Zabezpečovač ETCS je na části tratí mimo provoz, výpadek komplikuje výcvik strojvedoucích
Balíza systému ETCS. Pramen: VÚŽ
Sníženou spolehlivost systému ETCS může být podle SŽ způsobena nevhodným umístěním GSM-R antén na vozidlech.
Já bych všechny ty ETCS a LGBT kraviny zakázal.
Klasický „hackerský“ útok, jen se tím nesmí strašit občané. Patří to k moderní době a je třeba s takovými věcmi počítat.
A na to jste přišel sám nebo vám to řekl nějaký pán/paní na nějakém YouTube kanále nebo to snad psal někdo na nějakém webu?
Kdy už se jednou naštve nějaký ministr dopravy a udělá opravdu zle manekýnovi a jeho nástupcům za vyjádření tiskových mluvčích. Tiskový mluvčí státního podniku si nesmí dovolit obvinit dopravce z něčeho, co nemá na 100 % potvrzené s kulatým razítkem schvalovací organizace – za tohle vyjádření by měla paní Nela včetně svého vedoucího a příslušného ředitele letět jako raketa a bez odstupného.
Ajajaj, zlaté tele ETCS, kdy jsme si sami upletli bič – resp. SŽ vymyslelo nesmyslné termíny – a teď se jim to samo sype. Sami si za to můžeme. Pár firem se chce nehorázně napakovat, přičemž technická úroveň neodpovídá nákladům.
ETCS je ve srovnání s dnešními technologiemi dávno zastaralé a předražené řešení. Toto je jeden z důsledků.
Výsledkem bude, že výpadek ETCS -> jede se bez zabezpečení. Aneb ať žije moderní česká železnice.
Přitom tady máme levný barvičkovač, který na mašinách pod 100 km/h není ani potřeba a stačí tam živák… občas se holt stane škoda přes 100.000.000 Kč jako Pendolíno v Bohumíně.
Zrovna v tom Bohumíně by nehodě ETCS NEzabránilo.
Dnešními technologiemi? To má být co? Telefon s Androidem? V čem přesně je zastaralé a čemu to vadí (a proč to jinde funguje)?
Sorry jako,ale výhradní provoz ETCS je blbost na kvadrát. Když dojde k poruše ETCS, bude to znamenat úplné přerušení provozu.
A jak často se to děje tam, kde ETCS již mají v plném provozu? Ta modrá barva…
https://openrailwaymap.org/?style=signals&lang=cs&lat=49.653404588437894&lon=10.30517578125&zoom=5
Když se podívám na tu mapu, tak: 1) infrastrukturní stavby jsou pouze: výhybna Dluhonice(*), žst. Pardubice(**), úsek žst. Brandýs nad Orlicí – žst.Ústí nad Orlicí, úsek žst.Dětmarovice – žst. Petrovice u Karviné, žst. Otrokovice(*) 2) změna systémové verze ETCS z 1.0 na 1.1 probíhá v úseku žst. Opatov – žst. Kolín – viz níže: https://www.konferenceszt.cz/wp-content/uploads/2021/10/3.-211005-Divis-AZD-Upgrade-KP-ETCS.pdf 3) Sice funkční, ale stále ve výluce kvůli chybějícím papírům je zjednodušený Handover žst. Břeclav – žst. Bernhardsthal (RBC AŽD x RBC Siemens) 4) úsek žst. Ejpovice – žst. Plzeň souvisí pravděpodobně s V = 200 km/h a tudíž potřebou nahrát nový statický rychlostní profil… Číst vice »
Můžu se zeptat co se dělá u 3)? To se ty RBC budou spolu bavit (místo současné procedury se dvěma rádiama)?
V rámci speciálního handoveru odesílá RBC ČR/A na vozidlo příkaz k registraci do rádiové sítě ÖBB/CZ poté, co vlak mine odjezdové návěstidlo – jenže problém je ten, že tu registraci do sítě GSM-R A ÖBB/GSM-R CZ umí jenom některá vozidla s OBU ETCS – některá se přihlásí bez problémů (= Vectron) a některá se umí přihlásit POUZE do sítě GSM-R A ÖBB (řady 1116/1216 atd.) – čili celá ta nadefinovaná procedura toho handoveru neproběhne tak jak má pro všechna vozidla = proto je zde výluka a jede se na národní rakouský zabezpečovač PZB a k přechodu do úrovně L2 dochází… Číst vice »
A má to nějaké řešení?
