umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Autobusy

V Ústeckém kraji mají jezdit běloruské autobusy, jejich dovozce vyhrál soutěž

Autobusy MAZ. Foto: Redline - Wikimedia Commons
Autobusy MAZ. Foto: Redline - Wikimedia Commons
Krajskou firmu vyjde nákup 90 autobusů bez ohledu na vítěze v nové soutěži podstatně levněji než u první soutěže.

Soutěž na dodávku 90 linkových autobusů o délce 9,9–11 metrů pro Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) má nečekaného vítěze: společnost NMN Group, která v tendru nabídla v Bělorusku vyráběné autobusy MAZ. Smlouvy ale zatím nemá jistou, proti jejímu vítězství přišly námitky.

Vítězství NMN vyplývá ze zprávy o výběru dodavatele, kterou má redakce k dispozici. NMN nabídl sice vyšší cenu než turecký výrobce Otokar, ten však skončil druhý v hodnocení kvůli kratší nabídnuté záruce. Za 90 autobusů požaduje NMN 347 milionů korun bez DPH. Na třetím místě skončil dealer Iveca Zliner, který šel s cenou proti prvnímu zrušenému tendru výrazně níže. Čtvrtý skončil SOR.

NMN na dotazy zaslané e-mailem nereagoval. Firma má jednoduché webové stránky, kde neuvádí jaké značky zastupuje. Tři na sobě nezávislé zdroje ale redakci potvrdily, že nabídla běloruské autobusy. NMN Group má základní jmění tisíc korun.

Běloruský výrobce už má s trhem v Evropské unii zkušenosti, dodával autobusy například do Polska nebo na Slovensko.

Letos na jaře vypsaný tendr byl opakováním již jednou zrušené soutěže. I tato skončila nakonec na Uřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), dokonce probíhala dvě řízení. Jeden na návrh společnost IB Group, druhý podala společnost Centra dopravních služeb. Ani v jednom případě nejde o dealery autobusů. Úřad jejich návrh zamítl a potvrdil správnost postup DSÚK.

DSÚK oproti první soutěži výrazně ušetří

Zatím ale není jisté, že běloruské autobusy budou v Ústeckém kraji nakonec vyjedou. „Stále však je v platnosti předběžné opatření, kterým byl zadavateli uložen zákaz uzavřít smlouvu v zadávacím řízení na veřejnou zakázku. Proti výběru dodavatele byly podány dvě námitky, na které se v současné době připravuje rozhodnutí zadavatele,“ řekl ředitel DSÚK Milan Šlejtr.

DSÚK se snaží devadesát autobusů vysoutěžit přes dva roky. V první soutěži vybral Zliner a autobusy Iveco, spor o tuto zakázku zaměstnává ale ÚOHS a soudy. Celková hodnota smlouvy byla 538 milionů korun. Krajem vlastněná firma vypsala na jaře loňského roku ještě novou zakázku. Bez ohledu na to, kdo tuto soutěž vyhraje, je jasné, že autobusy budou levnější: všechny nabídky se vešly pod 400 milionů korun. Kvůli nedostatku autobusů si musí dopravce vozy dráž pronajímat. Nové autobusy mají zamířit do oblastí Litoměřice, Lovosicko-Lounsko, Litvínov-Bílina. Podbořansko a Lounsko.

Odebírat
Upozornit na
guest
128 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Andrej Ramašeuski

No, tak na podminky vyberoveho rizeni, hodnotici kriteria, a hlavne hodnoceni dodavatele se velice rad podivam. Protoze vitezstvi firmy s jednim spolecnikem, zakladnim kapitalem v 1000 korun, dle jedine ucetni zaverky prodelecne a bez jakychkoliv evidovanych drivejsich verejnych zakazek smrdi jeste vice nez cely lukasenkuv rezim.

Roman Gorbonosov

No civilized country or part of a civilized country should deal with dictators or other criminals. So far I considered Czech Republic a civilized country. Lukashenko is a political criminal, he has usurped the power in Belarus and opened a war against belarussian people, including the people working on MAZ who were fired or repressed in many other ways. How come Czech Republic decided to support dictator Lukashenko financially?! It is immoral! Czech Republic, please stop supporting Lukashenko, demonstrate that for your state human rights is not an empty sound!

