Infrastruktura Železnice

Zakázka na vysokorychlostní železnici přilákala do Česka projektantského obra z Francie

Rychlovlak TGV ve verzi pro nízkonákladovou značku Ouigo. Foto. SNCF
Rychlovlak TGV ve verzi pro nízkonákladovou značku Ouigo. Foto. SNCF

První velká zakázka na projektování vysokorychlostní železnice přilákala do Česka největšího hráče v oboru na světě. Do soutěže vytvoření dokumentace pro EIA a územní rozhodnutí úseku Praha-Běchovice – Poříčany (VRT Polabí) se ve sdružení se společností Afry, Sagasta a Sudop Brno chce přihlásit také společnost Systra. Ta je v oboru projektování dopravních staveb největší na světě.

Na včerejším představení švédské skupiny Afry v Česku to uvedl jednatel Afry CZ Ivo Šimek. „Vidíme v té zakázce velkou šanci, jak přinést do projektování železniční infrastruktury větší kvalitu i konkurenci,“ řekl Šimek.

Jde o zakázku s odhadovanou cenou 240 milionů korun. První dílčí úsek chystané vysokorychlostní tratě Praha – Brno začíná v železniční stanici Praha-Běchovice a končí zapojením do stávajících tratí Poříčany – Pečky a Sadská – Nymburk-město.

„Vzhledem k tomu, že již v září k veřejné zakázce proběhla předběžná tržní konzultace, nastavil manažer drážní infrastruktury zadávací podmínky veřejné zakázky tak, aby co nejlépe odpovídaly potřebám realizace prvního úseku VRT v České republice,“ uvedla na počátku ledna mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. Předběžné tržní konzultace se zúčastnili zástupci 11 projekčních společností z Česka, Německa a Francie.

V Česku výraznou většinu zakázek na projektování železničních staveb získávají společnosti ze skupiny Sudop Group. Ze zahraničních firem v Česku získala na železnici zakázku v minulosti jen francouzská firma Egis Rail, která s Cedopem zpracovává studii proveditelnosti pro trať Praha – Drážďany. Očekává se, že Egis podá nabídku se Sudop Group, který nemá prakticky žádné zkušenosti s vysokorychlostní železnicí.

Systra sídlí ve Francii, pobočky má po celém světě, zaměstnává zhruba 7000 lidí. Projektovala řadu vysokorychlostních tratí ve Francii či například v Maroku.
Výběr zpracovatele dokumentace je založen na aplikaci metody Best Value Approach/Best Value Procurement (BVA/BVP), která staví do popředí zejména kvalitu plnění, a nikoliv pouze nejnižší nabízenou cenu.

Správa železnic v minulosti čelila kritice za to, že požaduje po všech členech týmu českou autorizaci, což znamenalo prakticky stopku pro zahraniční odborníky.
Podle Petra Košana, obchodního ředitele Afry, jsou podmínky v soutěži podstatně méně diskriminační vůči zahraničním firmám než v minulých zakázkách, zdaleka ale ještě ne ideální. „Čeština už není nutná, což vnímáme jako plus,“ řekl Košan. Podle Šimka je tuzemský trh v projektování mimořádně uzavřený. „Není tu prostor pro inovace ani využití zahraničních zkušeností. To chceme změnit,“ řekl Šimek.

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka Z

To zaústění do trati Sadská – Nymburk, to bude super, ze 300 km/h na nějakých 30 km/h v tom ostrém oblouku mezi stanicemi Nymburk-město a Nymburk hl.n. Doufám, že to vymyslí alespoň tak, aby v budoucnu mohla ta trať od Sadské pokračovat jižně od Nymburka až do Poděbrad, tato krátká propojka by vlakům do Hradce Králové ušetřila dalších 5-10 minut a byla by využitelná i jako objízdná trasa v případě nehody nebo přetížení úseku Poříčany – Kolín.

Lovosičan

Pustil bych k tomu pana Šípa. Jedině on dokáže, že to dokáže. Pouze díky němu lze již mnoho let cestovat na ruzyňské letiště MagLevem.