V zásadě asi dvojí: buď by muselo dojít k úpravám GSM-R u těch vozidel, co se nedokážou přihlásit do jiné sítě než GSM-R A ÖBB, nebo by se takovýmto vozidlům zakázal vjezd do ČR – oboje je problematické – první finančně, druhé legislativně a asi i politicky.
EDIT: pokud se opravdu zavede výhradní provoz od 1.1.2025 tak se situace zřejmě vyřeší,protože to,co se nedokáže přihlásit do GSM-R CZ se přes čáru vůbec nedostane po novu.
Výhradní provoz bude i v PPS? Já jsem si myslel, že tam fyzikální zákony neplatí, proto taky do Břeclavi (jiných PPS) můžou vozidla, které normálně na síti SŽ jezdit nesmí.
No a proč se to řeší výlukou infrastruktury? Tím akorát deaktivujeme zabezpečení i pro ty vozidla, na kterých to funguje správně.
Víte jak. Někdy prostý pohled do mapy nestačí a je prostě potřeba se zajímat o obsah staveb hlouběji než jen v monitorování masivních zásahů do kolejiště. 🙁 Pokud by nebyla banalizace jednodušší, došel byste jak Vy, tak autor článku, ke zjištění, že se třeba v rámci Pardubic nasazuje nový SW po stanicích mezi Kolínem a Českou Třebovou (chce se něco víc), který původní letitý HW již neutáhne, tedy, že se postupně zasahuje do všech stavědel s výjimkou Ústí nad Orlicí, přičemž se mnohde cíleně a správně sahá v okrajových částech kolejiště do konfigurace nebo jsou rušeny zbytné přejezdy – čistí… Číst vice »
Díky, tím je to jasnější, nejedná se o výpadek ale o odstávku kvůli údržbě.
Ono je to slozitejsi. Autor recykluje zname problemy z okoli Olomouce (vypadky) a kombinuje je s planovanymi vylukami, pricemz se to snazi spojovat pro vvyvolani emoci. Vetsina obecenstva netusi, tak co… Jsou tam kontexty treba v tom, ze stavba Usti – Brandys je na rozhrani RBC CT a RBC CT-Pce, cimz na dlouho, v kombinaci s dalsimi zasahy dalsich staveb (Pce, Usti-Lichkov ap. – bez nich by vyluka zmenou konfigurace a vzdalenosti mela mensi rozsah), sestrelila usek od Trebove po Pardubice. U RBC jde o bezpecny SW obsahujici nejen konfiguraci jako u SW stanice, ale i vzdalenosti. Je potreba merit… Číst vice »
Autor popisuje reálný stav včetně komplikací pro dopravce a zcela rozumí, že se to někomu nelíbí😀
Nevím proč Ministerstvo dopravy ČR spěchá se zavedením ETCS, zatímco v okolních státech si na to dávají více času, aby vše v klidu vychytali. Zase jsme papežtější než papež.
A tady v ČR je nějaký funkční zabezpečovač srovnatelný s PZB?
Nehledě na to, že i němci a rakušané na nových úsecích zavádějí ETCS taky a Švýcaři ho mají skoro všude.
Toho, kdo mě minule z**bal za druhou světovou válku žádám, ať nereaguje.
Tady nikdo neříká, že se nemá zavádět, ale striktní rozkaz že rok 25 a pak jen pod ETCS, to je špatně, v tom jsme papežtější, jak papež.
Stejně jako lže SŽ, když tvrdí, že nic než ETCS instalovat nelze, takže mezi Pce a Stéblovou se do spuštění ETCS jezdí bez ničeho, než aby tam byl aspoň barvičkovač.
Takže LVZ není odzkoušený, schválený zabezpecovač?
Tohle plakání po zabezpecovači mi nepřijde jako šťastné. Nahrává to otázce: Proč tam vlastně sedí ten fíra?
Tudíž za co chceme dostat zaplaceno když nejsme schopni reagovat na červený/žlutý/zelený světlo na návěstidle?
Odzkooušený je: Velvěty, Světec a naposledy v Bohumíně. Ve všech 3 případech to nezabránilo projetí Stůj poté, co byl fíra indisponovaný.
Stejným přístupem by nemusel mít výpravčí staniční zabzař s vazbou na návětisla, rozsvěcoval by je ručně a prostě by se nespletl.
