Zabezpečovač ETCS je na části tratí mimo provoz, výpadek komplikuje výcvik strojvedoucích

Balíza systému ETCS. Pramen: VÚŽBalíza systému ETCS. Pramen: VÚŽ

Sníženou spolehlivost systému ETCS může být podle SŽ způsobena nevhodným umístěním GSM-R antén na vozidlech.

Rok a čtvrt před zavedením takzvaného výhradního provozu pouze pod zabezpečovačem ETCS na vybraných koridorových tratích řeší Správa železnic (SŽ) jeho výpadky. Aktuálně ETCS není v provozu na více než sto kilometrech tratí, kde už instalované je a hnací vozidla mohla novou technologii využívat.

ETCS je aktuálně vypnuté na celkem šesti různě dlouhých úsecích „Výluky ETCS jsou dány vesměs infrastrukturními stavbami, v rámci nichž je potřeba provést také úpravu ETCS včetně potřebného schválení a poté systém znovu zapnout,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Aktuální mapa výluk ETCS. Foto: Správa železnic

Podle poskytnuté mapy výluk ale nejde zdaleka jen o úseky, kde probíhají stavby. Mimo provoz ETCS je například hlavní koridorový úsek mezi Kolínem a Českou Třebovou. V této části aktuálně probíhá jen modernizace uzlu v Pardubicích, na ostatních úsecích se nic nestaví.

Snížená spolehlivost

Vypnuté ETCS je také v Ejpovických tunelech a v úseku Olomouc – Štěpánov. „Zde jsme zaznamenali sníženou spolehlivost systému ETCS, která je způsobena zřejmě nevhodným umístěním GSM-R antén pro systém ETCS na vozidlech. V současné době je tato záležitost řešena s Drážním úřadem a bude vyžadována důsledná kontrola dodržení umístění antén při schvalování typů vozidel,“ dodala mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Podle ní souběžně v daných lokalitách provádí Správa železnic úpravy rádiového rozhraní pro zvýšení spolehlivosti systému ETC. „A to přesto, že technické specifikace interoperability pro systém GSM-R jsou splněny už nyní,“ upřesnila. Mimo aktuálně vyloučené úseky je pod ETCS (L2) možné jezdit na 729 km tratí.

Kratší čas na školení

Dopravcům zatím na první pohled nemusí výluka ETCS působit zásadnější problémy, zvláště, když velká část vozidel dosud nemá mobilní část zabezpečovače ETCS. Problém je ale ve výcviku strojvedoucích na jízdu pod novým zabezpečovačem.

V oblasti s výlukou ETCS jsme přerušili proškolení strojvedoucích na vlakový zabezpečovač ETCS a znovu ho obnovíme po ukončení výluky. Tyto strojvedoucí není možné školit jinde v republice, protože tam nemají plánované výkony,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podle něj se tak firmě bohužel zkracuje čas na zaškolení a zacvičení všech strojvedoucích, kteří budou v těchto oblastech pod dohledem ETCS jezdit. „V ostatních regionech, kde ETCS už funguje, plynule školíme strojvedoucí a aktivně se připravujeme na přechod na výhradní provoz pod dohledem ETCS,“ dodal.

Tagy ETCS Správa železnic
120 komentářů