Záchrana pro lokálky? Stadler vyvíjí vozidlo pro regionální tratě, pojede na baterie či vodík
Vozidlo bude bezemisní, o dieselu firma neuvažuje.
Výrobce kolejových vozidel Stadler Rail finišuje s vývojem nového vozidla označené jako RS Zero. Nabízet ho bude v jednočlánkové, nebo dvoučlánkové verzi. Míří s ním hlavně mezi dopravce obsluhující regionální tratě.
O novince poprvé Stadler Rail informoval dnes na veletrhu v Ostravě. Samotné vozidlo, které má být nástupcem motorového vozu RegioShuttle RS1, představí jako prototyp letos v září na veletrhu InnoTrans v Berlíně.
Výrobce vychází především ze situace na evropském trhu s vozidly, kdy prakticky z nabídek zmizely nízkokapacitnější vozy pro regionální tratě. Například v Česku tuto situaci řeší dovoz starších vozů RS1 z Německa, postupně jich na českých lokálkách bude jezdit přes sto. Nové nízkokapacitní vozidlo nyní na trhu není.
Viceprezident Stadleru pro Ansgar Brockmeyer pro deník Zdopravy.cz uvedl, že nový vůz vznikl v reakci na poptávku dopravců. Například České dráhy na toto téma již provedly v minulosti takzvané předběžné tržní konzultace. Stadler nyní aktivně jedná s jedním z významných objednatelů dopravy v Německu o prodeji těchto vozidel, chce podepsat memorandum letos v Berlíně na Innotransu.
Vodík a hybridy pro vedlejší tratě. ČD vypsaly konzultace k nákupu vlaků s alternativním pohonem
Nová vozidla budou v nabídce pouze s pohonem na baterie, nebo vodík, bude tedy zcela bezemisní, případně budou oba pohony kombinovat. O dieselové verzi firma neuvažuje. Kapacita bude 70–150 míst podle konfigurace. Maximální rychlost bude 120 kilometrů za hodinu, maximální hmotnost na nápravu bude 18 tun.
Nové vozidlo čeká homologace, Stadler chce mít schválení do roku 2026.