egoe-plus
Autobusy

Zakázku na autobusy pro Ústecký kraj vyhrál dovozce běloruských autobusů, ÚOHS zamítl stížnosti Otokaru i SOR

Autobusy MAZ. Foto: Redline - Wikimedia Commons
Autobusy MAZ. Foto: Redline - Wikimedia Commons
Autobusy má do Česka dovézt firma s tisícikorunovým základním jměním.

Po více než roce od vypsání může Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) vyhlásit vítěze soutěže na dodávku 90 autobusů o délce 9,9–11 metrů. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl námitky tureckého výrobce Otokar a české společnosti SOR Libchavy, a vítězem se tak stala společnost NMN Group. Ta v tendru nabídla v Bělorusku vyráběné autobusy MAZ.

Vítězství firmy potvrdil ředitel DSÚK Milan Šlejtr, podle kterého se celá soutěž dokončuje poté, co rozhodnutí ÚOHS nabylo právní moci. O vítězství NMN Group informoval deník Zdopravy.cz jako první v únoru.

Na ÚOHS se obrátil jak turecký Otokar, tak český SOR Libchavy. ÚOHS nakonec ale řízení zastavil, protože ani jeden navrhovatel nesložil zákonem stanovenou výši  kauce. V případě Otokaru došlo ke složení kauce až den poté, co mu vypršela lhůta. SOR Libchavy ji podle ÚOHS nezaplatil v požadované výši.

NMN nabídl sice vyšší cenu než turecký výrobce Otokar, ten však skončil druhý v hodnocení kvůli kratší nabídnuté záruce. Za 90 autobusů požaduje NMN 347 milionů korun bez DPH. Na třetím místě skončil dealer Iveca Zliner, který šel s cenou proti prvnímu zrušenému tendru výrazně níže. Čtvrtý skončil SOR.

NMN na dotazy zaslané e-mailem nereagoval. Firma má jednoduché webové stránky, kde neuvádí, jaké značky zastupuje. „Chceme, aby naše společnost NMN Group působila na českém trhu jako spolehlivý dodavatel dopravních prostředků pro přepravu osob a nákladů, zemědělských vozidel a speciálních strojů se zaměřením na stavebnictví, zemědělství, údržbu zeleně, úklid a manipulaci,“ uvádí na svých stránkách. Tři na sobě nezávislé zdroje redakci potvrdily, že firma nabídla běloruské autobusy. NMN Group má základní jmění tisíc korun. Na počátku března došlo ke změně vlastníka: Eva Švábová firmu prodala Jaroslavu Berkovi. Firma má základní jmění tisíc korun, dovozem autobusů se nikdy nezabývala.

Běloruský výrobce už má s trhem v Evropské unii zkušenosti, dodával autobusy například do Polska nebo na Slovensko.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Pochman

Blahopřeji Severočechům k nákupu autobusů Belaz. Na utržené vnitřnosti se doufám budou připojišťovat.

ldx

To má být nějaký opožděný apríl? :)))

Josef Král

Přátelé z Ústí chtěli koupit běloruský autobus? Myslím si, že chtěli český. Když chci koupit housky, nenechám si vnutit třeba chleba, i když lacinější.

Jiří Kocurek

A mezi běloruským autobusem a českým autobusem je rozdíl jako mezi rohlíkem a pecnem chleba?

MPE

Coz o to, ten produkt sam o sobe mozna nemusi byt uplne spatny (konstrukcne vychazi z nemeckeho busu, pouziva zapadoevropske komponenty, MAZ ma pomerne slusne renome v nakladacich…), ale kupovat to pres ready-made srocko bez referenci, ktere to pri prvnim naznaku problemu „sklapne“ a nikdo si na nem nic nevezme, to je opravdu hodne tenky led…

Travegoist

Mě by spíš zajímalo, jestli od nich vůbec existuje produkt, který by plnil zadávací dokumentaci? Protože podle mého skromného názoru a krátké rešerše neexistuje.

Jaryn

SOR je uboha slatanina ve srovnani s Crossway mu nesaha ani po kotniky

Kernteriér

Holt Jaryn…

Pink

No ale nekupte to, když je to tak laciný!

tkw

Ví někdo jaké to bude mít motory nebo specifikace? Na stránkách výrobce je u všech autobusů motory Mercedes Benz starší provenience s normou Euro 5.

Travegoist

MAZ 303266 existuje už i s Euro VI M-B OM936LA. Stejně si ale myslím, že kratší vůz bude mít menší motor.

kerim

Škodovy závody vyvážely ve 20-30 letech minulého století autobusy a nákladní auta do celého světa…a v Boce Kotorské Škodovy závody vyráběly zámořské lodě a ponorky….dnes se pan Emil Škoda v hrobě obrací

Kubrt

To je furt dokola; ČR je významným výrobcem autobusů, podíl průmyslu na HDP máme nejvyšší na světě, značce Škoda se daří na silnici, železnici i MHD, ale furt tu bude někdo vyvolávat duchy banánové republiky žijící z mezinárodní rozvojové pomoci. Doufám, že tyhle příspěvky píšete z nějaké cizí země, na jejímž úspěchu se svou prací a životem podílíte, protože v ČR je všechno zugrunt v prd**i.

Jiří Kocurek

Ponorky a lodě velikosti Ever Given to je přesně to, co česká republika potřebuje vyrábět. Jestě bychom si mohli pořídit opalovací rampu ve Francouzské Guayaně, když už je v ČR hlavní sídlo navigačního systému Galileo.

