Zádrhel pro poslední část jihočeské D3. Zkoumá se možná až příliš nízká cena

Stavba dálnice D3 Hodějovice - Třebonín (leden 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba dálnice D3 Hodějovice - Třebonín (leden 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Na stavbu je přitom vydáno stavební povolení v právní moci a jsou vykoupeny všechny potřebné pozemky.

55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojta Svobodný

Však je to na jeden km stejně drahé jako ten úsek kolem Dvořiště. Dokonce o trochu dražší

Tomariero

Jenže tenhle prostřední úsek je stavebně a terénně náročnější hlavně co se týká vlhkosti území (jsou tam docela mokřady)

Luděk

Co je na tom, zda je cena reálná či ne. Pokud to podstřelil, tak to dostaví za své. A pokud odstoupí od smlouvy, pak penále se vším všudy.
U nás v práci, taky když udělám VŘ na různé projekty (IT apod.) a pak mi v průběhu realizace dodavatel díla dá info, že to podhodnotil a nevleze se do toho, tak mu maximálně sdělím, že je to jeho riziko.

HonzaK

V principu je to pravda, na druhou stranu realita pak je, ze to nedostavi a nechaji byt tak. Viz rekonstrukce D1 na Vysocine, kde to vsechno pak stalo majlant dodelat, o brutalnim zpozdeni nemluve. Nebo ten tunel u Ziliny dtto. Takze babo rad, co s tim…

Martin

Pokuta, penále, exekuce, zabavení majetku. V tomhle pořadí. Tomu se říká riziko podnikání a ta firma misí vědět, do čeho jde.

Pavel S.

Tak pokud by zde ŘSD bylo s cílem likvidace nějaké firmy, tak to dává smysl. Ale cílem ŘSD je v tomhle konkrétním případě stavba daného úseku dálnice. K čemu bude rozestavěný úsek a zlikvidovaná firma? Aby se následně soutěžil zhotovitel, dokončení se logicky prodraží a časově posune. To chcete?

Pepík

Když jsme před X lety stavěli v Pardubicích Baumax, tak vedle se stavěl Interspar. Firma co konkurz vyhrála pro nejnižší cenu, za ty sumu dokázala postavit akorát hrubou stavbu a majitel firmu rozpustil. A jako tradičně mu nezůstal zádný majetek. Jezdila tam tenkrát jedna delegace za druhou. Nakonec si Interspar najímal sám jednotlivé firmy a ty vyplácel . Stavba se jim prodražila jednou tolik a a termín dokončení stavby o rok.

SYN

Jestli si myslíte že takové věci jako konkurz a exekuci rozhodne nějaký soud do druhého dne (a bez možnosti odvolání) tak to bych snad ani nechtěl… každopádně v Česku krajně nepravděpodobné. Přerušení stavby je v takovém případě téměř jistota, půjde jen o to jestli na několik měsíců nebo několik let.

BND30

Přesně, zrovna MI bych v tom nechal vykoupat.

Aileeen

Penále ani zdaleka nepokryje náklady na novou soutěž a dostavbu předmětné stavby, pokud dodavatel odstoupí od smlouvy.
A vracíme se obloukem k NKÚ atd….

Pepík

Tomu nevěř že to dostaví za svoje. Takových případů už bylo. Stavba dospěje do poloviny, prachy budou vybraný a firma krachne. A stát do toho bude sypat novè peníze aby se to dostavělo. Klasický příklad z poslední doby je teplovod z Temelína do Č. Budějovic. Firma co konkurz vyhrála,v polovině stavby krachla a stavba X let stála než se sehnaly nové peníze a nová firma na dokončení.

SYN

No však, akorát si „sichrují papíry“ kdyby k tomuto došlo, aby měli všechny papíry v pořádku až s nima půjdou k soudu…

Vojta_7

Ministr nedávno zahajoval min. pro nejbližších 8 let bezvýznamný úsek a naopak ten klíčový úsek z hlediska bezpečnosti mu stojí…

Jirka

Doporučuji si prostudovat informace na https://www.sfdi.cz/pravidla-metodiky-a-ceniky/cenove-databaze/.
Každá stavba samozřejmě musí mít zpracován k projektové dokumentaci podrobný rozpočet.
Samozřejmě i ceníky můžou obsahovat různé odchylky od reality a můžou se i vyskytnout méně obvyklé položky, které v ceníku chybí.
Ale dalším důvodem může být i začátek roku a firmy se snaží urvat nějaké zakázky za každou cenu, aby zatím nezůstaly úplně bez práce.

