Zahájeno: Dálnice D4 „na leasing“ má být hotova v prosinci 2024

Poklepání základního kamene D4.Poklepání základního kamene D4.

Dálnice D4 z Prahy na jih se staví od roku 1969, k úplnosti jí chybí 32 kilometrů mezi Pískem a Příbramí.

Zástupci české vlády a francouzského koncesionáře DIVia (skupiny Vinci a Meridiam) dnes poklepáním základního kamene u křižovatky Lety zahájili dostavbu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Dálnice se buduje formou projektu PPP, koncesionář ji zaplatí, postaví a bude se o ni starat. Stát ji bude do roku 2049 splácet.

Finanční uzavření bylo učiněno s platbou za dostupnost ve výši 17,83 miliardy korun, což v nominálním vyjádření za celé období trvání smlouvy činí 34,61 miliardy. Tolik stát koncesionáři postupně naposílá. Koncesionář za to postaví 32 nových kilometrů dálnice a následně se o ně bude 24 let a čtyři měsíce starat, a to včetně dalších 16 dnes už hotových kilometrů.

Dálnice D4 severně od Písku. Pramen: MDČR

Dálnice D4 severně od Písku. Pramen: MDČR

Zmíněných 32 chybějících kilometrů D4 je rozdělených na pět úseků: Háje – Milín, Milín – Lety, Lety – Čimelice, Čimelice – Mirotice, Mirotice rozšíření. Hotovo má být v prosinci 2024. Dálnici na nahradí dnes už nevyhovující (a přetíženou) silnici I/4, která vykazuje řadu dopravních závad: například nebezpečné křižovatky a horizonty, žádné místo za krajnicí nebo průjezd obcemi.

D4 z Prahy na jih Čech se staví od roku 1969. V provozu je zatím delší úsek od Prahy po Háje na Příbramsku a několik kilometrů na Písecku mezi Novou Hospodou a Miroticemi.

Vadou na kráse prvního dálničního PPP projektu v tuzemsku jsou dvě chybějící pravomocná stavební povolení. Právní moci zatím nenabyla u úseků D4 Mirotice, rozšíření a D4 Čimelice – Mirotice. Termín pro předání všech stavebních povolení koncesionáři s nabytím právní moci je smluvně stanoven na 30. června. Ministerstvo věří, že se vše stihne.

Tagy D4 DIVia Ministerstvo dopravy PPP
50 komentářů