Zahloubení u letiště, zkrácení jízdní doby o 28 minut. Jak se promění trať Pardubice – Havlíčkův Brod
Motorový vůz Stadler RS1 a motorová jednotka Regionova v Chotěboři. Foto: České dráhy
Odhadované náklady na stavbu jsou 15 miliard korun.
Ó ano! Zahloubení trati nebo dokonce tunel pod úrovní hladiny Labe i blízkého Jesenčanského potoka když výška spodní vody je tam tak metr a půl pod zemí, co by se asi tak mohlo stát?… Živě si pamatuju, jak jsem kamarádovi v Jesničánkách (jižní okraj Pardubic, tak asi 300 m od trati) pomáhal jednou na zahradě kopat sklípek. V jednu chvíli to vypadalo, že to bude spíš bazén…
Jojo, odčerpávat krátký tunel, to je pro současnou techniku nepřekonatelná věda. Jak se jen mohlo postavit v Praze metro nebo ten slavný podmořský japonsky tunel pro VRT…
Tak jistě, že to jde… máme spousty příkladů – tunel u Českých Budějovic, tunel u Třebovic v Čechách a při každé větší letní bouřce Anenský podjezd v Pardubicích.
Každé letiště má svoje překážkové roviny do kterých nesmí nic zasahovat. Pokud se má trať modernizovat a elektrizovat jiná možnost než zahloubení není.
Já bych zvednul letiště 🤔👍
A v Holandsku nevědí, že to nejde a dělají tam tunely (v rovné krajině) pod řekami a kanály.
Ahoj,
nemá někdo bližší informace o zastávce Rozsochatec? Moc si nedokážu představit kam by se mohla přesunout blíž.
Bude u přejezdu
Přece do vsi, tam co vedou koleje. Pozor, nepleťte si nádraží a budoucí zastávku.
Ta studie nejde stáhnout. Neuložili jste to někdo někam na rajče apod., kde to funguje?
Taky jsem měl problémy se stažením, souviselo to taky s velikostí souboru přes 1 GB. Na stránkách SŽ je to navíc nejspíš jenom dočasně.
Části A, B, C bez C5
https://uloz.to/shared/batch/GGMuBFGmvibu
Část C5 (Oborové výkresy)
https://uloz.to/shared/batch/unImTPGLeMj8
Složka je označena jako soukromá. Šla by na tom uloz.to uvolnit? Na stránce správy železnice to nejde stáhnout. Asi to už odebrali. Píše to že byla odebrána.
U 261 je velmi smutné, že nedochází k žádnému směrovému zlepšení, jen se pracně odstraňují přejezdy na silnici I/34.
Přitom kdyby se u Vendolí trať trochu narovnala, tak by silnici překonala na náspu.
https://mapy.cz/turisticka?mereni-vzdalenosti&rm=9liiIxVzYyh60hvHgq1hzh&x=16.4088249&y=49.7479178&z=15
A u Poličky naopak pod silnicí:
https://mapy.cz/turisticka?mereni-vzdalenosti&rm=9lKfwxVs-hdu0Pd&x=16.2360048&y=49.7200483&z=16
Přečtěte si tu studii prosím. Jasně z ní vyplývá, že osa na Svitavy není tak důležitá a tak se takové investice nevyplatí.
Tak proč tam jsou teda navrženy nové nadjezdy?
Tam se vyplácají těžké peníze, ale ani jednomu druhu dopravy se parametry nezlepší, naopak se železnici zakonzervuje směr. Konkrétně u těch dvou přejezdů by se místo do silnice investovalo do kousku nového vedení železnice.
Buďte rád, že tam 261 vůbec je. Jeden čas nemělo od Pusté Kamenice dál na západ
jezdit nic. A není to zase tak dávno. A od té doby se tam osídlení a vytíženosti vlaků zrovna nezvedla.
To že tam nemělo jezdit nic, je právě dané absolutníma nevyhovujícíma rychlostma, které jsou určeny směrovým vedením.
261 je úplně marná, hlavně západní polovina. Je pomalá a zastávky často daleko od obcí. Jenom díra na peníze.
Viz odpověď na „Vlak s kolem“.
Ale jo, jen byste v podstate musel postavit tu trat o par kilometru jinde. Treba uhnout z 238 uz u Vrbatova Kostelce, obejit Skutec ze severu, pokracovat do Prosece a pak se napojit na stavajici 261 u Borovy. To vsechno celkem narocnym terenem. Kdyz by se to dalo vsechno dohromady, tak by to mohla bejt solidni objizdna trasa pro koridor Pardubice – Svitavy. Jenze na neco takovyho chybi odvaha (pokud to vubec dava smysl) a cokoliv mensiho je zase akorat vyhazovani penez.
A zastávka Pokřikov se do lepší polohy nepřesune (P5308)? Díval jsem se na trasování varianty na 160 u Chotěboře, a ten kdo tohle navrhl je úplný mimoň, zasahuje do koryta Doubravky. Při variantě na 160 můžou trať na Heřmańák připojit trianglem, možná, že by se zatraktivnila cestovní doba do Heřmańáku. A rád bych u varianty na 160 viděl podélńák, hlavně mezi Hlinskem a Žďárcem, kde to bez tunelu u Hlinska bude horská dráha. Ze Žďárce do Chrasti by to bylo taky sklonově „zajímavé“. Jinak v těch pomalejších variantách by se taky nějaké drobné přeložky taky mohly udělat, aby se odstranily… Číst vice »
Ta trať na Heřmaňák je úplně out a měla by být nahrazena cyklostezkou.
160 Ždírec – Chotěboř a dál je neekonomický nesmysl.
Mimoň je jinde.
Smyslem varianty na 160 v cele délce bylo prověření maximálního potenciálu trati pro osobní dopravu a zároveň ukázat, co by taková varianta udělala s řešeným územím a kolik by to stálo. A sklonově je to mezi Chrastí a Hlinskem až na 35 promile.
Já jen, že prověřovali blbost.
Dík za promile, na kterých se částečně ukazuje, že je to blbost. V případě problémů takovéto sklony komplikují použitelnost pro nákladní dopravu.
Jak tady čtu návrhy, co všechno provést ostřešanským za odmítnutí trati… A to víte, že ostřešanskou spojku striktně odmítla i Chrudim? A že to chrudimské odmítnutí bylo ve formě jednoznačného sdělení, že s tímhle nikdy souhlasit nebudou a ať se SŽ hezky vrátí k projektu jesenčanské spojky?
