Zajímavosti nového jízdního řádu. Nejkratší osobní vlak jede 1,3 km, nejdelší 181,3 km

Pendolino a CityElefant na prvním koridoru ve Velimi. Foto: Jan SůraPendolino a CityElefant na prvním koridoru ve Velimi. Foto: Jan Sůra

Nový jízdní řád přináší i řadu zajímavostí pro železniční fanoušky, například srovnání vlaků podle délky ujeté vzdálenosti nebo doby jízdy.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alex, Havířov

Pro Matúše Těch přímých vlaků ze Žiliny do Košic je více, ale v Popradě mění číslo. Ono to ten osobák stihne poměrně rychle. A paradoxem je, že když chceš v Žilině čekat na rychlík a ten od Bratislavy má hodinu zpoždění (docela běžný stav při současných rozsáhlých výlukách), tak jsi s tím osobákem v Košicích i dříve jak rychlíkem. A hlavně pohodlně, bez návalů a případného se stěhování, když musíš uvolnit někomu, kdo má místenku. V 70. a 80. létech si pamatuji přímý osobák Bratislava – Košice. Vyjel z Bratislavy v 10 hodin, v Žilině stál asi hodinu mezi 16.… Číst vice »

Alex, Havířov

Pro Petra CDC Na celém úseku Návsí – Ostrava – Přerov je jen stejnosměrný systém 3 KV. Možná Tě popletlo plánované přepnutí této tratě na střídavých 25 kV, 50Hz, ale to může být horizont i desítek let. Význam ten vlak ale má, konečně se nemusí nesmyslně přestupovat v Bohumíně u vlaku, s kterým jezdí ráno do Ostravy do práce hodně lidí. Kdysi jezdil tento vlak v trase Čadca – Zábřeh na Moravě a když MS kraj rozhodl, že Elefanty 471 nesmí mimo kraj, tak ho usekly na obou stranách a nyní jsou nesmyslné přestupy v Mostech u Jablunkova i Suchdole… Číst vice »

Lukáš F.

Vlak 9503/1250 – sice dvě čísla, ale v IDOSu je to vedené jako jeden vlak, i na jízdenkách je to vytištěno jako jeden řádek. Mladá Boleslav – České Budějovice, doba jízdy 5:11

železničář v důchodu

Sice by tak jel asi jen úplný blázen, ale průměrná cestovní rychlost skoro 50 km/h na trase dlouhé 259 (tarifních) km, to zase není až tak špatné – jsou i mnohem kratší spoje a po ne úplně pomalých tratích, kde je přibližně taková průměrná cestovní rychlost běžná: například u rychlíku z Prahy do Tanvaldu je průměrná cestovní rychlost jen 50,5 km/h, a třeba průměrná cestovní rychlost přímého Sp vlaku relace Hradec Králové – Letohrad (62 tarifních km) činí jen něco málo přes 45 km/h – a i „žabotlam“ z Roztok u Prahy do Prahy-Libně jezdí průměrnou cestovní rychlostí pouze 52,5… Číst vice »

Martin

Škoda že na Os 7002 jezdí 844 Regioshark a ne 440 Regiopanter

Tomas 007

On by si RegioPanter nerozuměl za Kadaní s napětím, v Děčíně jsou totiž pouze stejnosměrné Pantery. A Plzeňáci, kteří tento výkon obstarávají svým RegioSharkem, nemají Pantery zatím vůbec. To, že jede motorová jednotka přes 180 km pod dráty, je ale tedy fakt divné.

Petr CDC

Jo to je hospodaření s flotilou HV u ČD. Třeba na Ústecku by se opravdu dvousystémoví panteři hodili. Pak by nemusel pod drátama jezdit žralok. Naopak na Olomoucku jsou osobní vlaky z Kout nad Desnou do Nezamyslic přes Prostějov vedeny řadou 641, i když celý úsek jede tento Os pod stejnosměrem. Navíc se musí každý měsíc zaplatit zkušební jízda pantera z Olomouce do Hodonína a zpět, aby se vyzkoušelo, zda je střídavá část vozidla ještě funkční. Přitom by, hádám, nebylo složité předislokovat 441 do Olomouce a 641 na Ústecko, kde by se využili lépe. Jediný problém asi nastává v počtu… Číst vice »

Elb

Redislokace něčeho vázaného na kraj, byť s jen trochu odlišným věkem nebo počtu najetých kilometrů, nemusí být vůbec jednoduchou záležitostí.

