Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Zahájeno: Dálnice D4 „na leasing“ má být hotova v prosinci 2024

Poklepání základního kamene D4.
Poklepání základního kamene D4.
Dálnice D4 z Prahy na jih se staví od roku 1969, k úplnosti jí chybí 32 kilometrů mezi Pískem a Příbramí.

Zástupci české vlády a francouzského koncesionáře DIVia (skupiny Vinci a Meridiam) dnes poklepáním základního kamene u křižovatky Lety zahájili dostavbu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Dálnice se buduje formou projektu PPP, koncesionář ji zaplatí, postaví a bude se o ni starat. Stát ji bude do roku 2049 splácet.

Finanční uzavření bylo učiněno s platbou za dostupnost ve výši 17,83 miliardy korun, což v nominálním vyjádření za celé období trvání smlouvy činí 34,61 miliardy. Tolik stát koncesionáři postupně naposílá. Koncesionář za to postaví 32 nových kilometrů dálnice a následně se o ně bude 24 let a čtyři měsíce starat, a to včetně dalších 16 dnes už hotových kilometrů.

Dálnice D4 severně od Písku. Pramen: MDČR
Dálnice D4 severně od Písku. Pramen: MDČR

Zmíněných 32 chybějících kilometrů D4 je rozdělených na pět úseků: Háje – Milín, Milín – Lety, Lety – Čimelice, Čimelice – Mirotice, Mirotice rozšíření. Hotovo má být v prosinci 2024. Dálnici na nahradí dnes už nevyhovující (a přetíženou) silnici I/4, která vykazuje řadu dopravních závad: například nebezpečné křižovatky a horizonty, žádné místo za krajnicí nebo průjezd obcemi.

D4 z Prahy na jih Čech se staví od roku 1969. V provozu je zatím delší úsek od Prahy po Háje na Příbramsku a několik kilometrů na Písecku mezi Novou Hospodou a Miroticemi.

Vadou na kráse prvního dálničního PPP projektu v tuzemsku jsou dvě chybějící pravomocná stavební povolení. Právní moci zatím nenabyla u úseků D4 Mirotice, rozšíření a D4 Čimelice – Mirotice. Termín pro předání všech stavebních povolení koncesionáři s nabytím právní moci je smluvně stanoven na 30. června. Ministerstvo věří, že se vše stihne.

Odebírat
Upozornit na
guest
50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gwann

hlavní přínos PPP je motivace postavit rychle a kvalitně.

rizika:
– vymáhání údržby po koncesionari v case
– stav při předání předmětů státu zpet

nevyhody – skryté zvyšování státního dluhu, vyšší úroková sazba než by měl stat

Michal Rákos

No než to stát zaplatí tak se bude zase Muset opravit a doufám že se dočkáme dokončení D1u Přerova

jan

A bude teda na tom platit dálniční známka?

BND 30

Samozřejmě že bude.

Jarek

Nikdo nedokáže si půjčit levněji než stát.

Původní schválena cena byla 9 miliard pak se psalo 16 miliard a nyní je to už 17,83 miliardy.

marty-t2

a kolik nás všechny stojí to, že ta dálnice (resp. i jiné plánované dopravní stavby) zatím nestojí ? Není to náhodou řádově víc ?

JiP

Presne tak, to si mnozi neuvedomuji, ze lidsky cas mas svou hodnotu, stejne tak cas ridicu, kteri s nakladem stoji nekde pred nedokoncenou dalnici nemluve o delsi jizdni dobe, kdy kamion napr misto 5 jizd za den se otoci jenom 4x atd…..

Jiří Kocurek

Cena dopravy roste úměrně s časem, který se prostojí. V jistém bodě se to ale zlomí a zboží se stane bezcenným, jelikož … masłostroj, mléko se zdrclo.

Frantisek

Přesně, nemusejí přeci jezdit s každou kravinou takovou dálku. Natož pak celé proudy takových po silnici. On nás dost stojí i fakt, že toho pak tolik jezdí, což si uvědomuje ještě mnohem méně lidí.