Na té Ostřešanské spojce je zajímavé hlavně to, proč jsou její stavbou někteří tak posedlí. Ona vůbec nic neřeší. Nebyly by tam 2 tratě, vlak by zanikl těm, kteří o něj stojí a byl vnucem těm, kteří ho nechtějí. A ta zastávka blíže k centru Pardubic se postaví i bez toho a jezdit se tam bude i bez toho. Případne se dá postavit ta spojka kolem Jesenčan, nebo to kolečko co je na obrazkach. Až to spojení bude tak akutní zlepšit, tak se stavět dá. Do té doby bohatě stačí toto a elektrifikace a pokud chceme aby z Chrudimi jezdilo… Číst vice »
Víte, ať už je to jak chce, říct „dá se to postavit později“ – no nedá, pak už snad opravdu jen za extrémních nákladů někde zatunelované…
Postaví se tam silnice, baráky a bude to „zabité“. Představa že se tam „někde“ bude padesát let udržovat volný „koridor“ je nereálná…
A taky proti spojce veřejně vystupoval Kolovratník, ke kterému můžete mít různé připomínky, ale je to člověk s velkým vlivem a člen tehdejší vládní strany. Spojka prostě byla nechtěné dítě a že se líbí šotoušům opravdu není relevantní argument.
Také Kolovratnik měl pravdu a není to žádný odpůrce železnice ani pán z Kreportu, který vidí jen koridory. Je to jeden z těch, kteří mají rádi I vedlejší tratě a mají nervy jít do politické špíny, protože Lobo ať z obýváku moc nepomůže. Byl to on, kdo řekl, že na jedné straně jsou lidé, kteří o železnici nechtějí přijít a na druhé lide, kteří ji nechtějí získat. A pak tu byl parta sotousu, která se tyhle 2 skupiny rozhodla ignorovat, protože se jí to tak na mapě líbilo. A tohle dříve nebo později muselo dopadnout jak to dopadlo. Teď se… Číst vice »
Kolovratník má rád vedlejší tratě? Ach ta pamět. https://zdopravy.cz/ministerstvo-dopravy-odmitlo-plany-kolovratnika-a-spravy-zeleznic-na-mozne-omezeni-nakladnich-vlaku-72428/
Kolovratník má rád především sám sebe a svůj účet.
Divím se, že měl potřebu vám sem něco vůbec psát, když máte tak arogantní postoj. Pokud si myslíte, že jsem odpůrce Ostresanske spojky, mohu vás ujistit, že je mi je jako Pražákovi u Brna Po této trati jedu 2x do roka, když jedu na festival v Chotěboři a to jezdím obvykle přes Brod. Serverem jedu jen, pokud jede i někdo g přátel z HK nebo P. Jen souhlasím s postojem, že místní do toho mají co mluvit a že představa že se Ostřešanská spojka postaví na sílu je utopie. A co si pamatuji, pan Kolovratnik se k železnici celkově vyjadřoval… Číst vice »
Znamenalo
Omlouvám se, ale nepochopil jsem smysl vašeho příspěvku. Obdiv ke Kolovratníkovi se asi léčit nedá, užijte si to. Až někdy zažijete tohoto pána osobně, pochopíte, proč k němu mám takový postoj.
Kdybych byl bookmaker, tak dávám kurz 11 na to, že se dál za Slatinany zrealizuje významnější zrychlení (o více jak 5 min) před rokem 2050. Na nerealizaci vám dám kurz 1,01. Cashout před rokem 2050 nebude možný. Hazardery s volnými miliony bych přatelsky upozornil, že vám to nepokryje ani inflaci. 🙂 Ale frajerum sazejicim na kurz 11 bych byl otevřen. 🙂 A teď vážně. Projekt hezky, do Švýcarska, možná Rakouska nebo Německa. V Čechách z toho vyleze možná tak přeložka pod letištěm, dráty do Slatiňan, pár zastávek a pokud se nezakaze vývoj automobilu, budeme v roce 2050 rádi, když od… Číst vice »
Přestane se dotovat spousta věcí, co se uživí i bez dotací? Třeba automobilová doprava? 😉
Hezký hysterický záchvat. Akorát že na špatném místě. Já auta nepoužívám z principu, nemám řidičák. Napsal jsem vám akorát fakta. Pokud trati chcete skutečně pomoct, je potřeba nejdříve udělat to levné, co rychle zvedne počty cestujících, aby trať do doby, kdy na ty větší investice budou peníze, vůbec prezila. Analogii najdete u tratě do Kladna, kde kvůli megalomamskycm projektum 30 let nedošlo k žádnému vylepšení. Jenze ta si ten odklad na 30 let dovolit mohla, má trochu větší zdroje cestujicich a o dost lepší trasování. Může si 30 let spekulací o velké investici dovolit i tato trať?
Odstranění uvratě v Pce mela byt priorita. Napojení na již existující koleje za Pardubičkami není nic tak naročného a drahého. Komunikace s nespokojenými obcemi je to co SŽ prostě podcenila a možna i zbytečně vzdala. Škoda.
Nicméně si myslím, že ta stavba se později realizuje. Už kvůli přímému spojení R v relaci H. Brod – Par. – HK.
Nejprve musí být zájem o toto spojení. Objednavatelé dálkové i regionální dopravy tuto variantu nesledují.
Jenže naší predci rychlikovou spojnici HB s P a HK nikdy nepostavili. Postavili akorát meziregionalni spojku Hlinska s Pardubicemi a Havlbrodem, která obslouží většinu větších měst v oblasti a poslouží nákladní dopravě, ale k rychlému spojení se absolutně nehodila ani tehdy a ani dnes. Stačí se podívat na mapu a snadno zjistíte, že Hlinsko ani Chotěboř na hlavní silnici z HB do P také neleží a musí si k ní dojet. A skutečnosti, že predci zvolili tuhle klikatici a nepostavili přímou trať s odbočnými a dnes nejspíše už zrušenými lokalkami, můžete být vděčný za to, že Chotěboř a Hlinsko jsou… Číst vice »
Za pozornost stojí nedoporučená podvarianta podvarianta EMU-t, která obsahuje tzv. tobogán, tedy bezúvraťové napojení trati na žst. Pardubice kolem místní části U Trojice (https://mapy.cz/s/pemudetosu). Netušíte někdo, třeba Matěj Mareš, pokud se tu vyskytuje, proč nebyla doporučena? Proč je bezúvraťové spojení s „tobogánem“ hodnocené hůře, než úvraťové?
Základní problém je téměř dokončená modernizace ŽST Pardubice hl.n. V případě “tobogánu” by bylo nutné překopat celé zhlaví, nebo ho zapojit do traťových kolejí koridoru – jedno řešení horší než druhé.
Naprostá blbost. Tobogán by se vůbec do koridoru nezapojoval. Pod silničním mostem je místo pro ještě jednu kolej a o překopání zhlaví nemůže být ani řeči. Přidala by se jedna obyčejná a jedna křižovatková výhybka na kolejích směr Rosice. Celý tobogán na R=315 a 80 km/h má 2 km a nejsou tam žádné mosty, vysoké náspy, zářezy ani přejezdy, takže bezúvraťové spojení by vyšlo tak na 200 mega, rozhodně do čtvrt miliardy.
No, ale tím se řeší jen spojení Pce-HB, kdyby to mělo projíždět „dál“ na HK tak tam zase úvrať bude, ne?
Úvrať ano, ale bez couvání. A vzhledem k době pobytu ve stanici Pardubice stihne strojvedoucí přejít na druhý konec vlaku. Předpokládám, že tam nebudou jezdit soupravy, ale rychlíky. A hlavně, není nutné, aby jezdily přímé vlaky Chrudim – Hradec Králové. Tato relace bude výrazně menší než Chrudim – Pardubice nebo Pardubice – Hradec. Takže klidně to může být i přestup v Pardubicích hrana-hrana. Na každé z těch tratí může být jiný takt i jiná kapacita jednotky.
