LOT 3a leaderboard

Vodík a hybridy pro vedlejší tratě. ČD vypsaly konzultace k nákupu vlaků s alternativním pohonem

Jednotka Coradia iLint s vodíkovým pohonem. Foto: AlstomJednotka Coradia iLint s vodíkovým pohonem. Foto: Alstom

České dráhy chtějí také zjistit, za jakých podmínek by výrobci vyvinuli nový malý vůz pro lokálky.

České dráhy po několika letech rétorických cvičeních udělaly první zásadní krok k pořízení osobních vlaků na hybridní a vodíkový pohon. Aktuálně vypsaly předběžné tržní konzultace (PTK), díky kterým chtějí zjistit možnosti výrobců. Drahám jde především o vozidla kombinující dva zdroje (baterie/trolej a vodík/trolej) a jednozdrojová vodíková vozidla. Okrajově v dokumentaci zmiňují i kombinaci dieselu (případně zemního plynu) a elektřiny z troleje.

Celkový počet poptávaných vozidel může podle ČD „ve střednědobém horizontu“ dosáhnout 100 až 200 kusů. Poptávána jsou vícečlánková vozidla od 120 do 240 sedadel a také vozidla s kapacitou jen 50 až 70 míst. „Vzhledem k faktu, že tato méně kapacitní vozidla (do 70 míst) nejsou v současnosti v ožadované konfiguraci na trhu dostupná, je cílem PTK identifikovat podmínky, za nichž (zejm. počet odebraných kusů) bude toto vozidlo možné vyvinout a dodat (časový rámec, možná cena, přechodnost/třída zatížení apod.),“ píší dráhy v zadávací dokumentaci na svém profilu zadavatele. Cílem je zajištění vozby v regionální i dálkové dopravě.

„Díky tržním konzultacím chceme získat dostatek informací ke konstrukci vlaků, ale také k zajištění potřebné infrastruktury (například čerpací stanice vodíku), k pořizovacím a provozním nákladům a k trendům dalšího vývoje tak, abychom mohli vyhodnotit nejvýhodnější směr dalšího nákupu vozidel a mohli jsme podrobně informovat naše objednatele při volbě další modernizace vozidlového parku,“ sdělil deníku Zdopravy.cz šéf drah Ivan Bednárik. Podle něj jsou tržní konzultace předstupněm k tendru na nákup vozidel v příštích letech. Dráhy ke konzultacím přímo pozvaly firmy Alstom, CAF, Newag, Pesa, Siemens, Stadler, Škoda Transportation a ŽOS Vrútky.

České dráhy hovoří o pořízení vlaků na alternativní pohon několik let. O pořízení hybridů baterie/trolej například mluvil už počátkem roku 2018 tehdejší člen představenstva zodpovědný za techniku Miroslav Kupec. Mluvilo se tehdy o hybridním RegioPanteru. Před více než rokem se bylo vedení drah se zástupci krajů podívat na testovací provoz hybridní jednotky (baterie/trolej) ÖBB Siemens Desiro ML eco v Dolních Rakousích. Zatím se ale v tuzemsku takové osobní vlaky do provozu nedostaly.

Dráhy se nicméně chlubí tím, že v depech využívají pro posun 28 dvouzdrojových (diesel/baterie) malých lokomotiv řady 799 a také jednoduchá posunovadla na dálkové ovládání, která jsou poháněná z baterií.

Bateriové posunovadlo v pražském depu ČD. Pramen: České dráhy

Bateriové posunovadlo v pražském depu ČD. Pramen: České dráhy

Tagy alternativní pohony vlaků České dráhy hybridní vlaky seznam
154 komentářů