kodl
PetrN

v článku je hned v úvodu nepravdivá informace, celý úsek od Vizovic na hranice je v plánu jako střídavý třípruh, nikoliv jen ve stoupání), v některých variantách je pak kus ve vrcholových partiích jako 2+2

Tom Matto

2. veta: „Místo čtyř jízdních pruhů bude mít pouze dva, ve stoupáních tři.“
Mozna to uz opravili.

Vojta Svobodný

Rozhodnutí státu zcela chápu. Strategicky a ekonomicky není propojení se Slovenskem prioritou. Daleko důležitější je pro naši ekonomiku rozvoj propojení s DE, AT, PL-tam se musí investovat maximum. Řekl bych, ze by bylo i mnohem výhodnější postavit pokračování dálnice D4 přes Strakonice, Vimperk, směr Pasov+Mnichov, kde je propojení zcela tragické(kdo zná, ten ví)-než “zbytečná” dálnice se Slovenskem, kde nyní vládne Putinuv poskok.

Otto

To je otazka… jestli nekdy vstoupi Ukrajina do EU, tak tu mate 40 milionovy trh… a dopravni proudy vychod zapad se nas asi nebudou ptat, kam se my chceme rozvijet a slova o zbytecne dalnici nabudou uplne jineho vyznamu 😉

Vojta Svobodný

Ukrajina v EU v nadcházejících 20 letech-to asi nehrozí. V NATO ano, ale v EU, která má svých aktuálních problému až až…

Vojta Svobodný

Krom toho, jak uvádím-i kdyby byl v EU kdokoliv, tak je stále důležitějším pro nás mít spojení s AT, s kterým je i v roce 2024 spojení NULOVÉ. Přitom se jedna o stát s kterým jsme byli “bratři” mnohonásobne déle než se Slováky.

Tomáš Záruba

Když pominu Zakarpatí, tak směr CZ UA vede přes Polsko.

Dony

Dokázal by někdo zjednodušeně vysvětlit jak vůbec RSD tu odhadní cenu za konkrétní úsek vyhodnotí a jak si to stavební společnosti tedy spočítají ,,laicky řečeno po svém,,?

Otto

Institut „mimořádně nízké nabídkové ceny“ je dost složitá problematika i pro právníky, které se VZ zabývají. Dřív se to posuzovalo právě ve vztahu k předpokládané hodnotě zakázky, nicméně dnes zadavateli nestačí říct dodavateli „Tvoje cena je na 65% předpokládané hodnoty a Ty nám vysvětli, proč je tak nízká“, ale zadavatel by měl jednoznačně identifikovat položky předmětu plnění, ve kterých spatřuje právě mimořádně nízkou cenu ve vztahu k předmětu zakázky a proč a vyzvat dodavatele k objasnění…

Aileeen

„zadavatel by měl jednoznačně identifikovat položky předmětu plnění, ve kterých spatřuje právě mimořádně nízkou cenu“ jde využít za předpokladu, že máte položkový rozpad, což taky není vždy pravidlem.

Otto

Ano, samozřejmě to nelze aplikovat globálně na všechny zakázky, ale předpokládám, že u stavby zrovna toto není problém a uchazeči vyplňují zadavatelem předložený výkaz výměr 🙂

Jack

Mohu mluvit pouze ze zkušeností u železnic, ale u silnic to může být v lecčems podobné. SŽ má něco jako svůj položkový ceník, podle toho se spočítají náklady na jednotlivé stavební objekty (žel. spodek, svršek, mosty, propustky, zdi ,apod.) a provozní soubory (zabezpečovací zařízení, sdělovací zařízení apod.). Tyto ceníky dává SŽ projektantům k dispozici a oni podle nich sestaví rozpočet. Je nutno říct, jak už tu bylo několikrát zmíněno, že na železnici mohou určité materiály a zařízení dodávat jen určití dodavatelé schválení SŽ. To o dost prodražuje zakázky. Ne nadarmo je štěrk a potom je „drážní štěrk“. Předpokládám proto, že… Číst vice »

PetrN

některé stavební firmy mají například také svoje kamenolomy

Aileeen

U silničních staveb docela velkou roli hrají i různé pomocné komunikace, které jsou potřeba vystavět (dočasné obchvaty, spojky aj.)