Děkuji
Tvrdilo se, že není v územním plánu. Řekl bych taky, že se s tím v rekonstrukci stanice Pardubice nepočítalo.
V územním plánu je oblouk trati zaústěný do Rosic, smyčka tobogánu nikoli. V připravovaném novém územním plánu už není žádná trať přes lokalitu U Trojice a vzhledem k tomu, že plán je po 15 letech diskuzí těsně před schválením, tak tam ani nebude.
Nic není věčné, ani územní plán Ten se mění a doplňuje ve všech městech každou chvíli. Ten tobogán by tam musel někdo chtít. Pokud ho tam nechtěla SŽ, tak tam není. Stačí, aby ho do Zásad územního rozvoje dal kraj a město by ho pak do územního plánu muselo doplnit.
Vzhledem ke konci stavby zdvojkolejnění do HK je i logické, že z ÚP mizí i ten oblouk do Rosic.
On by tam tu smyčku někdo musel vložit, ale co chtít po organizacích (MD a SŽ) bez nějaké dlouhodobé vize? A o kraji ani nemluvě…
Vážená CK MD, oblouček okolo letiště je úplná prkotina oproti zajíždění do Rosic. Takže když už budete zahlubovat, doveďte to v zahloubení až na pardubické hl.n….
Doporučuji seznámit se s normami na velikost oblouků a povolené sklony. Pak možná pochopíte, jako blbost jste napsal.
Armáda si může být proti tunelu pod letištěm jak chce. Protože to byla armáda co rovnou trať zcela zdevastovala několika pomalými oblouky kvůli letišti. Jsem pro tunel pod letištěm!
Pěkné sci-fi čtení. Pokud to náhodnou dopadne, tak se bude psát rok 2038
Kdo ví, co vůbec bude v roce 2031!!
Ale to čtení správa platí , ty studie nejsou za par korun
Je zajímavé, že Brod-Pardubice se dočká elektrifikace před Jihlava-Brno..
Kdo ví. Jedna neschválená studie elektrifikaci nedělá.
Studie Pce-HB/S je schválena ve variantě EMU-r S
Pravda. Zapomněl jsem, že prošlo CK MD.
SP Zastávka u Brna – Třebíč/Křižanov – Jihlava/Znojmo je téměř dokončená a elektrizace bychom se tu mohli/měli dočkat v podobném horizontu.
Ta trať ale ještě není celá modernizovaná, jestli se teda má dočkat tahle lepší lokálka přeložek, zatímco příměstská, rychlíková trať ne, tak to potěš..
Zajímá mě, kam chtějí posouvat zastávku Vítanov? Ta původní u mlékárny byla před cca 15 lety posunuta do vesnice
Pravdu máte, jinak nová zastávka má být přímo nad tamním obecním úřadem, aneb některým cestu zkrátí, jiným prodlouží.
Konečně trochu velkorysejší řešení. A v podobných parametrech (nebo lepších) pokračovat z HB do Jihlavy a z Jihlavy do Znojma (Retz / Břeclav). Čímže se vytvoří kvalitní severojižní průtah republikou.
Ostudou je však nevyřešení úseku PA – Crudim, tzv. pro odpor obyvatel. Prostě tam to musí být jako veřejný zájem ,protože jde o příměstskou dopravu a dopravu, která může naopak umožnit snížení dopadů dopravy silniční, která by se mohla výrazně snížit. . Zajímavé je, že výstavba a rozšíření silnic tam prochází i s křižovatkami a s podstatně horšími dopady na zdraví a krajinu, ale trať se neprosadí? V čem je chyba? Není to s píš v tom, že železnice nemá podporu mezi „funkcionáři“ a politiky? Co nabídli lidem a jaké bylo jednání a projednávání SŽ a projektantů? Jak dokázali vyhovět… Číst vice »
Je to zejména o tom, že vidláci a suburbanité, co se odstěhovali do zádelí bez železničního spojení kolem měst vlaky nejezdí a neuvědomují si význam železnice. Proto podporují železniční stavby mnohem méně, než silniční.
A to se samozřejmě propisuje i do zastupitelstev a vedení obcí, kde tím pádem převládá odpor (nejen) k novostavbám železničních tratí. Holt jedna z daní za to, jak se místní samosprávy před 32 lety rozsypaly…
rozsypane mistni samospravy? To jako chcete rict ze MNV za komaru byly funkcni samosprava, kde zohlednovali pozadavky svych obcanu? Muhehehehe. Pravda nekterym by se to tady libilo, protoze NIMBY by byli prohlaseni za nepritele statu, prodej pozemku by taky nebyl problem, protoze unitarni CSD by jednaly nanejvys s mistnim JZD. A to by se ten komunismus budoval jedna basen. Zaplat pambuh ze se ten rezim rozpadl.
To nemá nic společného s demokracií či komunizmem. V drtivé většině vyspělých zemí jsou místní samosprávy výrazně méně fragmentované, než u nás. Přináší to efektivnější správu území, a třeba to, že obce mají k dispozici úřední aparát, který poskytuje odbornou podporu zastupitelstvu a vedení obce. Kdežto u nás má vedení obcí, kde mnohdy není ani jeden úvazek odborného pracovníka / úředníka plné ruce práce se správou obce, natož aby porozumněli něčemu tak složitému, jako je rozvoj dopravní infrastruktury.
Mě by spíš zajimalo, kolik % koleji vymění. Zda se bude jezdit rychleji. Zda použijí třeba rychlejší průjezd zatáčkama jako v Německu. Manažerské shrnutí celkem k ničemu.
To mě vždy zaujalo, ty rychlosti v zatáčkách v Německu. Jak je možné, že oni dokážou stejnym obloukem projet třeba 120 kmh a v Česku 80 kmh i po rekonstrukci, viz Choceň Ústí nad Orlicí?
Kde se v Německu nachází takový poloměr jako u Bezpráví a jezdí se po něm 120 km/h?
Rychlejší průjezd zatáčkama jako v Německu znamená přesně co?
Prostě tam jezdí rychleji. Je to rovnější ty koleje. Asi mají jiné normy. Že to snese víc.
Spíš otázka odvahy na převýšení.
V obloucích se u nás ždímou vyšší rychlosti, než v Německu, za cenu rychlejšího opotřebení. To že mají více rovinatých tratí souvisí více s geografií, jsme mnohem více kopcovitá země, než Německo, ty tratě tam stavěli rovněji už 150 let zpět.
Normy mají trochu jiné, ale fyziku stejnou…
No to je dobra otazka. Vzdycky se divim, jak je mozny, ze Bavorsky pendolino leti z Norimberku na Cheb i 160, kdyz u nas na podobny trati se jede 80. Mozna me ale jen klamou smysly.
