Zahájeno: Dálnice D4 „na leasing“ má být hotova v prosinci 2024
Poklepání základního kamene D4.
Dálnice D4 z Prahy na jih se staví od roku 1969, k úplnosti jí chybí 32 kilometrů mezi Pískem a Příbramí.
Dálnice D4 z Prahy na jih se staví od roku 1969, k úplnosti jí chybí 32 kilometrů mezi Pískem a Příbramí.
hlavní přínos PPP je motivace postavit rychle a kvalitně.
rizika:
– vymáhání údržby po koncesionari v case
– stav při předání předmětů státu zpet
nevyhody – skryté zvyšování státního dluhu, vyšší úroková sazba než by měl stat
No než to stát zaplatí tak se bude zase Muset opravit a doufám že se dočkáme dokončení D1u Přerova
A bude teda na tom platit dálniční známka?
Samozřejmě že bude.
Nikdo nedokáže si půjčit levněji než stát.
Původní schválena cena byla 9 miliard pak se psalo 16 miliard a nyní je to už 17,83 miliardy.
a kolik nás všechny stojí to, že ta dálnice (resp. i jiné plánované dopravní stavby) zatím nestojí ? Není to náhodou řádově víc ?
Presne tak, to si mnozi neuvedomuji, ze lidsky cas mas svou hodnotu, stejne tak cas ridicu, kteri s nakladem stoji nekde pred nedokoncenou dalnici nemluve o delsi jizdni dobe, kdy kamion napr misto 5 jizd za den se otoci jenom 4x atd…..
Cena dopravy roste úměrně s časem, který se prostojí. V jistém bodě se to ale zlomí a zboží se stane bezcenným, jelikož … masłostroj, mléko se zdrclo.
Přesně, nemusejí přeci jezdit s každou kravinou takovou dálku. Natož pak celé proudy takových po silnici. On nás dost stojí i fakt, že toho pak tolik jezdí, což si uvědomuje ještě mnohem méně lidí.
Co konkrétně tedy navrhujete?
Přece železnice do každé osady. To podle Františka řeší všechny problémy vesmíru.
Banány budou, jen když to strana a vláda zařídí, teda povolí, teda zařídí! A ne že je někdo propašuje ze Švýcarska!
Až na to, že se nevozí banány, ale polotovary tam a zpátky v různém stádiu rozpracovanosti. Protože doprava je levnější než skladování.
Ano, např. otisky od zubaře do laborky, kde podle nich vyrobí protézu a ta jede zase zpátky. Nahradit zubní laboratoř skladem v ordinaci opravdu nepomůže.
Pan František (ani po 4 dnech) nenavrhuje nic, pouze se jako vždy „odvzdušnil“ a to mu, jako terapie, stačí.
A on způsob financování nějak urychlí výstavbu? Vždyť dostali předané území připravené ke stavbě, která by mohla začít i konvenčním způsobem ne?
Přišlo by mi smysluplnější, kdyby se řeklo potřebujeme dálnici a zařiďte všechna povolení výkupy atd. pak bych si uměl představit, že to může být pro stát výhodné.
Urychlí.
Sdružení postaví a teprve pak začne stát splácet. Tzn že stát nepotřebuje celé cash už do roku 2024, ale bude splácet postupně, teprve od kolaudace, ve finále samozřejmě dráž, ale to je cena za tento způsob výstavby.
Stát ale všude staví tak, že to později bude splácet. Kdy byl naposledy aspoň vyrovnaný rozpočet?
Stačí se podívat na PPP na Slovensko obchvat Bratislavy D4R7, že není zárukou rychlé výstavby. Obchvat měl už rok stát, zatím se jen navyšuje cena a dokončení stále oddaluje.
https://auto.pravda.sk/doprava/clanok/585997-dokoncenie-vonkajsieho-obchvatu-bratislavy-bude-meskat-moze-za-to-aj-stat/
Chybná argumentace. Ve vašem odkazu je i zdůvodnění vámi kritizovaného stavu. Stačí se ale podívat na jinou světovou stranu, tam PPP funguje.
Podle vaší logiky „na Slovensku to nefunguje, tak v Česku taky nebude“, by zřejmě bylo nejlepší, kdyby v Česku osobní železniční dopravu zajišťovaly pouze České dráhy, protože na Slovensku soukromým železničním dopravcům pšenka příliš nekvete.
Nicméně ekonomický užitek toho, že bude dálnice postavená dříve a bude udržována v zaručené kvalitě po určitou dobu tuto vyšší cenu vykompenzuje.