Minimálně v těch Velvětách tam žádný LVZ nebyl, takže těžko tam mohl být ozkoušený. A silné pochybnosti mám i o tom Světci.
Protože narozdíl od okolních států žádný jiný zabezpečovač než ETCS nemáme. Kdyby ty tratě byly zabezpečeny jiným zabezpečovačem, tak by se na to tak netlačilo.
Narozdíl od okolních států, tu máme taky kýble tratí D3. Předpis D1 je kombinace archaických návěstí z dob Rakouska – Uherska a výmyslů, které viděli kravaťáci ve vyspělých zemích. Etcs je další pokus o to být světoví. Mělo by se ale s tou bezpečností začít jinde.
Dobře shrnuto! 🙂
Na semináři k ETCS zástupci Správy železnic přiznali, že schválená radiostanice s anténou na vozidle RegioPanter má signál až o 20 dB slabší(= 100x), než nadupaný měřící vůz pro měření radiosignálu od CDT SŽ. SŽ si změří signál,tvrdí,že je vše OK,ale dopravci nemají vozidla, kde je na střeše jedna anténa za druhou.Nejen ETCS,ale i třeba tratě s D3, kde se radiostanicí nikam nedovoláte,byť je vše(dle SŽ) v pořádku.
20 dB je signál 10x slabší.
Stokrat slabsi nikoli 10x
Závisí, o jakých decibelech se bavíme. V případě decibel-voltů (dBV) máte pravdu, ale v případě decibel-wattů (dBW) má pravdu Jiří.
Ale máte pravdu o tom, že na přijímací straně má smysl se bavit o napětí, ne výkonu.
Platí informativní subset „ERTMS/GSM-R Quality of Service Test Specification“ – viz níže:
https://www.era.europa.eu/system/files/2022-11/index5_reserved_document_informative_specifications.pdf
, který definuje kvalitu služby GSM-R – pokud se provede měření a GSM-R tomuto vyhoví, tak je to OK ze strany přenosového kanálu.
Jinak průměrná vzdálenost BTS-ek na síti SŽ je nějakých 5,5 km pokud je mi známo – pokud by to někde mělo být víc nahusto, tak asi v případě, že síť vyhovuje tomu subsetu kvalita GSM-R služby, tak pak je otázka, kdo by to a) zaplatil a hlavně b) na základě čeho by se to požadovalo ? Takže k tomu asi toliko.
Aneb §8 – Na to je předpis.
A pro nádražáka vyřešeno. 😀
….*a nebo plácneme anténu kamkoliv, klidně „do stínu“, ono to přece musí fungovat, §1 😉
Tato zkušenost by měla být pro předpisáře důležitým důvodem k tomu, aby nepřipustili úplné zrušení návěstidel v terénu, jak si vizionářsky přejí někteří adoranti ETCS. Nějaká „vrata do stodoly“ jsou a vždycky budou přece potřeba, aby do ní tou dírou nemohl při bouřce vichr a liják …
Tato zkušenost by měla být důvodem radikálně zlepšit spolehlivost ETCS. Fakt se nemají hledat obezličky na polofunkční stav, ale stav dotáhnout.
Zrušení návěstidel nemá nic společného s adorování ETCS, ale s provozním režimem a udržovat zhasnutá návěstidla kvůli rozsvícení jednou za x let asi nelze považovat za funkční řešení. Lépe když bude fungovat to co má fungovat (a fakt není jediný důvod aby nefungovalo, jinde to jde).
Pražské metro má od dob ARS i s dnešní LZA rozsvícená návěstidla.
Strojvedoucí má jet podle toho, co svítí na desce, dokonce jsou předpisy co když ne (dojet do stanice a pokračovat ve dvou) a jenom některé návěsti(na zelenou jet 60, nevím jestli se kóduje 60 nebo 80).
Situace nastane méně než jednou za rok, ale proč nebýt připraven?