Yuliya

nepodporujte krvavého diktátora! V Bělorusku jsou porušována lidská práva!

Igor

Proč poskytujete finanční podporu fašistickému režimu Lukašenka? Je váš zisk dražší než neustálé násilí proti běloruskému lidu?

Boris

please do not support lukashenko!

Yuriy

Nepodporujte prosím diktátora Lukašenka, prosím! V této společnosti jsou všichni nesouhlasní zaměstnanci propuštěni a uvězněni.

Yuriy

I wonder how it happened that an enterprise that openly violates workers‘ rights and fires people for political views can, as if nothing had happened, get European contracts and sell its products on the European market?
Please do not support the dictator Lukashenko, please! In this company, all dissenting employees are released and imprisoned.

Simon

Nepodporujte diktátora Lukašenka, prosím! V tomto podniku jsou všichni nesouhlasní pracovníci propuštěni a uvězněni.

Petr

Bělorusko utratí všechny peníze, které dostalo, na bití, vraždy a únosy běloruského lidu.
Nemůžete pomoci běloruské diktatuře.

Petr

Bělorusko utratí všechny peníze, které dostalo, za bití, vraždy a únosy belasých.
Nemůžete pomoci běloruské diktatuře.

Dzmitry

Human rights are systematically violated in this factory. During the protests against Lukashenko, many employees of the factory opposed the dictatorship, for which they were subjected to repression. Many were fired. Why do you support Lukashenka’s dictatorship financially?

by_sv

Od občanů Běloruska: nechtěli jsme, aby teď někdo podporoval naše státní podniky. Takové smlouvy pomohou Lukašenkovi zůstat u moci déle. Potřebujeme více dohod s běloruskými státními podniky. Čím rychleji krize přijde, tím rychleji skončí

Omlouváme se za Překladač Google, pokud něco není jasné

Mišo

MAZ 206 najväčší ŠROT ktorým som mal možnosť cestoval…. U nás jazdia 3 ks ako MHD… Uprimne ked vidím stať ten bus na zastávke radšej idem pešo.. Nekvalitne celé… hrdzavé, prevodovka trhá, autobus vybruje na voľnobehu ale aj pri rozbehu až z toho bolí hlava niečo katastrofálne … A to ich mesto kupovalo ako nové! Ten vrak sa nechystá ani na VANHOOL čo behá u nás ako jazdenka s neviem kolko 1000 km…

Jarda

Tak hlavně aby to nebyly větší křápy, než jsou SÓR z Libchav

Majkl

Strojírenskej a dopravní obchod se zeměmi bývalého Sovětského Svazu tedy včetně Běloruska mimochodem dělá i pan kancléř Minář. Doufám, že v tom nemá prsty.

Jussi

Mynář není Minář a ten zase není kancléř ale kašpar…

Každopádně, MAZy vzešly ze soutěže, patří k tomu nejlevnějšímu… Oproti jiným výběrkům tohle vypadá ještě celkem průhledně – žádná podezřelá vyloučení – jestli se ještě něco najde, to uvidíme.

Já jsem na MAZy docela zvědav, součástí smlouvy jsou i záruky, technika je licenční z Německa, tak doufejme půjde o použitelné vozy. Ono značka nedělá vše – hodně jsem se těšil na SCANIE a dost mě zklamaly.

Bob

Ten pochybný dodavatel po dodání busů krachne a záruka žádná nebude.

Jinak cena 3,85 mil. za běloruský bus není nijak zázračná, Crosswaye se při podobně velkých dodávkách prodávají kolem 3,9 mil.

