Zakázka na vysokorychlostní železnici přilákala do Česka projektantského obra z Francie

Rychlovlak TGV ve verzi pro nízkonákladovou značku Ouigo. Foto. SNCFRychlovlak TGV ve verzi pro nízkonákladovou značku Ouigo. Foto. SNCF

První velká zakázka na projektování vysokorychlostní železnice přilákala do Česka největšího hráče v oboru na světě. Do soutěže vytvoření dokumentace

První velká zakázka na projektování vysokorychlostní železnice přilákala do Česka největšího hráče v oboru na světě. Do soutěže vytvoření dokumentace pro EIA a územní rozhodnutí úseku Praha-Běchovice – Poříčany (VRT Polabí) se ve sdružení se společností Afry, Sagasta a Sudop Brno chce přihlásit také společnost Systra. Ta je v oboru projektování dopravních staveb největší na světě.

Na včerejším představení švédské skupiny Afry v Česku to uvedl jednatel Afry CZ Ivo Šimek. „Vidíme v té zakázce velkou šanci, jak přinést do projektování železniční infrastruktury větší kvalitu i konkurenci,“ řekl Šimek.

Jde o zakázku s odhadovanou cenou 240 milionů korun. První dílčí úsek chystané vysokorychlostní tratě Praha – Brno začíná v železniční stanici Praha-Běchovice a končí zapojením do stávajících tratí Poříčany – Pečky a Sadská – Nymburk-město.

„Vzhledem k tomu, že již v září k veřejné zakázce proběhla předběžná tržní konzultace, nastavil manažer drážní infrastruktury zadávací podmínky veřejné zakázky tak, aby co nejlépe odpovídaly potřebám realizace prvního úseku VRT v České republice,“ uvedla na počátku ledna mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. Předběžné tržní konzultace se zúčastnili zástupci 11 projekčních společností z Česka, Německa a Francie.

V Česku výraznou většinu zakázek na projektování železničních staveb získávají společnosti ze skupiny Sudop Group. Ze zahraničních firem v Česku získala na železnici zakázku v minulosti jen francouzská firma Egis Rail, která s Cedopem zpracovává studii proveditelnosti pro trať Praha – Drážďany. Očekává se, že Egis podá nabídku se Sudop Group, který nemá prakticky žádné zkušenosti s vysokorychlostní železnicí.

Systra sídlí ve Francii, pobočky má po celém světě, zaměstnává zhruba 7000 lidí. Projektovala řadu vysokorychlostních tratí ve Francii či například v Maroku.
Výběr zpracovatele dokumentace je založen na aplikaci metody Best Value Approach/Best Value Procurement (BVA/BVP), která staví do popředí zejména kvalitu plnění, a nikoliv pouze nejnižší nabízenou cenu.

Správa železnic v minulosti čelila kritice za to, že požaduje po všech členech týmu českou autorizaci, což znamenalo prakticky stopku pro zahraniční odborníky.
Podle Petra Košana, obchodního ředitele Afry, jsou podmínky v soutěži podstatně méně diskriminační vůči zahraničním firmám než v minulých zakázkách, zdaleka ale ještě ne ideální. „Čeština už není nutná, což vnímáme jako plus,“ řekl Košan. Podle Šimka je tuzemský trh v projektování mimořádně uzavřený. „Není tu prostor pro inovace ani využití zahraničních zkušeností. To chceme změnit,“ řekl Šimek.

Tagy Afry Běchovice - Poříčany Správa železnic Systra Top VRT Polabí vysokorychlostní železnice
39 komentářů