Ano, ale jízda s cestujícími je podle návěstidel zakázána pokud nejsou splněny základní podmínky – musí se to oznámit vlakovému dispečerovi, dvoučlenná vlaková četa, 2 min interval, funkční radiové spojení a rychlost je omezena na 60 km/h – a to maximálně do nejbližší konečné nebo do depa, pak odstavit, ne že se to tam bude honit celý den. To se týče obvykle závad mobilek. Další jsou pak výluky traťové části (třeba výměny pražců) a tam jsou na to ROV, často se to projíždí jízdou podle rozhledu, někdy s vypnutým VZ, trochu specialitou jsou jízdy v nesprávném směru a speciální provozní… Číst vice »
Plánované výluky jsou jiná problematika, protože opatření pro ně jsou připravena předem, a poruchy mobilní části jsem neměl na mysli – hlavní problém vidím v poruchách přenosu signálu, protože pak je bezpečným stavem jen něco jako „generální stop“, a pak by se minimálně funkční vjezdová návěstidla určitě hodila.
Zmiňoval jsem jak to chodí v metru. Tam problémy s přenosem signálu nejsou. 🙂
Já to neříkám jako odpůrce návěstidel, ale jako odpůrce obcházecích pomůcek na nevyladěné systémy (což zde reálně hrozí, když poleví tlak). Co už jsem viděl tratí s přenosem na pult, metra, VRT, spousta normálních příměstských tratí třeba v Japonsku a žádný problém s tím není.
S tím, že co má fungovat, to má fungovat, samozřejmě souhlasím, ale poruchu vzduchem přenášeného signálu nelze stoprocentně vyloučit nikdy a vlastní prvky zabezpečení jízdních cest mohou fungovat, takže podle návěstidel by bylo možno zabezpečeně jezdit znovu dřív než bez nich. a navíc i rychleji než bez nich.
U dráten přenášeného signálu se porucha stane taky a nemusí jít o sběrače mědi. Viz projetá stahovačka v Otrokovicích a vyhoření zabezpečovačky https://zdopravy.cz/velke-problemy-na-druhem-koridoru-v-otrokovicich-vyhorelo-zabezpecovaci-zarizeni-vlaky-nabiraji-zpozdeni-116264/
Jde asi o to, jakých návěstidel. Jezdit při průšvihu mezistaničně popř. na jedno hradlo (= návěstidla zřizovat pouze v žst) mi přijde jako rozumný kompromis.
je jasné, že SŽ má alibisticky vše v pořádku, ale jestli se problém projevuje na více než 1 až 2 typů vozidel, tak to s velmi (ale fakt velmi) velkou pravděpodobností nebude pozicí umístění antény, ale bude tam nějaký jiný fatálnjější problém (např. výpadek nebo chyba SW toho počítače, který danou komunikaci obsluhuje, chybně implementovaný protokol špatně obsluhující nějaký typ přenášených zpráv, ….). GSM(-R) funguje ve frekvenčním pásmu, které je poměrně prostupné a museli byste tu anténu ukrýt fakt v hlubinách lokomotivy, aby to fungovalo takto špatně. A jelikož to patrně postihuje více typů lokomotivních částí od různých výrobců, tak… Číst vice »
chybná elektrónka E13 z našeho podniko Katoda Olomóc!
Trochu mě není jasné, na co se vymlouvají. Špatně umístěná anténa se projeví jen na vybraných úsecích? A není to tak, že je něco špatně i v tom úseku? Vypadá to tak, že tu dělá někdo z ostatních blbce. Když něco nefunguje jen někde, bývá zakopaný pes v obou částech. A vzniká podezření, že tam kde to nemá problémy, je to stejně na hraně.
Hezky se o tom ETCS mluví, píše…
Ostrý provoz pod ETCS je docela peklo, vyjma Švýcarska kde to funguje všude a pár VRT po Evropě, jinak všude na konvenčních tratích s tím je problém. DB Netz to samé v bledě modrém, stále oddaluje provoz pod ETCS.
Naprosto bez problémů v Rakousku nejen na „VRT“ ale i na GZU (trať čistě pro nákladní vlaky bez návěstidel s L2), a tratě s L1 v úseku Vöcklabruck – Hallwang-Elixhausen i úseku Wels – Wernstein (směr Passau). Na druhém jmenovaném úseku se pracuje na předělání na L2. Dále leží balízy od Vídně
až po Hegyeshalom. Mezi St. Pölten a Lincem je naopak stále ještě LZB. Jediné místo, kde je problém s komunikací, je před nedávnem zprovozněný úsek Linec – Wels.
Tak to se omlouvám, ale v Rakousku nejezdím, mohu mluvit jen za Čr, Německo a Švýcarsko.
To se nemusíte omlouvat. Psal jste, že je to na konvenčních tratích problém. Doplnil jsem pouze svojí zkušenost, kde se jezdí bez problémů pod ETCS, a nejedná se o VRT.