Klamou vás smysly. Němci mají často větší poloměry, než my, ale my máme na většině vedlejších tratí rychlosti tak 20 km/h pod limitem směrového vedení. Pro převýšení a nedostatek převýšení platí TSI, nic národně specifického tam nevymyslíte a němci to mají stejné, jako my, ale třeba Francouzi snad dovolují nedostatek až 165 mm, my jen 150.
Je to 130 mm pro běžné případy pokud vím; a i kdyby 150, tak na těch 15 mm už toho moc nenahoníte.
Ona ta trať z Norimberka do Chebu má prostě větší poloměry než ta z Plzně do Chebu.
Nerad to říkám, ale co se týče osobní dopravy tohle není pro silniční dopravu konkurence. Pro vesnice poblíž těch měst možná fajn, ale jinak to nepomůže. Jako dokázal bych si představit lepší investice. Třeba Havlbrod-Kutná hora, kde místy najdete 70 a přitom se trať nejednou hodila pro odklon z 1. koridoru a teď je taky vytížená.
Místo HavlBrod – Kutná Hora se plánuje VRTka s výrazně většími přínosy než rovnání trati v údolí Sázavky. Pro náklady a osobáky současná trať stačí.
Místy je trať skoro úplně rovná a je tam 70. Problém bude spíše špatný stav trati. Navíc má být sjezd z VRT právě ve Světlé takže alespoň ten kousek do Brodu by za to stál.
70 se tam na žádné rovince nejezdí…
Na úplné rovince možná ne, ale když to porovnám s oblouky od Brodu na Žďár kde se většinou jezdí alespoň 100 tak tady by to určitě šlo taky.
Tak si alespoň projděte mapu, to že je to mezi Brodem a Kolínem mnohem ostřejší než Brodem a Žďárem je tam jasně vidět.
Nešlo. HB – Brno má oblouky s poloměry okolo 550 a na Kutnou Horu jsou menší. Těch např. 70 v té šikaně mezi Čáslaví a K.H. tam není proto, aby se cestujícím přestala točit z té rychlosti hlava, ale proto, že při té stovce by mohli s tím vlakem vyletět z kolejí.
No, to možná může být pravda, ale protože se „připravuje“ už asi 25 let tak ta trať v okolí Světlé je fakt v tragickém stavu… chtěla by fakt spravit, ANEBO začít stavět tu VRT, nicméně neděje se ani jedno z toho, a místo toho se probírá lokálka Pce-HB… no fajn. Asi to bude tím že nemáme dost peněz, ono tohle má stát jen asi patnáct miliard jak píšou, tak asi proto se napřed „vrhnem“ do tohoto 🙁
Však tam jsou větší investice „na spadnutí“, i přeložkou u Třebětic. Na spadnutí v tom smyslu, že Správa vyřizuje stavební povolení, územko mají z roku 2021.
Teď upřímně nevím na co je to reakce. Jestli mi mapa něco nezamlčela tak je to úplně jinde.
Zjevně ignorujete, že se dávno s rekonstrukcí úseků, a tím zvýšení rychlosti tratě Kolín – Kutná hora hl.n. – Havl. Brod – Brno počítá mnohem dříve než po roce 2031, kdy se dle tohoto článku počítá s modernizací tratě Paddubice – Chrudim – havl.Brod! Tento článek je zjevně o tom, že není dobré směřovat veškerou kvalitně rychlou dopravu po železnici k Praze! Trať Pardubice – Havl. Brod logicky je využitelná i pro spojení Havl.Brodu (a potenciálně Brna, když stále je úzké železniční hrdlo zejména mezi Českou Třebovou a Chocní na nejvytíženejším úseku železnic v ČR) i s Hradcem Králové a… Číst vice »
Na trati Brno – Přerov prakticky žádné vlaky, které by bylo potřeba někam přesunovat, nejezdí. Těch 10 nákladních vlaků denně má stejně většinou cíl na trase (dřevo, energie…). A i kdyby ne, je tu trasa přes Břeclav a v podstatě nevyužitá 340.
Jenže 340 nemá dráty + je tam stoupání přes 1,5% (15 promile).
Před pár dekádami tady běžně Sergej tahal nákladní vlaky na Slovensko.
A to se nemůže změnit? Snad už konečně ta podpora přesunu nákladní dopravy a dopravy obecně ze silnic na koleje se uskuteční. Opět je zajímavé, když se mluví o silniční dopravě, neustále se argumentuje, že se bude zvyšovat o desítky procent a proto se musí stavět a stavět a stavět. Když se mluví o potřebě rozvoje a budování železnice, mluví se o tom, že je to zbytečné, protože její roźsah bude klesat! A že je navíc silně neekonomická! Takže kde hledat vysvětlení? Není to spíš v lidech, kteří mají nějaké své představy, názory, zájmy a požadavky a tvrdě je prosazují?… Číst vice »
O tom se ale nebavíme. Reaguji na Milanovo blouznění o vedení nákladních vlaků od Ostravy do Brna přes Zábřeh v čase rekonstrukce tratě 300.
Myslím to tak, že takováhle změna nemá cenu. Stále to bude pomalé. Kdyby bylo snížení na cca hodinu tak už se s tím dá pracovat, ale takhle to pro osobní dopravu prostě není atraktivní. Pro náklad to samozřejmě pomůže. Pro osobní i s tím zrychlením to bude skoro stejně rychlé jako s přestupem v Kolíně (40 km zajížďka). A o půlku delší než auto. Lepší než nic, ale když už do toho jdou ty prachy tak ať to stojí za to a není to jen jakási náplast na v tuhle chvíli trať použitelnou jen v naprosté nutnosti.
Ale ono není cílem vytvořit nějakou superrychlou spojnici Pardubic a HB, to bychom byli úplně v jiné rovině. Tohle je přínos pro Ždírec, Hlinsko, Chotěboř… a těm je jedno jak dlouho se jede z Pardubic do HB přes Kolín.
Ždírec-Pardubice je autem cca 30min, vlakem cca 1,5h. Hlinsko autem zase cca 30min a vlakem hodina a nějaký drobný. Chotěboř autem 45min, vlakem skoro 2h. Na opačnou stranu to asi o moc lepší nebude. Je to rozhodně posun dobrým směrem, ale v tomhle případě jde o takové časové rozdíly, že se blbě hledají důvody proč jet vlakem. Autobus by trasu Chotěboř-Pardubice zvládl teoreticky za 1,5h tj. o 30 min rychleji než vlak. V mapě jsem nastavil zastavení v každé zastávce kde staví Sp. Autobus by ale mohl projet blíže k těm městům (mapy teď počítají se zajížkou ke stanici pryč… Číst vice »
Dobrý důvod je zima, kdy to autem trvá klidně 3h a začne to prvním šprajclým kamionem/osobákem na I/37 mezi Trhovou Kamenicí a Nasavrky. A místní silničky nejsou na jízdy taky žádná slast, ani technickým stavem, ani počtem zvěře, ani úrovní zimní průjezdnosti. Proto i teď nejezdí vlaky Hlinsko – Pardubice prázdné, byť jízdní doby jsou zdlouhavé.