Karel Kouba

Já si vzpomínám, jak tady i jinde se představitelé kraje a dopravce vytahovali, že přece chtějí nakoupit super kvalitní autobusy. Proto prý tehdy stáli Scanie tu raketu. Mají plnou výbavu, plný servis atd. Jenže tehdy to nebylo žádné výběrové řízení, protože do toho se jim nikdo nepřihlásil. Tak je prostě vybrali mimo to výběrové řízení. A tam si dodavatelé mohli prostě diktovat cenu. Scania to stihla, Zliner ne. Jenže siruace se změnila během 2 let. Nyní se v soutěžích bude účastnit díky současné situaci v ekonomice více výrobců. A také za nižší cenu. No a tak se přihlásili další, kteří… Číst vice »

pí.tr.son

Ústecký kraj je zřejmě hodně bohatý, když si může dovolit laciné věci…..

Greta

Na běloruské zboží by měla vláda uvalit sankce.

Libor Vlk

SračkaObříchRozmerů to zřejmě napadne a budou požadovat aby se koupili ty jejich vozy na hnůj. Co na tom že skončil na 4 místě.

Karel Kouba

Proto koupí X krát větší hnůj. Dojděte si s tím, jste nemocen.

Libor Vlk

Mazem jsem jezdil a nebyla šance to rozbít. Se SOREM taky a nebyla šance s kramem odjet jedem měsíc bez poruchy.

Karel Kouba

Já se Sorkou jezdím denně bez problémů. Teď jdu na Hradecko na novou sorku. Už jsem ji zkušebně řídil a to je úplně jinde. Nová předni náprava. Moc pohodlný. Jinak Sorky nejsou na dílně o nic víc, než jiné značky. Zkuste méně to řídit ve virtuálním simulátoru.

Libor Vlk

Na simulátoru jsem nikdy nejel ale 10 let na zájezdech a teď brousím linku 6 let jezdil jsem Karosou SORem a teď mám MANa tak vím o čem mluvím.

Bob

SORkou na zájezd… tak to jo 🙂

Karel Kouba

Zapoměl jste nám říci, kde jste jezdil s tím Mazem. 😂

Libor Vlk

Maz 357 tahač v Polsku se toto auto používalo v civilní verzi jako přepravník na obří trubky .Jel jsem s tím před Mnoha lety z Pl na UA a Mohu říct že v té době na cca30 let starý vůz to byla paráda.

zejbrlik

jezdil jsem 45 roku a sor je jasny vitez jako krap

haml

to si zas někdo namastil kapsu dolarů,popelnice přijedou…

DJ TRAIN

Popelnice ani nahodou chlape! Osobna skusenost viac nez dobra ako MAZ tak BKM sa nemusia za svoje produkty hanbit.

Gajda

Jj, BKM mě taky hodně příjemně překvapil. MAZem jsem se svezl v Polsku a neřekl bych, že je horší kvalitativně. Jen při vyšší rychlosti byl motor slyšet trošku víc jak u nás hojně využívané konkurence, ale žádnej extrém.

Zdeněk

Když jsem vlastnil ruské auto,některé náhradní díly byly Běloruské. Velmi často byly vadné jako nové(ložiska s vůlí,tekoucí tlumiče atd). Absolutní katastrofa.

Zdenda

Jak musi clovek zhresit, aby ho Buh ztrestal ruskym autem?

Bmo

Horší než ty popelnice SOR to už snad být nemůže. Snad.

DJ TRAIN

vyrazne lepsie ako SOR i Iveco… osobne skusenosti viac nez dobre

MPE

V tom Usteckem kraji jsou dobri strelci, zadat zakazku za 400 micu neznamemu srocku s tisicikorunovym zakladnim jmenim a dodavatelem z Beloruska…tomu se rika odvaha…:-)

Evžen

Zapoměl jste na prostředníka

Novotny

Tady zrejme vyhrala nizka cena nad kvalitou a velkou neznamou je vyrobce z Beloruska, ktery tu nema ani zazemi a servis. Snad to neodnesou cestujici a cela kvalita dopravniho systemu v Usteckem kraji. Mrzi me,ze se hledi v tomto kraji jen na nrjnizsi cenu jak usetrit a redukovat, co fungovalo predtim dobre.