Oficiální zahájení provozu jízdy pod dohledem ETCS v Německu je již mnoho let naplánováno od roku 2030.
Uvedený termín však neznamená, že se na síti DB Netz pod ETCS nejezdí již dnes. Jezdí se již několik roků ale v režimu zkušebního provozu. Například na trati Leipzig/Halle – Erfurt – Ebensfeld je to již od zahájení provozu této VRT.
Na starších modernizovaných tratích z Erfurtu do Bebry nebo z Elsterwerdy do Wünsdorf Waldstadt, tam vlaky, které mají “klíč” jezdí pod ETCS.
A není to v tom Švýcarsku náhodou tak, že krom úpatních tunelů a dalších 2-3 tratí kde je L2, je jinde L1 s tím, že balízy mají v sobě navíc telegram balíčku 44 a k provozu na těchto tratích není nutná mobilka ETCS? Stačí tam ZUB 262ct nebo ve starších vozidlech je ETM S21M, což je rozhraní, které umožňuje zasílat informace zachycené z EuroBalise a EuroLoops do starého systému na vozidle ZUB 121 a Signum. Odkaz: https://www.sguggiari.ch/3_zub.php .
Myslel jsem že i když není výhradní provoz ETCS, ale je ETCS aktivováno, tak je ETCS v určitých oblastech vypnuté dle platného ROV? Takže na základě odsouhlasení všech zainteresovaných?
To mne by spíš zajímalo, co na to říká Metrans.
METRANS Rail to vidí podobně jako České dráhy. Vyškoleno máme, ETCS na většině lokomotiv máme, ale není kde sbírat zkušenosti, když je první tranzitní koridor v provozu pod ETCS pouze z Modřic do Břeclavi.
To, že je ETCS puštěné z Plzně do Chebu nám moc nepomůže…
Už od ČTř.
Ono by vůbec nebylo špatné aby Min. Dopravy navázalo managementu SŽ část platů a odměn na spolehlivost zaváděných systémů, jako je např. ETCS.
Také u dodavatelů by nebylo od věci mít malý černý lístek. Instalovali jste ETCS v této části trati a ono to nefunguje? Ok. Na dva, tři roky jste vyřazeni ze státních zakázek.
To samé však i pro dodavatele dopravců.
Kdyby odměny a platy závisely na spolehlivosti systémů tak by to vyřešili tak, že by nic nenainstalovali.
tak tím by se vyřešily taky odměny, žádný by nedostali…
To by mě zajímalo, kdo by se pak o státní zakázky ucházel 😀
To jo, zvláště u traťové části ETCS by to pak bylo zajímavé…
Třeba ten co to opravdu umí (viz Rakousko, Německo, Švýcarsko).
Ještě budeme s láskou vzpomínat na stržené troleje a projetá návěstidla, což vedlo k zablokování jen konkrétního místa. Za pár let budou ve jménu bezpečnosti hrozit výpadky na celé hlavní železniční síti…
Ano, a zbytečná úmrtí strojvedoucích vyřešíme tak, že penzista pan Sova bude objíždět rodiny pozůstalých a předá jim bombonieru…
Tak snad to při výpadku funkce zastaví vlaky v každém případě – jinak by přece nikdo neměl připustit, aby něco tak nebezpečného smělo být vůbec zaváděno.
Základním principem zabezpečovacích zařízení přece bývalo, že při jeho poruše musí být dosaženo bezpečnějšího stavu.
A znamená vždycky bezpečnější stav úplné zastavení provozu?
Na silničním ssz se nesmí stát volno pro kolizní směry, jeden z bezpečných stavů při poruše je „neukazovat nic“ (max blikající žlutou).
Na přejezdu se dá zhasnout přejezdník a pozitivka. Na autobloku se dá jezdit podle rozhledu (a pokud se nepletu, byla snaha procpat to i k projíždění hradel).
Až budeme mít nějaké porovnání mezi tratěmi zabezpečenými od různých dodavatelů, pak teprve uvidíme, zda to celé prostě není jen šelendrián AŽD.
GSM-R je taky od AŽD?
Konkrétní implementace GSM-R je od Ducha svatého?
Mě by zajímalo co na tuto problematiku říká RegioJet 😅
Nic, dělá svůj byznys a vlaky a autobusy má plné. Prostě neříká a jezdí. 🙂
Tipuji, že ač má vybavené lokomotivy mimo řady 162 a elektrické jednotky ETCS, tak mimo půjčení pro zkoušky ETCS to nezkoušel.