Původní Pražák

Co konkrétně tedy navrhujete?

Svojsin

Přece železnice do každé osady. To podle Františka řeší všechny problémy vesmíru.

Jiří Kocurek

Banány budou, jen když to strana a vláda zařídí, teda povolí, teda zařídí! A ne že je někdo propašuje ze Švýcarska!

Jaaaa

Až na to, že se nevozí banány, ale polotovary tam a zpátky v různém stádiu rozpracovanosti. Protože doprava je levnější než skladování.

Jiří Kocurek

Ano, např. otisky od zubaře do laborky, kde podle nich vyrobí protézu a ta jede zase zpátky. Nahradit zubní laboratoř skladem v ordinaci opravdu nepomůže.

Karl vB.

Pan František (ani po 4 dnech) nenavrhuje nic, pouze se jako vždy „odvzdušnil“ a to mu, jako terapie, stačí.

Jan

A on způsob financování nějak urychlí výstavbu? Vždyť dostali předané území připravené ke stavbě, která by mohla začít i konvenčním způsobem ne?

Přišlo by mi smysluplnější, kdyby se řeklo potřebujeme dálnici a zařiďte všechna povolení výkupy atd. pak bych si uměl představit, že to může být pro stát výhodné.

BND 30

Urychlí.
Sdružení postaví a teprve pak začne stát splácet. Tzn že stát nepotřebuje celé cash už do roku 2024, ale bude splácet postupně, teprve od kolaudace, ve finále samozřejmě dráž, ale to je cena za tento způsob výstavby.

Petr

Stát ale všude staví tak, že to později bude splácet. Kdy byl naposledy aspoň vyrovnaný rozpočet?

Jarek

Stačí se podívat na PPP na Slovensko obchvat Bratislavy D4R7, že není zárukou rychlé výstavby. Obchvat měl už rok stát, zatím se jen navyšuje cena a dokončení stále oddaluje.

https://auto.pravda.sk/doprava/clanok/585997-dokoncenie-vonkajsieho-obchvatu-bratislavy-bude-meskat-moze-za-to-aj-stat/

Karl vB.

Chybná argumentace. Ve vašem odkazu je i zdůvodnění vámi kritizovaného stavu. Stačí se ale podívat na jinou světovou stranu, tam PPP funguje.
Podle vaší logiky „na Slovensku to nefunguje, tak v Česku taky nebude“, by zřejmě bylo nejlepší, kdyby v Česku osobní železniční dopravu zajišťovaly pouze České dráhy, protože na Slovensku soukromým železničním dopravcům pšenka příliš nekvete.

Petr

Nicméně ekonomický užitek toho, že bude dálnice postavená dříve a bude udržována v zaručené kvalitě po určitou dobu tuto vyšší cenu vykompenzuje.

mirek

Ale nebude postavená dříve, to je nesmysl. Konvenčním způsobem by to trvalo úplně stejně dlouho. Rozdíl je jen ve financování (hned x splácení delší dobu) a údržbě (teprve uvidíme, jak to bude fungovat za pár let).

marty-t2

Máte naprostou pravdu. Jenže stát už teď ví, že bude mít za pár let problémy vůbec do dopravních staveb cokoli svého investovat. Prostě těch děr v systému kudy státu unikají peníze je až příliš. Podle mne je lepší to co nejrychleji celé postavit, protože jinak by se mohlo stát, že by nějaký politik stavbu rozsalámoval na kousíčky na které zrovna máme (D4 totiž nemá v EU např. takovou prioritu jako D0, D11, D35 nebo D52 – chybí v TEN-T) a po 15 letech postupné výstavby by se mohlo také přijít na to, že levnější to bylo jinak…

Jaaaa

Po 15 letech by se mohlo přijít na to, že vlastně nebude potřeba.

