Železnice

Přehledně: kde od neděle zrychlí vlaky. Pendolino pokoří do Ostravy nový rekord

Jednotka Pendolino Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Jednotka Pendolino Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

Desítky miliard korun investované do české železnice se od neděle projeví kromě plynulejší jízdy i jinak. Na některých trasách dojde ke zkrácení jízdních dob. Ne vždy bude důvodem ale jen lepší stav tratě. Často je zrychlení i důsledkem nového konceptu a zrušení některých zastávek.

To je nejlépe vidět na trase Západního expresu, jak se nově bude nazývat spojení z Prahy do Plzně a dál do Chebu nebo do Mnichova. Zatímco dnes jede nejrychlejší vlak z Prahy do Mnichova 5 hodin a 53 minut a některé přes šest hodin, nově pojedou všechny přímé expresy 5 hodin a 43-45 minut. Oproti vlakům, které dnes jedou 6 hodin a 6 minut, tak jde o zkrácení o 20 minut.
Za rychlejším spojením ale zatím nelze hledat zásadní investice do infrastruktury, nýbrž hlavně změnu provozního konceptu. Z Prahy do Plzně vlak nikde nestaví. Z 1 hodiny a 37 minut je tak u Západních Expresů od neděle o 12 minut kratší doba, pouze pendolino oproti stávajícímu stavu zpomalí. Podobně se zrychlí i spojení až do Chebu, kde se jízdní doba zkrátí až o 17 minut.

Mikroskopické změny jsou na hlavní trase Praha – Ostrava. Většina vlaků tu pojede stejně jako dosud, přesto zde padne rekord: pendolino poprvé zvládne cestu z Prahy do Ostravy-Svinova za 2 hodiny a 52 minut, o minutu rychleji, než dnes. Takový čas se týká ale jen Košičanu, ostatním potrvá cesta i nadále 2 hodiny a 53 minut. Ke zrychlení dojde i přesto, že nově začne zastavovat i v Praze – Libni. K minutovým posunům dochází u vlaků mezi Prahou a Brnem. O deset minut se zkrátí například doba jízdy z Hodonína do Brna, ve směru zpět o 7 minut. Z důvodu zachování přípojů v úseku Hodonín – Olomouc budou prodlouženy pobyty ve stanici Hodonín na 10, resp. 14 minut. O celkem 15 minut kratší bude cesta dálkových vlaků Metropolitan z Prahy do Budapešti.

Efekt modernizace poznají cestující na méně vytížených tratí. Rychlíky Brno – Jihlava po nedávné velké rekonstrukci zrychlí o 6 minut na 1 hodinu a 50 minut. Rychlejší cesta bude i přes trať Aloise Nebela: mezi Hanušovicemi a Jeseníkem zrychlí o 12 minut.

Největší zkrácení jízdních dob zažijí cestující mezi Ústím nad Orlicí a Lichkovem Díky odstranění současných pobytů v Letohradě dochází ze směru Králíky ke zrychlení cestovních časů až o 30 minut. Cestu z Letohradu do Pardubic a zpět tak bude možné běžné zvládnout pod 1 hodinu, ranním spěšným vlakem 1978 s odjezdem z Letohradu v 6:31 dokonce za 49 minut a při cestě z Letohradu v 5:49 a přestup na rychlík vyšší kvality v Ústí nad Orlicí dokonce za 47 minut.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Vláďa
Host
Vláďa

Bohužel ne všude vlaky zrychlí. Zcela pro mě nelogicky se zručily některé expres rychlíky Praha Tábor Budějovice (Linz), respektive byla vložena zastávka v Benešově. Takže vlaky jsou pomalejší o 4 minuty nejméně a trasa mezi Prahou a Budějovicemi je opět více než 2 hodiny. Nechápu, kdo to navrhnul?
Dokonce spoje mezi Benešovem a Táborem jsou u něktreých rychlíků pomalejší o minutu, ačkoli vlaky staví stejně jako doposud.
Dokud nebude zcela zmodernizován celý koridor, pak prostě nikdy rychlíky nebudou jezdit vyloženě rychle. 🙁 🙁

mirekk
Host
mirekk

O celé 4 minuty pomalejší? No tedy fakt to je tragédie. Za to by měl někdo být veřejně lynčován.

Vláďa
Host
Vláďa

Mirekku,melo by to byt opacne a jizdni rady se upravovat tak,aby vlaky jezdily o 4min rychleji,nikoli pomaleji.bohuzel na ctvrtem koridoru se z nakeho duvodu stale jezdi v hodne usecixh po jednokolejce a v praze pomalu.to jeste potrva radu let.a stejne tak dalsi koridory.pritom by tes i staciko lepe plabovat spoje a vlaky by nemusely cekat v tabore 7 minut uplne zbytecne.uf.

Petr
Host
Petr

Kolik těch expresů stojí v Benešově? Jeden. Z kolika?
Na jaře začne stavba Dynín – Ševětín, nebude to prodloužení o 4 minuty (svět se zboří, že?) s tím třeba souviset?

Vláďa
Host
Vláďa

Petre na jare zacne usek sudomerice votice, az nekdy na podzim a jestli vubec zacne usek dynin. jsou to ale nove useky,ktere nijak neovlivni stavajici provoz.rozhodne ne v roce 2018,mozna v dalsim obdobi vystavby.