Vectrony Regiojetu jezdí standardně na ETCS v úseku Bernhardshtal – Vídeň, tam to ani jinak nejde pokud má mašina ETCS. A na Slovensku tuším to samé…
Asi totéž, co většina dopravců v ČR, odložení ostrého startu
Navrhuji celé to vykopat a předělat ještě jednou znovu, samozřejmě na náklady původního zhotovitele, tedy AŽD. Co když do ČR přijede schválená jednotka nebo lokomotiva odněkud, kde AŽD nemá monopol a zjistí se, že zrovna, jen a pouze na našich tratích jim ETCS nebude fungovat? Bude SŽ opět říkat, že si asi blbě namontovali anténky? 😀
„My to máme, samozrejme, v poriadku… No ale my si to, teda, radšej opravíme…“
I keď je fascinujúce, že podmienky sú nastavené tak, že „schválené“ vozidlo má problémy na „schválenom“ úseku – oboje samostatne funguje, ale spolu nie?
Mě zaráží ta věc, že problém je dozajisat na vozidlech, ale projevuje se jen v některých úsecích. Jakobychm měli vadné mobily, když nám v tunelech u Blanska vypadává signál.
Nemáme vadné mobily. Jenom anténa v mobilu je špatně umístěná! ČOI bude muset při kontrolách nezávadnosti produktů dohlédnou na správné umístění antény! 😀
Myslel jsem, že za ty astronomické prachy to bude fungovat. A ono ejhle. Myslím, že s ETCS ještě zažijeme „legraci“, já to v našich podmínkách nazývám sabotáží železnice. Ale možná, že to nakonec bude bezpečné – když se nebude jezdit, nebudou nehody.
Jste v Česku, tady se na “fungovat” nehraje, tady se hraje na prachy a pak na prachy za následné řešení problémů. 😉 Z funkčního systému žádné další prachy nemáte. 😉
No ale samozřejmě – zájmem dodavatele je zkasírovat prachy, ne dodat fungující řešení.
Bohužel s tím máme na SŽ zkušeností víc než dost – například pasportní software pro správu infrastruktury nebo pro digitální 3D data.
Cokoli se chtělo jiného, než nabízí pouhé krabicové řešení, tak nakonec prostě není. Vždy nakonec dostanete předražený šunt. Ale soutěže zrušit nelze, protože zákonné termíny a “jezdit se musí”.
Chápu to tedy tak že kdyby byl ten výhradní provoz dnes, tak se nikam pořádně nedojede a je to rozvrat dopravy v půlce republiky?
Jste velmi chápavý a třeba vám časem dojde i to, že to je důvod zkušebního provozu.
Prostě vy chlapi na ETCS máte velký voči, přiznejte si to konečně. Dyť není ani dostatečná datová podpora pro charakteristiky traťových profilů, plácáte si to tam na koleně a jakákoli změna čehokoli znamená výpadek.
Takhle se moderní inženýrské dílo neprovozuje.
Ze by AZD neco potento? Vzdyt delalo vetsinu vozidel i vsechnu infra….
AŽD má hlavně u nás v tomhle odvětví takový menší monopol…
sž přeci nikdy za nic nemůže, to dopravci jsi špatně namontovali antény… rozum zůstává stát.
Zajímavé, že jinde v cizině nejsou s ETCS problémy. 🤔
Holt české specifikum …
Ještě jsme to nezavedli a už nám to nefunguje.
Ještě jste ten oběd nedovařil a už je to nepoživatelný…
Že to v některých úsecích nefunguje je způsobeno umístěním ontény na VOZIDLE, které jinde signál chytá?
Taky jsem se nad tím pozastavil.
Když máte anténu na vlaku tak, že nevidí dopředu před vozidlo ale spíš do boku, stane se vám občas to, že se vám vlak chytne na špatný vysílač. Problém je to zejména když jsou tratě blízko sebe a vy pak máte silnější signál z vedlejší trati. Vlak se pak má tendenci přihlásit jinam, než kde skutečně je. Je to problém ve špatném designu Panterů.
Teda nevím, v tomhle jsem laik, ale to není ten signál nějak kódovaný nebo modulovaný, aby vlak chytal jen signál pro tu trať, po které jede?