Miky

„Přišlo by mi smysluplnější, kdyby se řeklo potřebujeme dálnici a zařiďte všechna povolení výkupy atd.“ – Jene, tak do toho by šel v Čechách jen naprostý šílenec…

Jarek

Nejsem proti stavbě dálnice, ale proti financování formou PPP.

Kdyby si stát půjčil za vlastní peníze tak splátky vyjdou mnohem méně než u PPP, kde na tom vydělají jen soukromé banky a pojišťovny.

mirek

A o to jde…

Rozložení splátek v čase může být za určitých okolností výhodné, ale tohle není ten případ. Až dojdou peníze z EU a kvůli vysokém zadlužením už Česku nikdo nepůjčí, tak to bude dobrá cesta.

mirek

??? Rozdíl je akorát ve financování. Tuhle část D4 stát nezaplatí hned, ale rozloží si platby do delšího období (a ve výsledku zaplatí víc). Ale na délku přípravy a výstavby to nemá žádný vliv.

Jiří Kocurek

Původní cena nepočítala údržbu na 25 roků.

mirek

Ale počítala.
Co váš komentář, to lež nebo nesmysl.

Karl vB.

Nějaký odkaz podporující váš výrok by nebyl?

Diesel

Stejně je to pecka 10 km D6 se stavělo 3 roky. Zde 32 kilometrů taky tři roky. I když chápu že největší problém je v povolovacim řízením.

SaulGoodman

Tak ono tady to bylo původně také rozdělené na několik úseků, ale tím že je to PPP, má koncesionář motivaci to otevřít co nejrychleji. A tak se rozhodli to stavět vše najednou.

Frantisek

A není to tím, že se zkrátka nestaví vše najednou? Na jih už máte rozdělané dvě dálnice, což je na prakticky nejslabší směr trochu příliš.

Paja

https://www.rsd.cz/wps/portal/web/Silnice-a-dalnice/Scitani-dopravy
Než začnete vypouštět dojmy o tom co jsou nejslabší směry.

BND 30

František tam stejně bude jezdit jen a pouze železnicí.

Diesel

To přece František z mašinky nemůže vidět. Ten by na silnici ani nohou nevkročil. Běda obci kam koleje nevedou a prázdný šukafon tam nejezdí.

Jiří Kocurek

Jo no, tihle ultras jsou schopní takovou vesnici vystěhovat do paneláků v Mochově. Aby se tam naplnil vlak.

Karl vB.

Františku, nějaká data pro podložení vašeho tvrzení by nebyla?
Nejedná se náhodou o další z řady případů, kdy přání je otcem myšlenky?

mirek

D4 do půlky od Prahy bez šance na dokončení do Budějic, D3 do půlky od Budějic bez šance na dokončení do Prahy. A takhle si tu žijeme.

Jan z Rokycan

Světe div se, 2 km dálnice XYZ by se stavěly taky tři roky, technologie prostě okecat nejde. Devět ženských dítě za měsíc taky neporodí…

Lektor

To už je klasická slovní úloha. Beton na jednom mostě bude tvrdnout 1 měsíc, jak dlouho bude beton tvrdnout na třiceti mostech vybetonovaných najednou?

mirek

Jedna brambora se uvaří za 20 minut. Pět brambor se taky uvaří za 20 minut.

Diesel

Jden dělník staví jeden most, sto dělníků může stavět sto mostů najednou.

Lukas

Snad to nedopadne jako vždy, termíny, kvalita….

Pražák

Kvalitu si musí i koncesionář pohlídat, jinak se nedoplatí při následné údržbě.

SaulGoodman

A zrovna tak termíny – stát začne platit od dokončení, ne?

Jan

Já myslím, že u nás radši koncesionář za pár let zkrachuje, než aby si pohlídal kvalitu stavby.

Paja

To může, ale pak přijde o peníze. Platby jsou rozdělené v čase.

Jiří Kocurek

Do švestek! Taky se to o něm říkalo, že radši zkrachuje, než aby musel platit za toto a ono. Už před pěti-pár lety.