Žabák

Četl jste ten článek? Doporučuji zejména větu „NMN nabídl sice vyšší cenu než turecký výrobce Otokar, ten však skončil druhý v hodnocení kvůli kratší nabídnuté záruce“

Laco Ii

Co je to fungovat dobře? Lada 2107 fungovala taky dobře,lépe než Škoda 105,ale i tak hůře než např.toyota z té doby.To bylo moto za komančů,nic neměnit. Cena nižší,zaruka asi dobrá a vzhledem k původu bude dobrá asi i výdrž. Jinak v okoli Lipska,Drážďan jezdi spousta busů od SORu,ty s malýma kolama,a je to česká značka v německu,a přitom zrovna v ústeckém kraji vám každý řidič a mechanik co s tím přišel do styku řekne, že větším krámem nejezdil…asi tak

Denny

Bělorusové vyrábějí auta s největší nosností na světě – BelAZ vyráběný Běloruským automobilovým závodem má na délku 20,6 metru, na výšku 8165 mm, šířka činí 9870 mm a rozvor náprav rovných osm metrů. Výrobce udává užitečnou hmotnost až 450 tun, autobusy umí taky, takže proč ne ?

Jiří Kocurek

A co má důlní stroj společné s výrobou autobusů? To je jako soudit kvalitu SORu podle Zetoru.

slfi

S touhle logikou musí být Škoda Enyaq perfektní elektromobil, protože Škoda Electric přece vyrábí trolejbusy…

Fanda Vomáčka

„Nové autobusy mají zamířit do oblastí Litoměřice, Lovosicko-Lounsko, Litvínov-Bílina. Podbořansko a Lounsko.“

Jaký je prosím rozdíl mezi Lovosicko-Lounsko a Lounsko?

Kamaron

Lovosice-Lounsko = oblast Lovosice a Louny Východ. Podobořansko-Lounsko = Podbořany, Louny Západ (Žatec)

luděk

Doufám že nebudou poruchový ,tak jako vše z východu a taky usporný

mezní úžitek

Existují dva druhy poruchovosti. Buď je něco špatně vyrobeno doopravdy, nebo je to vyrobeno tak, že to záměrně moc dlouho nevydrží – viz záložka „kurvítko“ na necyklopedii. V případě výrobců spolehlivých značek jde o to, na jak dlouhou dobu se nastaví řízená a úmyslná likvidace kurvítkem (např: jak dlouho Vám vydrží tiskárna nebo telefon? – přesně o 4 měsíce déle než jako jste si koupili záruku. Náhoda? Nikoli.) V případě výrobců, které považujeme za méně spolehlivé, se více řeší nespolehlivost prvního druhu, která je zpravidla opravitelná. Pro obě varianty existuje určité optimum a je docela možné, že v některých případech… Číst vice »

Gwann

tak to s tím kurvítkem…jako nevím….
minimálně u telefonu jsem ho vždy odložil až poté, co jsem mu buď něco udělal mechanicky (v průměru 5letý) nebo poté, co na něm přestal fungovat potřebný SW. specialista je v tomto zuckerberg, který vypíná na starších telefonech běžně přes aktualizace whastapp…

DJ TRAIN

Tento vyrobca je menej znamy len kvoli predsudkom ale nema sa za co hanbit…osobnu skusenost mam ako s BY – MAZ i BKM tak s par UA vyrobcami…. MAZ a BKM sa nemaju absolutne za co hanbit vyborne vozy a prozakaznicky orientovany servis nech sa deje co sa deje!

Jiří Kocurek

Necyklopedie je opravdu kvalitní zdroj informací.

Vlk

Co si myslíte o našich běžných autobusech, že jsou nějak kvalitní ? Víte co na dílně musíme řešit za opravy našich „kvalitních“ autobusů ?