Ne, je to GSM. Nicméně tomu nevadí chytat cizí BTS, umí totiž i roaming i hangover. Jenom je otázkou délka výpadku, vlak má povolení dojet do místa xx a hodilo by se aby chytnul povolení jet dál dřív než bude na zábrzné křivce.
„hangover“ znamena „kocovina“, tohle je „handover“, cesky „predani“.
Problém je stejně jako u mobilů – pokud přelezete/přejedete kopec, systém obvykle neví, kde jste se tam vzal a hovor se rozpadne. Protože buňky (BTS) sice mají nastaveno, kam hovor předat, ale málokdy to řeší oblast za kopcem, obzvlášť, když před vrcholem jste mohl mít signál z nějaké dost vzdálené BTS. A ta nemá nastavenou vazbu na BTS na druhé straně kopce.
To je podobně cáknuté zdůvodnění, jako že jim ETCS nefunguje i na některých úsecích které se neopravují, „protože se některé úseky opravují“.
Holt alibistické lži od SprŽel, ta přece nikdy za nic nemůže.
No jasně – signál základnové stanice je slabý nebo se to naopak někde „hádá“ (odrazy apod.) a pak asi záleží na každém milimetru, kde anténa na vozidle je (zda není krytá bednami na střeše apod.). Tedy klasické přenesení problému na druhou stranu.
Dřív se podkládaly stykače dřívkem, teď se bude lovit signál anténou na klacku z okna.
Mašinka bude ověšená jak auto v devadesátkách. Anténa od mobilu(handsfree), od rádia a od alarmu.
fajnšmekři ještě cébéčko
Bude to sranda až bude výhradní provoz. ETCS L2 a L3 jsou příšerně složité a překombinované. Navíc závislé na rádiu,mkteré může nějaký sabotér snadno zarušit
A vám někdo narušuje telefonní hovory? Nejdřív by asi bylo dobré vědět co GSMR je a jak funguje …
A překombinované myslíte že je co?
Že nenarušuje teď neznamená, že nebude narušovat až bude válka s Ruskem. A překombinovaností myslím to, že ta věc se snaží řešit všechny problémy naráz. Není to přirozená evoluce, ale silou tlačená revoluce. A kolik to bude stát návrháře zcela evidentně nezajímá.
Přirozená evoluce by byl dodneška hadr na klacku a běžec..
A co když dojde k sabotáži, ke kterým pravidelně dochází v Německu? Někdo založí požár v kabelové šachtě a je vymalováno.
To už ale je něco co se dokáže stát v čemkoliv. I u aktuálního zabezpečovacího zařízení, takže to není nic specifického pro ETCS či GSM-R
Jenomže nouzově se jezdilo za pár hodin. Plnohodnotně, druhý den.
To zlikviduje cokoliv Viz Bohumín…
Tak nalít někam kanystr benzínu, ředila, nafty, řepokového oleje… je mnohem dostupnější než rušička signálu na neveřejných frekvencích. Kanystr s benzínem můžete mít zcela legálně. Kladivo taky, ikdyž se dá vrazit do výhybky.
A telefonní nebo optický kabel je proti sabotáži imunní?
Ten komentář vyvolává dojem, jako kdybychom dneska výpadky provozu kvůli poruchám zabzař neznali…
Kéž by to zůstalo mimo provoz na věky. Větší debilitu jsem neviděl.
Zkuste si položit jednu otázku. Jak je možné, že se někde jedná o naprosto spolehlivý zabezpečovač, který je využíván v dennodenním provozu a naprosto bez problémů? Na ETCS jezdím každou směnu třeba 200km a problémy nemívám. Jestli ono to nesouvisí s tím, že se nepohybuji po síti SŽ…
Chápu váš komentář, ale ono by stačilo, kdyby to spíš fungovalo, jak má, než aby to bylo mimo provoz. Za většinu problémů na SŽ nejspíš nemůže ETCS jakožto zabezpečovač.
Ale my… my… máme to.., specifické podmínky…. 😉
Ďakujeme, že ste nám napísali niečo o sebe. A niečo k téme máte?
https://openrailwaymap.org/ -> přepnout mapu na Signaling, a najít si, že tmavě modré čárečky (ETCS) jsou tratě v celém Švýcarsku nebo většině Beneluxu.
Slyšel jste o tom, že by tam měli nějak velké problémy?
Problém není ETCS, problém je SprŽel.