Hen ten oný

Možná bychom potřebovali celou partu rychlých Šípů.

Aj Tak

Moc bych si pral, svezt se pred smrti se synem po ceske VRT. Ale obavam se, ze se mi to nesplni. Je mi 46 let.

Kkarel

Třeba se to povede vašemu synovi se svým synem. Jestli vás to uklidní tak se taky nedočkám.

Pavel

Já jsem si ve třiceti přál svézt se po D1 z Prahy až do Ostravy – po D1!, dnes je mi 59… projekt byl u Přerova zastaven… Obávám se, že se mi to nesplní…

Martin

Muzete to vzit pres Olomouc, ja bych to rad jel kratsi cestou po D35, nez zajizdet na Brno…

Martin

Ani ja se toho nedockam, jedine si udelat vylet do Nemecka, neni to daleko, a snad za 10-15 let v Polsku…

patrik vulpis

Ja bych si to take pral, ale bohuzel mam jiz o dost roku vice nez Vy… takze mozna v pristim vteleni. Avsak kdo mi zaruci, ze se reikarnuji prave v C.R.

Martin

A taky v co ze? Nechci bejt nejakym broukem…

Lektor

Sem zvědav pro koho to bude více přínosnější. Ale tipuju pro Francouze až uvidí jak u nás probíhají různý typy stavebních řízení, kdo všechno jim bude do projektování kecat od obcí až po různé státní organizace a nízká ochota SŽ jít s někým do sporu i když bude zákon na jejich straně, tak po takové zkušenosti budou moci projektovat vrt i v Burundi.

BND30

Bych si tu sladkou Francii tak neidealizoval….

Honza P.

Francie má nejhorší byrokracii na světě. Tam je úředník každý.

Martin

Posledni veta to vystihuje naprosto presne… bohuzel…

Luděk S.

Optimální by bylo, kdyby vyhrálo konsorcium SUDOP Praha, SUDOP Brno a SUDOP EU.

octupus

I pres to ze je SUDOP obžalovaný u trestniho soudu?

BND30

Ne tak synu! Náš obchod potřebuje talenty všeho druhu! Padouch nebo hrdina – my jsme jedna rodina!

Hen ten oný

Myslím, že od Francouzů se máme co učit, a v oblasti železniční infrastruktury jakbysmet. Co se projekčních prací týče pravděpodobně také, ovšem s přihlédnutím k cenám. Francouzi by mám mohli spíše ukázat to, jak se takový VRT efektivně staví.

Frantisek

Ano, odřezání celých regionů od veřejné dopravy, železniční stanice v polích a stávky za levnější benzín do aut. 🙂 Po technické stránce asi ano, ale nekopíroval bych úplně vše.

Jiří Kocurek

Na přesun železniční stanice do brownfieldu, kam jezdi jedna linka tramvaje není potřeba francóze. Na to aby nějací „odborníci“ prosazovali břeněnskou zastávku raději na jih od D1, na to taky není potřeba francóze.

Jiří Kocurek

Oprava: brněnskou zastávku VRT

Cargo

Hlavně, ať to nevyhraje Sudop…
Doufám, že SŽ má rozum a vybere zkušenou firmu s prací v oboru.

Démon

Podle mě to bude SUDOP Group, ten to podstřelí, aby to dostal.

Arimatejsky

Tak když soutěží konsorcium Sudop group s konsorciem Sudop Brno, tak vždycky nějaký Sudop vyhraje.

Martin V.

Já se v těch Sudopech ztrácím… Jsou to nezávislé firmy (jako třeba ČSAD xy) nebo jsou naopak nějak personálně či majetkově propojené?

Honza

Sudop Praha a Sudop Brno mají společný pouze název. Takže příklad na ČSAD je naprosto přesný. 😉

D g

Patlalové ze sudoppraha…

Honza

Nějak konkrétně, prosím?