Xaver

Víte, ono nebýt bolševika, tak by byly dnes Škodovy závody možná jednou z největších průmyslových firem v Evropě. Ale holt dějiny byly značně turbulentní. Přesto se tu po revoluci průmyslu daří a dokonce jsou tu odvětví, o kterých se Škodovi tehdy ani nesnilo a Češi v nich tvoří světovou špičku, např. 3D tisk nebo nanotechnologie.

Zyx

A mozna nebyt klientelisticke prvni republiky,tak by Skodovy zavody mozna nebyly vubec. Ale na kdyby se v dejinach moc nehraje, takze Skodovka proste zazarila, pak pohasla a do budoucna je to jeji boj.

Bmo

Škoda, že u článku nejsou pořádné fotky celého autobusu. I takhle to ale vypadá lépe, než popelnice SOR.

eLzyx

tak, lepší jak čínské smrduté krabice na kolech.

Honza

Už tu byly řecké autobusy z výprodeje po olympiádě, tak proč ne 😀

esc

Teď si připadám mimořádně hloupě, no jsou k tomuto prosím někde bližší podrobnosti?

Honza

Doba, kdy DPUK dostal výpověď. Jezdily náhradní spoje všeho možného. A na lince Rbk – Děčín se objevil pan Hemelik se strojem značky Saracakis. Cca rok 2010.

slsp

Na Slovensko dodal MAZ styri vozy pre garazovu firmicku zabezpecujucu MHD v Puchove. To bolo v roku 2008. Odvtedy nic. Technicky sa to asi da oznacit ako „skusenost s trhom v Europskej Unii“, ale v praxi…co ja viem…

Arthur

V Polsku je MAZů dost, pár MAZů 203 se prodalo i do Německa, západního, vím o kusu v Osnabrucku, dalším u Heidelbergu…

Mišo

A to čo tu dodal je absolútny šrot všetky 4ks MAZ 206 .. Sice motor a prevodovka nemecka ale zbytok bieloruske… Jazdia asi už len 3 ks… Čo viem veľa ľudí sa sťažujú na vibrácie či už skiel alebo vnútorných pabelov obloženia a celkový diskomfort jazdy…osobne sa tomu autobusu vyhýbam idem radsej pešo… Jeden veľký omyl…

Kamaron

Zajímavější je organizační struktura NWN… Sídlo na virtuální adrese, vklad, pan Berka, který už byl v pár firmách, dvě dokonce zrušeny, celé to je dosti podivné…

MiZun

Musím se smát. Prvně vedení kraje hlásá, že chce aby měl cestující co největší komfort, proto kupují Iveca a Scanie (nemyslím si, že je to špatně). A potom budou muset koupit popelnice z Běloruska o kterých víceméně nikdo nic neví. To je další nevýhoda vlastního dopravce.

Kubrt

Jsou to normální autobusy, nikoliv popelnice. Další okolnosti – dealer, politické konotace výrobce – jsou problematičtější.

Jandík Bohumil

Vážený,vím od řidičů autobusů,že SORky jsou dost poruchové a nevidím jeden důvod proč by měly být autobusy z Běloruska špatné.Třeba budou lepší a možná mají kvalitnější zpracování a hlavně servis.

Kernteriér

Nejen SORky, na Kladně by mohli vyprávět o Scaniich, jinde zase o Ivecu.

Petr62

Polská výroba se u Scanie nevyplácí.

Karel

MAZ používá agegáty MAN a ZF! Je to stejná krabice jako z EU, jen je vyrobená levněji a to jde.

Travegoist

Ten MAN máte něčím podložený?

Jiří Kocurek

Tady si to můžete proklikat. http://maz.by/en/products/passenger-vehicles
Motory Mercedes/Cummins a převodovky ZF nebo Allison.

Rudolf 33

„Nějaký bus“ má homologaci pro ČR? A co náhradní díly? Zcela otevřeně: nelíbí se mi to.

ABC

ne ciwe, oni asi nakoupí něco, co nepůjde v ČR přihlásit….

Kubrt

Konstrukčně ty busy pocházejí z Neoplanu, motory a převodovky berou od západoeveropských dodavatelů, v Polsku jich jezdí pomerně dost, technicky to nebude moc rozdílné vozidlo od běžných tuzemských zvyklostí. Problematické je kupovat něco přes podivného dealera od běloruského státního podniku, ale nejsem právník, tak netuším, zda toto lze nějak legálně obejít.

LiborV

Z mého pohledu moc hezky popsáno.

Petr

Slavný ruský SSJ byl také plný západní avioniky a jak se s nimi nejen mexický Interjet spálil.

David

Je hezký jak si můžeme vybrat mezi podporou Turecka a nebo režimu v Běloruska. Úplně super. Hlavně, že pár korun ušetříme.

Jiří Kocurek

Výhoda silničních vozidel je v tom, že jim stačí homologace pro EU. Netřeba ji dělat v každé zemi zvlášť jako u drážních vozidel.
PS: Kdyby se Škodovky musely zvlášť schvalovat na Slovensku a zvlášť v Rumunsku, nebyly by kvalitnější.

Ondrys

Je ten nákup spolufinancován z evropských dotací? Nepodařilo se mi tuto informaci dohledat, děkuji.

Kamaron

Není