Za volanty českých autobusů zasedli Indové. Patří k nejlepším řidičům, říká jejich zaměstnavatel

Test indických řidičů v Česku. Foto: Tintos vlog / YouTube.comTest indických řidičů v Česku. Foto: Tintos vlog / YouTube.com

Indové začínají řídit na linkách FlixBusu.

Český autobusový dopravce Umbrella Mobility se rozhodl nedostatek řidičů řešit přilákáním zaměstnanců ze zemí, ze kterých na českých silnicích zatím šoféři příliš často vidět nejsou. Postupně chce zaměstnat 150 až 200 šoférů z Indie, Gruzie a Filipín.

Zejména mezi českými řidiči vzbudilo značný rozruch video na YouTube, které ukazuje školení řidičů z Indie v pražském areálu Umbrelly. Na videu je i malý test jejich dovedností při jízdě v areálu dopravce.

Majitel Umbrelly Pavel Steiner si zkušenosti s nimi pochvaluje. Aktuálně jich pro Umbrellu, která je jedním z hlavních dopravců pro FlixBus, jezdí čtrnáct, od prosince postupně nastoupí dalších 35. „Jsou mezi TOP 50 řidiči dle hodnocení u Flixu. Jde o hodnocení od cestujících,“ říká Steiner.

Podle něj jde většinou o muže, kteří mají zkušenost s řízením autobusu v Indii, případně s kamionem. Jejich cesta za prací v Evropě je ale složitá hlavně z hlediska administrativy. Celý proces podle Steinera zabere kolem 6–8 měsíců. Steinerova Umbrella patří mezi velké zaměstnavatele řidičů, má jich přes tisíc.

Není to jednoduché je sem dostat. Ale než abych pořád přemlouval řidiče z Čech, Slovenska a Polska, tak raději půjdu touto cestou,“ říká Steiner. „Lidé nechtějí dělat, i když si u nás vydělají krásné peníze. Tři tisíce eur čistého za 18 směn. Je problém najít loajální a pracovité řidiče,“ dodal Steiner.

Indický řidičák v Česku neplatí

Umbrella počítá s jejich nasazením na dálkové mezinárodní linky i na městské linky v Německu nebo provoz náhradní autobusové dopravy v Německu.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky indický řidičský průkaz v Česku pro řízení autobusu neplatí. „Pro výměnu indického ŘP za český musí jeho držitel absolvovat přezkoušení z odborné způsobilosti a podstoupit lékařskou prohlídku, která potvrdí, že je způsobilý k řízení vozidel i zdravotně. To všechno ale až poté, co bude schopen v ČR doložit obvyklé bydliště,“ uvedl Jemelka. Řidič, který se chce touto prací živit, musí řešit i získání profesní způsobilosti řidiče a taktéž se podrobit dopravně psychologickému  vyšetření.

„Zkoušky probíhají v českém jazyce, nicméně je u nich umožněna přítomnost tlumočníka na náklady žadatele,“ dodal Jemelka.

Tagy nedostatek řidičů řidiči ze zahraničí Umbrella Coach & Buses Umbrella Mobility
240 komentářů