Radovan Komínek

V době, kdy průměrná doba přípravy investice v Česku je cca 13 let, se soutěží ( zatím ani neprojektuje) EIA a DUR na pilotní úsek VRT. Vychází mi z toho začátek výstavby kolem roku 2035. Je tu někdo, kdo si myslí, že pilotní úseky začnou 2025?

Rossec

A pokud by to projektoval francouz, který by si u toho ještě několikrát zastávkoval, tak 2035 zní optimisticky.

ads

Žádný francouz to projektovat nikdy nebude, na to tu máme malé ceny za projekty. Skončí to leda jako v té článku zmiňované spolupráci Cedopu s francouzskou Egis Rail. Kdy za Egis Rail se projekčně účastnila jejich rumunská pobočka a teď už nevím jestli na trakci nebo zabezpečovačinu měli někoho z číny kdo si sehnal na ČKAIT „hostující autorizaci“.

Petr Šlegr

Nemáte správnou informaci. 1) na studii proveditelnosti (SP) VRT Praha – Drážďany s námi pracovala francouzská centrála Egisu, nikoliv rumunská pobočka 2) do týmu SP Drážďan nevyžadovala SŽDC žádného zabezpečováka ani trakčáka, takže tam nemusel být a ani není nikdo z Egisu s hostující autorizací. 3) dle zákona na zpracování SP není ani autorizace potřeba 4) i kdyby, tak na hostující autorizaci není nic špatného, je to umožněno zákonem. Jestli jste si nevšiml(a), tak jsme v EU a máme volný pohyb služeb. Co je špatně, že A) ČKAIT, který za stát vydává autorizace, je účelově fungující (názor soudu) samosprávná organizace… Číst vice »

Petr Kolečko

Dobrý den. Dílo – uvedená SP je již celá zpracovaná a v termínu dle SOD odevzdaná? Kterou konkrétní část Egis dělal? Jestli to je tedy možné sem veřejně napsat. Diky za informaci.

Gejza

2025 je hloupost. Ale může to být podstatně dříve než 2035. Jestliže se začne pracovat na EIA a DUR dejme tomu koncem roku, tak v případě hladkého průběhu může být cca 2023 stanovisko EIA, 2024 pravomocné ÚR a pokud se povedou výkupy pozemků, tak třeba 2026 stavební povolení. U této stavby ale předpokládám masivní odpor, protože Klánovický les a všechna suburbia okolo, kde sice všichni po desetiletí mohli vědět, že tam ta VRTka může jednou stát, ale stejně si tam stavěli baráky. Takže bych zahájení stavby tipoval někdy na konci desetiletí.

Martin

Co mate s Klanovickym lesem, kdyz VRT povede podel D11?

Chytrý za 2

Klánovický les se dříve nzýval Vidrholec nebo také Fidrholec. Byl to rozlehlý les východně od Prahy mezi Horními Počernicemi a Úvaly. Od středověku až do konce 18. století to býval temný a nebezpečný hvozd, v němž se skrývali různí lapkové a loupežníci. Jeho pozůstatkem je nynější lesopark. U klánovické zastávky prosperovaly ještě v nedávné době restaurace Dash a Smolík. 🤓

Martin

To ano, ale dnes uz je znacne mensi a trat defacto vede jen polem a jeste v blizkosti D11… Navic je v UP zanesena a baraky tam nestoji…

Medvěd

Pořádně to narovnejte . Máte na to pozemky?????

Jsem zvědav, jestli si Patrik aspol. na ně troufne !

Bojím se jedné věci, že přes nás budou jezdit a my z toho budeme mít jen to, že budeme moci jezdit jen někde po rychlejší trati. A že by po VRT jezdil Pražský S-Bahn zapomeňte. Už nyní je to tam přecpané……….

Frantisek

Pokud by to mělo být narovnané ideálně, pak to opravdu asi poslouží jen tranzitu. Bude-li brán alespoň základní ohled na okolí, pak přílišné protesty nečekejte. A vozit S-Bahn po (sice nestojící, ale už přecpané…) VRT má logiku kde?