Ale tenhle druh zimy kdy jsou závěje a nikam nedojedete se tu už skoro nevyskytuje… a navíc vlaky pak mívají problém též, i když menší. Takže „záchrana zapadlých vlastenců“ je tak jednou do roka, některý rok…
Je zajímavé že u trati Zdice – Protivín se žádná studie nedělala a ani se to neplánuje, zatímco tady to jde… Každopádně každý kilometr co projde rekonstrukcí je dobrý, a snad se toho alespoň do roku 2050 dočkáme
Není trať Zdice – Protivín https://mapy.cz/s/hadudumada dosti zbytečné směrové duplikování koridoru Praha – České Budějovice přes Tábor?
Zatímco trať Pardubice – Chrudim – Havl. Brod je posílení směrové kapacity mimo Prahu či/i nejvytížěnější úsek českých železnic mezi Českou Třebovou a Chocní (konkétně i potenciálně pro Brno – Pradubice / Chlumec nad Cidlinou – existující Plačickou spojkou – viz https://mapy.cz/s/lagugokujo a http://www.vladanfoto.cz/clanky-odklony-po-placicke-spojce.html / Hradec Králové – Liberec či Trutnov s Polskem)?
Obávám se že ani jedna z těch dvou tratí nemá znatelný vliv na vytížení koridorů ani na směřování něčeho přes Prahu. Jsou to meziregionální spojnice užitečné primárně pro cíle na trase.
pro nekoho zbytecne duplikovani koridoru, pro jine temer modla zvana „odklonova trasa“
Zdice – Písek má být prostá elektrifikace. Navíc se trať rekonstruovala cca 10 let zpátky, kdy se dělala dálkovina.
A co prosím zlepší prostá elektrifikace ? Řekl bych že cestujícímu je jedno jestli v tom vlaku vrčí motor nebo bzučí měniče když každý druhý vlak vozí 20 minut zpoždění a třeba z Příbrami do Prahy to jede věčnost oproti autobusu. Nehledě na to že při rekonstrukci se jen udělalo nové zabezpečovací zařízení a snížila traťová rychlost na přejezdech… A o spolehlivosti jízdního řádu vypovídá i to co tam bude od změny GVD, prodloužení jízdních dob R26 o 5 minut a nenávaznost Os v Březnici..
Spíš tak do roku 2300.
Železniční tunel pod Pardubickým letištěm je správný krok – ale především pro napojení letiště na koridorovou trať do Prahy!
Proč by nemohlo existovat letiště Prague-Pardubice, když existují i podobbné případy, jako např. Brussels South Charleroi Airport, který je 1,5-2 h daleko od Bruselu?
On je trochu rozdíl mezi sídlem Evropského parlamentu a Českého parlamentu. Kolik by asi tak muselo přistávat letadel, aby to nepobral autobus z letiště na nádraží s jízdní dobou 10 minut.
Lidem se tady zakazuje odvézt bábi na operaci do nemocnice autem a budem požadovat více letadel.
Lidem se nepovoluje v danem pripade nadale parkovani zdarma. V one zone na nabrezixh P1 zadna nemocnice neni
Ten hlavní důvod na kteří tady všichni rádi zapomínají je fakt, že pardubické letiště je sice mezinárodní, ale primárně je to vojenské letiště s přidruženým civilním provozem (armáda platí i většinu nákladů na samotný provoz dráhy, údržbu, služby věže). Tedy když armáda řekne ne, tak prostě ne. A už je vidím, jak s radostí prodlužují vlečku přes svůj areál k terminálu. Stejný důvod je k tomu tunelu, nejsou zvědaví na to, aby jim pod runwayí někdo kutal.
Hlavně v případě ohrožení… ten tunel je skvělé místo pro vložení náloží a odstřelení ranveje. Není tunel, není riziko, není problém.
On i zapálený vagon se dřevem nadělá v tunelu takové škody, že to ostění nemusí vydržet. Magorů, kteří by tam poslali cisternu s mazutem, smrt kapitalismu, vivat putin, takových se najde až moc.
Tak ve vaších fantaziích..
Pardubicke letiště jako primární cíl nepřátelských sil, no tak to jo. 😄😄😄😄
Primární ne, jeden ze sekundárních zcela určitě. Bylo jím za socíka, může jím být i dnes, akorát z druhé strany. Vojenská letiště jsou vždy na seznamu pro útok spolu s průmyslovými centry a klíčovou infrastrukturou. Pardubice tohle splňují jako cíl 3 v 1.
Souhlas. V případě konfliktu s Ruskem se budete divit, ale Pardubické letiště se operativně rychle stane základnou Nato.
Nebylo by lepsi postavit ve smeru pardubice-havl aspon poradnou jednicku se stoupacimi pruhy a mimourovnovym krizeni? Urcite by to nestalo vic nez tretinu.
Proč pod článek o železnici píšete o silnici? 😮
Navíc, ona tam kvalitní silnice („jednička“) už je, přes Ždírec nad Doubravou. Co se vám na tomto spojení nelíbí?
Kvalitní jednička to možná je papírově, ale fyzicky je to od Slatiňan taková lepší dvojka.
Tohle platí speciálně úsek hranice krajů Pce-Vys – Ždírec n. D., za Nasavrky směrem na Žďírec došlo před mnoha lety k narovnání některých zatáček a tam je to v pořádku. Ještě by to chtělo rozšířit ten úsek před Nasavrky směrem od Slatiňan a hlavně tam odstranit ty horizonty – zažil jsem tam pár dost nebezpečných situací.
Asi jste moc rozmazlen.
Silice je na spoustu místech přeložena do lepších parametrů, trať se ze svého pozemku v podstatě od výstavby nehnula.
Kdeže tam je ta kvalitní silnice??
Spíš by se trať měla taky postavit tak velkoryse, tak jak se tu staví silnice.
Ale ono to tak odpovídá – není tu dálnice, není tu silnice pro motorová vozidla, místy je tu kvalitní jednička (s MÚK a obchvaty obcí) a to zhruba po Slatiňany – dál už je to taková trošku lepší okreska… a vedle toho se plazí taková lepší lokálka… která možná teď dostane za 15miliard upgrade. To je přesně ukázka toho proč tu železnice nekvete – všechno je na ní tak 2-3x tak drahé a pořád nic moc.
Dálnice ani silnice pro MV nejsou potřeba, ale pokud se bude neustále investovat do stávající silnice, tak tlak automobilistů bude.
Obchvat Nasavrk je udělaný už dávno, směrové úpravy v Trhové kamenici jsou taky delší dobu.
Na úseku Žďírec – HB je spousta přeložek )nové a staré), ale je to už jiná silnice.
Železnici chybí obecně spojka Ždírec n.D. – Žďár n.S.
Já tomu rozumím tak, že doporučená byla varianta EMU RS tj. elektrizace a modernizace ve stávající stopě, tudíž žádné přeložky a žádných 160km/h. To obsahuje jen varianta EMU Max. V tom případě určitě nelze čekat nějaké výrazné zkrácení jízdních dob. Nebo to chápu špatně?
Ve variantě MAX je jízdní doba 53 minut. Vybrala se varianta EMU r-S, kde se dělá srpizace a jen drobnější přeložky s jízdní dobou 85,5 minuty.
