejich částí.
„Není to na žádné velké zisky, ale dílna si na svůj provoz vydělá. Cílem je vůbec udržet činnost dílny a šikovný kluky, po kterých by se na trhu práce jen zaprášilo,“ říká vedoucí oprav JHMD Jan Píšala. V dílně nedávno dokončili opravy Prasátka (lokomotiva ř. 701/T211.1) pro Railway Capital a aktuálně završují generální opravu podvozků (včetně zavázání trakčních motorů) Bardotky (751.176) společnosti FAN Rail.
„Dílna v Jindřichově Hradci nám velmi pomohla s urychlením opravy, za tři měsíce od dodání nám předají zcela zgenerálkované podvozky. Tamním zaměstnancům musím poděkovat za maximálně profesionální přístup. Mnohé se museli na této zakázce naučit a také si vyrobit celou řadu speciálních přípravků, ale postavili se k tomu čelem,“ uvedl spolumajitel FAN Railu a přidruženého železničního nakladatelství Krokodýl Martin Žabka.
S kolegy koupil přes 50 let starou nepojízdnou Bardotku v roce 2021 od ČD Cargo a postupně ji dává dohromady. Hlavní část prací si firma dělá vlastními silami v kutnohorském depu společnosti WYNX Pool, která poskytla zázemí a s opravou pomáhá. Žabka odhaduje, že Bardotka by mohla po renovaci vyjet do dvou let, letos chtějí začít skládat motor, na jaře se bude pískovat a lakovat skříň, do níž se budou postupně vracet komponenty. „Dosud jsme hlavně sháněli díly, velká část jich chyběla,“ dodal Žabka.
Po vyexpedování podvozků (dojít k němu má příští týden) se montéři JHMD chtějí pustit do opravy starého služebního vozu soukromého majitele. Ten už je u dílen přistaven.
V dílně pracuje osm lidí, ve firmě zbylo 13 zaměstnanců. „Budoucnost je nejistá, což je dost náročné na psychiku všech, kteří zůstávají,“ říká Píšala, který se do Jindřichova Hradce přestěhoval z Brna právě kvůli úzkorozchodným drahám. Vedle věrnosti k úzkokolejkám a jejich dědictví drží jeho partu pohromadě také naděje, že se v dohledné době podaří obnovit provoz.
„Cílem je přečkat insolvenci a v případě opětovného obnovení provozu plynule přejít zpátky k původní činnosti – opravovat úzkorozchodné vlaky. Kvalifikovaní mechanici by se totiž jinak hledali poměrně těžko. Provoz dílny má i další pozitivní aspekt – na jindřichohradeckém nádraží je zajištěn přirozený pohyb zaměstnanců a tím i ochrana zakonzervovaných vozidel a dalšího majetku. Ostatní zaměstnanci pravidelně kontrolují trať i všechny objekty,“ dodává Píšala. Zdůrazňuje přitom, že jde o loajalitu zaměstnanců k dráze, nikoliv k vedení firmy Borise Čajánka. Loni v listopadu většina zbylých zaměstnanců podepsala petici za Čajánkovo odvolání.
Scénářů na obnovení alespoň sezónního provozu je několik, Jihočeský kraj například vede jednání se společností Gepard Express Alberta Fikáčka. Ta podle nejnovějšího zápisu v insolvenčním rejstříku rovněž projevila zájem o koupi firmy. Insolvenční správkyně oslovila zhruba 60 firem z tuzemska i blízkého zahraničí, z nichž některé projevily zájem alespoň o část majetkové podstaty JHMD. O celou firmu má podle zápisu zájem ještě subjekt z Polska.
JHMD dluží kolem 360 milionů korun, rozhodující slovo tak budou mít věřitelé. Základní scénáře jsou v insolvenčním řízení fakticky dva: reorganizace, nebo konkurz. K obnovení provozu by mohlo dojít podle insolvenční správkyně prostřednictvím dceřiné společnosti JHMD (založené nebo koupené), která získá všechna potřebná povolení.
Ze zápisu soudního jednání 24. 2. 2023 (Pramen: insolvenční rejstřík)
Pokud jde o příjmy dlužnice, insolvenční správkyně sděluje, že momentálně jediným příjmem dlužnice je činnost dílny, kterou se na podzim loňského roku insolvenční správkyně snažila udržet v činnosti. Zakázky také byly nastaveny tak, aby vlastní činností dílna pokryla náklady na své pracovníky a provoz. Za celé období se obrat dílny pohybuje v rozmezí tři čtvrtě milionu až milion korun. Pokud jde o nové zakázky dílny, pak dva další vagony jsou připraveny k opravě, ale momentálně Ing. Čajánek jedná o cenách. Je tedy otázkou, zda tato zakázka bude vůbec realizována. Pokud jde o samu činnost dílny, pak insolvenční správkyně uvádí, že v ní pracují mimořádně kvalitní zaměstnanci, jejichž práci se snažila zachovat a tím je udržet v zaměstnaneckém poměru u dlužnice, neboť má velkou obavu, že jakmile by se jednou o tyto zaměstnance přišlo, kteří jsou navíc nezbytní i pro další provoz úzkokolejky jako takové, pak se je už nepodaří v takové kvalitě, takto skvělé sehnat.
Vývoj u JHMD v posledních měsících naleznete pod tagem insolvence JHMD.