Matúš

Na Slovensku je asi rekordmanom Os 3417 zo Žiliny do Košíc, ktorý trasu dlhú 242 km prejde za 4 hodiny a 49 minút. Niekoľko rokov dozadu tu jazdili vlaky v tejto trase aj viac krát za deň.

Honza

To, že na 3. nejdelším vlakovém spoji jezdí Bdmtee a na dalším místě taky 40 let staré 460 je ostuda. Snad se již brzy podaří nové vlaky vysoutěžit.

XYZ

460 pod střídavinou asi nee

Honza

XYZ: pardon, čerpal jsem z řazení 3302 2013, jezdil asi jinudy. Nicméně Bdt je uspořádáním víceméně to samé co 460, pokud se nepletu.

Elb

Lidi ze Ždáru budou mít smůlu s cestou do Brna nebo Tišnova, nebo přímým vlakem za vínem, nové vlaky pořízené z dotací neopustí kraj, u 460 to bude podobné, případně tam jsou vlaky dost nespolehlivé a často v nevhodném intervalu nebo dojezdových časech kvůli vytížení tratě..

Elb

Bdt je mladší s tichými brzdami.

Petr CDC

XYZ: kde je v úseku Přerov – Návsí střídavina???

Petr CDC

Elb: Pořizování vlaků krajema je možná dobré z toho důvodu, že budou doufejme nové vlaky (a že se nepořídí nějaké ojetiny z Německa, viz Arriva), ale já v tom vidím také nějaká negativa. Je totiž dost Os vlaků, které jedou přes hranice kraje. A vypadá to, že když budou nové vlaky jezdit pouze v kraji, budou muset lidé přesedat na jinou soupravu, která je zase v gesci onoho kraje. A víte, jaké přestupy občas dokáží „ti od stolu“ nakreslit (stylu přijíždím a vidím konce mého vlaku). Dle mého, pokud se kraje nedohodnou na „půjčování si“ svých vlaků, je to krok… Číst vice »

Elb

Pořizování vlaků krajemi z dotací za miliardy, které o sobě otevřeně prohlásí, že nerozumí vlakům a už prohlásili, co za nesmysli chystají, rozhodně dobré není, vlaky co u nás neopouští kraj také jsou, ale ty dnešní kraje jsou takových velikostí a s hranicemi, že stavěni modelu jen tom bude znamenat totální destrukci systémů a nebo podstatný opak efektivity, přestupy na hranicích krajů, tedy ve finále vyšší potřeba vozidel. Tohle není jen o půjčování, nejsem si teď jistý, jestli ty podmínky myslí i na vyrovnávku výkonů stejným typem vozidla v případě zajíždění za kraj, nové vlaky se pořizovaly, už i z… Číst vice »

noerf

Myslím si, že osobní vlaky by měly sloužit v lokalitách, kde nejezdí rychlíky a jako svoz z malých stanic do velkých, kde staví rychlíky. Ale osobní vlaky Návsí – Přerov, které jedou přes Ostravu a Olomouc, jsou poměrně zvláštní.

XYZ

Osobní vlak Návsí – Přerov nejede přes Olomouc

Desper

A co spojení malých obcí skrz město?

Elb

U těch vlaků z drtivé většiny nejde o propojování počáteční a konečně stanice, stejně jako u rychlíků Olomou-Brno, nebo i Rx Praha-Brno, i z těch menším měst a vesnic se překvapivě cestuje za prací, školou, vrací se z nočních, dvouhodinový interval je to minimum co je pro denní cestování použitelné, tohle by znamenalo podstatnou destrukci systému a vyhnání podstatné části lidí z vlaků, nemluvě o tom, že osobáky často a zejména tyto jezdí i v dobách, kdy dálkové vlaky ne a to i s časy, který se oproti dálkovým vlakům zase tak moc svojí cestovní dobou neliší, stačí se podívat… Číst vice »