cargo

Zajímavosti nového jízdního řádu. Nejkratší osobní vlak jede 1,3 km, nejdelší 181,3 km

Pendolino a CityElefant na prvním koridoru ve Velimi. Foto: Jan SůraPendolino a CityElefant na prvním koridoru ve Velimi. Foto: Jan Sůra

Nový jízdní řád přináší i řadu zajímavostí pro železniční fanoušky, například srovnání vlaků podle délky ujeté vzdálenosti nebo doby jízdy.

Nový jízdní řád přináší i řadu zajímavostí pro železniční fanoušky, například srovnání vlaků podle délky ujeté vzdálenosti nebo doby jízdy.

Deníku Zdopravy.cz poskytl výběr dat z nového grafiku ředitel odboru jízdního řádu SŽDC Miloš Houska. Jak upozorňuje, jde o data bez záruky a je možné, že někdo z fanoušků jízdních řádů najde jiné zajímavosti. Jde jen o data za osobní či spěšné vlaky.

Nejkratší osobní vlak podle ujeté vzdálenosti

1) Os 5089 a 5088 Ústí nad Orlicí – Ústí nad Orlicí město = 1,3 km – trať 010
2) Os 3169, 3172, 3176, 3179 Frenštát pod Radhoštěm – Frenštát pod Radhoštěm město = 1,5 km – trať 323 a Os 16960, 16961, 16962, 16963, 16964, 16965, 16966, 16967, 16968, 16969 Louka u Litvínova – Litvínov = 1,5 km – trať 134
3) Os 16772 Rakovník – Rakovník západ = 1,6 km
4) Os 2917, 2918 Mosty u Jablunkova – Mosty u Jablunkova zastávka = 1,8 km – trať 320

Nejdelší osobní vlak podle ujeté vzdálenosti

1) Os 7002 Ústí nad Labem – Cheb = 181,3 km – tratě 130, 140
2) Os 9319 Praha Masarykovo n. – Česká Třebová = 163,9 km – trať 010 a Os 7007 Mariánské Lázně – Most = 163,9 km – tratě 130, 140, 170
3) vlaky relace Žďár nad Sázavou – Břeclav = 149,0 km – trať 250
4) Os 3302 Návsí – Přerov = 142,3 km – tratě 320, 270

Srovnání osobních vlaků podle doby jízdy

Nejdelší jízdní dobu má v  jízdním řádu 2018 zvláštní vlak Sp  9083 Praha-Braník – Ledečko, vedený parní lokomotivou, který však jede jen 2 dny v roce. Doba jízdy je 5 hodin a 19 minut.

Z pravidelných vlaků vedených v závazků krajů má nejdelší dobu jízdy vlak Os 9211 Čerčany – Havlíčkův Brod na tratích 212 a 230 s dobou jízdy 4 h 12 min. Ten jezdí ale pouze teoreticky: v úseku mezi Kácovem a Zručí nad Sázavou ho kvůli špatnému stavu tratě nahradily autobusy.

Když nebudeme počítat vlak, který momentálně nejezdí kvůli problémům na trati, nejdelší dobu jízdy má osobní vlak 9319 z Prahy do České Třebové. Cestu dlouho 164 kilometrů zvládne za 3 hodiny a 59 minut. Nízká průměrná rychlost není způsobena tím, že by jel po pomalé trati. Téměř půl hodiny stojí v Kolíně, čtvrt hodiny v Pardubicích. Ne záměrně: během jízdy ho předjíždí několik dálkových vlaků.

Nejdelší osobní vlak podle ujeté vzdálenosti je vysoko i v žebříčku nejdelší doby jízdy: vlak Ústí nad Labem – Cheb, na které ČD nasazují RegioPanter, jede 3 hodiny a 26 minut. Podkrušnohorskou magistrálu využívá také vlak Mariánské Lázně – Most, který jede 3 hodiny a 11 minut.

Vysoko v žebříčku podle doby jízdy jsou některé vlaky napříč Českým středohořím: z České Lípy do Postoloprt jede například 3 hodiny a 7 minut, za tu dobu ujede jen 96 kilometrů. Podobným tempem jede osobní vlak z Mělníka do Lomnice nad Popelkou: 109 kilometrů ujede za 3 hodiny a 4 minuty.

Víte o vlaku s delší dobou jízdy? Dejte nám vědět.

Tagy jízdní řád 2017/18
21 komentářů