Dopravci Železnice

Za ušetřené peníze ze soutěží objedná stát více rychlíků mezi Libercem a Ústím

Na rychlíky mezi Libercem a Ústím nad Labem nasazují České dráhy většinou soupravy složené z motorových vozů 843 a vozů Btn. Foto: Jan Sůra
Na rychlíky mezi Libercem a Ústím nad Labem nasazují České dráhy většinou soupravy složené z motorových vozů 843 a vozů Btn. Foto: Jan Sůra

Cestující mezi Libercem a Ústím nad Labem se od prosince dočkají rozšíření vlakového spojení. Ministerstvo dopravy se rozhodlo vrátit do provozu čtyři rychlíky mezi oběma krajskými městy.

Vyplývá to z materiálu Situace v železniční dopravě, kterou předložilo ministerstvo dopravy na jednání tripartity. Navýšení počtu spojů vysvětluje ministerstvo tím, že se podařilo ušetřit peníze na lince z Liberce do Pardubic, kde o dvouletý kontrakt soutěžily České dráhy a Arriva. Výsledná cena Českých drah je nakonec nižší než dosud a ministerstvo se rozhodlo použít peníze na zvýšení provozu na jiné trati.

Podle plánu se objeví nový ranní rychlík z obou směrů: z Ústí bude v Liberci zhruba v půl osmé ráno, z Liberce v 7 hodin ráno. Stejně tak se objeví v jízdním řádu i nové večerní rychlíky: ve 20:28 z Liberce a 21:15 z Ústí nad Labem. Dosud jel poslední rychlík z Liberce do Ústí v půl sedmé. Změny jsou už i v návrhu jízdního řádu.

Ministerstvo dopravy chce podobný postup použít i u jiných linek, kde ušetří. Někde ušetří i tím, že linky zkrátí, což je případ rychlíků Kolín – Rumburk / Šluknov, které ukončí v Novém Boru. „O ušetřené kilometry se navýší objednávka na jiných linkách,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Cestování mezi Libercem a Ústím nad Labem od prosince navíc i zrychlí. V úseku Liberec – Česká Lípa dojde ke zkrácení jízdních dob až o devět minut na 66 minut u rychlíků, u osobních vlaků z 92 na 78 minut. Důvodem je přesun křižování do jiných stanic. Kvůli tomu ale dojde k projíždění některých zastávek u osobních vlaků.

Správa železniční dopravní cesty navíc chystá velkou rekonstrukci celé tratě, která by měla provoz ještě zrychlit.

8 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • „Cestující mezi Libercem a Ústím nad Labem se od prosince dočkají rozšíření vlakového spojení. Ministerstvo dopravy se rozhodlo vrátit do provozu čtyři rychlíky mezi oběma krajskými městy.“

    Prošel jsem jízdní řády za posledních 20 let na této lince a ať jsem se snažil sebevíc, tak v uvedených časech rychlíky prostě nejezdily. Tedy nerozumím tomu, proč je v článku napsáno, že se MD rozhodlo vrátit rychlíky do provozu.
    Abych něco mohl vrátit do provozu, tak to nejdřím musím zrušit. Jinak to tak trochu může vypadat jako manipulace s realitou.
    Samozřejmě rozšíření provozu vítám a určitě ten večerní směr z Liberce do Ústí využiju.

    • No, já myslím, že minimálně nějaký večerní rychlík po 20. hodině z Liberce do Děčína kdysi jezdil, a dokonce se jím tehdy snad dalo dostat ještě i až do Prahy (stíhal se, tuším, „Metropol“), což přes Turnov už snad ani možné nebylo – ale možná se mýlím, už si to přesně nepamatuji …

  • Hezká manipulace. Posílení vlaků na trati Liberec – Ústí nad Labem souvisí s omezením vlaků na trati Šluknov – Nový Bor. Samozřejmě se to lépe prezentuje, že se jedná o vliv ušetření peněz v soutěžích. Celé je to pouze čistá demagogie. Nebo které vlaky objednává ministerstvo navíc místo omezení spojů do Šluknova?

    • Šluknov končí od prosince 2019, teď se posiluje od prosince 2018

    • Posílení Liberec – Ústí souvisí s nižší cenou na rameni Pardubice – Liberec. Omezení Šluknova souvisí s tím, že MD objednává minoritní podíl na té lince v úseku Česká Lípa – Rumburk, kdy 4 páry rychlíků na úseku Česká Lípa – Nový Bor a 3 páry v pracovní dny, resp. 4 páry o víkendech na úseku Nový Bor – Rumburk. Zbytek vlaků si objednávají kraje. Zrušením té objednávky vzniká pro MD objednat plnohodnotnou dvouhodinu Nový Bor – Kolín s optimálním oběhem souprav (tedy převzetí vlaků 6009/22 do své objednávky, čímž krajům ušetří nějaké prostředky. Zrušením té objednávky se ten sedlový spoj pokryje. No a kraje se místo toho, aby doplatily minoritní podíl MD, rozhodly, že radši budou platit prodloužení stávající zastávkové linky Mladá Boleslav – Svor.
      Lze předpokládát, že podobné řešení nás čeká na lince Praha – Tanvald, která tež spadá do poptávkového řízení., kdy se též MD bude snažit optimalizovat linku tak, aby jeho linka mohla fungovat samostatně a zároveň oběhy byly efektivní. Může se stát, že v poptávkovém řízení zvítězí jiný dopravce, který sotva bude moci využít náležitosti v objednávce jiného objednavatele. U linky do Tanvaldu tak očekávám, že může dojít k vyjmutí z objednávky MD vlaku Sp 1941, který je nepárový, nebo naopak ke vzniku párového vlaku v objednávce MD. Podobně zřejmě dojde ke změn objednávky Turnov – Tanvald, kdy v současném stavu MD objednává spoje chaoticky, týdenní počet vlaků objema směry je dost rozdílný. Podobných změn se můžeme dočkat na lince Praha – Příbram – České Budějovice, kde je taky oběh náležitostí značně neefektivní.

  • Zkrácení jízdních dob by bylo lépe řešit právě tou rekonstrukcí, než omezováním ostatních vlaků. Jenže máme nějak ve zvyku dělat vše naopak. V nejhorším nám tím přestanou jezdit lidi, hlavně moc neutratit. 🙁 Zajímavé je také spojení vyššího počtu vlaků s úsporou v jiném kraji, a pak jakoby nesouvisející dodatek o omezení na jiné trati ve stejném kraji. 🙂 Zřejmě dobrý marketing.

    • Jenže k té rekonstrukci může dojít teprve tehdy, až bude řádně připravena a zajištěna (m.j. třeba i finančně): organizačními opatřeními lze přitom zlepšení dosáhnout mnohem dřív – třeba právě proto, aby mezitím „tím nepřestali jezdit lidi“!

Newsletter

Partneři


Výběr editora