Zakázka na vysokorychlostní železnici přilákala do Česka projektantského obra z Francie
První velká zakázka na projektování vysokorychlostní železnice přilákala do Česka největšího hráče v oboru na světě. Do soutěže vytvoření dokumentace
První velká zakázka na projektování vysokorychlostní železnice přilákala do Česka největšího hráče v oboru na světě. Do soutěže vytvoření dokumentace pro EIA a územní rozhodnutí úseku Praha-Běchovice – Poříčany (VRT Polabí) se ve sdružení se společností Afry, Sagasta a Sudop Brno chce přihlásit také společnost Systra. Ta je v oboru projektování dopravních staveb největší na světě.
Na včerejším představení švédské skupiny Afry v Česku to uvedl jednatel Afry CZ Ivo Šimek. „Vidíme v té zakázce velkou šanci, jak přinést do projektování železniční infrastruktury větší kvalitu i konkurenci,“ řekl Šimek.
Jde o zakázku s odhadovanou cenou 240 milionů korun. První dílčí úsek chystané vysokorychlostní tratě Praha – Brno začíná v železniční stanici Praha-Běchovice a končí zapojením do stávajících tratí Poříčany – Pečky a Sadská – Nymburk-město.
„Vzhledem k tomu, že již v září k veřejné zakázce proběhla předběžná tržní konzultace, nastavil manažer drážní infrastruktury zadávací podmínky veřejné zakázky tak, aby co nejlépe odpovídaly potřebám realizace prvního úseku VRT v České republice,“ uvedla na počátku ledna mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. Předběžné tržní konzultace se zúčastnili zástupci 11 projekčních společností z Česka, Německa a Francie.
V Česku výraznou většinu zakázek na projektování železničních staveb získávají společnosti ze skupiny Sudop Group. Ze zahraničních firem v Česku získala na železnici zakázku v minulosti jen francouzská firma Egis Rail, která s Cedopem zpracovává studii proveditelnosti pro trať Praha – Drážďany. Očekává se, že Egis podá nabídku se Sudop Group, který nemá prakticky žádné zkušenosti s vysokorychlostní železnicí.
Systra sídlí ve Francii, pobočky má po celém světě, zaměstnává zhruba 7000 lidí. Projektovala řadu vysokorychlostních tratí ve Francii či například v Maroku.
Výběr zpracovatele dokumentace je založen na aplikaci metody Best Value Approach/Best Value Procurement (BVA/BVP), která staví do popředí zejména kvalitu plnění, a nikoliv pouze nejnižší nabízenou cenu.
Správa železnic v minulosti čelila kritice za to, že požaduje po všech členech týmu českou autorizaci, což znamenalo prakticky stopku pro zahraniční odborníky.
Podle Petra Košana, obchodního ředitele Afry, jsou podmínky v soutěži podstatně méně diskriminační vůči zahraničním firmám než v minulých zakázkách, zdaleka ale ještě ne ideální. „Čeština už není nutná, což vnímáme jako plus,“ řekl Košan. Podle Šimka je tuzemský trh v projektování mimořádně uzavřený. „Není tu prostor pro inovace ani využití zahraničních zkušeností. To chceme změnit,“ řekl Šimek.