Ale nebude postavená dříve, to je nesmysl. Konvenčním způsobem by to trvalo úplně stejně dlouho. Rozdíl je jen ve financování (hned x splácení delší dobu) a údržbě (teprve uvidíme, jak to bude fungovat za pár let).
Máte naprostou pravdu. Jenže stát už teď ví, že bude mít za pár let problémy vůbec do dopravních staveb cokoli svého investovat. Prostě těch děr v systému kudy státu unikají peníze je až příliš. Podle mne je lepší to co nejrychleji celé postavit, protože jinak by se mohlo stát, že by nějaký politik stavbu rozsalámoval na kousíčky na které zrovna máme (D4 totiž nemá v EU např. takovou prioritu jako D0, D11, D35 nebo D52 – chybí v TEN-T) a po 15 letech postupné výstavby by se mohlo také přijít na to, že levnější to bylo jinak…
Po 15 letech by se mohlo přijít na to, že vlastně nebude potřeba.
„Přišlo by mi smysluplnější, kdyby se řeklo potřebujeme dálnici a zařiďte všechna povolení výkupy atd.“ – Jene, tak do toho by šel v Čechách jen naprostý šílenec…
Nejsem proti stavbě dálnice, ale proti financování formou PPP.
Kdyby si stát půjčil za vlastní peníze tak splátky vyjdou mnohem méně než u PPP, kde na tom vydělají jen soukromé banky a pojišťovny.
A o to jde…
Rozložení splátek v čase může být za určitých okolností výhodné, ale tohle není ten případ. Až dojdou peníze z EU a kvůli vysokém zadlužením už Česku nikdo nepůjčí, tak to bude dobrá cesta.
??? Rozdíl je akorát ve financování. Tuhle část D4 stát nezaplatí hned, ale rozloží si platby do delšího období (a ve výsledku zaplatí víc). Ale na délku přípravy a výstavby to nemá žádný vliv.
Původní cena nepočítala údržbu na 25 roků.
Ale počítala.
Co váš komentář, to lež nebo nesmysl.
Nějaký odkaz podporující váš výrok by nebyl?
Stejně je to pecka 10 km D6 se stavělo 3 roky. Zde 32 kilometrů taky tři roky. I když chápu že největší problém je v povolovacim řízením.
Tak ono tady to bylo původně také rozdělené na několik úseků, ale tím že je to PPP, má koncesionář motivaci to otevřít co nejrychleji. A tak se rozhodli to stavět vše najednou.
A není to tím, že se zkrátka nestaví vše najednou? Na jih už máte rozdělané dvě dálnice, což je na prakticky nejslabší směr trochu příliš.
https://www.rsd.cz/wps/portal/web/Silnice-a-dalnice/Scitani-dopravy
Než začnete vypouštět dojmy o tom co jsou nejslabší směry.
František tam stejně bude jezdit jen a pouze železnicí.
To přece František z mašinky nemůže vidět. Ten by na silnici ani nohou nevkročil. Běda obci kam koleje nevedou a prázdný šukafon tam nejezdí.
Jo no, tihle ultras jsou schopní takovou vesnici vystěhovat do paneláků v Mochově. Aby se tam naplnil vlak.
Františku, nějaká data pro podložení vašeho tvrzení by nebyla?
Nejedná se náhodou o další z řady případů, kdy přání je otcem myšlenky?
D4 do půlky od Prahy bez šance na dokončení do Budějic, D3 do půlky od Budějic bez šance na dokončení do Prahy. A takhle si tu žijeme.
Světe div se, 2 km dálnice XYZ by se stavěly taky tři roky, technologie prostě okecat nejde. Devět ženských dítě za měsíc taky neporodí…
To už je klasická slovní úloha. Beton na jednom mostě bude tvrdnout 1 měsíc, jak dlouho bude beton tvrdnout na třiceti mostech vybetonovaných najednou?
Jedna brambora se uvaří za 20 minut. Pět brambor se taky uvaří za 20 minut.
Jden dělník staví jeden most, sto dělníků může stavět sto mostů najednou.
Snad to nedopadne jako vždy, termíny, kvalita….
Kvalitu si musí i koncesionář pohlídat, jinak se nedoplatí při následné údržbě.
A zrovna tak termíny – stát začne platit od dokončení, ne?
Já myslím, že u nás radši koncesionář za pár let zkrachuje, než aby si pohlídal kvalitu stavby.
To může, ale pak přijde o peníze. Platby jsou rozdělené v čase.
Do švestek! Taky se to o něm říkalo, že radši zkrachuje, než aby musel platit za toto a ono. Už před pěti-pár lety.