DJ TRAIN

Vyrobky MAZ su v pohode..osobna skusenost plus v svk zabezpecuju dlhodobo prevadzku jednej z MAD.. mozem povedat dobra volba

Žabák

Moc pěkné, na to se těším….a cena je skvělá, snad to dopadne 🙂

Laco Ii

V první soutěži nabídl Zlinet částku 538mil.kč….objevil se Bělorus a už se vešli všechny nabídky do 400mil.kč…jestli tu někdo říká, že by se měla podpořit česká ekonomika,tak mi to připadá, že nebýt oné nabídky z běloruska,tak by se min.138mil.kč podpořila několika lidem „malá domů“. Nakonec třeba vyhraje zliner s vozy iveco vyrobené v cz,ale už s daleko nižší částkou…od toho je konkurence atd.

Bob

Tehdy patrně sháněli jiný počet busů.

Laco Ii

Přečti si článek znovu! Soutěží to už dva roky,to samé množství,ale po prvním výběrku co se shodilo ze stolu se udělalo nové a ejhle, už museli dát cenu jinou, normální, protože to někdo chytrej napadl jako jasný tunel…

milanmid

Když to funguje v Polsku a jinde tak KUPOVAT UDAJNĚ PŘEDRAŽENÉ A HOŘICI STROJE ???

Facepalm

Minimálně ideologicky se ale běloruské autobusy do Ústeckého kraje hodí, to musí uznat každý.

luděk

Ano tajemník pro dopravu -bolševik

-TR-

Už ne. Komínek je v opozici.

Karel Kouba

Ale bolševik zůstane.

Svatoš

Lukašenko je komunista?

PetrN

A není ?

Boban.

Každej kdo nejde s davem špinavců z TOP, ODS, KDU a Stanu je zaručeně komunista. A Lukašenka nemůžou zkousnout, tak to musí být taky komunista. Probudte se už, vy pravicové špíny. Jen proto, že se vám nelíbí státní zřízení, tak budete trestat firmu a brát radši sračky?

Jiří Kocurek

„Působil jako politruk u tankistů, později jako tajemník stranického výboru kolchozu Vladimira Iljiče Lenina v Mogilevské oblasti ve východním Bělorusku. V roce 1985 absolvoval Běloruskou zemědělskou akademii v Horkách s diplomem učitele historie, společenských věd a ekonomie a od roku 1987 byl ředitelem sovchozu.“ Tolik wiki.

Myslíte, že by mohl zastávat tak vysokou funkci aniž by byl ve Straně? Samožřejmě, že vstoupil do KSSS

David

Myslím, že český stát neměl nakupovat autobusy od běloruských státních společností a nepřímo tak financovat represivní režim.

luděk

To je taky pravda Lukašenko by měl pocítit že jeho režim nemá zatím nárok na spolupráci.

cejchan

většina asijských a afrických států má mnohem autoritářštější režimy a nikdo to z hlediska využití surovin a výrobků neřeší, holt to nevysílají na ČT24, nejlepší cestou jak změnit něco k lepšímu je spolupráce a navazování přímých obchodních styků, které vytvářejí přirozený tlak ne na radikální teď hned změnu, ale na dlouhodobé postupné zlepšování

David

Díky tomuto několik desetiletí dlouhému tlaku se například podařilo že v Saudské Arábii mají nově ženy právo řídit auto. Víc takových úspěchů. Na druhou stranu díky této politice Čína zbohatla natolik, že si dnes nikdo nedovolí uznat Taiwan samostatným státem, aby nenaštval jejího vůdce.

Jackub

Správně! Škodovka pryč z ruského a čínského trhu a zavřít její tamní továrny! Konečně – sami řekli, že nebudou sponzorovat šampionát v Bělorusku kvůli povaze tamního režimu. 😉

cejchan

A made in china taky dostane zákaz ? To by vám toho doma moc nezůstalo:-)

David

Bavím se o státních společnostech nikoli soukromých jako je třeba běloruský Stadler. A ano to samé by mělo platit i o Čínských či Severokorejských státních společnostech.

pepa

jaký je rozdíl financovat zloděje nebo represivní režim ?

Jussi

A turecké busy (Otokary, Temsy apod) jsou v pořádku? Když je produkuje stát vedený Erdoganem?

David

Bavím se o státních společnostech, což žádná z vámi zmiňovaných společností není.