Pavel S.

Princip u silnic je dost podobný, ŘSD má svou cenovou databázi, ostatně je k dispozici zde: https://www.rsd.cz/technicke-dokumenty/cenove-databaze. Mimo ŘSD se zpravidla používá cenová soustava ÚRS, která je oproti ŘSD více „rozpitvaná“ na jednotlivé položky. Co má ŘSD v jedné položce, tak je v ÚRSu rozděleno mezi několik položek. V tomhle konkrétním případě může mít Metrostav výhodu v tom, že už staví navazující severní úsek, tak už tam má nějak nastavené dodavatelské vztahy, na které by mohl plynule navázat.

Aileeen

Před zahájením veřejné zakázky si zadavatel musí nechat zpracovat rozpočet stavby, a ten vychází ze stanovených tabulkových cen. Na to jsou přímo programy, které tu databázi cen mají nahranou. Cena se upravuje obvykle pololetně, výjimečně dříve. Každou nabídku musí porovnat vůči tomuto kontrolnímu rozpočtu. A pokud je rozdíl výraznější (zákon neříká přesně kolik, ale obvykle 20 %), zadavatel se musí dotázat na důvody té ceny, ať je vyšší nebo nižší. Případně provést ověření ceny „v místě a čase“, tedy zda je danou službu možné opravdu za ty peníze provést. Což u rozsáhlých nebo specializovaných projektů není vždycky jednoduché.

Elvis

Ta otázka je složitější. Existují cenové soustavy, kde se nadceňují jednotlivé položky, které se každý rok aktualizují, dle skutečných cen. Například zjednodušeně, takový 1m3 betonu se nabídkově skládá z betonu, transportu, práce, pronájem bednění atd. Vy jako firma můžete dát cenu výrazně nižší, bo máte betonárku za rohem, vlastní bednění atd. Druhá možnost je, že firma riskne dát nižší cenu za položku, aniž by měla nasmlouvaného subdodavatele a pak doufá, že se jí za tu cenu podaří někoho sehnat. ŘSD mělo v posledních letech problém s nejnižší cenou, většinou to byly zahraniční firmy v kosorciu, neodhadli místní náklady a zakázky… Číst vice »

Dony

Moc děkuji všem , kteří se snažili mi tu situaci osvětlit.

Pepa

No nevím, spíše mi to evokuje tlak na MiRoads ve vztahu k D11.

Greg

Taky mě to napadlo. Ale bylo by to jenom dobře – Metrostav s máslem na hlavě, místo aby tiše seděl a šoupal nohama, drze háže vidle do dostavby D11 k hranicím, za což zasluhuje klepnout přes prsty.

Elvis

Spíš je tam neznámá v podobě Duna Aszfalt, nevím, zda tu již Maďaři v ČR něco stavěli.

Modré zábradlí

Rekonstruovali železnici ze Šumperka do Jeseníku. V praxi to vypadalo tak, že tam byla celou letní sezónu výluka, při které se nekoplo do země, a pak to další rok dodělával někdo jiný.

pavel.mertlik

Anebo tlak na Slováky, kteří už byli na D3 a pak se z ní stáhli?

Jarda V.

jestli ono to nebude tím že už staví ten kus předcházející a vědí co si mohou dovolit a jaká je realita. Určitě se dá vycházet z toho jak je na tom Dobrostav teď, jak se s ním spolupracuje a jak „předražuje“ právě stavěný úsek, který je mimochodem už skoro hotov a čeká se jen na Pohůrku.

Jan

A co takhle počkat, jestli to ta firma za ní postaví, a jestli jo, tak potom už nic nezkoumat…

Pavel

Bych se nedivil, že se „najednou“ objeví víceprace za nějakou tu miliardu navíc … vždy to tak je a v případě státních nebo obecních zakázek to je skoro pravidlem. Stejně se nedozvíme, za kolik nakonec firma XYZ postavila úsek z bodu A do bodu B po kolaudaci.

Jan

Souhlasím, nejčastěji se to nazývá „nečekané geologické podmínky“…

Honza

A představte si, ono to tak ve skutečnosti opravdu je. Geologické průzkumy jsou z principu věci bodové.

