Zakázku na autobusy pro Ústecký kraj vyhrál dovozce běloruských autobusů, ÚOHS zamítl stížnosti Otokaru i SOR
Autobusy má do Česka dovézt firma s tisícikorunovým základním jměním.
Po více než roce od vypsání může Dopravní společnost Ústeckého kraje (DSÚK) vyhlásit vítěze soutěže na dodávku 90 autobusů o délce 9,9–11 metrů. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl námitky tureckého výrobce Otokar a české společnosti SOR Libchavy, a vítězem se tak stala společnost NMN Group. Ta v tendru nabídla v Bělorusku vyráběné autobusy MAZ.
Vítězství firmy potvrdil ředitel DSÚK Milan Šlejtr, podle kterého se celá soutěž dokončuje poté, co rozhodnutí ÚOHS nabylo právní moci. O vítězství NMN Group informoval deník Zdopravy.cz jako první v únoru.
Na ÚOHS se obrátil jak turecký Otokar, tak český SOR Libchavy. ÚOHS nakonec ale řízení zastavil, protože ani jeden navrhovatel nesložil zákonem stanovenou výši kauce. V případě Otokaru došlo ke složení kauce až den poté, co mu vypršela lhůta. SOR Libchavy ji podle ÚOHS nezaplatil v požadované výši.
NMN nabídl sice vyšší cenu než turecký výrobce Otokar, ten však skončil druhý v hodnocení kvůli kratší nabídnuté záruce. Za 90 autobusů požaduje NMN 347 milionů korun bez DPH. Na třetím místě skončil dealer Iveca Zliner, který šel s cenou proti prvnímu zrušenému tendru výrazně níže. Čtvrtý skončil SOR.
NMN na dotazy zaslané e-mailem nereagoval. Firma má jednoduché webové stránky, kde neuvádí, jaké značky zastupuje. „Chceme, aby naše společnost NMN Group působila na českém trhu jako spolehlivý dodavatel dopravních prostředků pro přepravu osob a nákladů, zemědělských vozidel a speciálních strojů se zaměřením na stavebnictví, zemědělství, údržbu zeleně, úklid a manipulaci,“ uvádí na svých stránkách. Tři na sobě nezávislé zdroje redakci potvrdily, že firma nabídla běloruské autobusy. NMN Group má základní jmění tisíc korun. Na počátku března došlo ke změně vlastníka: Eva Švábová firmu prodala Jaroslavu Berkovi. Firma má základní jmění tisíc korun, dovozem autobusů se nikdy nezabývala.
Běloruský výrobce už má s trhem v Evropské unii zkušenosti, dodával autobusy například do Polska nebo na Slovensko.