Zakázky na průzkumné štoly k tunelům na středočeské D3 míří k firmám Porr a Safety Pro
Průzkumné štoly k tunelům Kamenná Vrata a Luka budou měřit zhruba 1,5 kilometru. Vyjdou skoro na 800 milionů korun.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) učinilo další krůček ve zdlouhavé přípravě středočeské části dálnice D3, když dovedlo do finále tendry na podrobný geotechnický průzkum v místech budoucích tunelů Kamenná Vrata a Luka. Oba tunely budou patřit k nejnáročnějším stavebním objektům na středočeské D3.
Ražený tunel Kamenná Vrata o délce 1 690 metrů leží v plánech na úseku Praha – Jílové. V zakázce na ražbu průzkumné štoly o délce 1 617 metrů podalo nejvýhodnější nabídku sdružení firem Porr a Safety Pro, které přišlo s cenou 382 milionů korun, když předpoklad byl 408 milionů korun.
Stejné sdružení přišlo s nejnižší cenou i v tendru na prozkoumání podloží k tunelu Luka. Nabídka ve výši 360 milionů překročila o osm milionů cenu předpokládanou. Tunel Luka o délce 1 843 metrů je součástí dálničního úseku Jílové – Hostěradice. Podrobný geotechnický průzkum bude mít podobu štoly o délce 1 480 metrů. Tunel navazuje na most přes Sázavu (787 metrů).
Cílem průzkumů je shromáždit údaje o geologických a hydrogeologických poměrech zkoumaného území, vlastnostech dotčených zemin a hornin, které budou tvořit podloží budoucích stavebních prvků. Výsledky poslouží pro zpracování dokumentací pro stavební povolení, práce na nich už ŘSD zadalo.
Středočeská část dálnice D3 bude po svém dokončení měřit 58,5 kilometru. Aktuálně běží územní řízení, která ministerstvo dopravy kvůli možné podjatosti loni na jaře přesunulo ze Středočeského kraje na pražský magistrát a stavební úřad Libereckého kraje.
ŘSD už posunulo termín výstavby na léta 2027 až 2031. Uvažuje se přitom o projektu PPP. ŘSD počítá s tím, že zhruba za rok by mohlo mít v rukou pravomocné územní rozhodnutí, pak chce zahájit výkupy pozemků.