Pako

Kdybych neviděl na vlastní oči, taky neuvěřím. Když se mi prvně dostal do ruky geotechnický průzkum na obchvat Kamene u Pacova, tak jsem si říkal, že to s důkladností a množstvím provedených sond a testů až přehnali. Ze obsáhlého elaborátu vyplývalo, že zemina ze zářezu nedaleko hradu bude bez problému použitelná do násypů. Po otevření zářezu měl dodavatel problémy s rozpojením tvrdé horniny, uvažovalo se dokonce o odstřelení, což vzhledem k blízké zástavbě bylo zamítnuto. Zářez byl odtěžen a zemina uložena na meziskládku. Začalo navážení násypu a hutnění. Odtěžené bloky se začaly rozpadat a dle závěrů laboratorních zkoušek se začalo… Číst vice »

Dalnice

Ja vam rozumim 😉 Ale zijeme ve state, kde tretina populace stezi vychodila zakladni skolu ale rozumi uplne vsemu…

Herold

No, nečekané vícepráce se objevily u rekonstrukce mého bytu 4+1, takže musím říct, že u stavby silnice za několik miliard mě to zase tak nějak moc nepřekvapuje…

PetrN

ono na to jsou nějaké zákonné postupy v rámci veřejných zakázek.. A je také rozdíl, když se třeba do rozmezí 70-75% odhadu dostanou 3 nabídky (jak tomu leckde bylo) a nebo se jedna výrazně vymyká, což je zde (nejnižší 69,4% a druhá v pořadí o 1,05mld. Kč vyšší na 86,4% předpokladu)..
Na druhou stranu zas Metrostavu hraje dost do karet že staví sousední úsek Třebonín-Kaplice nádraží, který budou letos zprovozňovat což značně může šetřit náklady…

Pavel S.

Některým problémům je lepší předcházet, než čekat až nastanou (a v tu chvílí se zde v komentářích objeví reakce, že se s tím přece mělo počítat a předejít tomu…). Viz jeden z úseků při modernizaci D1 – https://zdopravy.cz/rozhovor-kazachy-na-d1-nikdo-nevidel-italove-zmizeli-sef-rsd-haji-potize-s-dalnici-23410/

PetrN

Souhlas.. no a pak tu jsou v mafiánských státech jiné extrémní případy, kdy se politickou hrou vyštípou dvě nejnižší nabídky a podepíše se až se třetí nabídkou. Firma nakonec není schopná plnit a ze stavby odejde. Po průtazích a novém výběrku se nakonec podepíše s firmou, která byla v původním i novém VŘ nejlevnější a přitom je schopná to kvalitně dokončit.. Ano, mám tím na mysli tunel Višňové u Žiliny 😀

Otto

Přesně – anebo v rámci VZ spousta firem nastřelí nereálnou cenu a pak se to snaží nahonit na případných vícepracích a hledají kde co (a samozřejmě cena víceprací již málokdy odpovídá nabídkovým cenám z VŘ 🙂 ), případně rovnou vydíračkou zadavatele, když nám nezaplatíš víc, tak končíme…

Josef

Cena vicepraci vždy musí odpovídat jednotkové ceně vysoutezene a pokud je položka nová, musí se použít cenikova

Otto

To nutne nemusi byt pravda, dodavatele argumentuji vetsinou tim, ze cena polozky v rozpoctu odpovida dobe nabidky atd. – a hlavne, dodatek ke smlouve neni ani pro jednu stranu narokovy, tam uz se musi vzdy dohodnout (samozrejme pri dodzeni ustanoveni par. 222 ZZVZ

Roman

Když ne tak se dostavba celého úseku o několik let opozdí.

Aileeen

To je sice hezká teorie, ale v praxi pak dojdete do fáze, kdy na jakékoli vícepráce nebudete mít v rozpočtu prostředky, a budete doufat, že se nerealizuje nějaká jiná akce, aby vám je někdo přehodil.
A protože přesáhnete smluvně uzavřenou částku, máte na krku nějakou inspekci, u dražší akce spíš rovnou NKÚ, a ti vás spolknou jako malinu. A s NKÚ prostě není žádná diskuse. Zákon říká, že zadavatel má cenu ověřit, a pokud to neudělal, tak je, s prominutím, v pérdeli.