Díky za upřesnění. 53minut by už dávalo tomuto spojení smysl. Takže nyní zůstala možnost, že za nějakých 15 let budeme možná jezdit necelých 100km za 1,5hodiny za 15mld při dnešních cenách, OK 🙂
Dobrý den, Michale. Přeložky a rychlost 160 v úseku Pardubice – Chrast. Ano, ale zůstává úvrať v Rosicích.
Maximální varianta prověřila „maximální“ potenciál trati.
nechteli jste ostresanskou spojku, mili NIMBYste, tak si jezdete v kozence na starejch prazcich – nedal bych vam ani halir
Ne, obyvatelé Ostřešan tu trať skutečně nevyužívají.
i tak plati co jsem napsal. ostresanskym by se mel nalezite odplatit jak pardubicky magistrat tak obyyvatele okolnich vsi – proste jim torpedovat kazde rizeni, kazdou zadost, obstruovat, blokovat , zdrzovat a pekne jim to nechat vyzrat
Tak osobne bych jim to mel chut osladit.
Po uklidneni – nepomuzu si, tudiz chladne ale korektni chovani. Nevadi mi to, souhlasim, vadi mi to, nesouhlasim a nevyjednavam o kompromisu. Presne jak se chovali oni. Ale ne naschvaly…
„nalezite odplatit jak pardubicky magistrat“
Za co, za trestný čin proti Dráze? Za jiný názor?
podle hesla Jak vy k my, tak my k vy…. omacku si k tomu raceji dolit dle chuti, pane Kocurek
Krevní msta? Takovou věc český právní řád nezná.
Obyvatelé okolních vsí tu trať nechtěli taky. Chrudimi se to taky nelíbilo. Pardubicím to bylo úplně jedno, protože jim přeložka trati vůbec nic nepřinese, kromě zastávky Centrum, a ta už se staví.
Pardubický magistrát spojku taky nechtěl, městu nic nepřinese.
A co tak třeba VPD zkrátit nebo posunout, co? Stejně jsou Pardubice letiště nadpočetné…
Je to záložní vojenské letiště. Plus tam přistávají těžké nákladní letouny pro armádní přepravy.
Vyhravate klicenku za nejblbejsi napad v diskuzi. Jeste muzete zkusit stehovat Paramo.
Administrativní zkrácení dráhy je běžná věc všude na světě. Přesun dráhy, když tvoří příliš velkou bariéru, ale je potřeba, tak taky. Zas jen v Čecháčkovsku to ale nejde, protože paragraf 1.
Nejde o nějaké šotosnění, ale o vytvoření funkčního dopravního systému. Tím ten s dojezdovou dobou 86 minut na 100 km fakt není.
Takze neprovozovane Line se nechtely rusit kvuli zachrancr a aeroklubu, randál jak svina, zde budete zneprovoznovat jedno ze 4-5 vojenskych letist? Ktere je navic v provozu…
Víte, tady stojí dráha na špatném konci hlavně. To letiště patří vojákům, jsou vycvičení a ozbrojení, je plácačkama nezaženete, aby skákali jak dráha píská.
Jako sorry, ale k armádě mám stejně blízko, funkce zdejšího letiště a jeho logistického zázemí znám…
Jinak by to byl adept na zrušení, jako byl Hradec.
Super. Postavit spojku „by bylo příliš složité“, tak budeme elektrifikovat trať, kterou dneska zvládne obsloužit i Regionova. Fakt je asi načase zkrouhnout SŽ rozpočet…
Už ho zkrouhli a je to blbost.
elektrifikuje se to hlavně kvůli nákladním vlakům. Stora Enso postavila na pile ve ždírci nu linku na CLT panely za víc než 2 miliardy, tak se dá čekat další nárůst nákladu. (dřevo tam, výrobky zpět) A jestli klesne jízdní doba o 28 minut, dost možná vzroste poptávka i po osobce.
Zdirec – HB. OK, vcera bylo pozde. A ten zbytek kde zadny naklady dohromady nejezdej?
A díky ní se moc nejezdí Paskov. Tzn že sice hodně kamionu ale každý jiným směrem. Ve výsledku by to zboží vlakem jelo víc než týden takže i s ohledem na konec kůrovce to moc terno nebude ale komplet v elektrice až na Brno by mohlo být zajimave třeba z Liberce přes HK. Jinak náklad jsem tam snad ani nikdy neviděl a lidí tam vozí skoro prázdný sukafon
Liberec-HK-Brno se dá jet mnohem rychleji přes Choceň a Třebovou. Tím by dokonce lidi jezdili i přímo, nezkoušeli by v Pardubicích přestupovat na R/EC do Brna.
trat zvladne obslouzit i regionova jenom proto, ze ta cesta trva tak neskutecne dlouho. pokud se zrychli tak by mohla prilakat vic cestujicich
Dneska…. A po zkrácení jízdních dob a dodání nových vozidel bude zakázáno aby došlo ke výšení frekvence?
Zakázáno to nebude, ale zrovna tak se nedá předpokládat, že ostatní druhy dopravy se nikam neposunou.
Přínos (jakýkoliv) spojky nespočíval v pár usetrenejch minutách, ale v těch zastávkách v centru, kde je všechno u nosu – nemocnice, školy, úřady. O 20 minut rychlejší a o přestup na MHD míň. (To je samozřejmě navíc, nad rámec zkrácení jízdních dob díky rychlejší trati.) Ale to ne, radši budeme tahat dráty do Skutče. Trať už tam je, vede na kopci nad městem, tam nějaká stavba nikomu vadit nebude…
Opuštění průjezdného modelu HK – CR považuji za chybu. SŽ a MD nedokázali vykomunikovar výhodnost východní trasy, ani diplomatický vyřešit vliv na prostředí.
Ano, obě instituce systematicky selhávají ve své hlavní úloze – vytvářet a prosazovat základní dopravní koncepci státu…
Tam není co komunikovat ani diplomaticky řešit. Ty lidi trať nepotřebují a proto ani nechtějí. Nechtěli by ani dětskou nemocnici, protože děti už jim odrostli.
Proč tedy chtějí silnice? Že by je nezajímala doprava a její dopady a ceny jako takové nebo jim někdo neuměl vysvětlit důvody, přínosy? A co jim vůbec nabídli? Ano, je třeba potřeba zpoplatnit parkování, závést poplatky za používání dopravní cesty – tedy po silnici apod. A možná se jim najednou ta trať bude hodit!
Soudím, že je to i velká chyba kraje, asi nestojí o rychlé a klíčové spojení Pardubice – Chrudim.
Pardubice – Chrudim ale bude. Jen nebude Hradec – Chrudim. Je tak zásadní? I kdyby byl nakrásně zachován jediný Východočeský kraj…
Kdyby byl zachován, nestaví se ani to minimum.
Není ve výsledku cesta HK-CR rychlejší teď (pokud vychází přestup v Rosicích),než by byla přes Ostřešany?