Jackub

Jaký v tom je rozdíl? To, jestli vy se o tom bavíte, je zcela irelevantní. Zisky všech firem v daných zemích podporují místní režim a firmy s ním musí být v přátelském vztahu. Takže jen to, co se (ne)hodí? 😉

David

Reagujete na můj příspěvek s mým názorem. Pokud můj příspěvek mluví o „státních společnostech“, tak argumentovat soukromými společnostmi je nesmysl. V Bělorusku má fabriku třeba i Stadler, ten však státní není.
Samozřejmě, že všechny běloruské firmy platí daně a zaměstnávají Bělorusy. Rozdíl je v tom, že u státních společností jde mimo daní režimu i ten zisk.

Jussi

Aha, to je teda důvod. Jeho relevantnost už popsal Jackub…

Gwann

osobně mi je odpornější erdogan (nominálně náš spojenec….) než lukašenko…
jakkoliv oba jsou opravdu miláčkové k pohledání. kdyby ale L. dělal to co E. tak tam snad NATO i vpadne….ono to s tím naším bastardem je bohužel pořád pravda

LiborV

Otokar má výrazně lepší dílenské zpracování než rozklepaná Temsa.

Petr

Tak dovoz techniky od blízkovýchodních pastevců do industriální Evropy je bizarní sám o sobě.

Filias

To asi ano, ale to by na ně musel stát/EU vyhlásit sankce. A i tak by to určitě nebylo na autobusy.

Tom

Přesně tak, je to politikum!

Bmo

Podle Vaší přemisy bychom dále nesměli obchodovat ani s Čínou, ani se spoustou jiných (nejen) asijských států.

David

Ano myslím si, že bychom neměli obchodovat se státními společnostmi režimů, které potlačují základní lidská práva.

Jaaaa

Myslím, že by to bylo lepší. Čínský režim vyhlazuje nepohodlná etnika v zabraných územích.

Nebo podle vás bylo fajn obchodně podporovat Hitlera?

Jarda Š.

Čína pronásleduje hlavně ty, které podezírá z napojení na Al-Káídu nebo IS. Z velké části ovšem jsou ovšem taková obvinění zcela smyšlená a lidé tam jsou kvůli nim vězněni v nelidských podmínkách.

DJ TRAIN

Oslobodme sa od ideologickych veci. Vyrobky MAZ i BKM su kvalitou, cenou i moznostami servisu v pohode. Osobna skusenost i z EU. nebudme na temu Ruska a BL papezskejsi nez papez..

Petr

Diagnóza rusofil?

DJ TRAIN

Za prve MAZ je Bielorusko nie Rusko, za druhe rusofil nie.. do zadnice im neleziem ..od toho je specialista isty politik M.Z v Prahe a original je len jeden… a za tretie…. nemam problem ani o Bieloruskom, Ruskom, alebo UA vyrobku povedat na plnu pusu, ze je dobry…. rovnako ako nemam problem prejavit svoj na zor na to, ze euro ano, ale eu nie…. Na UA a do BY aj chodim a mam to tam vcelku rad… a nie som a nebol som obcan ani UA ani RU a ani BY …pan Sura ti to pri pohlade na moj mail… Číst vice »

Weigel

Ukrajinská armáda taky nakupuje levnější náklaďáky od Bělorusů a nechala zkrachovat sveho výrobce Kraz , který má už jen 14 zaměstnanců..

Tomáš Malý

Hmmm. Takže beloruské autobusy. Co záruky, servi? Peníze českého daňového poplatníka odputují mimo republiku i EU. Takže jsem i já přispěl nějakou tou korunou k tomu, aby se režim v Minsku měl dobře. Ne bělorusové, ale běloruský erár.

uwu

Stěžujte si IB Group a Centru Dopravních Služeb.

Laco Ii

A SOR,karosa(iveco bus) prodal xxx busů do německa…tupci,podporovat ekonomiku nějakým čechům. Všichni se snaží prosadit všude,a tím se zvedá kvalita a konkurence schopnost. Muset brát jen co je od nás,do teď jezdite ve staré karose a favoritu..

Jiří Kocurek

Až na ten Favorit, vždyť ho navrhoval Ital – Bertone.