Michal
Host
Michal

Nemůžu si pomoct, ale nějak mi ty články J.S. na téma „taxem si jednou listoval kursbuchem“ připadají trochu už na hlavu padlé. Od bombastického „objíždění ČR“ pro cesty Vídeň-Berlín, přes „přímé vozy z ČB do MB“ (wow, LOL, opravdu?), issue s minutovým nepřípojem osobáku na expres v Chebu až po „rekord“ zlepšující cestu do Ostravy o 1 (slovy jednu) minutu…

Vláďa
Host
Vláďa

Michale, je to věc názoru. Důležitý je, že kje tu server, který přináší aktuální info z dopravy z Čech i ze světa. Jsem za to rád. 🙂

Pavel Novák
Host
Pavel Novák

Pikeheade, neřeš to. Prostě se jedná o články dle zaměření webu a byť význam některých zpráv typu minuta tam či zpět je velmi nízký, ničemu to nevadí.

Martin H.
Host
Martin H.

Nevím jak v jiných oblastech,ale je nepochopitelné, že se na tratích v okolí Brna železnice dobrovolně vzdává vyšší cestovní rychlosti. Jízdní doby rychlíků hlavně ve směrech na Žďár nad Sázavou, Olomouc,Přerov, Jihlavu i Břeclav by mohli být i o desítky minut kratší. Chápal bych,kdyby byla jízdní doba mírně navatovaná kvůli rovnání důsledků provozních mimořádností, nebo pomalých jízd, ale to co se děje v této oblasti několik posledních let se dá jen těžko vysvětlit. Vypadá to, že někdo uměle a úmyslně přihrává cestující konkurenčním druhům dopravy, nebo usilovně pracuje na zrušení vlaků z důvodu pomalosti a tím pádem i nevytíženosti.

Vláďa
Host
Vláďa

Souhlas. Tuhle trasu neznám, ale celkově mám pocit, že někdo nechce podporovat železniční dopravu tak, jak by to tu už mělo být nejméně 10 let. Je rok 2018 a vlakem se vyplatí jezdit jen po koridorech.

a8n
Host
a8n

Jen jaksi nepíšete, že by pro to byla potřeba modernizace tratí v řádu desítek miliard.

Vláďa
Host
Vláďa

A8n penize na to jsou.dokonce se casto hovori jak ted ve vyberovyxh rizenich padaji ceny dolu.klidne o nekolik set milionu nebo dve miliardy… navic to hodne dotuji programy z eu. To neni vse hrazene z rozpoctu ministerstva dopravy.to by se nepostaviko a nezmodernizovalo twmer nic. 🙁

a8n
Host
a8n

On se předřečník tváří, jako by to šlo provést škrtnutím pera. A zrychlení v řádu desítek minut do Břeclavi bych rád viděl. Leda by postavil ten Hyperlup.

J. Hurt
Host
J. Hurt

Brno – Jihlava houby o 6 minut! Pro nás, co jezdíme Č. Třebová – Třebíč, se to zrychlí o 31 minut tam a o 34 minut zpátky!!! Wow! To za ty prachy stálo. :-)) Je to díky navázání Railjetů místo Rx-ek na R na Jihlavu.

Vláďa
Host
Vláďa

Tak super.to je velka uspora casu! Konecne se taky neco szdc podarilo. 🙂

Elb
Host
Elb

Stíhá to i vlak na Břeclav a Hradiště, který jinak o minutu ujížděl.

noerf
Host
noerf

Zajímavé je, že autobusy na trase Praha – Mnichov jsou pořád o minimálně hodinu rychlejší. Ať žije profesinálně řízené ministerstvo dopravy a výběrová řízení.

Václav Novotný
Host
Václav Novotný

Vzpomínám, jak se po revoluci strašně, strašně chvátalo s výstavbou D5. Škoda, že takhle rychle nepostavili i železnici.

mirekk
Host
mirekk

Ale to je nejen problém na české straně. Najděte si někde studii, v jakém stavu je trať z hranic do Řezna. Autobusem jedete po dálnici celou cestu a to, že Ťok zazdil železniční stavby, které se po jeho vykopnutí musí znovu rozjíždět, je někde znát.
Nebojte se, dočkáte se. Až se i Němci rozhoupou a na své straně rekonstruují trať, jízdní doba se zkrátí o hodinu.

Honza
Host
Honza

Pokud ale pojedete v dopolední špičce z Mnichova a přijedete kolem páté do Prahy, už to tak super nebude 😉 Ta trať je ostuda, ale rozhodně autobusům konkuruje – v tom spočívá ta ostuda.

Michal
Host
Michal

Možná, že tu železnici nepostavili proto, že je přepravními výkony 20x méně důležitá než ta dálnice…

Vláďa
Host
Vláďa

SŽDC jsou pro mě totální žabaři. Něco jako ŘSD. Jsou to příspěvkové organizace, lidi tam asi mají malé mzdy, všichni bydlí v Praze a na regiony kašlou.
A ministerstvo dopravy by mělo mít rozpočet aspoň 120 miliard ročně, aby investovalo do nových dálnic, silnic a modernizací koridorů. Sorry, ale tohle je asi i cílená neochota vlády nepodporovat infrastrukturu. Pro mě totální zklamání.

Pavel Novák
Host
Pavel Novák

Autobusy jsou až o hodinu rychlejší, protože silniční infrastruktura je výrazně kvalitnější a kratší než železniční. Nicméně hlavní prostředek dopravy je jako obvykle je osobní auto, autobusy jsou spíš pro sociálně slabší vrstvy.

Vláďa
Host
Vláďa

Pavle verejna doprava je zejmena pro ty,kdo nemohou cestovat autem.treba mladez studenti duchodci ne kazdy ma ridicak neo je schopen ridit… a take s vami nesouhlasim ze bus je vzdy rychlejsi nez vlak.treba trasa budejovice praha je lepsi vlak.zaveze vas totiz primo do center mest. Naopak treba busy z plznevdobphy stavi na zlicine a pak musite cca 30min metrem do centra. Takze vlak je take vyhodnejsi…