A nejde u příměstské dopravy i o spojení do centra Pardubic či k nemocnici? Na tak krátké vzdálenosti jako je HK-Pardubice i Pardubice-Chrudim jsou přestupy na MHD odrazující (je to méně konkurenceschopné autům, které pak zadělávají centra)…
Spojení do centra bude, město si prosadilo zastávku Pardubice centrum a ta už se staví.
Jste si jist, že z HK/Chrudimi se bude jezdit do centra/Pardubiček bez Ostřešanské spojky? Řekl bych, že přinejlepším jednou za hodinu z jednoho z těchto směrů…
Do centra jsou už v příštím JŘ vlaky napsané (od 9.VI. po dostavbě zastávky).
Ale lidi, co cestují HK-CR, hádám do centra Pardubic nepotřebují, ne?
Předpokládám, že do zastávky Pce-centrum budou zajíždět vlaky od Hradce i od Chrudimi (kdyby to jelo až do Pardubiček k nemocnici, bylo by to asi lepší…)
Zkusil bych ten zelený návrh, že by se jelo smyčkou mimo Rosice. Někomu možná bude vadit, že jede okolo kostela a bude z toho mít osypky, ale to už je jeho problém.
pro PU-CR dobrý, pro HK-CR se tím ale cesta zpomalí (budou muset zajíždět na hl.n.)
To je jen rozpadlá kaple…
Aha, takže před necelým týdnem pláč, že do Chrudimi to nejde: https://zdopravy.cz/nova-zeleznicni-trat-mezi-chrudimi-a-pardubicemi-nevznikne-podle-studie-by-se-nevyplatila-184110/ , dnes to jiné partě aždo HB jde… A samozřejmě obě party si nechaly zaplatit za posouzení společného úseku :-(.
Až na to, že tam by se prý nevyplatilo přímé napojení Chrudimy. Tuším že o elektrizaci tvrdily, že se vyplatí a chválí se..
Je řeč o té samé studii. V minulém článku přeložka do Chrudimi „nevyšla“, v tomto rovněž tak. Články se liší akcentem: ten první se soustředil na nerealizaci přeložka, tento na realizaci elektrifikace. Uvidíme, jak to nakonec dopadne 🙂
To Vám jako opravdu nedošlo, že oba články hovořily o tom samém vyhodnocení té stejné studie? Druhý článek s odkazem na vlastní studii v zásadě doplňuje a upresňuje ten z před týdne…
Jsem zvědav, jak tam potom to samé MD objedná rychlíky. Když tedy prosazuje modernizaci té tratě. 🙂
Ostatně R vedený moderní jednotkou by už dnes zvládl ujet trasu Pardubice – HB za cca 100 min. A za těch „ve studii výchozích“ 113 min.
100 minut mi na 65km nepřijde jako nic zázračnýho.
Pardubice – Havl Brod to je po kolejích 92 km.
To by sice asi zvládl, ale jen za předpokladu, že mu bude všechno uskakovat z cesty
Tak to obvykle u rychlíků na jednokolejkách bývá, že jim couravější spoje „uskakují“.
A protože v článku není zmíněno zdvoukolejnění, tak o případném „uskakování“ to bude i potom.
Na jednokolejkách s provozem rychlíků to právě moc o prioritách není, je snaha tam optimálně nakreslit rychlejší i pomalejší vrstvu především s ohledem na přípoje, hlavní motivace není aby ten rychlík byl co nejrychlejší. Občas i on musí někde pár minut počkat.
Ale ono se oběma vrstvám snáz uskakuje, když mám svižnou elektrickou jednotku a modernizovanou trať.
Svižná jednotka nemá na uskakování víceméně žádný vliv.
Buď jsou okolnosti takové, že dovolí tvorbu JŘ umožňujícího tam ty vlaky rozumně provézt bez prostojů (vhodné umístění křižovacích stanic), nebo nejsou.
Na jednokolejce je důležitá hlavně rychlost křižování. Což je na již „zrevitalizovaných“ úsecích (Chrudim až cca Cejřov) možné.
Přesně tak, Pardubice a Jihlava jsou téměř jediná dvojice sousedních krajských měst, mezi kterými vede přímá trať a přesto zde chybí ministerská objednávka, zatímco ministerstvo dál objednává rychlou regionálku do Rakovníka.
Ehm, „přímá trať“ to tedy rozhodně není. Ta trať se tak strašně klikatí, že mezi pár místy to je rychlejší jet na kole než vlakem (trochu nadsázka asi, ale ne moc).
Viz. klikacení trati u Skutče, třeba.
Pardubice – Žďár n. S. bylo na kole vždy rychlejší než vlakem (s přestupem v Havl. Brodu).
Kdyby si tu někdo myslel, že to je nadsázka tak při přestupu v Brodu se bavíme o cca 3 hodinách. Je dokonce rychlejší jet dalších 50km do Kolína a z Kolína 40km do Pardubic nebo přímo cca 70km na kole. S elektrikou se to pod ty 3 hodiny asi zvládne ujet.
A rychlík jedoucí o 2 hodiny déle než autobus by měl smysl?
Podobně neexistují přímé rychlíky Brno-Zlín. Tam by kdejaký šotouš ječel, že se jezdí s dieslem pod dráty, že takový vlak nemá existovat, že Zlín má hlavní nádraží v Otrokovicích a tak podobně.
Co to zase melete? Už dnes to je osobákem stejně rychle, jako autobusem, ten přitom má o 20 kilometrů kratší cestu. O dvě hodiny rychlejší, jezdí snad dnes ty busy 30-60 minut mezi Jihlavou a Pardubicemi? Rychlíky do Zlína nejezdí hlavně kvůli nekapacitě v Brně, ale po nové trati Brno-Přerov se má rovnou začít i s elektrifikací na Kroměříž, takže se s nimi na ministerstvu zjevně počítá.
Zlín-Brno
EC to dává z Otrokovic do Břeclavi za 41 minut, půl hodiny pak jede EC z BV do Brna +16 minut ze Zlína.
I takový přímý vlak vedený jednotkou přes BV se 2 úvratěmi bez zbytečných zastávek viz R13 by to dal za 92 mitut. S 2 přestupy a 2 EC to teď vychází nejrychleji za 1h52. Os+R13 za 2h.
za 113 minut dam 65km na kole …
A jak dlouho se z toho vzpamatováváte?
Tam na Vysočině? Tak určitě.
Nemoderní rychlík (M296 rok 87) to zvládl za 105 min HB-PCE. Opačně to bylo horší. A byly to rychlíci, takže osobáky čekaly na křižování.
…. I s křižováním na Rané, kde byly ručně přestavované výhybky, výhybna kilometr dlouhá a ve službě výpravčí a výhybkář. Rychlík od Havl. Brodu přijel na vedlejší kolej, výhybkář za ním přestavil výhybku do rovna a zkontroloval konce. Mezitím výpravčí postavil pro rychlík od Brodu, který projížděl po hlavní koleji. Po jeho průjezdu provedl výpravčí potřebné dopravní úkony a šel přestavit výhybku na pardubickém zhlaví. Z pomocného stavědla pak rozsvítil návěstidlo a dával odjezd výpravkou od výhybky. To celé křižování trvalo více než 10 minut, když byl rychlík od Pardubic zpožděný, tak i déle.