Václav

Nevím, jak tyhle autobusy, ale soused měl z Běloruska traktor. Byl levný, ale zpracování příšerné, poruchový, dlouhé dodací lhůty na ND. Rychle se ho zbavil. Pravda je, že to bylo už před více, jak deseti lety.

Baraba

Matce se třeba pořád kazil německý Opel… Znamená to, že nemá kupovat německé věci?

Tesla stejně jako většina amerických věcí měla a ještě má špatné dílenské zpracování, přesto ji lidi kupují.

Nebo litinové výrobky od Porkerta – zpracování bídné, přesnost je otřesná, občas je třeba něco dopilovat, občas něco netěsní, ale přesto si každá hospodyňka (pokud s ním tedy pracuje) zase koupí mlýnek od něj.

Pe.tr

Za mě má Tesla nadstandartní zpracování , nevrže , neklepe a vypadá hodně dobře . A to i oproti koncernu .

Baraba

Jel jsem ve třech. Nevrzala žádná, ale mezery mezi panely přístrojovky, nebo mezi díly karoserie mne teda nenadchly, stejně jako nepřesné švy a vlnky na potazích sedadel… Takže zdálky vypadaly hezky, ale zblízka už se mi oči stáčely na nedokonalosti…

Baraba

Neznám podrobnosti tohoto výběrka, ale za mne i autobusy by se měly soutěžit s dlouhou zárukou a servisem od dodavatele a přesnou specifikací minimálních kvalitativních ukazatelů a částečnými platbami rozloženými do více let.

Pak je mi úplně jedno, zda mám autobus/kamion/vlak z Německa, Běloruska, nebo Číny. Případné komplikace za mne řeší dodavatel.

Ricky

Předpokládám, že dík absenci vlastního zázemí to tak DSÚK má.

DJ TRAIN

Ani nie.. vyrobky MAZ a BKM absolutna pohoda… jazdia zatial prave kvoli predsudkom na baze vychod a politika hlavne niekolko mensich provozov svk, pl a hu…ND su aj nemeckehoa francuzkeho povodu pripadne kompatibility a dodavatelska siet je flexibilna.

Zo zemi vychodu velmi dobra volba.

Luke

Nejsou proti BL nějaký sankce?

Big Fat Fabulous Woman

Jen proti Lukašenkovi a členům jeho gaunerské vlády. Hospodářské sankce proti Bělorusku jako zemi naštěstí pro obyčejné Bělorusy nejsou.

jva

…říká občan estébékistánu (z regulérních voleb vzešlého)

Tom

Jourovou švihne, až se dozví že tady jezdí autobusy od toho strašného diktátora Lukašenka. Ta nás snad nařídí humanitárně bombardovat.

svojsin

Tom: Pokud obdivuješ režim Lukašenka, tak se tam odstěhuj.

Otakar

A vůbec, pokud zde chce řešit politiku, tak ať se zvedne a jde na Novinky, toto je dopravní server a doufám, že tu podobných blábolů nebude přibývat.

Milan Gruševský

Za mne: I kdyby autobusy vyráběné v ČR, z Vysokého Mýta byly při nákupu dražší, mělo by být zhodnocené i další přínosy pro náš stát. Pracovní příležitosti, ověřená tradice a další výhody pro naší ekonomiku. Vím, že je to pro mnohé staré myšlení. Takhle kompletně se plánovalo před převratem. Dnes si každý soukromník hraje na svém písečku a hlavně pro sebe. Při známé, současné zkorumpovanosti politiků a úředníků, mám jisté obavy, že nebudou vybrány ty nejvhodnější autobusy. Levné neznamená automaticky dobré.

Kubrt

Tuzemské neznamená automaticky dobré.

Swariner

„Takhle kompletně se plánovalo před převratem.“
Ctnost vs. znouzectnost – citíte ten rozdíl?

Jerry

Ty autobusy z mýta taky žádný zázrak..

