Zahájení velkého provozu na letišti v Budějovicích se odsunulo na rok 2024

Jihočeské letiště České Budějovice. Pramen: Letiště ČBJihočeské letiště České Budějovice. Pramen: Letiště ČB

Letiště České Budějovice prošlo v uplynulých deseti letech velkou modernizací za více než 700 milionů korun.

Jihočeské letiště České Budějovice, které prošlo v uplynulé dekádě velkou přestavbou, se dočká takzvaného velkého provozu dle přístrojů nejdříve v roce 2024. Takový je aktuální odhad vedení letiště. Při otevření nového terminálu v červnu 2019 přitom tehdejší hejtmanka Ivana Stráská mluvila o zahájení plného provozu ještě před koncem roku 2020, v tiskové zprávě pak byl uveden rok 2021. Podle mluvčí letiště Martiny Vodičkové za odklady stojí složitá certifikace a také covid.

„Proces certifikace stále pokračuje, v současné době jsme ve fázi vypořádání neshod pro Úřad pro civilní letectví na žádosti o udělení licence AFIS/Noc/Den. Předpokládáme vypořádání ze strany ÚCL do konce roku 2021. Poté zahájíme další kroky k certifikaci IFR provozu. Dle současných zkušeností bychom mohli být hotovi na přelomu let 2023 a 2024,“ uvedla Vodičková.

IFR znamená provoz podle přístrojů. „Osvědčení pro provozní způsobilost na AFIS již podle nových evropských norem je základním předpokladem a podmínkou pro rozšíření provozu na IFR, tedy na řízené letiště,“ píše se na stránkách letiště. Správní řízení na licenci AFIS zahájil ÚCL loni v prosinci.

„Zatímco proces certifikace můžeme ovlivnit vlastním nasazením a prací, návrat cestovního ruchu do předcovidových kolejí je mimo naše síly. Z toho také vyplývá odpověď na otázku, zda vedeme nějaká jednání o budoucím provozu. Jednání vedená tímto směrem neprobíhají,“ doplnila Vodičková. Letiště tak zatím nemá na obzoru ani charterové dovolenkové lety. Zastavení všech jednání oznámil už ve výroční zprávě za rok 2020 člen představenstva Robert Kala. Letiště nemá předsedu představenstva od září 2019, kdy rezignoval Ladislav Ondřich. Podle výroční zprávy na počátku března 2020 skončila i všechna jednání s Rosa Airlines, které chtěly létat s ATR 72 na trase Praha – České Budějovice – Praha.

Letiště České Budějovice prošlo v uplynulých deseti letech velkou modernizací za více než 700 milionů korun; zahrnovala především výstavbu nového terminálu. K uživení letiště potřebuje alespoň 80 tisíc cestujících ročně. Kvůli vysokým nákladům na provoz vystoupilo loni v polovině roku z akcionářské struktury město České Budějovice a jediným majitelem se stal Jihočeský kraj.

Letiště České Budějovice je veřejné vnitrostátní letiště a neveřejné mezinárodní letiště. Využívat jej mohou letadla kategorie 4C (rozpětí křídel do 36 metrů), slouží ale zatím hlavně sportovnímu a soukromému létání. Sídlí zde také letecká záchranka. Loni letiště zaznamenalo rekord v podobě více než 11 tisíc pohybů.

Tagy Jihočeské letiště České Budějovice
80 komentářů