Křižování rychlíků na Rané si pamatuji, ale takové detaily jako vy ne.
Pokud spojení Praha – Pardubice – Chrudim zůstane s dvojí úvratí tak jsou to hodně špatně investované (vyhozené?) prostředky.
Výmluvy na odpor NIMBYstů se v podání jiných státních organizací ukazují jako liché. Jen je potřeba chtít…
Chtít a umět jednat diplomatický, někdy je to dlouhé a plné ústupků z obou stran. Tady jim nejdřív narvali do údolí obří násep. Kdyby tam od prvopočátku chystali co nejméně narušující viadukt, byl by přístup obyvatel nejspíš výrazně vstřícnější.
Viadukty bývají obecně přijímány jen o něco málo lépe. Překážka ve výhledu je to stejně.
Nicméně pokud by tam místo dráhy měl vést silniční přivaděč s napojením na ty obce, bude odpor mnohem, ale mnohem menší. Protože obyvatelé jsou zvyklí se nějak dopravovat a hlavní problém odstranění odporu jsou prostě jejich zvyky.
Málokdo z nich dohlédne k tomu, že autíčkový komunismus prostě není udržitelný a musí skončit – najednou by tu poptávka po efektivnějším systému dopravy byla. Takhle si zatím všichni spokojeně žijí na hnojišti.
Čím vezli vaší mámu do porodnice? Na fůře hnoje nebo si počkala na vlak?
Mou sanitkou a vaší?
Vezl ji můj děda vlastním autem.
Tak to byl nomenklaturní kádr, když něco takového měl.
Pokud, pokud…. Co se alespoň podívat na mapku? Jet přes úvrať tam nebude třeba.
Výmluvy na nevšimnutí si, jsou liché. Kdosi mi kdysi říkal, že šotouši jsou jak malé děti. Zdá se, že měl pravdu.
Proč se potřebujete od Prahy dostat do Chrudimi bezúvraťově? Chcete tam snad zavádět přímé vlaky?
EC,/EN Paris-Praha-Pardubice,-Chrudim-Skuteč v hodinovém intervalu. 😁
Navíc to bezúvraťově půjde, stejně jako doteď. Plačickou spojkou.
V článku je ve chvíli psaní tohoto textu: „aby se uspíšila kvůli pile ve Ždírci nad Doubravou elektrizace úseku Havlíčkův Brod – Ždírec u Skutče.“.
Myslí se úsek z Havlíčkova Brodu do Ždírce nad Doubravou, nebo do Žďárce u Skutče?
Má být asi Žďárec u Skutče, soudě podle kontextu přímo ve studii… Nicméně tu chybu tam má nejen autor tohoto textu, ale i autoři té studie… což je poněkud smutné 🙂 To vypadá jako kdyby tam nikdy nebyli.
Děkuji.
Byli jsme ve Ždírci, ve Žďárci i ve Skutči, ale když jsem to psal stokrát tak mi to asi po sto první uteklo…😕
Ždírec nad Doubravou (tam je pila). Díky za upozornění.
Zkoušel jsem stáhnout, ale všechny 3 pokusy selhaly po stažení cca. 1 GB:
1082155008 B
1082753024 B
1081040896 B
Pokud není problém na mojí straně, tak to skoro vypadá, jestli nemají nějaký omezovač na straně serveru SŽ.
Mně se to teď podařilo stáhnout komplet (Chrome, Android). Zkuste třeba jiný prohlížeč, případně zkontrolovat jestli Vám to neblokuje antivirus.
Díky, byl to asi problém v prohlížeči (Edge i Firefox) možná nějaká cache. Když jsem to zkusil přes curl, tak se to stáhlo komplet.
Ten termín zahájení se neskutečně rychle přibližuje nebo oddaluje, nevím co si vybrat.
A nedopadne to tam jako s dratama HB – Jihlava?
Kolik vlaků denně je tam využije?
Nejspíš všechny. Elektrizace se totiž týká celé trasy Pardubice – H. Brod. Naštěstí už jsou pryč doby, kdy se uvažovalo o drátech jen po Chrudim. To by byl problém asi jako Jaroměř nebo Zastávka u Brna. HB Jihlava se taky změní, budou tam jezdit R z Prahy (a stávající elektrické Os zůstanou), takže bude většina v elektrice.
Nestěžujte si, v Zastávce budou všechny osobní vlaky za rok rozlomeny a bude se přestupovat. Přece pod elektrikou se musí jezdit elektricky, i kdyby na chleba nebylo. To je tak, když se elektrizace upřednostní před skutečnými potřebami cestujících.
Většina těch osobáku jede za Zastávku mnohem prázdnější.
Byl zde kdysi článek o tom, že Správa železnic zažádala o vypracování studie na elektrizaci Zastávka u Brna – Jihlava, ale jak to nakonec dopadlo, mi není známo.
Kde bude styk?
Mezi HavlBrodem a Jihlavou už dráty využívají všechny osobáky v trase HavlBrod – Jihlava město.
Jo ale cestujici přímo v relaci Jihlava-HB vyuzivaji spíš bezzastavkove a tím pádem rychlejší spoje dieslové SP Renesance jezdici každou hodinu…
A cestující ze zastávek na trase využívají elektrické pantery. A? Ta trať se elektrifikovala před 40 lety a pro zcela jiné vlaky než Sp Renesance. To že jezdí přímý vlak z HB do Slavonic je v pořádku, víc by se asi hodila BEMU, ale z hlediska vlivu na životní prostředí nebo nějaké efektivity dávné investice ten diesel vůbec nehraje roli.
Úsek Jihlava – Havlíčkův Brod byl dokonce elektrifikován jako jeden z prvních střídavých úseků ČSD už v roce 1965. Ale samozřejmě máš pravdu, že primárně to bylo kvůli nákladní dopravě, i když větší smysl získala elektrifikace do Jihlavy až když v 70. a 80. letech postupně bylo vytvořeno souvislé elektrické rameno České Budějovice – Havlíčkův Brod.
Pravda, dokonce už před 58 lety. Tehdy nikdo netušil, že později přijde období kdy se ta trolej zase tolik využívat nebude, ale ono se to teď i díky novým rychlíkům vrací. Kromě toho dvojitý štrůdl pod trolejí mi přijde skoro přívětivější než nerekuperační plecháč se dvěma kousky.
Usek do Jihlava – HavlBrod se elektrifikoval přednostně z toho důvodu, že v HavlBrodě měl náčelník depa prohlásit, že el. trakce je nesmysl, a ani na to nemá připravené lidi (strojvedoucí). Zajímaly ho hrtkm o které se bál, že by přišel díky styku v Kutné Hoře. Naopak v Jihlavě, jak praví pamětníci, řekli – ale my na to lidi připravené máme. A tak se drátovalo nejprve do Jihlavy a teprve potom do Brna.
Využívají je proto, že navazují v HavlBrodě na rychlíky. Zas takový časový rozdíl mezi Sp a Os vlakem v tomto úseku není.