Laco Ii

Autobusy objednává kraj,a jak jde vidět, vedení kraje chce šetřit. Nakupovat to stát, stálo by to 2x tolik… malá sem, malá tam, najmout firmu za xxx co to přezkoumá,jinou co udělá plán, třetí co to ještě od dodavatele jakoby zrealizuje a další co to všechno bude x let za xx peněz vyhodnocovat. Už takhle iveco bus snížil najednou cenu z 538mil.kč na méně než 400mil.kč..nekdo už si při tom prvním výběru mnul ruce

MartinS.

To si to plánování před převratem trochu idealizujete. Odebíralo se to, co se právě vyrábělo od dodavatele, který nám byl v rámci RVHP určen. Kdyby v ČSSR nebyla tehdy Karosa s tradiční výrobou autobusů, možná by tu jezdily autobusy Jelcz nebo Ikarusy jako v NDR.

DJ TRAIN

Miestne ziskane urovnou planovaneho hospodarstva neznamena tiez automaticky dobre… a niekedy miestnym vyrobcom nezaskodi aj takato facka… aby pracovali na zvysovani kvality a prozakaznickeho servisu….Podobna facka od Solarisu – posuva v dobrom SOR….alebo v pripade SVK podobna facka od Newagu a Pesa, posuva v pozitivnom ZOS Vrutky

noerf

Necelé 4 miliny Kč za kus je velmi dobrá cena, vzhledem k tomu, že půvdní cena byla necelých šest milionů tak výrazná úspora.

tomáš marný

jen aby to byla skutečně úspora,aby to v sumáru jak spotřebou tak poruchovostí nepřišlo dráž než nejdražší autobusy!!

Kubrt

Klíčové komponenty jsou od německých značek. To samo o sobě samozřejmě není záruka úspěchu, ale v Polsku MAZy jezdí docela dost.

Arthur

Jelikož to má prapůvod v Neoplanech a hlavní komponenty z Německa, a pár MAZů jezdí i v Německu, a je to uděláno co nejjednodušší, tam bych se o poruchovost nebál.
Spotřeba závisí na volbě automatické převodovky a stálého převodu (na což spousta dopravců zapomíná a nechává základní a pak se diví), ale dva miliony navíc to stejně za deset let v PHM nesežere.

DJ TRAIN

MAZ jazdia v SVK aj PL … prevadzkovo velmi spolahlive vozy a oblubene aj medzi ceszujucimi…. vacsia cast ND – Nemecko a zapadna EU

Petr

To si v Interjetu říkali o SSJ taky a nakonec se ukázalo že i zadarmo by byly sakra drahé (a ano, také tam byla použita spousta západní techniky).

Solaris

Celkem by mě zajímalo, kolik kraj ušetří ve výsledku. Pronájem autobusů stojí nemalé peníze. A také bude mít dopravce v ČR ojedinělé vozy na místo již ozkoušených a rozšířených, tudíž předpokládám, že i cena náhradních dílů bude také trochu jinde.

M H

Hlavně bude záležet, kdy ty nové vozy reálně dostane…

LiborV

Cena náhradních dílů z Běloruska (1.Maz)nebo Turecka (2.Otokar) dokáže být velmi příznívá. Co se týká rychlosti dodání náhradních dílů souvysí se schopnostmi dodavatele, zda zřídí v ČR sklad nejčastějších náhradních dílů. Obavu mám u Mazu o kvalitu dílenského zpracování. Druhý Otokar ho má obstojné.

Kuba

Tak ono ani rychlost dodání náhradních dílů z českých firem (Škoda, SOR) není moc vysoká. Nebo pokud se nějaká věc musí nechat opravit ve Škodě, tak to taky trvá mnohdy dlouho.

DJ TRAIN

Vzhladom k tomu, ze maju silne servisne zazemie v suvislosti s provozom v svk, PL a zmluvnych zastupcov i v CR nemam absolutne obavy… osobna skusenost taktiez velmi dobra. Z pohladu komfortu cestujuceho sa nemaju za co hanbit a vychadzaju hodne z konceptu Neoplan a MAN

Pavel Vavříček

A za chvíli bum ÚOHS

Partneři

Škoda transportation
podcast